Jump to content

Blivande norrmän/ Jämthundstråden


Jämta

Recommended Posts

Moro å lese om andre som har jämthundar. Særleg er det spennande med egne og andres unghundar. Har sjølv ein valp/unghund, Thunder som er 8 månadar i dag :D . Har hatt fleire fine losar no. 2,5 time med stålos er vi kjempefornøgd med. Hadde ikkje rekna med at det vart noko skikk på han før neste haust. Men han har absolutt finni ut kva han er skapt for :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 380
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Några bilder på mina unghanar..

 

Innan jakten idag:

(Hopplöst att få dem att sitta stilla och se lite lagom fina ut :lol: )

 

IMG_5029.jpg

 

Efter jakten och efter att ha fått kvällsmat var de en aning mer stilla av sig..

 

pojkarna-6.jpg

 

pojkarna-3.jpg

 

pojkarna-1.jpg

 

pojkarna-5.jpg

 

Båda har jobbat med älg hela dagen och typiskt nog så har det gått in på fel marker för båda :? Nåja, det kommer fler dagar 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppdatering Fenris:

 

Etter noen turer i skogen uten elgkontakt løsnet det igjen på søndag. Fenris hadde 4 lange søksturer, den lengste på 40 min og arbeidet målrettet. Han fant en piggokse, men losen løsnet relativt fort. Piggoksen passere meg oe min samboer på ca 40 m og satte inn 6 giret. Fenris var nære og hadde synskontakt med elgen trolig helt frem til den så oss. Han hang på ca 1 km men slapp. Noe tidlig, men jeg tor ikke denne elgen hadde stoppet opp innen for rimlig avstand og det var greit at han slapp. Han kom nok noe langt bak etter at elgen virkelig låste styreknutene og ga jernet. Det virket ihvertfall sånn på sporloggen da den var rett og fart på hunden ikke under 28km/t

Link to comment
Share on other sites

Cujo6.jpg-liten.jpg

 

I kväll fick jag äntligen besked om det senaste jaktprovet för storebror och nu har han sitt första pris som löshund. Sedan tidigare har han både 2:a-pris, 3:e pris och några nollor, då vi missade början på en halsinfektion i kombination med noskvalster han hade första provsäsongen :oops: Efter behandling mot båda, så fungerade han finfint igen dock :D

 

Och ännu bättre är att vi fått skjuta rätt många älgar för honom denna höst, senast nu i fredags och lördags + att vi har några kalvar kvar på tilldelningen, så det lär nog bli några till innan jakttiden går ut för denna säsong hoppas vi på :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ja nå er julen over og påsken gikk fort. Men noen bilder av de håpefulle er gode minner.

 

Fra dette:

 

4498780967_a9d2fafbcb_b.jpg

 

til dette:

Fenris utfordrer bølgene på skjærtorsdag

 

4499421708_e52c52f51a_b.jpg

 

Det var noen svaner som svømte et godt stykke fra land. Gammla koblet inn jaktmodus men Fenris skjønte ingen ting. Han bare løp rundt henne og ble vist nok ikke hva han skulle gire seg opp etter. Men han la på svøm og kom ganske langt ut før han ga seg.

4499425520_2ac12d47d9_b.jpg

Her møter han frøya, som egentlig ikke liker vann.

 

4499432238_ebf69749fa_b.jpg

Et vellfortjennt Bad etter en sykkeltur. Fenris liker vist å svømme, noe som kan gi god trening i sommer.

 

Nok et bevis på at Jämthunder er fine og stabile familiehunder

4499430084_b3c46bf91b_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja vi skal prøve å komme opp til dere i sommer. Fint å få testet han på bjørnen. Vi skal til et

område som heter STAGGTRÄSK, Sorsele - avskjutning 2 st STORA + fri kalv och Björn (enl kvarvarande licens) fra 18 sept til 25 sept. Og da regner jeg med at han er klar for jakt i valdress fra den 27 sept. Håper jo å få til en bjørnelos med han der oppe i nord sverige.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

et lite spørsmål, jeg har en jämthund på snart 8mnd, det står i kontrakten min at en skal gjøres klar til jaktprøver kommende høst. Jeg ringte her en dag for å melde meg på en utstilling som jeg har forstått at de må ha en premiering på for å få lovt til å stille på jaktprøve, men her sier denne karen at siden han er 8mnd så kommer ikke resultatet til å bli registrert, hvor gammel må han være da før han kan få et registrert resultat?? Kan vel neppe komme på en jaktprøve å si at, joda hunden er stilt ut den og fikk gode resultater men det ble ikke registrert siden han var kun 8 mnd.....

