Jump to content

Webcup 1000m


M67

Recommended Posts

Vi er en liten gjeng som har hatt litt kommunikasjon omkring en webcup på 1km, for å fremme skyting på langt hold, for å få folk til å anstrenge seg for å finne plasser man kan skyte på 1000m uten å skyte stein over hodet på naboene, og for at folk skal rekruttere litt. Her må man være minst 3 mann for å arrangere ei skyting, men trenger heller ikke være fler - man må og ha 1000m hold, og adgang til begge endene. Play safe!

 

Reglene for 1000m Webcup

Skyteavstand er 1000±50m, den skal oppgis

Det er 10 tellende skudd per omgang/periode, totalt 30 tellende skudd. Skudd i skiva er tellende, beste skudd strykes ved flere enn 10 i skiva.

Eneste godkjente skive er JSK sin 1000m UNL-skive. Man skyter på JSK sin "1000m UNL skive", Deltakerene må da skyte på hver sin slik skive, som kjøpes av feltsystem.no.

Det telles poeng på vanlig måte.

Det er ingen regler om våpen, annet enn at det skal være et våpen som er lovlig erhvervet privat i Norge

Det er ingen regler om skytestilling

Skytetid er fri

Spotteskudd/ Sighters er tillatt

All form for spottehjelp er tillatt, spotter, target cam, elektronisk skive, whatever.

Man kan skyte ubegrenset antall prøveskudd på forhånd, under og etter :wink: serien

Det skal være to vitner til både skyting og utsetting/innhenting av skive (grunnen er at man skal tvinges til å dra med flere, ikke at vi ikke stoler på hverandre)

Det skytes tre omganger. Før 17. mai, Mellom 17. mai og 10. september, og etter 10. september. Totalt 30 skudd

For å telle må resultatet kunngjøres her, med resultat, bilde av skiva, avstand, våpen, kaliber og litt om forholdene - innen 1 uke etter skyting.

Man kan sende inn nye resultater helt til perioden er omme, den beste poengsummen en skyter i perioden teller.

Den som har flest poeng vinner året, og får heder og respekt.

 

Det er ei FB-gruppe (1000m Webcup) som er resultatbørs og diskusjonsarena deltakerene imellom, de som diskuterer, synes og mener, men ikke skyter, kan ta det her. Håper selvsagt at deltakerne deler resultatene sine her også.

 

Legger til at initiativtakerne er enige om reglene - de er ikke oppe til diskusjon 8)

 

Uoffisielle resultater

 

Runde 1

1. Krister, 86, 76, 53, 84, 91

2. Thomas S, 80, 80

3. Sigurd, 78

4. Sturla, 74

5. Glenn, 72

6. Robert, 55, 71

7. Fredrik S, 68

8. Niclas, 65

9. Knut Erik, 60

10. Christian S, 58p

11. Ørjan, 57p

12. Svein Olav​ 49p

13. Joakim, 28p

 

Runde 2

Hans Kristian, 88

Robert, 84

Niclas, 78

Nicolay, 71

Glenn, 69

Krister, 68

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette blir bra :D

Gleder meg personlig til å se hva jeg kan prestere repeterbart på papp på 1000 meter.

Hvis man tenker på de gode over dammen som skyter med langholds utstyr å tofot , hva ligger de på ca ?

Kan Google self men regner med at M67 eller noen andre har en peke pin å komme med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Litz skaut 196/15x med 308win på 1000 yards her:

http://bulletin.accurateshooter.com/2014/06/litz-dominates-his-first-ever-f-tr-match-with-pierce-built-rifle/

 

Tror X-ringen er 5" dvs (1/2moa) og 10'ern er 1 moa på de amerikanske F-class skivene. Rekorden i F-Open er 200/16x (eller 15x)

 

Skal du være like god som amerikanerne bør du sette de fleste innafor 15 cm :)

Link to comment
Share on other sites

Tieren deres (F-class) er 25cm (10"/ 1moa), både i USA og Storbrittania. Er det stille/lett håndterbar vind på store stevner så er det alltids noen som skyter "clean", altså uten å miste poeng.

