Jump to content

Rikosjett - rifle mot vann


Loshund

Recommended Posts

Hei, jeg har tilgang til en liten innsjø hvor det på høsten til tider ligger store mengder ender og gås på selve vannet, men også en meter eller to inn på land.

 

Sjøen ligger slik til med vegetasjon/skjul at det er lettvint å snike seg til en 160 til 100 meters hold, og ta fram 223 eller salong med kikkert.

(Har tilgang på salong nå, men planlegger oppgradering til 223 eller lignende kaliber.)

 

Så til spørsmålene:

 

1. hvordan oppfører en kule seg mtp. rikosjett etter treff i vannspeil? (rotasjon/spinning, tap av energi, deformasjon med mer)

2. vil valg av kuletype (ulike typer jaktamo (fra de hardeste til de bløteste) sammenlignet med treningsamo)) ha noe å si for det som er nevnt i punkt 1?

3. ved hvilken vinkel vil det være «trygt» å si at rikosjetten er utelukket? Vil dette bli påvirket av type prosjektil?

Vinkelen med 160 meters hold vil jeg anta er mellom 14 og 8 grader, vinkel med 100 meters hold mellom 5 og 12 grader.

4. Kan man si at innfallsvinkel = utfallsvinkel?

 

Skjønner dette bare vil bli synsing for de fleste, men kan være god lærdom i å høre andres synsing, og ikke bare være tilfreds i sitt eget ekkokammer-univers. :smile:

 

Andre punkter som er verdt å nevne om rikosjett er også fint å få høre om! 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke svare direkete på spørsmålene dine, men min oppfatning etter å ha skutt i vannkanten med salong er at her er det store tilfeldigheter ute å går. Ved å skyte på samme plass med liten vinkel mot vannet så har jeg opplevd at skuddet ikke rikosjetterer videre fra vannet, og at det rikosjetterer i ulike vinkler på neste skudd. Hvis man er i tvil om sikker bakgrunn så hold igjen skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Selv ville jeg ikke turt dette med mindre jeg hadde stålkontroll på alt som foregår rundt vannet et godt stykke unna. Det er altfor mange ukjente variabler i det øyeblikket kulen treffer vannflaten. Om ørreten fiser og lager en liten bølge kan det være høyre eller venstre rikosjett.

 

Men klart, på et åpent fjellvann innerst i en dal med skuddretning mot fjellet burde det meste slikt gå an så lenge man ikke risikerer rikosjetter som går over fjellet i bakkant (er ikke alle steder det er så høyt). I befolket område der man ikke vet hva eller hvem som er i skogen et par hundre meter bakover? Ikke noe jeg ville anbefalt...

Link to comment
Share on other sites

Rikosjett med .22 får ved vinkler mindre enn 8 grader.

Anslagsvinkel for at rikosjett skal oppstå varierer med kaliber kuletype og hastighet. Typiske verdier er fra 3 grader og opp til 8.

Høyhastighetspatroner med lite kaliber har minst vinkel, og er farligst.

Dette gjelder ved flat vannflate, med bølger vil det kunne variere mye. Utgangsvinkelen er normalt noe større enn anslagsvinkelen.

 

Konklusjon: ikke skyt uten sikker bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Per-S

Jøss,her har man tatt feil i hele sitt voksne liv! :)

Har alltid trodd at lavhastighetsammo som.22 var

aller mest utsatt for rikosjetter.

Regnet meg som mye sikrere nå som jeg har planer

om å prøve skarven med 222 Rem og V-max.

Tenkte disse ga tilnærmet null hopping bortover

vannet???

Vel,vel tilbare til null.

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

- det er ingenting som rikosjerer bare så det er sagt :wink:rikosjetterer er verbet, en rikosjett substantivet

 

Jeg har skutt mye på vann. Og en gang var jeg så heldig å se et TV-program, noe sånn "frozen time" eller noe sånt, der de skjøt ned i en vanntank og filmet med høyhastighetskamera. Det var interessant.

 

Kuler som skytes på vann rikosjetterer SVÆRT ofte, ved vinkler en får fra 2-3m overhøyde på 100-300m hold, etter min erfaring så og si alltid. Utgangsvinkelen er etter min erfaring større jo mer fart en har. 22 og pistolkalibre kan sprette flere sprett, så nære hverandre at en vil tro utgangsvinkelen er lav.

