Jump to content

Prosjektil til hva da?


G.Larson

Recommended Posts

Joda, det stemmer det, vi har nevnt dette før:

normal_14%2C5x51.JPG

Det er ikke mye plass igjen til krutt, men ut kom kula i en bane som gjorde at vi kunne bruke vanlige sikter for selve kanonen.

En advarsel: Prosjektil som er malt rød er sporlys. Hvis kulen er malt brun så er den detonerende. Ikke putt en slik i smeltegryta.

Når vi fyrte av mot sandvoller og lignende var det ofte at disse ikke detonerte (blindgjengere) i miniatyr.

Vi hadde urbane motiver påmalt på finerplater og lignende som kulisser.

normal_Skytters_plass.JPG

Unge Vaquero på skytters plass, jeg var så heldig at jeg fikk sitte her i et år. Det heftigste jeg har skutt med.

Vognføreren hadde brekket på og sto på bremsene når jeg sa: SKUDD KOMMER, men da var det ikke med 14mm. innleggsløp.

normal_22_Gorm~0.JPG

Her er 22 Gorm, min vogn i brigade nord. 2 står vogn nummer 2 i tropp 2 (22). Vi var fire vogner i en tropp.

For en herlig tid...... :D

 

PS: 14,5mm. for innleggsløp var ment for øvelse på 100 meter og lignende avstander. Noe som satte lavere krav enn skytefelt for grovere saker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har noen andre prosjektiler jeg også lurer på.

Disse 2 ved siden av .50

DSCN1025.JPG

De måler 19,9 mm, 21 mm på drivbåndet. Lengde 76 mm

Den til venstre har ett hull i kulebunn. Den andre er hel.

 

Og denne

DSCN1028.JPG

Måler 9,3 mm. De rare halvmånespora er i 4 rader rundt hele kula. Hver rad 90 grader ifht hverandre.

 

Det rare er at den er gjenget i bunn. Om den skal være sånn, eller dette er gjort i ettertid vet jeg ikke.

DSCN1029.JPG

 

Jeg sitter å lurer på om det rett og slett kan være en tolk. Noen bedre?

Link to comment
Share on other sites

Enda litt mer på siden men det kan godt være at Braathern har rett men daglig uttale og skrivemåte i årenes løp har ført til at det som er feil blir sant. Skulle gjerne sett argumentene/dokumentasjonen han brukte. Litt som Veidinns misjonering mot 12,17-benevnelsen som herjer miljøet for 4'''/12x44/12 mm Remingtonpatrona. Nå ser det ihvertfall ut til at arbeidet hans bærer frukter.

Edit: For ikke å spore ødelegge tråden, hadde det vært noe å flytte de siste innleggene til egen tråd om hva barnet skal hete, prosjektil eller projektil? Jeg kunne gjerne tenkt meg å vite og lære mer om sakn. Hva mener Seawolf og G.Larson?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er klar over den Ståle, men kom på kommentaren fra EB da jeg leste overskrifta, og mener han var veldig klar; det heter projektil :)

Ordet er vel adoptert fra engelsk (projectile) men omskrevet til prosjektil på norsk?

Det samme gjelder vel også ordet prosjekt, som har sitt engelske opphav i project.

Link to comment
Share on other sites

Vaquero,

 

dette er uvesentlig for tråden kanskje men i løpet av mine år i Leo1 skjøt vi med innleggsløp bare en gang. Resten var skarpskyting med 105mm. Hjerkinn, Blåtind og ved Sætermoen.

 

Vognene hadde også fått nye benevnelser, så jeg tipper 22 senere ble til 122 - dvs Eskadron 1 i Panserbataljonen. Jeg husker ikke navnet på 122 og 222, men 223 som jeg hadde gleden av å oppleve Troms fra het Topaz.

 

Ellers morsomt å se forskjellene fra Leo 1 til Leo 1-A5NO på bildet fra tårnet. "Bananen" forsvant jo samtidig som VK fikk eget sikte koblet til hovedsikte med full ildledning. Periskopet ble også beholdt. MG-3 i stativ inne i tårnet forsvant og våpnene sto i koaksial+luftvernlavett konstant. Veksler for samband osv ble flyttet på.. Ser ut som om det meste av eksisterende elektronikk ble flyttet på i oppgraderingen.