Jeg har jo egentlig ikke peiling, men om jeg husker rett så har jeg sett det på resultatlister fra både USA, GB og Australia.

 

"Vår" tier blir 20cm om JSK bare har dobla 500m skiva - det er jeg ikke brennsikker på, men du skal nå holde godt i børsa for å holde deg innafor.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei, noen som har noen form for ei fil på denne, slik at man kan få grafisk designer til å eventuellt å lage en.. Trur den blir litt grom i størrelse å sende til oss i Finnmark, eller går d fint?:) Eventuellt hvor bestiller man?

Eller hvor mye skal 500 UNL skiva skaleres?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Brodern, svoger Sigurd og jeg skjøt webcup på 1005m for en liten tid tilbake.

 

Resulatene ble som følger:

1. Sigurd, 78p

2. Fredrik S, 68p

3. Christian S, 58p

 

Konklusjon: Hovmod står for fall!...

 

;-)

 

Og bilder; det glemte vi å ta fra den interessante enden av banen.

Link to comment
Share on other sites

Topp, det er godt at folk kommer seg ut og skyter litt uten å "glemme" de dårlige skuddene. Det ble litt lettere å være fornøyd med 86p også, så takk ;)

Hvordan føler dere at det gikk, var dere fornøyde, ble det gjort åpenbare tabber som blir retta opp? Blåste det? Høydespredning, sidesprednng? Våpen?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig, I aim to please ;-)

 

Vi brute en str i 6,5x55 med lapua scenar 123gr, fabrikkladd, og en rem 700 i 308 med norma-sierra 150gr fabrikkladd skytterlagsammo, så høydespredningen var jo tilstede. Sideveis var det ikke så værst, og vi prøvde å være raske med flere skudd da vi hadde vinden inne. Rare vinden var det heller ikke, holdt ca 0.7 mil med 308. Det ble ikke identifisert noen tabber, egentlig, annet enn at jeg har skutt og trent for lite ettersom jeg tapte så det sang, men sånn er det. Været var iallefall strålende...

 

Blir morsom å prøve igjen om noen uker, da med hjemmeladd, så får vi se igjen. Morsom er det uansett. Brodern, som ikke har skutt mange skuddene etter førstegangstjenesten for et drøyt dusin år siden, dro inn førsteskuddstreff på gongen på ca 1007m med 308'n. Det var tøft!

 

De to andre var ganske fornøyd med at jeg tapte, selvfølgelig. Jeg deler ikke deres entusiasme på det punktet ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var vi tre stykker ute i dag.

 

Dette kan bli en fin dag...

BD3651C6-C6F5-408D-B010-A09AC2173AFF_zpsyocabgw5.jpg

 

Tre mann, tre rifler og noen 1000m blinker, og god værmelding, det tar litt tid å labbe ut og sette opp skiver, og spraye gonger, kjøre tilbake, og så gå opp på heia man skal skyte fra. Noen valgt mindre miljøvennlige transportalternativer :wink:

 

Man leser av temp og trykk, og henvender seg til høyere makter - og disse er lokale, og ikke lette å tilfredsstille.

87B8CB9B-3919-4A7F-8E3E-2030A2EA7970_zpsf96mxpea.jpg

 

Min "plass", passe steinete, passe ulendt og passe feltmessig, men ingen maur denne gangen

5EF2DC53-CF05-4F3E-965E-2BBE4200D728_zps0u0opedj.jpg

 

Vi hadde jo godt håp, og det hele skulle flaske seg med en haug 10ere - men akk, jeg rakk å skyte to skudd på gongen (som traff :D ) før vi hørte "bruset gjennom furukronene", og det var å begynne å skru. Vinden ble rett og slett j... vanskelig, og drev og vekslet høyre, venstre, null - jeg prøvde å skyte på null, men, vel, tja - jeg skjøt iallefall ikke på høyre.

