Jump to content

Skjøt en skadet elg


Animalhunter

Recommended Posts

Hei.

Driver med hjortejakt og bruker stort sett en drever, men siden den ikke henger på så alt for godt bestemte vi oss for å bruke gråhund.

Fant ferske spor etter hjort og sendte bikkja etter, den fulgte bra og så ble det los.. Stålos

Hadde jeg kunne sett penger på at det var hjort hadde jeg gjort det.

Jeg snek meg innpå og fikk se ei elgku. Så jeg tenkte jeg kunne sette meg og se på litt mens hunden koste seg.

Etter en stund gikk jeg frem og støkte og fikk da se at det var ei lita ku som ikke var helt bra bak så ga beskjed på radio at postjeger'n som var med fikk se nøye med viss han fikk ho post.

Etter 2 min smalt det, kua var død for den var altså avmagret og halt/skeiv i bakpart.

Det viste seg at hoften var knekt helt oppe og det var nok en gammel skade, men den var som sagt helt avmagret og du så ribbeina.

Er dette straffbart da du ikke er i viltnemnda og ikke hadde elgjakt i området?

 

For ordenskyld så er det varslet og kua er sett på og alt er iorden, men lurer på om vi har lov på papiret ?

Link to comment
Share on other sites

Forskrift om jakt- og fangsutøvelse § 28.

Jeger som på lovlig grunn i jakttid eller fellingsperiode treffer på storvilt som er såret eller skadet slik at det er påført store lidelser og ikke kan leve eller bli friskt, skal avlive dyret for å hindre unødige lidelser.

Link to comment
Share on other sites

Las den saken, men den er litt mer innviklet, freda rovvilt er også omhandlet.

Samt du får saken bare fra en side.

Jeg lurte mer på et konkret lovverk.

Lovverket blir sitert i den tråden også :wink:

Jaktforskriften:

§ 29.Avliving av skadet storvilt utenom ordinær jakttid eller fellingsperiode

Den som utenom ordinær jakttid eller fellingsperiode kommer over skadet storvilt eller kongeørn som er påført store lidelser og ikke kan leve eller bli frisk, skal umiddelbart melde dette til kommunen. Kommunen skal sørge for avliving dersom dyret ikke kan bli friskt.

 

Dyrevelferdsloven:

§ 4. Hjelpeplikt

Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret. Dersom dyret er et dyr fra dyrehold eller storvilt, og det ikke er mulig å yte god nok hjelp, skal eieren eller politiet varsles umiddelbart.

Dersom det er åpenbart at dyret ikke kan leve eller bli friskt, kan den som påtreffer dyret avlive dette med det samme. Dyr fra dyrehold og storvilt skal ikke avlives i henhold til denne bestemmelsen dersom det lar seg gjøre å få tak i eieren, veterinær eller politiet innen rimelig tid.

 

Med andre ord er det IKKE lov å avlive skadet storvilt på eget initiativ slik de gjorde. Men jeg skjønner godt at de gjorde det, og jeg hadde vel gjort det samme.

Link to comment
Share on other sites

Her ser det ut som de fleste sitatene slår hverandre ihel.

Da er det nødvendig å se hva som er den overordnede bestemmelse.

Lover rangerer fremfor forskrifter, da er det dyrevernloven som blir det sentrale, så vidt jeg husker står der "dyr skal ikke lida i utrengsmål". Loven er muligens kommet i ny utgave og i ny språkdrakt, men dette sentrale punktet er uforandret.

Da er saken enkel, dersom de personer som er til stede er i stand til å foreta avliving på en korrekt og forsvarlig måte, uten fare for almenheten, så er det nærmest en plikt å avlive dyret. Å unnlate å avlive i et tilfelle som dette ville vært strekt kritikkverdig. (med forbehold om at beskrivelsen av elgforholdet er korrekt, bjørnesaken er mer komplisert.

Link to comment
Share on other sites

Sitatene er rett fra lovdata. Som du sier vil dyrevelferdsloven stå over jaktforskriften:

Dyr fra dyrehold og storvilt skal ikke avlives i henhold til denne bestemmelsen dersom det lar seg gjøre å få tak i eieren, veterinær eller politiet innen rimelig tid.

 

Man har med andre ord ingen plikt til å avlive, tvert i mot plikter en å kontakte myndighetene så langt det er mulig. Først når dette ikke lar seg gjøre innen rimelig tid har en lov til å avlive viltet selv. Jeg vet det strider mot alle våre instinkter, men slik er reglene.

Link to comment
Share on other sites

Innen rimelig tid blir jo innenfor det tidsvinduet som er akseptabelt for at dyret ikke lider urimelig, og for at rette mydnighet kan komme og avlive det.

Hvis det forholder seg slik at dyret er på vei bort fra deg, og du som jeger befinner deg i området på lovlig storviltjakt med lovlig våpen og alt det der - og det samtidig virker åpenbart at rette myndighet ikke vil komme frem i tide - da vil jeg gjerne se den domstolen som dømmer deg for å ha opptrådt klanderverdig etter at du har felt elgkua med godkjent ammunisjon.

 

Det er likevel alltid en fordel å ha telefonnummer til nærmeste viltoppsyn og politi raskt tilgjengelig. Da kan du selv ringe og få aksept for det du mener er riktig. Som regel er det folk med sunn fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Takk, fikk egentlig svar på at det ikke er lov.
Etter de reglene som er siterte, skal man visstnok forsøke å få kontakt med viltmyndigheter/politi. Der jeg jakter, er det, i praksis, umulig - man må, i tilfelle, legge ut på en lengre fjelltur til den høyeste toppen i området, og håpe på at det er mobildekning der. I gamle 450'ens tid, kunne man jo ringe fra omtrent hvorsomhelst i utmarka, men verden går jo, som kjent, framover - eller ?

 

De som gidder å søke her inne, vil finne en eller flere tråder om den påkjørte ulven i Trysil-området, som ble liggende og pines i veikanten over en halvtime, fordi ingen turde å gi den en kakk i skallen, uten å ha fått skriftlig klarsignal fra kongen og stats- og miljøministeren. (Det er jo forståelig at de ikke våget å avlive ulven - etter norsk rettspraksis kunne de jo, i tilfelle de hadde kverket dyret, vente seg å få sone sammen med ABB!). Jeg lurer på hvor alle "dyrevennene", som nå er så opptatt med pelsdyr, befinner seg i slike tilfeller?

 

Jeg ga beskjed at jeg skyter neste gang også.
Etter som jeg er både jeger og konkurranseskytter, hender det ikke så rent sjelden at jeg kommer ut for trafikkskadde dyr, mens jeg har våpen og ammo i bilen. Hvis dyret holder på å kreke seg til skogs, skyter hvertfall jeg straks jeg har funnet fram våpen, sluttstykke og ammo. Som tidligere ettersøksjeger vet jeg at et dyr kan halte seg fram flere mil, sjøl om det har brukket en fot. Hvis først dyret stikker til skogs, må man få tak i ettersøksekvipasje, og dyret kan lide i flere timer, ja kanskje dager, før man får avlivet det. Noen parlamentering opp til en eller annen "syvende far i huset", er helt formålsløst i slike tilfeller. De aller fleste en i tilfelle kommer i kontakt med, er ikke "rette vedkommende", og man blir satt over fra den ene til den andre, mens dyret kommer seg unna.
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...