Jump to content

Skal kjøpe ny 22.lr pistol.


BlommeN

Recommended Posts

Hei.

 

No har eg kvittet meg med min udugelige Walther SP22 M1. Og er klar for å kjøpe ein ny 22.lr pistol.

 

Eg driver mest med feltskyting, og ønsker meg mest ein vanleg pistol og ikkje ein matchpistol. Men det er jo klart at viss eg kjem over ein billig matchpistol på nette så kjøper eg den. Men dei pistolane eg har sett mest på er:

 

GSG 1911 22.lr

 

HÄMMERLI X-esse 22.lr

 

Smith & Wesson M&P 22

 

BERETTA 87 Target 22 LR

 

Kan nåken komme med gode/dårlege erfaringer med dei forskjellige pistolane? utsene messig så liker eg veldig godt dei GSG 1911 modellane. X-essen er den einaste eg har prøvd og likte den. Eg har ein Beretta 92F fra før av så da er jo Beretta 87 litt fristande, også synst eg at S&W MP22 er litt stilig.

 

Og dere treng ikkje å komme med andre alternativer fordi eg har landet på desse fire :wink:

Link to comment
Share on other sites

Berettaen: Jeg har modellen før i skapet. Den er en kjempegrei pistol og er funksjonssikker. Har prøvd den du snakker om, men ikke nok til å kunne gi en bred nok vurdering. En i klubben hadde en, men solgte den til fordel for en X-esse.

 

X-essen: Veldig lett, men treffsikker. Av de du nevner så er dette det nærmeste (uten modifikasjoner) en matchpistol du kommer. Kjerringa mi liker de.

 

M&P'en: Kun prøvd i 9mm og aner ikke åssen 22-versjonen er.

 

GSG-1911: Jeg digger de og i forhold til andre 1911-kloner i 22lr så har denne en ramme som er nesten identisk med storebror, dvs at det er god tilgang på deler og mods for en billig penge. Bruk en tusenlapp ekstra til slide alignement cone og bushing, samt forlenget guiderod så har du en kjempepistol. Og bygg den om fra Series 80 til Series 70.

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor skal du kjøpe enda flere udugelige greier, når du kan kjøpe noe skikkeligt ?

 

Xesse gir vel mest valutta for pengene, men det ligger jo flere match ute på finn nå som

absolutt overgår alle desse du har nevnt.

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... y=hammerli

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ry=pardini

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ery=morini

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ihvertfall vært sikker på at det jeg kjøpte var funksjonssikkert. Sett mange med ".22`er som ser ut som en ekte pistol" med funkfeil på stevner. Alle virker like overrasket og bedyrer at det må ha med ammunisjonen å gjøre... :roll:

 

Kjøper du deg en Stenvaag X-esse som finpistol kan du ha det gøy i finfelt, vinne spesialfelt og samtidig kanskje kjøpe en "artig" spesialpistol i et annet kaliber senere. (Med forbehold om at ikke våpenkontor ser at Stenvaag`en kan brukes begge steder)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ihvertfall vært sikker på at det jeg kjøpte var funksjonssikkert. Sett mange med ".22`er som ser ut som en ekte pistol" med funkfeil på stevner. Alle virker like overrasket og bedyrer at det må ha med ammunisjonen å gjøre... :roll:.......

Man kan kjøpe det mest såkalt 'funksjonsikre' som finnes, og likevel så klarer dem som er EIERE og få det til å feile.

- Enkelte pusser ikke jerna, bare for å skryte over at dem ikke gjør det. Så da må det før eller siden feile.

- Enkelte smører dem stappfulle av olje slik at det skal suge til seg 'mest mulig dritt' og tilslutt feile.

- Har sett at en ellers så driftsikker Ruger mk2 plutselig feiler drøssevis av ganger vist han/henne er litt slapp i grepet og ikke holder igjen. Det forstyrrer vekslinga vist man ikke er fast i klypa.

 

Det er endeløst med årsaker til at ting feiler, og i dem fleste tilfellene er det eieren som er årsaken og ikke pistolen.

Ingen regel uten unntak selfølgelig, men det er ikke muligt å si sikkert at noe er så mye bedre en det andre.

 

Dem som er mere opptatt av utseende kan jo IKKE vere opptatt av resultater, og som Lassi sier....ofte er det desse som står der og må ha kraftigere 22 ammo for å få tunge sleider til å veksle slik som på 1911 S&W 41. Det betyr ikke at våpenet er dårligt, men at man må tilpasse seg våpenets egenskaper og at det er mere sensitivt for å feile vist man ikke alle parameter stemmer med bruk, vedlikehold og ammo. Altså......et instrument som kan ha mere sensitive egenskaper for ammo typer, mens at annet våpen kan ha mere sensitive egenskaper ovenfor puss og vedlikehold og enkelte har begge deler.

 

Et match våpen er laget med lette sleider, og gode skjefter for å gi en skytemessigt optimal opplevelse, og vist folk vil velge bort det til fordel for utsende, så må dem ikke klage på hverken resultater eller driftsikkerhet etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Mykje svar på kort tid, veldig bra.