 

Dagens værmelding fra de indre bygder, 970m. 76p

64875103-39A7-4CC1-9149-E3E7D94145F0_zpsvf9rqrue.jpg

 

Jeg hadde med meg nok skudd til to serier, men ikke til alt det som gikk av spotteskudd i vinden, og på serie to slapp jeg opp for ammo til spotteskudd, måtte bare skyte 10på - så at vinden skifta, holdt til side og håpte det beste, men nei.

 

De 6 første var dog ikke ille, 53 med 6 skudd.

08819BBA-A22C-40AD-BEFD-0E8880AB1C9B_zpss0bjjdzp.jpg

 

Jeg slet, men de andre to hadde det enda verre, og vi fikk et nokså imponerende show på 1230m med 6.5x55 - men på skiva ble det ikke strålende. 3. mann, med 300WM og 185gr Scenar traff rett og slett ikke en ting. Jeg kan ikke forstå annet enn at det må være noe teknisk. Eller kula, jeg tror jeg har lobbet den temmelig langt med 308, men må sjekke i notatene - virka gorde det iallefall ikke.

51761BC0-A1B8-4366-AE34-046E8CD5780C_zpsqi9mjrto.jpg

 

 

Vi hadde med Target Cam-en, fra Bullseye, og den virka helt fint på 1000m, ingen problemer å få bilde... Problemet er hva vi fikk bilde av. Jeg hadde satt den litt for skjevt og ikke skjekka med Ipaden, så vi så bare et par skudd på den - men den virka. Problemet med den dingsen er jo at selv om du ser skuddene dine, så har du jo skutt dem, og hullene er der de er - ikke i tieren..

Til å begynne med, og tidvis, før vinden rista på alt, og myra kokte av mirage i tillegg, så så vi hullene godt nok med Swaroen min. Men det er mindre pålitelig enn Bullseyen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er 1. runde over, og vi er i runde 2. 13 skyttere har meldt inn resultater. Lista er redigert lenger oppe i tråden.

 

Det synes tydelig at 1000m er et godt stykke, og skytinga vi ser er veldig varierende. Det jeg mener å se er:

 

Det er MYE vanskeligere å vurdere vind over 1km enn over 500m, dette forsterkes av at de fleste her skyter over veldig mye landskap. Typisk to daler, en ås og et vann :roll: Det hadde vært gøy å prøve på ei slette med vindflagg bortover...

 

Det er ikke voldsomt stor fordel med grovt kaliber. Noen av de beste resultatene er skutt med 7mm og 6.5, til tross for at det er flere 338LM i spill

 

Bare de som prøver får poeng :wink: Og mer bly i lufta hjelper. En får flere poeng om en skyter litt dårlig en forblåst dag, enn om en blir hjemme. "No points for not showing"

 

Tilbakemelding hjelper. De som bruker gode spotteskop og kan korrigere skudd for skudd, stoppe når ett skudd har dratt ut, eller fylle på om en ser en har bommet (vet ikke om noen har gjort det?) har en fordel framfor de som ikke kan se om de treffer eller ikke.

 

Godt forberedt opplegg hjelper. Vi her nede har en bane vi har opparbeidet over flere år,og selv om det innebærer mye gåing, så er opplegget klart, og godkjent av grunneier - ingen forberedelser der er nødvendig. Senker terskelen for å skyte.

 

Og så må man ha litt flaks, eller iallefall ikke noe uflaks. 10 skudd er ganske mange viser det seg...

 

Jeg håper at enda flere kommer til å skyte i runde to. Nordnorge har hatt en ulempe med snø og mørke, nå kommer ulempen til oss med skogbrannfare. En måned til nå, så trenger vi vel regn for å kunne skyte...

Egentlig er jeg litt overrasket over at det kun er 13 - alle tråder om langholdsrifler, kikkerter til ekstremt langhold, diskusjoner om ballistikk og alt mulig, og SÅ mange som har skaffet seg langholdsrifler - og legger ut fine bilder av de enda finere riflene. Og så er det 13 mann som klarer å skyte 10 skudd på 1000m?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er jeg litt overrasket over at det kun er 13 - alle tråder om langholdsrifler, kikkerter til ekstremt langhold, diskusjoner om ballistikk og alt mulig, og SÅ mange som har skaffet seg langholdsrifler - og legger ut fine bilder av de enda finere riflene. Og så er det 13 mann som klarer å skyte 10 skudd på 1000m?