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser reglene (se punkt 7.2 s 24 i reglene for løshund http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex? ... 7758821200 ) kan en hund under 15 mnd delta på jaktprøve uten å ha vært på utstilling, men resultatet blir ikke tellende før bikkja er stilt på terminfestet utstilling.

 

Jeg kan heller ikke se at det skal være nødvendig med sporprøve. Det jeg finner (mulig jeg ikke har lest alt) er at for å stille på todagers prøve må bikkja ha godkjent ferskspor og førstepremie på løshundprøve.

 

7.2. DELTAKELSE

Hunder.

Hunden skal prøves alene.

Hunden må være premiert på terminfestet utstilling arrangert av NKK eller samarbeidende

klubb/forening. Hunder under 15 mnd, kan starte på 1- dags prøve, uten premiering på utstilling. For

at jaktprøven skal være gjeldende, må hunden premieres på terminfestet utstilling.

 

En hund som tidligere har 1. premie skal alltid bedømmes av annen dommer. Samme hund kan ikke

bedømmes flere ganger samme høst i et terreng hvor den har oppnådd premie.

 

For å delta på 2-dagers prøve må hunden ha:

Karakteren ”godkjent” på annonsert godkjenningsprøve eller minst 7. poeng på terminfestet

fersksporprøve, ved sporing på elg eller hjort.

1 premie på 1-dags prøve.

Er hunden jaktchampion bør den ikke delta på ordinær 2-dagers prøve.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det har noe med hvilke kriterier de har i klubbene, for å gidde å sende ut en dommer på prøve, siden både utstillings resultater og sporprøve var felter på påmeldingsskjemaet for en dagsprøve, mankoen på villige dommere er stor enkelte plasser.

 

Ser også klart fordelen med å være ferdig med spor(klarer ikke bikkja det, bli hjemme) og en utstilling før jaktprøve.

Link to comment
Share on other sites

Fenris har nå vært på utstilling i Halden regi follo og østfold. Der stilte han i brukshundklassen (kl 5).

Dette gikk over all forventning:

 

1, kval

1. (best i klasse)

1. (best i rase)

Han fikk CERT :D

Gikk ikke like bra i best in show, en ukonsentert og litt urolig fenris som heller ville bråke med naboen :evil:

 

Men dette er jo virkelig bra og vi håper han skårer like bra på løshundprøver til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger også fersksporprøve for å delta på f.eks løshundprøve. Denne kan tas etter at hunden er 10mnd.

 

For å delta på en-dags prøve,så finner ikke jeg noe som tilsier at hund ikke får delta uten fersksporprøve ,men i reglementet fo to-dagers står følgende :

 

For å delta på 2-dagers prøve må hunden ha:

• Karakteren ”godkjent” på annonsert godkjenningsprøve eller minst 7. poeng på terminfestet

fersksporprøve, ved sporing på elg eller hjort.

• 1 premie på 1-dags prøve.

Er hunden jaktchampion bør den ikke delta på ordinær 2-dagers prøve.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Har unge hannhunder "pubertetstid". Fenris har sluttet å virke. Han er nå 2 1/2 år og burde fulgt opp fjordårets gode prestasjoner, men det virker som han ikke er like interessert lenger. Er det noe å gjøre med slikt? Får ikke akkuratt positive meldinger fra min samboer som er oppe å jakter med han nå. Han fikk før elgjakten sprøyte mot nesemidd. Dette pga jeg og fenris var på jakt i nord. sverige og her virket han særdeles dårlig. Det ble kjørt 2 sprøyter på han i tifelle det var dette som var problemet. Han slår ut og går på elgspor, men gir seg veldig fort etter uttak. Dette har han holdt på med siden 21 august. I dag passerte han et elgfall og gikk ned til hytteleieren ca 1.5km. Han har gjennom hele året fått rikelig med trening og virker ikke sliten men lei.

Link to comment
Share on other sites

Det var merkelig sendero, har du sjekket han hos vetrinær iforhold til generell almenntilstand, vet du om han har opplevd noe negativt under jakt/trening/andre folk i denne sammenhengen.

Noen hunder er varierende i jaktarbeiidet siitt helt til dem fyller 3 - 4 år for så og komme som en kanonkule.

