Jump to content

Hjemmelaget Rev-varsler


TikkaReven

Recommended Posts

Kjøpte Driveway patrol på ebay, rekkevidden var litt for kort , ca 90m og da sto mottaker på baksiden av huset.

Løsningen var å forlenge antennekabelen på både sender og mottaker og nå virker den på 110m, gjennom 3 vegger.Jeg forlenget med ca 80cm tynn ledning.Alarmlyden var veldig høy så jeg måtte tape en svamp over høytaleren.Synes jeg fikk veldig mye for pengene når jeg ser at Mikkel selges for 1300-1800,- på Finn

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hei!

 

Eg går på Elektrolinja. No har me fått eit prosjekt der me kan lage kva me vil.

Det eg tenkte eg skulle prøve meg på var å lage ein revevarslar. I dette prosjektet treng eg vel ein slags sensor.

 

Er det nokon som veit om det finst noko teikningar til eit slikt prosjekt? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva med den fra http://www.hunteralert.com, selges på finn.no for 1500 kr (finnkode 20523876) Grei avanse hvis han får solgt noen da :wink:
Er det noen som faktisk har prøvd denne? Til den prisen er det jo fantastisk dersom den funker! Har bestilt mms-viltkameraet, som også kan fungere som varsler, men det er jo mye dyrere og leveringstidspunkt er foreløpig i det blå... Denne Hunteralerten derimot er jo grisebillig (dersom man ser bort fra annonsen på Finn selvfølgelig...)
Link to comment
Share on other sites

Om 2-3 uker kan jeg gi tilbakemelding om Hunteralert'en holder mål. Bestilt i dag men det tar jo fort litt tid over Atlanteren. For 200 kr gidder jeg ikke legge for mye arbeid i en hjemmesnekret utgave, selv om det har sin sjarm! Håper at vi får se flere utgaver som er satt sammen med finurlig finesse og kløkt på kjøkkenbordet! Hvilken var det du bestillte Jamt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

holder på å lage mitt eget Rev-varsel nå. :mrgreen:

 

fant en gammel varmesensor som lå på lofte.

 

o6y4cy.jpg

 

den virker utrolig godt inne, reagerer på meg på 10m hold. da skal den vel klare å registrere en rev ut.

det fine med den er at jeg kan koble opp stort sett hva jeg vil. kan koble på en alarm, men det litt lite diskre på rev jakt :lol:

alqakp.jpg

 

tanken var å sette sensoren ved åta, og trekke ledning in med ei pære i enden.(går på 12v så setter bare et batteri ute ilage sensoren)

 

er det en billig måte å få denne tråløs på? er ikke elektriker akkurat :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ja den er veldig lett å lage trådløs (flaks)

Ta denne her: http://www.jula.no/search-result/?q=TR%C3%85DL%C3%98S%20RINGEKLOKKE

eller en hvilken som helst annen trådløs sender med motaker. Åpne den og så kobler du om bryteren i senderdelen. (Den dingsen du trykker på når du "ringer på"). Den bryteren paralellkobler du med klemme 3 og 5 på sensoren din.

Når sensoren aktiveres vil den gjøre samme jobben som om du "ringte på"

 

Vær obs på at det er et feedback løst sytstem. Om du beveger motakeren ut av rekkevidde får du ingen idikasjon på det. Det eneste som vil skje er at du ikke får beskjed om at det har vært rev innom. Test derfor nøye at det er "dekning/rekkevidde" der hvor du vil ha motakeren.

 

lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Ja den er veldig lett å lage trådløs (flaks)

Ta denne her: http://www.jula.no/search-result/?q=TR%C3%85DL%C3%98S%20RINGEKLOKKE

 

ikke dumt. tror du den vil nå langt?

 

når vel sikkert 20 - 30 meter?? Har en sånn trådløs ringeklokke som ikke blir brukt hjemme her :P

Er det bare og kjøpe sensor?? :P

Ser ut som at ringeklokka er blitt kasta. :oops:

Finner sikkert en på Europris eller Clas Ohlson 8)

http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... =136254537 Ossen er den?? Lager den lyd når det er noe som beveger seg forran??