Det kan sikkert ha litt med reglene å gjøre :wink: Jeg kjente i hver fall ikke kallet til å samle i sammen flere tilskuere for så og bestille og rigge opp en hvit skive i en dunge med hvit snø... merk deg ordet hvit :roll: Joda i Nord Norge er det fortsatt snø i skrivende stund :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er jeg litt overrasket over at det kun er 13 - alle tråder om langholdsrifler, kikkerter til ekstremt langhold, diskusjoner om ballistikk og alt mulig, og SÅ mange som har skaffet seg langholdsrifler - og legger ut fine bilder av de enda finere riflene. Og så er det 13 mann som klarer å skyte 10 skudd på 1000m?

 

K

 

 

Til mitt og andres forsvar så har ikke jeg oppdaga denne før nå, til tross for at jeg er innom kammeret tildels flere ganger pr uke... :winke1: Forøvrig et bra tiltak for oss fra utkanten som kan delta (eller kunne ha deltatt...) i en uhøytidelig konkuranse uten å reise 50-100-200 mil. Kanskje dette blir en årviss konkuranse? :D

Link to comment
Share on other sites

Dette med manglende deltagelse fra folk som har utstyret i orden har vært en gjenganger i mange år nå. Vi ser det på div langholdstreff og stevner, og nå ser vi det her også. Man kan vel bare spekulere i hva som er årsaken, men jeg velger å være så forbanna trangsynt at jeg tror det har med forventninger å gjøre. Folk har utsyr for x antall 100 tusen, men når de kommer seg bak rifla, så finner de ut at det ikke var mulig å kjøpe seg til små samlinger og kaldløpstreff på 1000 meter allikevel. Man må faktisk trene en hel del, som i flere tusen skudd pr år, og da ser man fort at de fleste faller av lasset. Det har jo vært endel langholdsrifler til salgs siste året.

 

I runde 2 så skal jeg få skutt litt flere serier, og se om jeg kommer meg opp på 90 tallet. Burde være fullt mulig. Og jeg sier det igjen, bor du i nærheten av meg, så er alle velkomne til å komme hit og skyte webcup her. Kan enkelt ta unna 10 skyttere på en dag nå om sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt sikkert rett. Jeg ser likevel ikke bort fra at avstander reduserer deltagelse på stevner. Moro å skyte langt og kanskje tilogmed treffe helt ok, men ikke så moro at alle gidder å reise langt for å gjøre det. Altså forskjellige grader av interesse. Personlig så gidder ikke jeg kjøre 10 timer tur/retur for å skyte noen skudd i trondheim. Spesielt om jeg vet at resultatet sannsynligvis blir listefyll. Da kan jeg like gjerne skyte litt bak huset og bruke dieselpengene på kuler og krutt :winke1: Sånn sett mener jeg webcupen er et flott tiltak.

Link to comment
Share on other sites

@KnuteriK: Det er vel også derfor mange selger en pent brukt langholsrigg som bare er gått 23 skudd :wink:

 

Nå får jeg selv helt greit til å skyte på 1000 m og kanskje litt++, ikke så ofte som jeg vil, men allikevel sikkert oftere enn de fleste. Problemet er bare at en slik løsning jeg bruker tåler ikke annonsering og mange skyttere før det blir problemer ut av det.

 

Sakens kjerne er så enkel at det finnes for få baner hvor man kan eller får lov til å skyte så langt som det trengs for å kalle det langhold. Egentlig er det pussig med tanke på hvor "populært" langholdsskyting har blitt. Det markedsføres langholds ditt og datt fra alle som selger noe med "pang" i, og det går sikkert som hakka møkk for alt jeg vet.