 

Hundeprofiler som Terje Østli sier at mange jegere avskriver hunden sin for ttidlig, de er ikke fult jjaktmoodne før treårs alder, noe jeg kan være med å bekrefte.

 

det viktigste er å ta det med ro, vær i skogen så mye som mulig, så skal du se at det "går over"

 

Kanskje du skulle prøve å slippe han sammen med een annen hund som er rutinert, for kanskje det da løsner.

 

Tispa mi Rose Madder utvikler seg bra etter mitt syn, men jeg må hele tiden ta meg selv i nakken og være tolmodig.

Hun finner elg, loser på elg, henger på elg som skjener og slipper når det ikke står, hun mangler mer selvstendighet, noe som kommer ved å være mye i skogen på jakt, søkene er i minste laget, men dette henger sammen med selvstendigheten.

Det som er viktig for henne i høst er at det blir skutt for henne i los, elginteressen hennes er stor, jeg tar det litt piano, slik at hun ikke kommer farlig nærhet av elgbein som sparker.

 

Hun gjør bra runder når hun har noe å jakte på, flink til åå utrede beitinger og finne elgen på denne måten.

Slik ser en runde hun gjorde her forleden med en liten losstubb på en åringsokse.

http://www.contactgps.se/webbmap?x=302675&y=6741899&width=600&height=600&range=1150&start_date=1284847200&end_date=1284933600&unit_id=23&id_key=37693cfc748049e45d87b8c7d8b9aacd

 

23623_365039761834_529276834_4185397_2141027_n.jpg

Her er frøkna mi

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja nå har vi kommet hjem. Fenris har nå vært på jakt i Valdres siden 25. september. Det har løsnet. Litt trang i søket hvis det ikke er noen "ferske" spor eller elg i nesa, men da. Jeg har klart å skutt to elger for han i los, en kalv og en piggokse. Begge arbeidet han bra med og far kom inn og fikk skutt. Det er heller ingen tvil om at han favoriserer okser. Får han tak i en okse kjører han gjerne 2- 3 timer etter den. Har kunnet skutt både 12+ tagger og en 8 tagger for han. 12 Taggeren var heftigst da jeg møtte han på under 10m og fenris glodde rart på far da også han kom i stor fart like bak. Vi hadde da ikke flere store okser igjen på kvota.

 

Siste jaktdag i går ble det også tatt ut en elg. Denne elgen gikk fort ut av drevet med fenris bak. Dette gikk relativt langt. Når han kom til bake virket han sliten. Det var godt å få han hjem for hvile og ro før neste helg.

 

Bilder

 

Pigg okse

5071060416_1409cd1358_b.jpg

Film

http://www.flickr.com/photos/32756175@N00/5071058268/

 

Kalv

5071059236_0981ec2d62_b.jpg

 

Han er ikke veldig hissig på elgfallet. Tror det mye å bearbeide. Elg og hund kom løpende mot meg og etter skuddet dro de 205m med Fenris helt oppe på siden og forran elgen. Elgen døde i losen noe som sikkert var litt spes for unghunden. Men det var et bra forarbeidet hvor elgen ble tatt opp 600m fra meg og etter uttak løp i en stor sirkel langs postlinja før den til slutt møtte 375`n.

 

Kalven var noe spessiell. Han dro ut ca 700m og tok opp dyr. Dette ble fast los i ca 15-20min. Losen løsnet og Fenris dro etter. Han slapp etter ca 1km for så og vende tilbake til losplassen. Jeg hadde da kommet inn på ca 350m. Ny kort los og jeg hørte dyr som tok ut i motsat retning fra første dyr. Dette fulgta han ca 700m. Fenris gikk tilbake mot losplassen. Jeg hadde også kommet meg dit da fenris kom i stor fart bakfra og jeg opserverte da ett dyr til. Dette dyret hompet rundt inne i tettskogen på tre bein og skuddet smalt i det Fenris gav fra seg et lite boff. Det viste seg at kalven hadde et skadet bakbein. Benet var knekt like over kneleddet og hele låret var hovnet opp.

Link to comment
Share on other sites

Sitter hjemme, konemor har tatt hund (Fenris) og rifle og reist til valdres. Hun er dyktig, konstant tilbakemelding om hvordan det går. Fenris har tatt ut 3 ukjente dyr og har nå festet losen. Uttak for en time siden og flyttet seg ca 600m og stått nå ca 45min i fast los. Hun er nå under 100m fra losen. Det er helt forferdelig å sitte 20 mil unna og vente på å gå på årets eneste havnevakt.