Kan noen sende meg en "handleliste" på PM?? :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det står 100m på pakka men det er ikke det reelt. Har brukt den med hell på 50m fri sikt.

Det er ikke bare å kjøpe en vilkårlig sensor og koble 2 ledninger desverre. Det er koblingen mellom sensoren og ringeklokka som må passe sammen.Hvis du leser deg opp på grunnleggende elektronikk vil du se at der er mange måter det kan fungere på og mange feller å gå i.

 

("gordon setter" sin sensor har relestyring som gjør det enkelt og er dermed et spesialtilfelle)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Om 2-3 uker kan jeg gi tilbakemelding om Hunteralert'en holder mål.

-Og det gjør den til den prisen. Både sensor og mottaker virker billig i utførelsen, dvs neppe vanntett og tynn i plasten, men den fungerer. Nærmest helt lik Mikkel Revevarsler men med 3 sensorer. Slår ut på en voksen mann på 15-20 meter.

Link to comment
Share on other sites

Vel Eirik, Den elektronikken som sitter inni den du har på lån nå er av typen:

Har du utstyr for å lage den trenger du ikke noen beskrivelse for å få det til heller.

 

For de interesserte sitter det en AVR Tiny 85, forsynt fra en LM 7805, med en BC168 på en utgang mot en 12v trådløs ringeklokke og en 12v PIR sensor med en spenningsdeler på en inngang. AVR'en er for å gi en tidsforsinkelse mellom første deteksjonen og neste gang senderen sender. Så ved flere deteksjoner innen et minutt sender den bare ved første deteksjon.

 

For en kompetent person tar det ca et minutt å skrive en mye mer elegant kode en min også så det er ikke noe poeng i å legge det ut i grunnen. De fleste tror jeg kommer billigst ut med å kjøpe en ferdig greie på nett. Versjon 0.1 av den sensoren var fra før alle "kina løsningene" kom på markedet så de dyre komponenetene hadde jeg fra før når jeg lagde den trådløse.

Link to comment
Share on other sites

holder på å lage mitt eget Rev-varsel nå. :mrgreen:

 

fant en gammel varmesensor som lå på lofte.

 

o6y4cy.jpg

 

den virker utrolig godt inne, reagerer på meg på 10m hold. da skal den vel klare å registrere en rev ut.

det fine med den er at jeg kan koble opp stort sett hva jeg vil. kan koble på en alarm, men det litt lite diskre på rev jakt :lol:

alqakp.jpg

 

tanken var å sette sensoren ved åta, og trekke ledning in med ei pære i enden.(går på 12v så setter bare et batteri ute ilage sensoren)

 

er det en billig måte å få denne tråløs på? er ikke elektriker akkurat :oops:

 

då har æ kjøpt meg ei ringeklokke

5u25c6.jpg

 

selve brytern gikk på 12v så jeg koblet bare den direkte på alarmen, og limte knappen slik at den altid er inne.

2142urq.jpg

 

så når sensorn går ringer dørklokka :mrgreen:

 

rekkevidde=ca 60m da gjennom flere vegger.

 

vil jeg ha lenger rekkevidde forlenger jeg bare ledningen fra sensor til sendern :wink:

 

skal teste den til helge(er vel siste helga det er lov til å jakte rev? :cry: )

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg kjøpte også en Driveway Patrol. Jeg har ikke fått prøvd den ennå, men skulle gjerne hatt mulighet for å koble mottakeren i stikkontakten! Var nede på Clas Ohlson og testet et par av batterieliminatorene deres (en på 4,5V og en på 5V), men ingen av dem fungerte.

 

Jeg har testet den med de tre C-batteriene, og da lyser den og uler, så jeg vet at selve mottakeren fungerer.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvilken "lader" som fungerer til denne? (Så at ICOM-lader ble foreslått, men er litt for gæli å gå til innkjøp bare for å få strøm på revevarsleren...)