 

Det er nesten litt pussig å tenke på hvor stor rekrutteringen til DFS og Jeger og fisk kunne vært om de hadde tilbudt baner med slike fasiliteter. Men det blir selvfølgelig for Jeger og fisk et moralsk problem og for DFS bare et av de generelle fornyingsproblemene. I tillegg er det ikke lett å få anlagt nye baner eller utvide. Her jeg bor er det turgåere over forbandet alt. :cry: De har krav på all utmark uansett hvor. Der de eventuelt måtte finne på at det skulle være greit, har det jo gått en rein forbi en gang. Da vet vi alle hvordan det ender. Man må spørre om lovt fra samene. Det ender bestandig med protest eller ville erstatninger som ingen har råd til. Også er det heller ingen som tør å ekspropriere siden det er å trampe ned urbefolkningen, som vi enda har samvittighetskvaler for etter at noen glupinger kom i skade for å bruke skyvelæret på feil måte for noen år siden.

 

Av og til skulle jeg nesten ønske at det var litt mere ørken i Norge :wink: Enn så lenge kommer jeg neppe til å skaffe meg en spesial langholdsrigg i ultramagnum noe. Selv ikke billig og pent brukt. 200 STR i 6,5 holder lenge og kan også brukes til andre ting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder til på ei øy sør for Ålesund. Bare send en pm om det er ønskelig å skyte.

Det finnes noen langholdsbaner på øst og sørlandet. Og mange av de som har postet i tråden om langholdsrifler bor i nærheten av disse regionene. Jeg vet at det er mange entusiaster nordpå, og de skyter mye, og det blir i overkant langt å reise helt til sydspissen for å skyte 30 skudd ei helg. Men østlendinger er noen rare folk, for er det lenger enn 5 mil, så gidder de ikke møte. Det var akkurat det samme i modellfly miljøet da jeg var aktiv der. Folk fra Oslo området gadd ikke kjøre til Tønsberg for det var så langt.

 

Det gjør ikke meg noe at majoriteten av langholdsskytterene aldri møter på noe sosialt, da blir det mer tid til skyting og prat for vi som gidder. Men nok om det. ;)

Link to comment
Share on other sites

:D er sikkert hundre forskjellige grunner til at aktiviteten virker lav.

For min del så har jeg vært forholdsvis aktiv skytter i mange år tidligere. Mange tusen skudd.

Det var før små unger og familie krevde mer tid av fritiden. Og på den tiden var det mest jaktfelt det gikk i.

Etterhvert som jeg fikk interesse for langhold skyldes antakelig noe av det grunnen til at mye må læres også i tillegg til selve skyteteknikken. Det kan forskes og læres mye via en pc og film. Noe som gjøres hjemmefra på mørke kvelder.

Jeg skulle gjerne brukt mye mer tid bak riflene men jeg har også andre prioriteringer som veier mer. Etterhvert kan kanskje interessen vekkes hos ungene :wink:

 

Langhold krever selvsagt også mye trening for at man skal kunne mestre det. Men jeg vil påstå at dersom man knekker koden og lærer den grunnleggende skyteteknikken, er det å mestre vind som tar tid og må skytes mye i for å bli god.

Men det er mye annet som jeg mener følger med dette med langhold som også gjør det spesielt fasinerende.

Dersom man lader selv er det et studie i seg selv å lære seg alle triksene med å lage presis ammo.

 

Kort oppsummert så handler langhold om: (dersom man ønsker)

Studie i kaliber og ballistikk. Og valg av dette.

Laderutiner/teknikker og utforme gode ladninger.

Forskjellige testemetoder av ammo.

Valg av utstyr, rifle, stokk, tofot, sandpøller, kikkert osv

Skyteteknikk

Lære å bruke optikken, mill og klikk korreksjon etter første skudd osv

Valg av metode evt program for ballistic og tabeller

Loggføring av alt fra vær til skuddplassering, antall skudd og pusse intervaller, hvor mange ganger hylsene er skutt osv osv

Lese vær og vind

Utstyr for å registrere vær og vind, avstander.

Metoder for å sette alt i system slik at man øker sansynligheten for å treff

 

Pga alt dette og mye mer så er langhold en skyteaktivitet som jeg liker og har tid til. Selv om jeg har for lite tid til skyting :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er bare at en slik løsning jeg bruker tåler ikke annonsering og mange skyttere før det blir problemer ut av det.