Link to comment
Share on other sites

Han har arbeidet med ku og kalv. Dette har vi ikke på kvote. Hun hadde flere ganger vært inne på losen men pga tett skog ikke klart å identifisere dyrene. De gikk til søutt mot en post som observerte ku og kalv. Han kokket inn nesten 4 timer etter disse dyrene og mesteparten av tiden i fast los. Dette virker lovende og det ser ut som noen dagers hvile har vært bra for Fenris.

Link to comment
Share on other sites

Nå har hund og samboer kommet hjem. Begge er fornøyde. Her kommer profilen til ku og kalvelosen. Jeg mistenker et tredje dyr også når jeg ser sporloggen og hører hennes forklaring. Han har litt igjen og trenger mye mer elgkontakt. Han raporterer inn til hundefører litt for ofte hvis fører er for nærme. Noen sier jeg er litt vanskelig hundeeier og litt kritisk men trener man nok og ser potensialet i hunden kan mye lukes ut. Raportering løses som regel ved å sette hunden i bånd ved raportering og så morroa over for hunden som settes i et kjedelig bur bak i bilen. Så dette skal vi rette opp.

 

Han tar opp sporene etter elgen kl: 07.58

avslutter kl: 11.53

 

Høyeste hastighet målt til 22 km/t

 

5090425944_4b6365304c_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hösten är en trevlig tid som uppfödare när man får rapporter om duktiga hundar både på forum, i mailen och via tfn :D

 

Allt flyter ju naturligtvis inte helt perfekt för alla varje gång de är ute, men jagar gör de och många älgar har det fallit sammanlagt för mina sålda valpar och nu är det smått på gång igen förhoppningsvis och som det ser ut, så blir det i alla fall en tik till norge ur den här planerade kullen.

 

Mamma till de små blir en syster till senderos hane, som jag har ute på fodervärdsskap & pappan en av våra hanar. Båda skäller älg bra, jobbar bra i skogen med fin kontakt under söken och har suveräna psyken :) så jag tror mkt på den här kullen (som vanligt :lol: ) då de kompletterar varandra på ett bra sätt.

 

Bilder blir det i tråden, när det kommer valpar :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Ylva.

 

De problemene vi hadde før jakten er nå borte. Sist helg var helt strålende med faktisk en fin los med en nestenmulighet. Det var knaseføre. Han søker også ut med runder på 400- 800m og dette er bra. Han har også hatt flere elgkontakter men de har løsnet etter relativt kort losing. Disse har han fulgt etter ca 3km. Vi reiser opp igjen for årets siste jakthelg og nå er det åpnet for kalv. Det er stor mulighet for å felle en slik i los for han.

Link to comment
Share on other sites

Låter ju bra det. Skulle tro att han var lite "överjagad" mentalt efter den intensiva jakt som var i början av säsongen. Är relativt lätt hänt och inte allt för ovanligt när det kommer till unga hundar som får gå mkt & intensivt på kort tid, men det ger sig ju med ålder och mental mognad som tur är och viloperioden han fick gjorde nog susen :)

 

Hoppas på bra fortsättning och att ni får skjuta för honom!

 

Själv skulle jag ha varit i skogen på jaktprov för en stund sedan, men domaren är kraftigt försenad så då fördriver jag väntetiden på nätet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja da var elgjakten over for i år. Men som et lite minne og inspirasjon til neste års jakt fant vi denne siste jakthelgen. Fenris tok ut oksen en god km øst for postrekka fikk en liten los og elgen bommet på posten med ca 20m. Etter sporene å dømme var det nok like greit da vi ikke hadde voksene elger igjenn.

 

Det går ihvertfall 4 IPhoner inne i avtrykket og kan nok være 20+ taggeren observert helgen før. Oksen haddde så stor fart at det kun var dette avtrykket i veien. (bred nok for tømmerbil)

 

5148548880_7dc28c5e22_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var på utstilling i dag med Åbackens Rose Madder, Det gikk ikke så bra som håpet

Hun fikk en 2 Ak (Økl), Krittikken kommer her:

Tispe 57 cm av meget god type, Bra skåret hode, Ok overlinje, krysset faller litt, velutviklet underlinje, akseptable vinkler rundt om, ønskes en tanke grøvre benstamme, Korrekt bitt, tiltalende gemytt, prima peslkvalitet akseptabelt tegnet, hunden er desverre marktrang bak

 

2 Ak

 

