Jump to content

Hva er/blir din europeisk magnum tom. kal. 375


Guest

Hva er/blir din europeisk magnum tom. kal. 375  

86 members have voted

  1. 1. Hva er/blir din europeisk magnum tom. kal. 375

    • 6,5 x 68
      6
    • 6,5 x 63 Messner Mag
      1
    • 7 x 66 SE v. Hofe
      1
    • 7mm Blaser Mag
      3
    • 300 Blaser Mag
      3
    • 300 H & H Mag
      2
    • 308 Norma Mag
      11
    • 8 x 68 S
      28
    • 338 Blaser Mag
      2
    • 358 Norma Mag
      10
    • 9,3 x 64 Brenneke
      10
    • 9,3 x 70
      2
    • 375 H & H Mag
      38
    • 376 Steyr
      0
    • Annet
      9


Recommended Posts

Europeiske magnum - kalibere fra 6,5 - .375. :D

Alle har 2 valg, og de som velger "Annet" bør gjerne (litt detaljert) skrive om sine personlige preferanser.

 

Edit: Kom gjerne med innspill!

Link to comment
Share on other sites

.375H&H, ingen tvil hos meg..

 

Hvorfor..? Du kan skyte alt fra antiloper via elg til elefant, kulevekter fra 235 - 380 grains..med meget bra presisjon..

 

Den er også flattskytende omtrent som en .30-06 , den har vært her siden 1912 og ingen av de nyere patronene ser ut til å kunne detronisere den fra sin plass i historien .

 

Det er tragisk at ingen i dag ikke riktig vet hvem som konstruerte denne geniale patronen hos Holland&Holland....nei de vet det ikke selv.

 

Husk at flere av de afrikanske jaktlandene har .375 som minimumskaliber på farlig vilt...da faller 9,3 patronene ut..

 

Dessverre bygges de fleste riflene i dette kaliberet altfor lett, de bør veie 4-4,5kg..

 

Min veier 5kg med kikkert...litt i overkant det, men du verden så fin og skyte med....!

 

Den er fortsatt "The queen of the Mediums.."

Link to comment
Share on other sites

Mine stemmer går klart til 375H&H og 8x68S og med 6.5x68 som en god nummer tre.

Jeg har i lengre tid hatt lyst til å bygge meg et par med matching guns med kalibrene 275H&H og 375H&H.

Flott historie, og hvor "storesøster" og "lillesøster" ble født i 1912 begge to :)

Jeg skulle bare ønske at utvalget av kuler til 275H&H hadde vært større, men man kan jo alltids jukse litt og bygge den med den hensikt å bruke .285(7mm) kuler :)

Link to comment
Share on other sites

Interessant å se hvor tett løp det er mellom 375H&H og 8x68S. Jeg vil tro det er mange flere som faktisk har den største av de to selv, mens en del har lagt sin elsk på 8mm varianten uten å egentlig ha særlig praktisk erfaring med den selv. Når det er sagt så er jeg også av den oppfatning at 8x68S er en super patron og et veldig godt alternativ til den mer utbredte 338WinMag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kryssa av på 8x68S og 9,3x64 Brenneke.

 

Litt praktisk erfaring har jeg da greid å samle...8x68S har jeg brukt i snart 20 år, og har felt rev, rådyr, hjort, elg og sel med den her hjemme. Ellers har den slått beina under oryx, zebra, impala, blesbuck, duiker og sjakal i Sørafrika.

Den er kanskje ikke ideell til de minste dyrene, men på de større skapningene har den fungert alldeles utmerket. Bruker stort sett 220gr Woodleigh PP, 220gr Swift A-frame og 200gr Nosler Accubond i den. Hastigheter fra 870-920ms.

 

9,3x64 Brenneke har jeg ikke rukket å bruke mer enn 2 sesonger. Rådyr, klipspringer, steenbuck, zebra og eland har kommet tapende ut av møtet med 9,3n. Så langt har jeg brukt 320gr Woodleigh FMJ og RNSP/745ms i Afrika, og en litt nedladet 285gr Lapua Mega/750ms på rådyra. Woodleigh RNSP var littegrann i bløteste laget på store dyr, så det ligger nok ann til å prøve 300gr Swift A-frame ved neste korsveg.

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett det her... Det ble to patroner som jeg har tenkt mye på . En Fransk og en Tysk. 6,5x63 Messner mag ,men med rand og den gamle 9,3x70 . Den virkelige drømmen hadde vært en dobbeltrifle i 9,3x65 R Brenneke med Brenneke Verschluss.

http://www.jww.de/ausruestung/264-rasan ... urzem-lauf

 

http://www.jww.de/ausruestung/377-dwm-klassiker-9-3x70

 

 

Pri en blir nå å få til en 6,5x30R Blaser.. Noen som har et utskutt K95 løp tilsalgs ??

Link to comment
Share on other sites

Har 338 RUM. Så min stemme blir under annet, 338 Lapua Magnum.

Tenkte først å stemme kun på den. Den andre sto mellom 308 Norma mag. og 8x68S.

Gikk for 8x68S, litt tullete egentlig. De 2 patronene er ikke så ulik. Kanskje man sku impet den i tillegg.

