Jump to content

Skank av hjort, smakte hoppetau! Hva gjorde jeg galt?


Generaldfeld

Recommended Posts

Kan jeg be om hjelp fra noen gode vilt kokker her på kammeret?

 

Har et stort lager av forskjellig viltmat i flere frysere og tenkte og angripe dem for og gjøre klar for mer kjøtt som har kommet og som sannsynligvis og fårhåpentlig vis kommer.

 

Bestemte meg for og ta ut to ganske store skanker fra hjort, skutt i 2012 i desember, av en kolle på ca 50 kg. Både kollen og kjøttet ble godt behandlet, alt annet fra det dyret har smakt eksemplarisk!

 

Tok ut skankene fra fryseren, lot dem ligge og tine litt, så ble de svidd på panne i smør, for og få en stekehinne, etterpå i steikeovn, i ca 100 grader, tiden tok jeg ikke nøyaktig, men det ble litt mer stekt av hva som var planen. Tilbehør ble ordnet mens den godgjorde seg i ovnen.

 

Når jeg skulle gjøre dette klart, kjente jeg en meget sterk viltsmak, så mye mer enn vanlig og hva jeg er vant med...seigt og med ikke den beste smaken ble dette en skuffelse. Alle andre ganger jeg har laget steik, smaker det meget godt og konsistensen er veldig godt, mørt, føles som om det smelter på tungen! Alle gode råd og innspill mottas med stor takknemlighet!

 

Noen viltkokebøker og anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Tja

 

Skanken er faktisk noe av det som smaker mest , jo mere brukt/seige musklene er og mere hinner og sener jo mere smak .

 

Første du må lære deg er aldri svi av noe i smør , smør brenner ved lavere temperaturer en oljer .

Svi derfor av med olje og tilsett smørret i etterkant på moderat varme .

 

Ikke lagre hoppetau ved siden av kjøttet , hoppetau tåler å ligge i romtemperatur :lol:

 

Selv bruker jeg å bressere knokene . Her er ei lita oppskrift som og funker godt på bog /høyrygg og nakke

 

-Knoken brunes . ikke svis :!: saltes og krydres ,tas av panna og legges til side

kutt gullerot selleri og løk opp i grove biter og fres dei i fettet som man bruna skankene i , la frese uten å ta mye farge

litt brunt er greit . tilsett nen gode sjer med tomatpurre og grovdelt purre , freses litt videre men skru ned varmen ca 5 min

. Kok ut pannen med noe godt . vin/ øl . ta deg et glass og senk skuldrene

dei fresa grønnsakene legges i en ildfast form , nå kan du ha oppi krydder etter eget ønske . :D

Selv liker jeg litt chilli :twisted: sitronskall, sitronskall og tilmian .

Ha oppi kraft /vin øl(gjerne porter) eller vann til man dekker grønnsakene , legg oppå kjøttet på med lokket

 

Settes i ovnen ca 130 grader . tid varierer etter størrelse men skank av ei voksen kolle ca 4 1/5 time

Nå bruker jeg å ta meg en tur . men er du hjemme så kan du øse over kjøttet med krafta sån hvært 20min

Etter at kjøttet er mørt (du kan dra ut beinpipa uten motstand ) lar du kjøttet kvile på et vart sted mens du lager til tilbehøret . Sauen er det enkleste , enten siler du av krafta jevner og smaker til med ønsket krydder samt en fløteskvett

eller ha alt oppi en bleder og snurr runt . siles og pisk inn en klatt med romtemperert smør smakes til med ønsket krydder

En god potetmos av mandelpotet/kærspink passer meget godt til , samt gode grønnsaker

 

Det Viktigeste er å ha lave skuldre

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar mer enn gjerne imot råd og innspill når det gjelder og lage vilt mat som smaker godt Bulmastiffen :-)

 

Jeg har endel og lære i denne verden her, igår gikk det litt over stokk og stein og resultatet ble som det ble, jeg er nødt til og investere i noen bøker om emnet, bla denne: http://www.haugenbok.no/Generell-litter ... 299810555#

 

Når det gjelder saus, koke kraft osv, er jeg ikke den som kan tilføre så mye...

Jeg har veldig god gang på "vanlig" kjøtt, okse, biff, lam, sau, gris, og fisk for den del, og hjortesteikene har vært veldig gode, selv om de har litt forbedringspotensiale!

 

Men fri og bevare meg vel hvor skuffet jet var igår, hadde gledet meg i to dager, og så for meg noe som kunne minne om slik jeg tilbereder lammeskank...men neida...det smakte helt på staur og vegg...et par timer senere skulle jeg meg noen skiver til kvelds med ku tunge på, de smakte stramt av hjort, følte jeg, om det var bare i hodet og eller i kombinasjon med min egen tunge og smaksløkene mine vet jeg enda ikke. Til info, jeg var edru hele dagen, både når hjorten ble forsøkt tilberedt og når jeg spiste kvelds noen timer senere, så det kommer ikke fra noe slikt at jeg var "bortreist" på dagen opplegg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk på en smell for ei stund siden, og investerte i utstyr for sous vide. Jeg hadde ikke vært i tvil om at dette må være god medisin for skank. 57-60 grader i 24 - 36 timer eller noe sånt.

 

En kan jukse litt hvis man ikke har utstyret: Hvis du ikke har vakumpakker, så pakk inn det ferdig krydra kjøttet i to-tre lag plast (må være tett og minst mulig luft i "pakka"). Legg i en svær kjele vann som er forvarmet til litt høyere temperatur enn tilberedelsestemperaturen, og sett hele stasen inn i ovnen på aktuell temperatur og vent. Når deg er ferdig, så gi det en runde i panne med olje og smør for mer smak og farge. Du vil antakelig se lyset på nytt!

 

Se info på http://sousvidenorge.no eller http://sousvide.dk. Der finnes info, oversikt over tider og temperaturer osv. De selger også utstyr, men det er ganske dyrt der. Sjekk nett- eller kjedebutikker, de selger det samme mye billigere.

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt tips Hollako.

 

Slakting og partering og vakuumpakking er ikke der problemet ligger hos meg, er så heldig og få være med noen venner som har tilgang på slakteri, med veldig bra utstyr i alle ender av prosessen, også kunnskap som jeg har fått nyte godt av, det er jeg veldig takknemlig for.

 

Denne gangen så ble det bare helt feil, og det er synd, når man legger ned mange timer i både selve jakten og alt etterpå, ikke minst tilbehøret og gleden ved og innta selvskrytt dyr, som man har vommet, flådd, og partert, for så rett før opplevelsen skal toppes, så ble det ikke helt slik som forventet. Men jeg kommer sterkere tilbake ved neste hjortemiddag!

 

Sous vide har jeg stor tro på, de kan nok gjøre endel underverker som eller kan kan virke utenkelige og nesten umulig og få til ellers!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leste overskriften på tråden fikk jeg samme tanker som når jeg leser vinanmeldelser. Smak av eik, gjødselkjeller, jord, gammelt lær osv, og nå hoppetau.

Jeg forundrer meg storlig over det kosthold er disse smakerne har. :shock:

 

Og derfor spørsmål til trådstarter, har du virkelig smakt hoppetau? :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg får til mitt forsvar erklære at jeg fremdeles synes den hadde en aroma som mugne oppvaskkluter.

Jeg har et mangelfullt utviklet husmorgen, så den aromaen har jeg da vitterlig luktet, uten å ha behøvd å smake på dem.

Men etter oppvaskmaskinen ble oppfunnet har jeg vært forskånet fra slike opplevelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...