Jump to content

Delbar salong?


skullerud

Recommended Posts

Hei folkens,

jeg er helt ny her, og håper på litt hjelp.

 

Jeg har lyst på en salong til bruk bla på fjellrypejakt, og jeg kunne tenkt meg en som var delbar slik at den går nedi sekken, med mulighet for kikkert og lyddemper.

Har prøvd å søke litt på nett, men finner ikke så mye.

 

Noen som har forslag/kan peke i riktig retning?'

 

Budsjettet er ikke alt for stort, så så mye over 5000,- inkl lyddemper og billig kikkert (evt uten kikkert) er ikke ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Det måtte vel bli en Sako Quad, eneste jeg veit om som er delbar. Lengste delen blir vel omtrent 60cm.

Men er vel litt dyrere en budsjettet ditt vil ha, billigste til 6200;- med synt strokk.

22lr løpet er ferdig gjenget for lyddemper.

Har en i Hunter Pro modellen og er storfornøyd, topp presisjon og avtrekk.

 

Kim-André

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens,

jeg er helt ny her, og håper på litt hjelp.

 

Jeg har lyst på en salong til bruk bla på fjellrypejakt, og jeg kunne tenkt meg en som var delbar slik at den går nedi sekken, med mulighet for kikkert og lyddemper.

Har prøvd å søke litt på nett, men finner ikke så mye.

 

Noen som har forslag/kan peke i riktig retning?'

 

Budsjettet er ikke alt for stort, så så mye over 5000,- inkl lyddemper og billig kikkert (evt uten kikkert) er ikke ønskelig.

 

 

Sako er vel det opplagte, usikker på om det er andre kandidater blandt 22lr men jeg har en .223 som fungerer akkurat som du beskriver :)

 

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=2409

Link to comment
Share on other sites

Marlin Mod.70 PSS "Papoose" .22 LR er i høyeste grad delbar, den leveres i en bæreveske med innsydde flyteelementer.

 

http://www.marlinfirearms.com/firearms/ ... /70PSS.asp

 

Riktignok en halvautomat med 7 skudds magasin, men kjent for å være driftssikker, altspisende og i dette tilfellet også rustfri. :)

 

Og den er visstnok på lager hos Jakt & Friluft for den nette sum av 3200,-

 

As good as it gets. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Marlin Mod.70 PSS "Papoose" .22 LR er i høyeste grad delbar, den leveres i en bæreveske med innsydde flyteelementer.

 

SÅ dette er skikkelige greier?

Jeg har skutt noen skudd med marlin før, og likte det veldig godt.

og i min tid i statene ble det en del skudd med winchester lever action (bla).

 

Hvordan er presisjonen? noe å bekymre seg over, eller er det som med mye annet, "Problem located between rifle and ground? ;-)

 

Går det med lyddemper? og hvilken kikkert anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Om det er skikkelige greier....tja, de har ihvertfall produsert og solgt den i over 15 år, om ikke lenger også.

Marlin er stort sett ikke så fancy, men de har et rykte å ta vare på og lager svært funksjonelle våpen.

En annen Marlin .22LR har vel fortsatt rekorden for lengste sammenhengende produksjon, Marlin Mod.60.

 

Stort sett så er vel presisjonen omtrent som du nevner her ja. :)

 

Når det gjelder kikkermontasje så har alle Marlin rifler enten ferdig freste spor (.22LR) eller gjenger til montasjer på større kaliber, frontsiktet må antagelig fjernes for å gjenge opp til lyddemper, men jeg ville vurdert å be børsemakeren om å heller flytte det litt bakover så du har det som reserveløsning.

Når det gjelder kikkertsikte så ville jeg gå for den dyreste kikkerten jeg hadde råd til med 4x forstørrelse.

Da har man minst vekt og volum, samt antagelig mest kvalitet for pengene.

Link to comment
Share on other sites

problemet med papoosen som har fått meg til å la vær å kjøpe den, er at en evt. kikkert sitter på kassa, og at du nesten garantert må skyte inn på nytt når du skrur av og på pipa.

originalsiktene sitter direkte på pipa, javel, men ei rype er liten på 50m..

 

har sett en papoose med integrert demper, det var en hendig sak, men innskytingsproblemet finnes fortsatt.

marlin bygger også(eller bygget?) ei takedown bøylerifle i 22lr, der tror jeg pipa sitter fastskrudd på kassa under demontering, og at det er kassa som deles i to. da forsvinner problemet med treffpunktendring etter demontering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har slik en Browning, og kan virkelig anbefale den. Nå brukes den mest som mink og hi børse, men har også noen ryper på samvitet.