Det var faktisk en av grunnen til at vi laget "minst 3". Jeg synes løsinger som ikke tåler dagens lys er veldig begrensende for sporten vår. Veldig mye av bakgrunnen for cupen er å prøve å få folk over dørstokkmila.

 

Å komme sammen flere, lage en klubb, og få igang skyting med flere enn sine nærmeste venner (kanskje de blir det også) er en veldig positiv ting, og noe av hensikten var å tvinge folk til å komme sammen. Dt er den eneste måten dette noen gang kan bli stort nok til lage en skikkelig bane - en permanent en, det skjer aldri så lenge vi ligger bak hver vår stein og snakker om hvor vanskelig det er med skytebaner.

 

Er man klubb, virker man seriøs, så får man goodwill, man får grunneiers tillatelse, og man får politiets velsignelse, man blir enig med teknisk etat - det er ikke vanskelig overhodet sålenge det ikke skal reguleres, eler være permanent. Og det rare, det blir lettere når man er flere, for da kjennner man flere.

Så tremannsregelen er rett og slett for å få blanda folk litt. Og for at noen skal måtte dra noen andre igang... og kanskje dra med noen andre enn han som vanligvis dilter med men ikke har interesse for å skyte 1000m :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kort oppsummert så handler langhold om: (dersom man ønsker)

Studie i kaliber og ballistikk. Og valg av dette.

Laderutiner/teknikker og utforme gode ladninger.

Forskjellige testemetoder av ammo.

Valg av utstyr, rifle, stokk, tofot, sandpøller, kikkert osv

Skyteteknikk (min kursiv)

Lære å bruke optikken, mill og klikk korreksjon etter første skudd osv

Valg av metode evt program for ballistic og tabeller

Loggføring av alt fra vær til skuddplassering, antall skudd og pusse intervaller, hvor mange ganger hylsene er skutt osv osv

Lese vær og vind (min kursiv)

Utstyr for å registrere vær og vind, avstander.

Metoder for å sette alt i system slik at man øker sansynligheten for å treff

 

Tja... Det der er ei god oppsummering, og kanskje nesten ei liste til et kurs, dette skal vi gå igjennom. (Jeg stjeler den faktisk :wink: , herved), Og det er en slags start. Men det der er gjort på en dag eller to, bortsett fra to punkter.

Og det er de to viktigste, og som man kan presse fram med mye arbeid, eller bruke et helt liv på. Men man kan aldri lese seg til dem, og man kan aldri kjøpe seg til dem. Og de er i særklasse, de viktigste.

 

De 3-4 beste skytterene jeg kjenner - alle er forresten så himmelropende mye bedre enn de beste langholdsskytterene her i Norge at det er ydmykende. Også på langhold, det har vi testet :oops:

Ingen av dem har studert ballistikk, whatsoever, de vet hva BC er, og at den skal være høy (litt overdrevet kanskje, nen de har 0.1% vekt på ballistikk)

Alle trøkker ut mest mulig ammo fortest mulig med Dillon 5 eller 650.

Ingen av dem tester ammo i noen grad, iallefall ikke i forhold til endel langholdsskyttere, eller meg selv for den del - til en viss grad har jeg bedre ammo enn dem, men det hjelper ikke. Ikke i det hele tatt :roll:

Alle bruker den stokken som sitter på 200STR ny, ingen bruker tofot eller noe sånt

Ingen av dem bruker optikk...

Ingen av dem bruker noe program ute i felten. Det er husk, og merking på siktene eller rifla

Ingen av dem bruker utstyr for å registere noe som helst.

 

Alle begynte å skyte som 10-12åringer, og har jobbet med skyteteknikk ever since, stødig stilling, god sikting, gode avtrekk. Jeg har sett folk være fornøyd med samlinger skutt med tofot, som disse skyter stående... Skyteteknikk.

Gjennom å skyte mye har de opparbeidet seg en "evne" til å lese vær og vind, og omsette det til å treffe.

