Jump to content

Valg av kikkersikte enda en gang beklager


Vidarr

Recommended Posts

Søkt litt rundt men finner ikke helt det jeg leter etter.

 

Er på utkikk etter den mest lyssterke kikkerten til helst godt under 10 000.

Har nettopp begynt å jakte litt så har lite ærfaringer med optikk i utgangspunktet.

Kikkerten skal stort sett kun brukes til skumrings jakt. Det er derfor viktig med opplyst retikkel.

 

Har sett litt på disse:

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=733

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Jakt/Optikk/Kikkertsikter/Swarovski-Z4i-30-mm-kikkertsikte

 

Begge er over 10 000 men om det ikke finnes noen fullverdige alternativer til disse under 10 000 hvilken av disse virker best?

 

Jeg heller litt imot swarovskien da jeg liker godt at men evt kan få kjøpt orginale linse beskyttere.

 

takker for enhver innsikt.

Link to comment
Share on other sites

Største pisspratet jeg har hørt!!!!!!!! Sightron er IKKE bedre optisk eller teknisk en en zeiss victory...... Billig zeiss mulig ja...

 

Hehe da er det vell noe klekkelig feil med både synet mitt, samt oppfattningsevnen. :roll:

 

Ser faktisk ikke noen plass at jeg nevnte victory foresten. Men, vil ikke si at zeiss er verdt de 10k ekstra. 8)

 

Foresten, har du sett gjennom den aktuelle sightron s3 s-tac 2.5-17x56? Hvis ikke, hold de skarpe uttalelsene dine for deg selv :):lol:

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke se i dassrullsikte når jeg har zeiss victory.. Å ja den er verdt hver jævla krone,. Hvis dassrull fabrikken din bruker like mye penger på videreutvikling/forskning som zeiss gjør ja da skal jeg kansje vurdere å sammenligne..

Link to comment
Share on other sites

Helt subjektivt, men med en del erfaring med ulike kvalitetssikter: Swaro Z4i 3-12x50!

Til prisene som den ligger på nå, er det vanskelig for meg å se at noe kan være mer gunstig sammenlignet med kvalitet.

Ja, samme modell i 2,5-10x56 er kanskje litt bedre i dårlig lys. Men den er en del større. Når man når en viss alder holder

det lenge med x50. Da får man en kikkert som holder mål til alt. Samtidig blir ikke rifla topptung, uansett type rifle. Det

er kanskje ikke alle som tenker slik, men for meg blir det litt feil å smelle på en x56 på ei lett og smekker rifle. Har gått

litt med et slikt oppsett selv, men er har kommet litt lengre i dag. :wink:

Ellers kan du se etter en XXL Zeiss Classic med lys. 2,5-10x50 får du til godt under 10K. Den er også god til det meste.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Mork fult ut på siste kommentar, Z4i 3-12*50 er min absolutte favoritt. Har prøvd det meste av sikter, og havner så å si alltid tilbake på den. Min har sittet på alt jeg har av børser, og det blir en til ved neste kikkertkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt div sikter opp gjennom årene, og det skal mye til for å slå en zeiss victory eller swaro med 56mm objektiv.

En brukt victory til ca 10000,- er et godt kjøp og du får en kikkert du mest sansynlig kan selge for ca den samme prisen om noen år, kjøper du en ny sightron, kan du regne med å måtte selge for ca halv pris om du ønsker å bytte den om et år. Samt at en zeiss med 56mm objektiv er noe av det beste du får ang sikte til skumringsjakt

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en test på youtube, hvor Zeiss duralyt 3-12x50 blir testet mot denne Sigthron S-Tac 2.5-17x56 og en IOR 9-36x56. Her kommer Sighton veldig godt ut. Men her er det snakk om optikk for skyting på langt hold.

Jeg har en Sightron SIII 8-32x56, som jeg må si er meget bra optisk til prisen. Helt på høyde, eller bedre enn Meopta R1 3-12x56 som jeg har.

Det skal sies at det står feil på Jaktfall sin side ang den Sightronen. Dette er en S-TAC og ikke SIII. Forskjellen er visstnok at SIII er produsert i Japan, mens S-TAC er produsert på Philipinene. Hva dette har å si på kvaliteten vet jeg ikke!

 

Hvis det gjelder mest for pengene, så kommer Sightron, Meopta, Docter og andre meget godt ut, for så veldig mye bedre er ikke de beste og dyreste!

 

olafen

Link to comment
Share on other sites

Hva med classic? de produseres heller ikke lengre, er de også dritt?

 

Virker ikke som om du har prøvd en sightron s-tac i mine øyne!

 

Vil kanskje si at den ikke måler seg med victory og victory ht i skumring men ellers tror jeg den er vel så god.

 

Foresten er IOR utrolige gode kikkerter de og..! 8)8)

Link to comment
Share on other sites

Har også nevnte Sightron S-Tac. Sålangt er jeg veldig fornøyd, etter et års bruk snaut. God (nok) optisk, gode klikk og et veldig praktisk zoom område. 2.5-17.5 er for meg perfekt. 11 stegs lyspunkt, hvor man slår av mellom hver.

I ærlighetens navn skal det sies at den ikke er like god optisk som f.eks. Z6i, men så er det også halve prisen.

Diskusjoner som dette minner meg i stor grad av hva man finner på f.eks. Fotoforum, hvor pixelonanister og fanboys disser hverandre over en lav sko.

Fint for oss som tør å prøve andre merker, det kan jo være det dukker opp noe brukbart av andre produsenter enn Zeiss og Swaro, kanskje til og med til en fornuftig pris og ikke et lite statsbudsjett. Jeg er ihvertfall fullt åpen for å gi andre produsenter en sjanse i framtiden også, og ikke bare når det gjelder optikk, men også våpen osv.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig i det du sier. Ville i hovedsak fram til at man TRENGER kanskje ikke nødvendigvis den kikkerten til 20k når man kan få en som er god nok til 10k. Men for all del, har man penger til det kjøper man jo så klart det man vill ha, om det er state of the art eller en billigkikkert skal ikke jeg legge meg noe mer opp i.

 

Men uansett. Vil varmt anbefale både zeiss victory/classic, samt sightron s-tac.

Link to comment
Share on other sites

Til en ren skumringskikkert ville jeg gått for fast forstørrelse,f.eks : 7/8 x 50/56.Helst av europeisk fabrikat,f.eks meoptaen linket til lenger opp(men like gjerne brukt zeiss etc).

Forøvrig en informativ tråd om optikk : viewtopic.php?f=24&t=676

 

Lykke til med valg av kikkert,ikke bare enkelt. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...