Min er kortet ned slik at kolbe og løp er like lange, med demper montert, kanskje ikke helt lovlig, men jeg kjøpte den faktisk slik av forhandler for ca 17-18 år siden. Fordelen er at den går helt ned i sekken når den er delt, slik at sørlandske sommer turister ikke får hetta når jeg jakter i turistsesongen etter minken, med dachsen.

 

Det er en bakdel med denne børsa, og det er:

 

Kikkertmontasjen er fast i pipa (bra, ingen treffpungtendring etter demontering), Dette fører til at kikkerten stikker veldig langt bak der børsa blir delt, slik at løpsdelen blir veldig lang i forrhold til kolbedelen. Dette har jeg løst med og montere en Leupold Scout kikkert med 24 cm øyeavstand, slik at løpsende og kikkert slutter i samme plan.

 

Børsa kan sees på dette bilde i sitt rette element, men uten kikkert montert, hendig og grei, den deles der forskjeftet slutter.

normal_DSCF0142_%5B1024x768%5D.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fint bilde. Jeg følger på med noen spørsmål.

 

Har du et bilde av bare våpenet også? Gjerne et av løpet med kikkerten montert.

Har du pusset ned kolben eller er dette den blanke lakkede kolben?

Bruker du subsonic i den og veksler den i så fall ok med dette?'

Hva er praktisk jaktavstand under ideelle forhold og hva slags presisjon snakker vi om på 70 - 80 meter?

Link to comment
Share on other sites

Skal se om jeg får tatt noen andre tekniske bilder av børsa, selv om den bærer preg av et langt liv i sørnorsk granitt skjærgård :D

Børsa er naturlig nedpusset, les over :?

Børsa veksler som hakka møkk med subsonic, bruker ikke annet.

Praktisk jaktavstand med denne børsa er ca 10cm, derfor er kikkert avmontert på bildet. Men den samler greit på på 5 krona på 60-65 meter, med andre ord som de fleste andre jakt salonger.

Link to comment
Share on other sites

Her er min Browning auto .22 Browningauto22.jpg

Jeg har satt på en mindre kikkert nå. Om jeg skulle bruke den mye hadde en Scout kikkert vært en god ide. Men, jeg har også en Quad, og presisjonen i den er av en HELT annen klasse, så jegtror ikke Browningen blir så mye med på tur fremover. Imidlertid har jeg satt på en Weaver skinne, og bruker Leuold QRW ringer på kikkertsiktet. Altså hurtig avtagbart, så om jeg vil ha den med i sekken blir den lengste delen løpet.

Bent

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Browning( og en CZ 452). Browningen kjøpte jeg av to grunner: 1. koseskyting og moro. 2. med tanke på å ha ei lita snerten delbar salong i sekken på småviltjakt.

 

Browningen er er et av mine yndlingsvåpen, men jeg syns likevel det blir for tungvint å ha den i sekken på jakt - rett og slett fordi jeg syns det er kronglete. Jeg har tenkt på å kjøpe en sekk som er laget for bæring av rifle, som f.eks: http://www.wingevapen.no/index.php?id=2800 som kan forenkle dette, men da er det jo like greit med en ikke delbar salong!

 

Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg gått for en Sako Quad som ren jaktbørse, men for hygge, estetiske- og tekniskeopplevelser hadde jeg valgt Browningen! :wink:

 

Og her er noen gamle tråder om Browningen og lignende emner:

 

viewtopic.php?f=80&t=3004&p=22563&hilit=browning#p22563

 

viewtopic.php?f=80&t=1675&p=11734&hilit=browning#p11734

 

viewtopic.php?f=80&t=938&p=33543&hilit=browning#p33543

 

 

Browningen får du i alle fall kjøpt på XXL og helt sikkert andre steder og!

 

 

 

 

Peace

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du klarer deg uten magasin, så har du jo TC Contender. Ikke så rask å montere som Browning og Marlin, men du vinner løpslengde på at denne har låskasse som en hagle, med lyddemper så blir denne kortere enn en med sylinder eller automekanisme.

 

http://www.linstad-vapen.no/TC/product.html

 

Synd ikke håndvåpenjakt er lov i Norge:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14876639&sid=xz7cabmZvjL298257&WT.svl=Link

 

39_-2017473346_hoved.jpg

 

1320.jpg

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tja.. Stokken er jo en hi-teck og det river avgårde med kr. Men på regninga står det 1500kr for dele jobben, men det kan jo hende at prisen på jobben er litt sponset siden jeg kjøper stokk av samme børsemaker.

Liker løsningen, har sammeløsning på min sako 75 i 221 fireball.Det er en sett skrue på toppen av pistolgrepet som låser av delinga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...