Sannsynligvis er de relativt systematisk anlagte, og har evne til å trene jevnt, og til å plukke vekk det som er unødvendig eller feil.

 

Kanskje det jeg hører oftest når jeg spør om folk vil være med for å skyte langt er: "nei jeg har ikke funnet ladningen"... Folk har jo ofte ikke tid men det er bare sånn det er, man har ofte ikke tid - men når man har tid, så skal man altså ikke skyte fordi man ikke er sikker på å treffe senter hver gang? Våkn opp, det er trening som setter skudd i senter, skyting, det er faktisk det som er mest moro, som er mest effektivt. (bortsett fra tørrtrening da, men det er så kjedelig at det snakker vi ikke om :roll: )

Veldig, veldig mange LH-skyttere vil bli mye bedre tvert nesten, om de slutter å teste ladninger for presisjon på 100m og sånt - og bare tar ei ladning, og kommer seg ut i felten, og skyter med EI ladning, og med EI rifle, eller iallefall ikke bygger den om mellom hver skyting.

En som viste det der godt, var Proffen her inne, han kom til Sokndal med en Sauer 200STR og kjøpeammo, og traff hva faen som helst. Andre, samme sted, hadde 24 testlotter av ladninger, og traff (selvsagt) ikke en drit. Jeg overdriver aldri :roll:

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder til på ei øy sør for Ålesund. Bare send en pm om det er ønskelig å skyte.

 

Takk for tilbudet, men det er dessverre litt for langt unna for min del, som bor i Oppegård.

 

Men østlendinger er noen rare folk, for er det lenger enn 5 mil, så gidder de ikke møte.

 

Det er klart i hverdagen så blir mye mer enn en times kjøring langt, men i helger så kan man selvfølgelig kjøre lenger. For min del er Oslo-området mest praktisk, og jeg har 25 min å kjøre til en ordinær DFS-bane i Ås. Men, nå pågår det også et initiativ med en klubb for Oslo & Akershus, og da kan det hende det blir noe mer tilrettelagt for oss som liker det enkelt ;-).

 

Selv er jeg helt i starten, og skyter kun med en .223, så jeg når ikke så langt ut. Men, jeg har planer om et 6mm-prosjekt ila. året, og da skal jeg kunne være med ut til 1000 metere en gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i det du skriver M67

Og selvsagt er mye skyting beste måten å lære, også helt enig.

Grunnen til at jeg skrev ( dersom man ønsker) var nettop fordi det ikke er nødvendig, men det er endel av det jeg liker ved det. Alle trenger ikke gjøre dette og som du skriver er heller ikke alt nødvendig.

Hvertfall ikke dersom man har lang erfaring med DFS skyting og felt.

 

Men dersom man ikke har erfaring fra før så er der endel hjelp i listen.

Kommer man inn i et miljø med erfarne langholdskyttere er det heller ikke sikkert man trenger annet en veiledning.

Jeg hadde ingen erfaring med å skyte lenger enn 200m og vind hadde aldri vært noe jeg ofret en tanke.

Nå er ikke jeg god på langholdskyting, men studiet mitt har hjulpet meg til å lykkes med å treffe stål 50x50 på 1000m. Også i det siste med snill vind førsteskuddtreff. Jeg har vært alene ved alle skudd og fokus på skyteteknikk har gjort at jeg lykkes med å spotte egne treff fra 700m og utover med 338NM

Hvis ikke hadde jeg slitt med å komme på plata :D

 

At man trives med hobbien betyr mest.

Så får vi som foreløpig ikke får prioritert tilstrekkelig tid til skyting håpe på bedre tider :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi var fire gutter som prøvde oss på web cupen i går.. Kjempe artig... Blåste fra 3 til 8s/m og regna tidvis så bra at vi ikke så blinkene... Men, kjempe artig... Og blir flere forsøk med 338'n :) resultatene er vel lagt ut på Facebook, så de kommer vel inn her etterhvert og.. Ble 88 på første forsøk for min del.. Med et par mindre tabber... :) strålende fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...