Hmmm, 8x68S Improved, det hadde hvert noe. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, kanskje burde avstemningen gå litt lengre, men nå er det slikt. :)

 

Mitt første valg er så klart "all - time" favoritten 8 x 68S, på andre plass følger superbe 9,3 x 64. Kraftfullt alternative for dem som "tørr" å jakte på farlig vilt der det ikke finnes .375 restriksjoner! :mrgreen:

På tredje plass klassikeren 7 x 66 SE v. Hofe, men hadde også tenkt på 300 H&& Mag.

Synes forresten at det er fint å observere at Nils Kvales' patroner, nemlig både 308NM og 358NM har funnet såpass mange tilhengere. :) Det gir kanskje håp for mer utbredelse av disse fortreffelige skandinaviske skapninger.

Link to comment
Share on other sites

Gunwerks...når kommer tråden om magnumpatroner over .375...? :mrgreen:

 

Ja @pondoro, men kan ikke du eller andre legge opp en slik gallup? Har for lite peiling om de klassiske engelske. :( Kanskje er jeg bare for lite anglofil, det kan selvfølgelig også være tilfellet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Trodde da at 338 Lapua Mag var europeisk?

Den sår nå uansett ikke på lista, men er mitt absolutte førstevalg til alt av skyting og jakt. Man kommer ikke unna at det er en fantastisk patron, i de rette hender :)

 

Det er en fantastisk patron for de som liker å skyte på lange hold, men da jeg personlig ikke har så mye sansen for å skyte vilt på lengre hold enn 300 meter, er det ikke mye poeng for meg å ha noe slikt i våpenskapet.

Det er en helt personlig sak, da langholdsjakt ikke er jakt for meg personlig, men jeg har overhode ikke noe imot at du og andre holder på med det :)

Link to comment
Share on other sites

Europeiske magnum patroner, forsøk av et resyme’.

 

Første plassen går klart til den allsidige klassikeren 375 H&H Mag. Det virker slikt at det finnes rimelig mange som eier denne og verdsetter dens veldig gode egenskaper på stort europeisk kløv- og farlig vilt. Videre er patronen selvfølgelig også predestinert til jakt på andre kontinenter, her spesielt i Afrika med sine .375 - limits vedr. jakt på B5.

 

På andre ligger 8 x 68S, en høyhastighets - klassiker som utmerker seg til jakt på lange avstander med foretrukne kulevekter mellom 200 – 220gr. Ypperlig på større og stort kløvvilt i Europa (Amerika), farlig vilt inkludert. Til Plainsgame i Afrika er 8 x 68S et naturlig valg og svikter ikke. I Norge får denne europeiske magnum fortjent flere og flere tilhengere og vil (forhåpentligvis) sterke sin markedsandel fremover.

 

308 Norma Mag på tredje plass er en stor og gledelig overraskelse. Denne fine og kraftfulle skandinaviske patronkreasjonen, utviklet av nordmannen Nils Kvale, fortjener posisjonen på gallupen absolutt! Jeg håper bare på at flere vil tenke seg nøye over når dem vurderer 300WM i første omgang … 308 Norma Mag kan alt minst like bra, har en bedre hylsekonstruksjon (halsen) og ser betydelig bedre ut enn sin amerikanske motpart.

 

De to kraftige 9 respektive 9,3 mm patronene 358 Norma Mag og 9,3 x 64 Brenneke ligger i enighet på fjerde plass. Begge to er ypperlig til jakt på stort kløv- og farlig vilt i Europa og Amerika, i Afrika er begge to dessverre innskrenket brukbar på B5 i henhold til .375 kaliber restriksjoner i de tidligere engelske koloniene. Spesielt om 9, 3 x 64 kan man slå fast at denne er ballistisk minst likeverdig som 375 H&H Mag og har enn mye mer moderne hylsekonstruksjon. For begge to gjelder det samme som for 308NM, nemlig at markedsposisjonen kommer forhåpentligvis å sterke seg fremover. Slike fine patroner skal få en reell sjanse synes jeg.

 

På femte plass finner vi 6,5 x 68, en magnum i Norges mest elskete kaliber … ! :wink: Salget av rifler kamret for 6,5 x 68 er på nedtur i Europa, fordi det finnes mange nye 6,5 med like gode, bedre ytelser/prestasjoner, og dette ved bedre generelle egenskaper.

 

Alle andre patroner i meningsmålingen får kun status av eksotiske. Synd for en klassiker som 300 H&H Mag som har vært utgangsabasis for såpass mange moderne magnum - patroner. Samme gjelder også for Blaser - patronfamilien som byr på mye nytt og innovativt.

Link to comment
Share on other sites

Savner også 8x75R HG.

 

Merkel med historie det her:

 

http://www.hermann-historica-archiv.de/auktion/hhm52.pl?f=NR&c=60021&t=temartic_S_D&db=kat52_S.txt

 

Tjukken har vel fortsatt europas nest største hjortegevir som er utstilt i Munchen.

 

Flott børse det der. Det er dog ikke børsa til HG ( Tjukken ) , men en som HG gav bort til en Werner Mölders. 8x75RS er vel strengt tatt ingen magnum selv om den yter en god del mer enn 8x57IRS. Etter min erfaring en fantastisk jakt patron.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...