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg fortelle om en hjemmelaget jeg ordnet? ja ok :lol:

 

Det var sånn ca 30-40m ned til åten hvor jeg hadde ei storpurke, fisk og noen høner.

Alt puttet jeg i en strisekk som jeg da bindet mye tau rundt på og som jeg bindet sammen til en tråd på slutten.

 

Så trekte jeg tråden helt til soveromsveggen. så var det bare og borre hull og putte tråden inn på rommet og hekte på ei kubjølle!:)

 

Funket som bare det!:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var litt misfornøyd med rekkevidden på min Driveway Patrol, samt at lyden var umenneskelig/urevelig høy!

 

Kjøpte derfor et ...vibrerende verktøy til kr 99,-, på en ikke-navngitt butikk på Karl Johan, plukket ut motoren fra denne og koblet i mottakeren med en ca 10 meter lang ledning! Funker som snus! Nå kan jeg ha mottakeren stående i vinduet mot senderen, for bedre mottak, og trekke ledningen til det rommet jeg befinner meg. Planen er å ha "vibratøren" liggende under hodeputen, elller liknende, når jeg jakter "aktivt" på åta! :)

Link to comment
Share on other sites

:lol::mrgreen:Höydare :mrgreen::lol:

Du må selvsagt legge ut bilder av kreasjonen 8)

 

Selv driver jeg og tester en sånn en

crrlg.jpg

Denne er nok ikke primært laget for å være en permanent montert varsler, men ment å brukes aktivt på jakt - dag for dag, sted for sted.

Fikk etter noe korrespondanse tilbud om å være importør/forhandler for det nordiske markedet, men ville først teste den i kulda en vinter.

Positivt (så langt):

*3 sensorer/sendere som går på 9V.

*Opptil 166m frisikt rekkevidde (Den praktiske rekkevidden er nok mindre. Har prøvd gjennom vegg på 75m og det fungerte).

*Valgfritt med eller uten lyd på mottakeren/varsleren, eller med øremic. (Eller ta et selvbygg a`la vkil og montere en vibrator med 2,5mm plug :mrgreen: )

*Varsler/mottaker går på 2xAA og viser hvilken av de tre sensorene som registrerer bevegelse med diodene.

*Følsom sensor.

*Lydløs sensor!

*Pris.

Negativt (så langt):

*Skallene på sensorer og mottaker er laget av hard plast, og de er neppe 100% vanntett i skjøtene.

*Batterilevetida. Effekten har sin bakside, de krever sitt batteri.

 

Feil er til for å rettes. Skallene på sensorene kan nok utstyres med O-ring eller deksel. Man får kjøpt store 9V-batteri med utallige mAh, men jeg skal også teste en kombinert 220V/12V -> 9V omformer (valgfri bruk av skjøteledning eller bilbatteri).

Noen flere som har prøvd denne? (sikkert ikke mange ettersom den bare har vært til salgs i statene)

Vil gjerne høre hva dere mener, negativt som positivt.

Link to comment
Share on other sites

crrlg.jpg

 

Er også i testfase for denne, har den på hytta så den er lite i bruk dermed tar det lang tid å få testet den.

Men så langt kan jeg si at jeg blir vertfall ikke forhandler, for produktet er ikke veldig bra, alarmen går i tide og utide selv på fredelig nysnø og ingen bevegelse og opphaldsver, mulig det kan ha noe med temperatur å gjere og at det ikke gjelder alle sendarane.

Rekkevidden er ok.

Regner med å vite litt mer om den i løpet av januar da det blei lite prøving av den før jul. (4 døgn er litt lite).

Link to comment
Share on other sites

Firmaet har kun salgtillatelse i nordamerika, så du må kjøpe innad i junaiten (eller for eksempel ha kjenninger som kan videresende).

Har hatt en sensor stående ute i 14dager mot hundegården nå (2 til 30 minusgrader. Snitt nærme -20) og batteriet er fremdeles i drift. Bruksanvisningen sier "5-7 days of constant monitoring" men dette er heldigvis feil. Jeg tror den har kapasitet til å sende signal i 5-7dager.

Produktet selges uten noen form for garanti. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...