 

Det er jo heilt klart at eg vil ikkje gå heilt til toppen med eit slikt våpen. men det er no uansett slik at det er desse eg går for. Eg er uansett for lite aktiv te å hevde meg i "fin" klassen. og på treningene er det kjekkare å skyte med grovare kaliber. Det virker som at det er X-Essen som stort sett går igjen. Så da er vel da det tryggaste valget.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en pistol med høy morrofaktor, kjøper du en Ruger SR22 med gjenget løp og demper.

Spiser alt av amo og er faktisk presis, med krever mye av skytter for å være det.

Går i spesialklassen. :P

Er i tillegg, rimelig og du kan trene hjemme, uten å forstyrre naboer. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sette dette på spissen, men du trenger ikke trening for å "hevde" deg i finfelt (om du f.eks. skyter mye militær), ett godt våpen med godt grep og avtrekk hjelper så latterlig mye.

 

Jeg har rotet meg til kl A i fin, og skyter finpistol.. tja 1 gang på NM og 5-6 approberte stevner per år....

 

Det er 0 rekyl, ca umulig med avtrekksfeil, og skiten med ergonomisk rørtang-grep sitte jo fast i hånda, så om det er 1 eller 2 hender spiller det jo ingen rolle.

 

Berettaen er finfin, Xesse også, har fyllt løype med den om det er mye 2 hånds, dessverre blir slike pistoler som dette diskriminert med masse 1 hånds i fin i noen løyper.

 

Så kose/morro faktoren er der, og har stevnet 8 baner 2 hånds, er du nok veldig høyt oppe på listene med de, er det 8 baner 1 hånds, synker man fort. Desverre er det jo ofte slik at stevner i finklassen er mer skogstur med banepistol enn finfelt, ja det er gøy med pistoler som ser "skikkelige ut", men det er enda morsommere å ikke måtte se fra bunn og opp for å finne seg på lista.

 

Hva med rørtang til fin, og heller en xesse til spesial? Du får nok en finfin brukt gsp for 4-5-6? dvs samme som du hade måttet gi for x-esse/beretta87 target.

Link to comment
Share on other sites

Eg får sjå om det er nokon i klubben som har ein Beretta sånn at eg får prøvd den.

 

tja ruger hadde nok gått... men synst ikkje dei er like stilige som dei andre. Og demper har eg ikkje bruk for... bur i leilighet med fellesområde. Så eg kan nok ikkje stå heime å skyte ;-)

 

Og viss eg skal ha spesialpistol så får eg vel gjere som alle andre å kjøpe ein steenvåg X-esse.

Link to comment
Share on other sites

APS: eg er heilt enig med deg... og det er jo ikkje nåke kjekt å sjå frå bunnen og opp for å finne meg på lista... eg er i klasse D. Så eg har no klart å kommet med nokon gode plasseringer med min Beretta 92F.

 

Men igjenn så er dette berre ein hobby så økonomien spiller også litt inn i kjøp av våpen. Så det var jo derfor eg skreiv i det første innlegget at viss eg finner ein brukt matchpistol som eg liker så blir det nok den før dei andre... men eg legger ikkje ut over 10`000kr på ein 22.lr. for eg kjem te å bruke den alt for lite te at eg vil legge ut så mykje peng.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Beretta 87 target. Presisjonen er bra, og jeg kan nesten ikke huska at jeg har hatt funksjoneringsfeil. Hvis den får et minimum av puss og smøring, så virker den alltid. Kjekt med rail på toppen, jeg slenger på rødpunkt innimellom. Det som kunne vært bedre er avtrekket, så min skal nok innom et børsemakerverksted for en oppgradering etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

En stund etter kurset (som brukte Mk II), skaffet jeg meg en brukt GSP med både 22 og 32 topp.

 

Det skulle ikke gå så lange tiden før jeg fant ut at jeg også trengte noe annet i .22...

 

Jeg landet på en Ruger 22/45 LITE, som jeg satte inn Volquartsen avtrekksdeler på (avtrekker, sear, hammer), og skiftet ut den bedritne magasinsikringen med to velegnede skiver fra biltema.

 

Den skyter mer presist enn jeg kan holde den, stående.

 

Liggende (dead-frog) med kikkert, kan den plassere et magasin innunder samma lappen med kikkert. På 50 meter. Dersom dette er for dårlig egenpresisjon på våpenet for deg, så er du på jakt etter en fripistol, ikke noe av det andre du har listet.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Det begynner og bli mange år siden jeg var aktiv pistol og revolver skytter. I vår var jeg innom den lokale pistolklubben og fikk prøve HÄMMERLI X-esse 22.lr. Det var en åpenbaring av de sjeldne, et fantastisk grep, i mine hender iallefall, meget enkel og god og sikte med, og så var det presisjonen da, helt ekstremt godt hva den gikk! Jeg har ikke skutt med noen pistol faktisk, som har godt bedre enn denne! Jeg skulle gjerne hatt en slik selv!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...