Jump to content

Alternativ til elektronisk trådløs skive


350 Rem mag

Recommended Posts

Med et nettverks kamera kan du overføre live direkte til din bærbare pc.

Kameraet monteres ved blinken og kan overføres dir til din bærbare og til og med få lyd med visst dette er ønskeligt.

Da kan en jo gjerne ta opp hele sekvensen og ha den lagret på pcen til senere.

Eksempel: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10668

STILIGT!

:mrgreen:

 

John

:twisted:

 

Problemet med disse løsningene er rekkevidden. De fleste kamraene sender under 100 meter.

Hvis man bruker kabel er nok saken litt bedre... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Om den faktisk leverer 3 watt, så er det nesten å regne som overkill for å overføre et signal 500m i luftlinje med fri sikt. Det er ingen tvil om at det vil fungere med en slik effekt på senderen.

Men 2.4Ghz... og 3 watt, begyner å bli heftig 'mikrobølgeovn'-aktig da.

Det finnes 900Mhz sendere, som har lenger rekkevidde enn 2.4Ghz med samme effekt.

Men jeg tror jammen jeg må handle meg en slik sak og prøve ut jeg også. Får bare håpe at ikke signalet slår ut annet 2.4Ghz utstyr...

Link to comment
Share on other sites

En 5V regulator krets koster ikke mange ørene, og tar sekunder å koble til. Så jeg tror neppe at det skulle by på noen utfordring. :-)

Tror kanskje jeg har noe jeg kan bruke i bua mi, får gå ned og titte etterpå.

Når det gjelder den 7" monitoren, så kan jeg ikke forestille meg at det skulle by på noe problem. Det eneste er jo PAL/NTSC problematikken, men når man handler fra samme person så får man nok samme standard. I motsatt fall så finnes det enkle løsninger for det også.

Link to comment
Share on other sites

Den tråden har vært diskutert en gang før:

Nei men hva flott. Langhold er en kategori som jag pleier å følge med på. Min unnskylding er at sist den var oppe var det i oppstart av jakten. :oops:

Ettersom det er en stund siden så er det kanskje noen som har erfarenhet av den nå?

 

Jag tenker da nærmest på de som skyter på privat "hjemmebane" eller klubb der økonomi / interesse ikke er stort nok til å forsvare utgift for elektronikk.

 

En drøm er en elektronisk skive fra KME. Sist jag så pris så låg den på ~16.000,- nok + mva?

Ettersom jag har mulighet til skytte ut til 1200m så er et krav at den skal gå og handtere ved flytting mellom forskjellige avstander av en person.

en feilturn på høyden eller ev en løs demper og man er muligens uten kamera

Som Du sikkert vet så må Du som regel først på gong innen Du firer løs på elektronikk. Et skudd i en mikrofon er vel ikke helt gratis der heller. For øvrig er det vel montert stål som beskyttelse for mikrofoner. Å da blir det tungt å bære.

20-60x85mm zeiss montert på ett manfrotto stativ med oljedempet hode

Og den koster vel omtrent samme som en BR rifle fra øverste hylle.

I mitt Leupold Comp. 40x kan jag se 6,5mm kulehull i det hvite på 500m ved ”gode” lysforhold.

ikke vere problem så lenge en har internett tilgang på sin pc.

Det forutsetter vel to stk lap tops samt to abonnement på trådløst bredbånd?

uinteressant å fortsette å skyte på samme skive, og da må man bytte blink.

Det er vel i utgangspunkt opp til den enkelte. Men her snakker vi langhold å da skyter en gruppe.

Men det finns en løsning på det å. En er å skru noen knepp på kikkert mellom hver serie. Det forutsetter at din rifle samler "godt". Hvis ikke kan farge koding av kuler med hjelp av tusj være en løsning.

 

Hvis jag nå skjønner det riktig er det kun et sett sender / mottaker til 140$ som trenger å kjøpes in fra ”over there”.

 

Å så skaffes kabler fra for eksempel claes olsson og batterier fra Biltema.

 

Lap top, video kamera og stativ har jag reden. Så da bør jag være i gang. :?:

 

Eller har jag forbisett noe???

 

Så jag håper at hvis det er noen som tenker / har testet ut dette gir en tilbakemelding her.

 

For øverig trur jag at det kommer til å skytes poeng på 500m og lenger på Nidaros BSK i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Ser senderen går på 5V 1500mah hva kan brukes som strømforsyning?

 

Senderen og kamera går på 12V så de er bankers!

 

Mottakeren går på 5V og 7" monitor går på 12V.

Her har jeg rigget opp et 12V blybatteri av den gamle typen. Har koblet på en ny "pole" på batteriselle nr 3. Da får jeg 6V ut "midt på batteriet" og 12V ut på enden.

