Jump to content

Beste jaktretikkel?


bippestankelbein

Recommended Posts

Skal kjøpe ny jakt kikkert, og ønsker innspill på hvilken retikkel folk mener er best på allsidig jakt og hvorfor!

 

Det blir i utgangspunkt kun vurdert kikkerter som har 30 mm rør og retikler med lysprikk. Har tenkte på Zeiss sin retikkel 60, men synest gamleversjonen (4 illuminated eller hva det var) var forferdelig når man økte forstørrelsen. Såg stygg ut og var vanskelig å skyte presist med. Hadde en smidth & bender en gang med ett veldig fint retikkel som lignet på tysk nr. 4 og lys. Denne kombinasjonen likte jeg veldig godt! Gamle tysk nr 4 har gjort nytten, men synest det blir litt grovt, spesielt nå som "lyset" har gjort sitt inntog.

Link to comment
Share on other sites

Høres jo ut som om du skulle hatt Zeiss Victory HT med ret 60:

ret-60-ht-_zps51fef491.jpeg

Leupold VX-R og VX6 har dette retikkelet også. Muligens litt tykkere stolper, men ikke medforstørrende.

 

Et par retikler som ikke finnes hos nye Zeiss lenger, men som er interessante

 

Retikkel 66, ikke-medforstørrende:

reticle-66-illuminated_zps3d5d41c6.jpg

Hadde dette på en Zeiss Diatal 7x50 og likte det veldig godt.

 

Retikkel 44, medforstørrende, som jeg veldig godt kunne tenkt meg:

reticle-44-illuminated_zps6bdef88e.jpg

 

Har dette, ret 40 på min gamle Victory nå:

reticle-40-illuminated_zps6744e616.jpg

Koser meg med det. Prikken blir jo litt stor på 100 meters hold, men jeg har da klart ned mot 8 mm samlinger (i benk) med .308'en lell.

 

Jeg liker medforstørrende da det ikke blir noen krise dersom batteriet skulle ta kvelden i skumringen. Stolpene synes jo mye bedre når man skrur opp forstørrelsen.

Link to comment
Share on other sites

Til jakt. Hvor presist trenger du egentlig å skyte?

Jeg har en Zeiss med retikkel 60 og en med retikkel 40

 

For å skyte små samlinger på papp er helt klart retikkel 60 best.

Men jeg synes det forsvinner alt for fort i skogen, heldigvis har Zeiss HT lys som også fungerer på dagtid.

 

Men dette med retikkel er en smaksak!

 

Jeg foretrekker retikkel 40 til jakt, ja det er mye retikkel i kikkerten på 12x, men det er i alle fall lett å plassere det siden det vises veldig tydelig selv uten lys.

Link to comment
Share on other sites

Det nesten optimale for meg skulle være å få valgt mellom 2 forskjellige retikkel i ett sikte etter behov. Et fint #60 belyst for jakt på lengre hold, LH - trening etc., og et godt synlig, mer grovt #1 belyst for jakt på skumring/natt.

Link to comment
Share on other sites

@TS:

Skal det være en kikkert som dekker alle former for jakt?

Ser at det er forslag om kikkert med fler retikler i samme "røret". Hadde et slikt sikte en gang. Lite og hendig og så vred man på en ring og da spratt det opp en stolpe.

Du kan også guggle "multi reticle" og se om noe interessant dykker opp.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken presisjon avhenger av hva man skyter på. Største problemet for meg var egnetlig når jeg økte forstørrelsen så ble det veldig forstyrrende med den prikken i midten på 40 retikkelet som gradvis fikk lengre og lengre avstand til stolpene.

 

Multiretikkel høres jo spennende ut, men kanskje litt for eksotisk...?

 

Heller ganske mye mot ret 60. FD7 som er foreslått er kanskje den som jeg har brukt fra S&B, den synest jeg var veldig(!) bra. Hva er forskjellen mellom denne og ret. 60?

 

Det er også foreslått ett par som har kryss i midten (#44 og #66) , men er dette virkelig anvendelig?

Link to comment
Share on other sites

Det sitter bare i psyken att medforstørrende retikkel gjør det vanskeligere å skyte presist på stor forstørring. Trådkorset dekker allikevel mindre enn spredningen til skytteren.

 

Medforstørrende retikkel, er etter min mening best, da det gir en mulighet til å bedømme avstanden.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, og til generell storviltjakt (hjort/elg) fungerer ihvertfall både #4 og #40 ypperlig i mine Zeiss Victory.

Den dagen rødpunktet på #40 dekker for mye av målet da tror jeg at jeg har strekt avstanden i meste laget :wink:

 

På elgrifla sitter det en Leica ER med #1 retikkel, og fra 0 til 150 m skal jeg ihvertfall ikke skylde på siktet om jeg ikke treffer.

Link to comment
Share on other sites

Enig med både amatør og seawolf egentlig... kanskje det bare er når jeg er på bane jeg irriterer meg?

 

Selv om jeg sjelden skyter på veldig lange hold på jakt så blir jeg aldrig helt fortrolig med den digre dotten og korsene rundt når jeg øker forstørrelsen. Dette har lite med "dekningsgraden" av retikkelen å gjøre egentlig, og kanskje mer med estetikken/virkningen av retikkelen på min måte å siket å gjøre. Sånn sett synest jeg tysk #4 er MYE bedre en for eksempel 40 illuminated.

 

Uansett, takk for inspill! Har en del mer å gå utifra nå ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...