Jump to content

Jegeravgiftskort


TommyT

Recommended Posts

Du har ikke lov til å bedrive jakt uten å ha betalt jegeravgift. Jaktleder står ansvarlig for at jakten utøves forsvarlig og av kompetente jegere. Derunder må den kunne sjekke om jegerne fyller kravene. Uten sammenligning for øvrig blir det som at bilutleieren forlanger å se førerkortet ditt før du får leie bil. Ganske naturlig tenker jeg.

 

Om jussen sier noe helt klart om det, vet jeg ikke, men jeg hadde ikke jaktet sammen med noen som nektet å vise at de hadde ting i orden, like lite som jeg hadde sittet på med en jeg visste ikke hadde førerkort.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt problemet med å vise jegeravgiftskortet til jaktleder om vedkommende ber om det (Har du ikke betalt har du ikke lov til å jakte eller har du ikke klart storviltprøven og skal på elgjakt, har du heller ikke lov til det). Uavhengig om h*n kan kreve det eller ei ihht loven. Jeg tenker slik at vedkommende vil ha sin rygg klar i tilfelle rottefelle.

Link to comment
Share on other sites

Jaktleder er ansvarlig for at jakten forgår i lovlige former.

En del av det er at de som jakter (med gevær) har betalt den av myndighetene pålagte avgift og bestått den årlige skyteprøven for storviltjakt.

Jeger viser derfor stolt frem at alt er i orden fra h*ns side :D

 

Høres ikke ut som noe kjekt jaktlag når man forsøker å finne lovgrunnlag for å unngå å vise dokumentasjon til jaktleder :(

Link to comment
Share on other sites

Kan forsåvidt skjønne det..

Litt utrivelig å bli behandlet som om man er på barnehage utflukt, når ansvaret ligger på den enkelte. Jaktleder har påtatt seg en administrativ og koordinerende rolle, all ære for det. Men ikke påtatt seg noe juridisk ansvar for at Ola Elgjeger har alle sine papirer i orden.

 

Synes man må ta høyde for at voksne folk klarer å ha orden på dette selv.

 

 

 

Tråd om der jaktleders ansvar diskuteres;

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=107323&start=0&hilit=jaktleder

Link to comment
Share on other sites

Hos oss starter jakta 25/9 kl 0700 utenfor garasjen til Olav S, med en del rituelle handlinger: Hilse takk for sist, gratulere jaktleder med bursdagen, juge litt, vise fram jegerkort med attest for storviltprøve og jegeravgift, kjenne litt på været, spekulere litt i hvor elgen kan tenkes å være, snakke litt om rovdyr og en del andre trivelige trivialiteter. Pkt fire i min oppramsing har aldri vært gjenstand for diskusjon, og jeg ser ikke noe grunn til at det skal være det heller. Jaktleder har ansvar for at alt går riktig for seg, og om han faktisk ser denne bevitnelsen første jaktdag, så går det jo an å glemme å ta med seg kortet seinere i jakta, uten at det blir noen krise av at en bytta ut tex-jakka med kortet i lomma med oljehyre.

 

Men det er i laget jeg jakter med. Lite fuzz der; hvilket er nokså uvanlig, ettersom jeg kan forstå ;)

Link to comment
Share on other sites

Jaktleder er et ullent begrep (feks sier direktoratet i sin veileder;

Jaktleders oppgaver og plikter er ikke forskriftsfestet. I prinsippet er selvsagt hver enkelt deltaker på jaktlaget til enhver tid ansvarlig for sine egne handlinger under jaktutøvelsen, men jaktlaget samlet har også et felles ansvar for en ansvarsbevisst opptreden. Jaktlederen bør tillegges oppgaven med å koordinere jaktutøvelsen og påse at jakta foregår sikkerhetsmessig forsvarlig og i tråd med offentlige bestemmelser. Det er derfor vesentlig at jaktleders beskjed følges når avgjørelser er tatt innen jaktlaget.

Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor noen skulle føle behov for å nekte å vise fram denne papirlappen til jaktleder???

 

 

I samme veileder finner dette,

Grunneier eller noen som opptrer på hans vegne kan kreve forevist bevis for betalt jegeravgift (jegeravgiftskort), jf. Viltloven § 41.

En er ikke så veldig langt ute på jordet om en hevder at jaktleder opptrer på vegne av grunneier.

 

Men elgjakt er tydeligvis ikke skikkelig før en har nok krangling?

Link to comment
Share on other sites

For meg ville det være helt naturlig og vise frem jegeravgiftskortet, stemplet og signert med godkjent storviltprøve! Eller sagt på en annen måte, der hvor jeg skulle jakte, og Valdleder ikke hadde spurt om dette, hadde jeg hatt noen tvil. Det har jeg og forsåvidt fått bekreftet, et sted hvor dette skjedde, var det ikke så mye annet ellers som holdt mål heller! Forøvrig, i nabo valdet hvor jeg også jakter, er alt helt topp, der har vi en sjelden god og interessert Valdleder!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er da helt utrolig at noen finner på å krangle om dette og.

Som jaktleder sier jeg da: "Vil du ikke vise Jegeravgiftskortet? Helt greit! Finn deg et annet sted å jakte".

 

Har akkurat samme innstillingen. Sjekker kort og oppskyting. Det er jaktleders plikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...