Jump to content

.300 weatherby Magnum og kurant krutt.


Mikkel

Recommended Posts

Heisann!

 

Skal lade noe ammo til en .300 Weatherby Magnum jeg har arva.

 

Har planer om å gå for 200 grains kuler. Planen er 200 grains Accubond til jakt, og en matchkule eller en billig spbt kule i samme vekt til trening/moro.

 

Ser at MRP sannsynligvis er det ideelle kruttet til mitt bruk. Men det er ganske kostbart. I følge ladeboka er N165 godt brukbart, men det gir ganske mye dårligere hastighet. Når man først har en .300 Weatherby magnum får man vel skyte med en .300 Weatherby magnum... :winke1:

 

Funderer litt på N170.

 

Noen som har noen ladninger og/eller erfaringer å dele med meg?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Interessant!

 

Har aldri lada med annet enn Norma og Vith. På tide å prøve noe nytt. Når det gjelder kulevekter lurer jeg nå på komboen Nosler Accubond LR 210 grains som jaktkule og 208 grains A-max til trening.

 

I følge Jaktdepotet skal de få inn begge disse før jul. Kan dette være noe å satse på?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
hei, norma 15 er et godt alternativ skytterlagsvarianten av mrp.ca halve prisen.

 

 

Ble til at jeg bestilte Norma 15 for bruk i .300 Weatherbyen. Når man brenner såpass med krutt i hver smell er det greit at det ikke koster skjorta :lol: Hvor likt er dette kruttet MRP?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lader 300wby til 300winmag nivå med single base krutt, som VV1XX serien, forlenger du levetiden på løpet med 30 - 40%. 300winmag holder jo til det meste. 300 Wby har da også lenger levetid på løpet enn 300winmag mes samme kule og samme utgangshastighet. En dynamittladning i 300winmag er en dieselladning 300wby.

 

I rifler med kostbare løp utgjør dette flere kroner pr skudd. Skal man ha 300winmag i feks R8 bør man kjøpe løp i 300wby. Dette gjelder selvfølgelig hjemmeladere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke mye å bidra med når det gjelder 300 wby. men når dert gjelder Norma 15 krutt så velger jeg det fremfor MRP, du får det samme for halve prisen. Jeg har brukt N-15 til 7mm.RM. i mange år med MRP-tabell pluss/minus - 1 - 2 grain avhengig av lott. Hvis prisen teller ved mengdetrening, vurder N-15.

Link to comment
Share on other sites

Norma MRP produseres av Eurenco Bofors. De selger samme kruttet til flere kunder som markedsfører det under sitt merke.

Skytterlagskruttene norma 15 og RA15, RL-22, WXR og Rhino 22 er samme kruttet som MRP.

Det kan være små variasjoner i brennhastighet fra lot til lot, så følg leverandørens ladetabell.

De største forskjellene er ned skytterlagskrutt.

Link to comment
Share on other sites

Under produksjon av krutt er det forskjeller fra lot til lot, loter med ulike forbrenningshastigheter blandes slik at resultatet gir normert forbrenningshastighet. De ulike leverandørene kan ha litt forskjell på hva som er normen, derfor må leverandørens ladetabell brukes, spesielt for maksladninger.

Det maksimale avviket er på skytterlagskruttene der det ikke blandes, men hver lot leveres som den kommer fra produksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Ser at tråden ble startet i oktober, så det er kanskje ikke så aktuelt lenger; men jeg har brukt n165 og MRP i en 300 Win mag. Forskjellen i hastighet mellom de to kruttene har for meg ligget på ca 100-200 fps med 200 gr kuler til MRPs fordel. I de hastighetene vi snakker om så har jeg personlig ingen problemer med å bruke N165 og dermed ikke oppnå patronens fulle potensilale. Dette er en vurdering jeg gjør for normal jakt. Om målet var å nå lengst mulig ut så ville jeg optimalisert ladningen med det kruttet som ga høyest hastighet.

Som et tankekors så ble jeg nødt til å dra på jakt i Northern Cape med 30-06 ladd med 180 Accubond skutt ut i 2600 fps. Med denne "ubrukelige" langholdspatronen skjøt Springbook på 330 m.

Kompisen skjøt Black Wilderbeest på lengre hold en det med en 375 H&H ladd med 235 gr Barnes X (flat base) i 850m/s uten særlige problemer.

Hastighet er ikke alt. Man må ta hensyn til kulebane uansett hastighet, og en del kuler tåler ikke den belastningen de får når de skytes i dyr på normale korte jakthold her hjemme.

For hva det er verdt så føler jeg ikke at jeg er handikappet om jeg skyter 200 gr kuler ut av min 300 mag i bare 2700 fps.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...