Jump to content

Er 8x57is vanskelig å kappe?


TTS

Recommended Posts

Leiker litt med tanken om å få demper på børsa. Siden nåværende rifle er fullstokka, vurderer jeg å bytte ut børsa.

 

Var på Jakt&Friluft her om dagen for å se på ei S&L børse. Har fått smak for kaliber 8x57is og snakka litt med en selger om dette. Han var tydeligvis mest til 6,5x55 samme hva jeg skulle jakte på, men smaken er jo som bekjent som baken. De hadde noen fine børser men ikke noe i 8x57is akkurat der og da. Så snakka vi litt om hva slags set-up jeg hadde tenkt meg. Tanken var en S&L, kappet med demper og så min Zeiss-kikkert på toppen. S&L montasjene hadde han ikke noe godt å si om (?), så vi kom frem til at jeg skulle beholde svingmontasjene fra gamlebørsa.

 

Det som jeg stussa på, var at han mente 8x57is var vanskelig å kappe med greit resultat. Dette kunne ikke jeg skjønne, jeg hadde for meg at kort hylse i forhold til kaliber var bra til kapping. Har jeg misforstått noe?

 

Selger ville da heller anbefale 9,3x62 eller .308win.

 

Jeg spørte hvorfor 8x57is skulle være så dårlig egna for kapping, men han kunne ikke gi noe svar. Han bare henviste til at det var mange som hadde hatt dårlige erfaringer med dette. Der ble jeg for alvor mistenksom.

 

Det er sikkert nesten like mange meninger om dette som det er heimeladere, men hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Her har du møtt på en som ikke vet hva han snakker om. 8x57 er sammen med 308 og 9,6x62 et godt kaliber å kappe løp på.

 

Har selv hatt flere korte løp i kaliberet. 42cm, 45cm og det som jeg har nå som er 48cm. Jeg liker best det siste pga børse blir litt tyngere og lettere å skyte godt med, med det er jo også litt smak og behag.

 

Så kjøp det 8x57IS du og kapp til den lengden du vil ha. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Min er kappet på 43 cm og har strålende presisjon.. og som nevnt lenger opp så er vel 8x57IS ett av de kaliberne som har minst hastighetstap pr kappet cm.. kapp i vei.. er mitt absolutte favoritt kaliber på hjort.. skal du på jakt i Sverige så kan det være en fordel å kappe på 45 cm da det er minste lovlige lengde der..

Link to comment
Share on other sites

Har S&L begynt å levere løp i 8x57IS ? Må vel spesialbestilles.? Sorry for avsporinga, men bare nysgjerrig. Kunne tenkt meg et løp i det kaliberet til min egen classic DL..

 

Piper i 8x57IS er helt vanlig kost for nesten alle S&L modeller, bare at det er komplisert å få tak i disse i Norge ... Men når man se på det som blir fortalt til en potensiell kunde i Jakt & Friluft Arendal, så forbauser vel denne mangelen i 8x57IS våpen/piper ingen.

Link to comment
Share on other sites

Er 8x57is vanskelig å kappe???
Svaret er nei - hvis ikke pipa skulle være av helt bestialske dimensjoner. Ei middels skarp baufil gjør jobben. :mrgreen: (Edit.: Chiefen trakk først!)

 

Spøk til side - vi hadde nettopp tråden "Kapping av løp" (kappe-tråd nr. ørtentusenognittini), der noen av oss kom inn på noe som heter naturlover, og som skytevåpen faktisk virker etter.

 

9,3x62, 8x57IS og 308W er "middels egnet" til løpskapping. Selgerens favoritt (det han hadde på lager, og ville prakke på deg), 6,5x55, er, i likhet med andre magnumkalibre, mindre/dårlig egnet, hvis man vil kappe vesentlig av pipa.

 

8x57IS og 308W har begge sine "storhullede" slektninger (samme hylse, større kulediameter) som er blant de mest velegnede riflekalibrene, hvis man vil ha kort pipe - 9,3x57, og 338 Federal og 358 Win.

 

Men disse kalibrene fører vel ikke den forretninga du var innom.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle ha vært et storflirende smilefjes etter det med vinkelsliperen! Kunne ikke drømme om noe slikt! Har ikke greie på metalarbeid, så jeg holder meg unna den slags modifikasjoner. Hadde vært noe annet om det var stokken jeg ville endre på [sMILING FACE WITH SMILING EYES]

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...