Sentertent rifle produserer oftest kun ett synlig plask, og det neste er "way avgårde" så en ikke ser det tror jeg, som regel med "whooooiiiinnngg". lydeffekter som indikerer at kula tumler. Noen ganger ser en flere nedslag, som indikerer ei kule som fragmenterer. Jeg har funnet igjen (på grunt vann, og i snø) kuler som har brekt på midten, tomme mantler, og blykjerne hver for seg. Og "banankuler".

Bølger gjør det hele mindre forutsigbart, men reduserer sannsynligheten for rikosjett. Men ved bratte vinkler ned i vannet, vil en få en økning i sannsynlighet...

Høyreriflede løp produserer nesten bare rikosjetter mot høyre, 5-40° kanskje, uten at jeg har målt, men fra litt til mye mot høyre. Har aldri sett en gå mot venstre, bortsett fra med venstreriflet pipe.

 

Det bringer oss til det som faktisk skjer. Kula går ned i vannet, med mer vann på undersiden enn over, det gir et løft på kulenesen, som tvinger den opp igjen (i en bue), her får vi også et "yaw of repose" samme som gir spindrift, men mye mer pga. den økte tettheten. På det TV programmet skjøt de i forskjellige vinkler, og hadde plater både over og under vannet for å se hvor kula gikk, og med hvilken angrepsvinkel.

Faktum er at den kan komme opp igjen fra både snø og mold, jeg har sett kuler som har gått ned i snø og kommet opp igjen flere meter lenger bort, for å gjenta dette 4-5 ganger over flere hundre meter, med en liten vinkling til høyre for hver "touch". Det indikerer at de ikke tumler, sett dette med både 22LR og sentertent, 223 og 6.5x55.

 

Høyere hastighet ser ut til å gi høyere utgangsvinkel, større sannsynlighet for at kula tumler og bare spretter en gang, og større sannsynlighet for at den blir igjen i vannet, etter min erfaring. Men den er med HPBT kuler og rene blukule omtrent utelukkende, så der kan det være bias pga at BT kuler i høy fart går i oppløsning mot vannflaten. FMJ kuler vil nok gi andre resultater.

 

Bottom line er uansett at når jeg skyter mot vann, så regner jeg sikkerhetsavstand omtrent som om jeg skjøt mot horisonten. Bortimot 1km for 22LR og helst >3km for 6.5x55 og større. 338LM har jeg kviet meg for å skyte med sjøen som bakgrunn på grunn av dette.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har skutt svært mye 22lr i sjø og stein i/ved sjø.

Jeg regner det som overhengende sannsynlig at alle jaktskudd fra stående på hold over 50m med ca 1m høyde fra fotsålene til vannflate gir rikosjetter. Selvfølgelig betyr det at alle liggende skudd fra samme sted på hold over 10m gir det samme.

Lengden rikosjettene går er derimot ikke enorm, en 300m fra nedslagssted ser ut til jamt over til å holde for å senke kula. Dess lenger hold (Flatere vinkel) dess lenger flyver første sprett.

 

Jeg kjøpte 17hmr utelukkende av denne problemstillingen, grunnet bagrunnsproblematikk ved flate skudd mot mark og sjø. Med 17hmr og 17gr V-Max, har jeg ikke sett noen del av kula komme seg lenger enn ca 150m fra nedslagssted. (Bitene sprer seg ut i vifteform). 17hmr 17gr V-Max kula er så lett at en vanlig lekavegg normalt ikke får skade på 25m hold, utover en flekk i malingen. Noe som selvfølgelig også begrenser bruken i jakt til passe vilt.

 

223r/22-250r med 55gr V-Max og god hastighet ser ut til å oppføre seg lignende, men jeg har aldri testet dette i den grad at jeg tør ta slike skudd uten fulstendig trygg bakgrunn. (Man må! vite, ikke tro med slikt). Jeg har mer tro på 40gr V-Max til denslags bruk, men den er ikke testet i det hele. Med nok overhøyde og god fart har jeg skutt i flat sjø uten antydning til rikosjetter med 55gr V-Max, men vinkelen var da over 30 grader i forhold til vannflata og bakgrunn sikker.

 

Det jeg vet er at 223r med 75gr kule spretter laaangt i lignende forhold, og garantert er dødlig på saftig avstand utover sjøen om den først spretter.

 

For meg høres det ut som om det blir sammenlignbart med å skyte i passe høyde rett over hele innsjøen, = Stålkontroll på bakgrunn fordres uansett hva du skyter med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...