 

Lyskasteren forsvant også, dessverre, og selv med oppgradert drivverk greide vi aldri å trigge fotoboksen ved Olsborg..

 

Har du arr i pannen etter å ha kjørt luemerket i beret inn i skallen under kjøring? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For å svare Nilsen308:

Nei, jeg fikk ikke blåmerke i panna etter å ha kjørt panna mot pannestøtten, men jeg slet veldig med "kjøresyke" kvalme. Jeg løste dette ved å sitte og døse/halvsove. Likevel klarte jeg å våkne og måle avstand med stereoskopisk avstandsmåler og velge granat og avfyre etter 10 sekunder. Ikke dårlig for en vernepliktig tenåring synes jeg, nå var det skytteren som hele tiden den gangen ble "kjørt" i den daglige tjenesten, avstandsmåling og atter avstandsmåling. Resten av mannskapet satt og drakk kaffe eller røyket, mens jeg drev med avstandsmåling til det kjedsommelige.

Når det gjaldt 14,5mm. innleggskanon som egentlig tråden handler om så testet vi det to ganger på Trandum, en gang med dagslys mot finerplater påmalt urbane motiver, en annen gang i mørke hvor vi testet Asimutindikatoren=forhåndsinnstilt (innstilling) på målet med retning og elevasjon osv, uten bruk av kunstig lys. de brune prosjektilene som skulle smelle sviktet stadig mot løs bakgrunn/sand.

normal_Asimut.JPG

Asimutindikatoren på skytters plass.

 

normal_Skytters_pl_.JPG

Jeg skrev ned dette etter friskt minne tidlig etter avsluttet tjeneste, skytters plass og hjelpemidler.

 

normal_Vognkomand_.JPG

Bak ryggen til skytter satt vognkomandøren, slik så det ut der med radio m.m.

 

normal_Laders_pl_.JPG

Her var laderens plass, det ratte som dere ser er til ei lita luke for å dumpe ut tomhylser. Laders plass sett mot venstre.

MG-3_Leo.JPG

Laders plass med MG og kanon sett mot front.

 

Håper jeg ikke har ødelagt tråden med kjedelige bilder, i så fall håper jeg på trådstarterens tilgivelse :-?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tipper trådstarter er sjokkert over hva tråden utviklet seg til ja..

 

Avstandsmålingen falt ut som kunstart når vi fikk laser avstandsmåler og gyrostabilisert ildledningssystem med automatisk korrigering for innbyrdes fart, lufttemp, kruttemp osv.

(å sitte inne i olje og malingsluktende vogn som kjører i terrenget mens tårnet dreier hit og dit, samtidig som det ser ut som om verden står helt i ro i siktet skaper fullt kaos mellom balansesenter og resten av hjernen)

 

Etter tre måneder på skytterplass var jeg kurert for sjøsyke, bilsyke eller snurr meg rundt flaske 50ganger og løp syke. Det varte noen år etter dimisjon, men så kom elendigheten tilbake..

 

Asimuten ble beholdt, men mørkekapasiteten ble ivaretatt gjennom termisk sikte. Stereoskopien forsvant også og hullene ble sveiset igjen. Reservesiktet for kanonen var det som fungerte som hovedsikte i din tid og ble beholdt sammen med manuell retting. Pedalen for ildgivning forsvant også og ble flyttet til ratt for retting.

 

Skytter ble fortsatt kjørt hardt, men da på rettetrening for å håndtere retting og ildgivning under fart. Skytter var i grunn den som fikk mest hvile for han kunne kile seg fast mellom elmotor for azimut og kanonvernet. Der satt han god og varm og døset av inntil det var bruk for ham.

