Jump to content

Hvor mye kan ei pipe i .222rem kappes?


dreagle

Recommended Posts

Det finnes ikke noen fasit eller magisk grense, alt er et spørsmål om hvilken hastighet en selv synes er akseptabel. heldigvis kan en estimere dette ganske så enkelt:

 

L2 = L1 * (V2/V1)^4 Hvor L1 er original løpslengde, L2 er kappet lenge, V1 er original hastighet og V2 er ønsket hastighet.

 

Dette er selvfølgelig ikke noen eksakt formel, men innenfor lovlige lengder fungerer den greit nok.

Link to comment
Share on other sites

Man taper jo som kjent x ant m/s utgangshastighet for hver cm man kapper. Dette tapet er ganske lineært med antall cm man tar av (for normale løpslengder). Det blir derfor vanskelig å kappe "så mye som mulig uten å tape alt for mye hastighet", uten å vite hva "alt for mye hastighet" er.

 

Så spørs det hva h*n ønsker å bruke rifla til.

Jeg bruker min .222 hovedsaklig til fjellrype eller tiur på topp og synes det bare er greit med litt hastighetstap.

Jeg lader ikke selv og den ammoen som er lettest tilgjengelig har "v0 eskehastighet" på 940m/s.

 

Men siden jeg ønsker å ha muligheten til å ta med børsa over til söta bror, hvor minste lovlige løpslengde er 45cm, har jeg valgt å beholde lengden på 47cm. Da har jeg "råd" til å ødelegge gjengene, kappe og gjenge opp på nytt og fortsatt ta med børsa over grensen.

Akkurat hvor mye hastighet jeg har tapt er jeg dog usikker på.

 

Ikke akkurat noe fasitsvar på spørsmålet ditt, men håper det hjelper deg litt på vei!

Link to comment
Share on other sites

På ons. skal jeg teste div ladninger i 222 med 40cm pipe.

Jeg kan legge ut hastigheter og ladninger etterpå i denne tråden.

Kuler som benyttes blir:

 

Sierra MK 52gr.

Lapua FMJ 55gr.

S&B FMJ 45gr.

Rhino Solid Shank 50gr.

 

Kruttet på hylla er N130, men jeg skal teste med N120 også.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Om en ser inne på svenske forumet, robsoft.nu, så er det mange ladninger som ligger fra 1000-1100 m/s med 40 gr kule ser jeg, uten at trykket er kommentert da men. Norma 200 er mye brukt ser jeg.

 

Skal selv til å lade til ny reverifle nå i 222, 40 grains v-max som er tenkt der. > Går for hard ladning, satse på at kula blir i reveskrotten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener og huske at hastighetstapet i 222 og 223 gir ca.3m/s i tap pr. cm. kappet løp.

Hvor mye dette diffreniserer med lette kuler à 35gr til 55gr. hvet jeg ikke, men noe vil det nok være.

 

Men jeg tror også man bør gjøre seg noen tanker om hvor mye reduksjon det blir når kulene har høy hastighet

og lav BC. (Type 0.150 i 224 kaliber)

 

Hvis noen hadde konstruert en funksjon for 45gr (bc 0.150) i 1000m/s kule og en 55gr(bc.0.250) kule i 950 m/s hadde det vært spennende å se hvor skjæringspunktet er.

 

Man kan leke litt i balistikk kalkulatorer så får mann en liten aha opplevelse.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal selv til å lade til ny reverifle nå i 222, 40 grains v-max som er tenkt der. > Går for hard ladning, satse på at kula blir i reveskrotten.

Har ikke skutt mange revene med 40gr blitz king(kronografert til 1030+), men de som har ramlet har ikke vært pene på utgangssiden. Skulle jeg ladet 222 for rev igjen og hatt pelsen ville jeg prøvd 35 gr vmax. 5 gr vektreduksjon og de borti 100 ekstra sekundmeterne man muligens kunne fått ut bedrer vel oddsen ihvertfall. Vv-data oppgir forskjell på 80 m/s ved maks.

Link to comment
Share on other sites

Far min bruker 223 REM, 40 grains v-max, der har de fleste kulene stoppa i reveskrotten faktisk, nå pleier han å få plassert kula midt på bogen, istedenfor bak ( som det ofte kan bli i mørket) så det gjør sikkert sitt tror jeg.

 

Har liggende 35 grains også, men har mere sansen for 40`n.

 

 

 

Blir spennende se. Har skutt flere med 40 og 50 gr v-max tidligere, men det har vært snillt ladede skudd, da de skulle gå likt som rypeammoen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...