Kanskje ikke helt stueren måte å gjøre det på, men det skal brukes utendørs, så jeg satser på at det er godt nok.

 

Har fått testet utstyret unntatt kameraet, ettersom det manglet en overgang fra TCP til RCA i pakken, men den ble ettersendt fra Kina, så den dukker nok opp snart.

 

Kvaliteten generellt virker OK. Hvis dette virker godt nok er det ca 1000kr for et fungerende skivekamerasystem + litt mekking med strømforsyning :D

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på en ting i kjølvannet her...

Hva om man kjøper seg en ekstra mobiltelefon med 3g, setter den på automatisk svar og kjører en videosamtale med "skiva"?

Bruker man "fri familie" eller lignende løsninger er det vel attpåtil gratis?

 

Begrensningen vil jo være noe dårlig bildekvalitet, og ikke minst å finne skytemuligheter for druuge hold innenfor 3g dekning (i alle fall hjemme).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg fått rigget til utstyret. Det ser virkelig ut som dette kan fungere bra, men har ikke fått testet rekkevidden enda.

Strømtilførselen ble ett 12v batteri ved skiva og ett 12v og ett 6v på standplass.

Har montert 7" skjerm, videomottaker og batterier i en alukuffert og kamera, sender og batteri i en liten kasse slik at det er fint bærbart.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da har jeg testa riggen litt.

Det billig-kameraet jeg kjøpte fra kina gir ikke gode nok kontraster i sola utendørs til at man kan si at det fungerer bra. En enkel løsning er å skyte på en lys skive. Da vises hullene godt, men i det sorte vises hullene dårlig. Dette kommer nok av at kameraet "blender ned" for å ikke overeksponere bildet av den lyse skiva som dominerer bildet. Nå har jeg bare testet på skiver som er printet ut på vanlig papir og disse blir veldig hvite i sola. Jeg tror resultatet blir bedre på vanlige ublekede skiver.

 

Den trådløse senderen og mottakeren fungerer godt nok. Har bare testet den med mottakeren inne i bilen og da var den i alle fall god for mer enn 500m. Det holder til mitt bruk. Den lille 7" monitoren ser ut til å fungere bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøpte først en billigpakke med sender og kamera og hele greia men dette funket ikke i det hele tatt. Siden SuperZ hadde testet sin kjøpte jeg derfor, klok av skade, en samme.

Jeg prøvde imidlertid å bruke mitt gamle DV-kamera (digitalt videokamera), satte dette på rec og brukte ledningen som du kan koble i tv'en, inn i senderen. Etter mottakeren koblet jeg til laptopen, via en dekoderboks (400 kr) siden jeg ikke hadde "gamle" videoinnganger på denne. Funket som bare det og bildekvaliteten var ok. I tillegg har jo kameraet zoom slik at hullene blir enda tydeligere. Batteriet til kameraet holdt i over en time. Jeg har ikke helt fått til å få fullskjerm på pc'en enda men kun et 10 x 15 cm skjermbilde som er redigeringsviduet til videokonverteringsprogrammet (EZ Video Converter ). Men det er det sikkert noen mer datakyndige folk her inne som har en løsning på?

Link to comment
Share on other sites

Webkamera fungerer sikkert bra men der jeg skyter er det dårlig med gsm-dekning. Jeg er også avhengig av noe på batteridrift ved skivene. På standplass kan jeg få 220 volt, men batteridrift der er også å foretrekke for min del. Finnes nok mange løsninger som kan fungere for den enkelte! Noen som vet hvordan man kan få f.eks. media player (eller at annet program som kan vise fullskjerm) til å vise video direkte fra et dv-kamera?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Her er en brukbar idé for de som ikke vil betale det en slik skive koster.

Har man en bærbar pc, og et videokamera er kostnaden minimal.

Sjekket på eBay, og sender/mottaker som rekker 2000 meter koster 90US.

 

Her er artikkelen: http://www.6mmbr.com/targetcam.html

 

 

Finnes en bra link her til snipers hide,hvor og hvordan man kan lage et hjemmelaget oppsett til langholdsskyting.

 

http://www.snipershide.com/forum/ubbthr ... er=2016155

Link to comment
Share on other sites

Kan dere som har litt peiling fortelle oss uten hva vi skal handle fra feks ebay for å kunne sende videosignal fra langtborteisakuen og tilbake til standplass (helst til laptop)?

 

Please?

 

DIT; feks http://cgi.ebay.com/2-4GHz-Wireless-3W- ... 230b43acca" target="_blank ??

 

Hvis du leser her så er det godt beskrevet.

 

http://www.snipershide.com/forum/ubbthr ... er=2016155

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...