 

Jeg mener at hylsetrauet ble utvidet til 7 hylser før man måtte tømme også. Nytt hydraulisk dempesystem ga bedre kjøring, retting ble elektrifisert osv. Det meste av elektriske og hydrauliske kontrollsystemer samt samband ble revet ut og erstattet med større komponenter ser jeg.

 

"I min tid" var det am strengsten verboten å ta bilder inne i vogna. Den var temmelig ombygd i forhold til bildene du la ut, og mye trangere. Så ille at personlig GRU og våpen ble anbrakt bak røykutkastningsrørene!

 

 

De fleste av oss på A5NO hadde stemplet skruene på luemerket inn i pannebrasken endel ganger og argumenterte friskt for stridsvognshjelm. Det ble ikke godt mottatt hos KavInsp Tore Hund, men CV90 gutta fikk hjelm når de kom til kongeriket. Vi måtte kjøre en halv øvelse uten skytter en gang fordi han splittet huden fra øyenbrynet langs nesa ned til overleppa under passering av stridsvognshinder og måtte sys sammen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg forespurt meg rundt om dine 20mm. prosjektiler. Hornetman her på Kammeret burde kunne hoste opp litt info? Jeg har sendt bilde ditt til en EOD offiser (pensjonert).Svaret jeg fikk:

 

Disse to er M-56 serie granater til fly-kanon. Skal disse tas vare på bør man vite litt om innholdet. Sort med rødlilla skrift er Panser-Brann, gul er spreng, gul med rød ring eller tekst er Spreng-Brann og Rød med gul tekst og eller gul ring er MP. Gullfarget eller sort med hvit tekst er DUMMY og lysblå er øving. Merk Øving finnes med sporlys, og denne er merket med hvit eller røde T'er rundt granaten ved brannrørfeste.

 

Her på Kammeret: Hva sier Hornetman eller 45 Colt?

 

Merk sort med hvit skrift er DUMMY. Jeg svarer med mob.tlf langt til skogs uten PC. Får ikke lagt inn bilde, men se mitt bilde på Vulcan-patronen i tråden: .950 JDJ.

Den er sort med hvit skrift og DUMMY.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt. :)

Det er litt vanskelig å få gjengitt akkurat fargen på prosjektilet på bildene.

Men for meg ser det ut som det er svakt messingfarget. Kan ikke se rester etter farge eller tegn på

at det er pusset bort på noen måte.

Ett nytt bilde:

DSCN1033.JPG

 

Bakparten. Svart prosjektil til høyre.

DSCN1034.JPG

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet over i tråden er dette 20 mm M-56 serien til flykanon. Det som er skrevet om merkefargen på disse er korrekt så vidt jeg kan se. Uten å ha finlest dokumentasjon vil jeg tro at den sorte er en eksersergranat. Sort merkefarge er jo panserbrytende ammunisjon (kald, uten eksplosivfylling, er det noe gult i tillegg tilsier det høyeksplosiv panser) men brukes også på noe ekserserammunisjon. Jeg er ganske sikker på at det ikke er et panserprosjektil.

 

Den andre, blanke er jeg ganske sikker på er en kald øvingsgranat som normalt skulle vært blå. Hvorfor den ikke er blåmalt har jeg ingen formening om. Plukket mange slike nå i sommer blandt masse blå, men fordi de ikke med 100% sikkerhet kunne identifiseres som blå (kald) måtte de sprenges.

 

En annen mulighet som gjelder begge de på bildet er at det er modeller eller noe som er laget til et eller annet annet formål. Synes ikke hullet til sporlyssatsen ligner helt på det, ser ut som om det er gjenger der.

 

Uansett hvor sikker dokumentasjon, fargesystem og merking måtte være, dukker det rett som det er opp gjenstander som egentlig ikke skulle finnes. For eksempel den blanke 2 mm'n. Det er rett og slett håpløst å produsere og bruke ammunisjon uten noe form for merking i fredstid i våre skytelt. Mangler f eks en granat all form for merking er det fordi fargen er slitt eller rustet/ oksydert bort. Det var ikke tilfelle med de som ble plukket i sommer, og helller ikke den som her er vist på bildet, den er ikke engang skutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...