Det er vel bare å prøve på videre neste mulighet er på Skarnes 11.12.10

og Jordet i trysil 29. 01.11

 

Satser vel på å melde på begge plassene

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett etter i rasestandarden for Jämthund, der finner jeg ikke noe slikt begrep, jeg har gått med bikkja i ettermidag og så vidt jeg kan se så går bakbeina slik de skal, vet ikke om underlaget på utstillingsplassen skulle ha noe å si, blanding av sagflis og jord en slik hestehall

Samma det, skal melde på ny utstilling og satse på at det går bedre der

Link to comment
Share on other sites

Marktrang...? Kan jo hende ringsekretæren skriver noe dommer mener/ har sagt, og skal forkorte markant eller merkbart trang bak???

 

I rasestandarden står det klart og tydelig:

 

Bevegelser: Kraftfulle og frie med god steglengde. I trav skal for- og

bakbena settes ned i eller nesten inntil kroppens midtlinje

(snoring).

 

Vil tippe mange dommere glemmer/ har liten erfaring ang. dette på Jämthunden når de sammenlingner elghundrasene.

Man kan jo spekulere i at for noen dommere som er glemske, kan jo Jämthunden se litt trang ut i trav når den skal snore i tillegg!

Er det Bulldoger vi skal ha til slutt?

Det er bare å si tydelig ifra til dommerene...... :evil:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fant dette når jeg søkte på marktrang :

 

Marktrang Beina sitter for tett sammen og de loddrette linjene som går fra toppen av skulderen treffer bakken på utsiden av begge hovene. Uheldige konsekvenser kan være dårlig balanse, beina har lett for å slå mot hverandre (stryking) når hesten beveger seg.

(Dette avsnittet omhandler hest ,men dommeren har sikkert ment noe av det samme ).

Med stor sannsynlighet vil dette bedre seg med alder og muskulatur.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är det allt för många domare som förväxlar jämtens "vargspår" med marktrånghet, så det är bara att ta nya tag och hoppas på en kunnigare domare nästa gång :wink:

 

Senderos hane (halvbrorsa till din) blev idag NV2010 i Lilleström, då han som jag förstod det blev BIR & nu väntar på BIG-finalen. Sendero rapporterar förhoppningsvis i tråden senare :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

5211836045_2deb5f2d76_b.jpg

 

Ja vi ble fikk BIR på den Store utstillingen på Lillestrøm. Dårlig bilde, det ble ikke noen naturlig mulighet for å ta bilder av bir finalistene, men det ble tatt bilde av BIR vinnerene og disse bildene kunne vi få i etterkant. Merket relativt fort at dette ikke var stedet for oss. Dette ble forsterket i BIG finalen. Alle hundene som skulle inn i ringen ble pressentert ved rase, men når jemthunden, Fenris, skulle inn ble speaker stille. Noe uprof. av nkk på en internasjonal utstilling med ca 6500 hunder fra hele europa. Vi ble fort sendt ut sammens med alle de andre aktive brukshundene. Det holder ikke med en fin hund på slike utstillinger. Her trengs det manikyr og hårpleie for både fører og hund.

 

Vi har også fått med oss 2 løshundprøver.

Prøve 1 i eidsvoll:

Snø, skare, lite vind fra øst og -13 grader. Fenris søker bra ut de første 2-3 timene, men søkene begynner etterhvert å overlappe hverandre. Han slår ut alt fra 400m til 1km de første 2 timene etter dette blir han trang og på slutten går han tur. Vinden snur med tåke som kommer inn fra sør og fenris har plutselig slått ut 890m og peileren viser at han står i los. Dette er et litt uheldig del av skogen, dvs i naboterrenget som fortsatt jakter. Vi bruker noe tid å komme oss på hørbar avstand inne i prøveterrenget. Da vi har kommet oss til en "lyttepost" viser det esg at prøvetiden går ut når lostiden på 90min er oppnådd. Dommer vil prøve noe lenger og etter 90min går vi inn mot losen for å støkke. Det viser seg vanskelig da losen står oppe på en ås vi ikke kan komme opp på pga høy og rett fjell. Vi hører heller ikke losen fra under fjellkammen og ingen dekning på garminen. Da vi omsider har funnet en vei opp har losen løsnet og peileren viser fenris noe over kilometeren ute. Det rare er at peileren viser seg å slutte å virke. Vi vet egentlig ikke hvor han er. Dette trodde jeg vi skulle finne ut av når jeg fikk lastet ned sporloggen p båndet. Dette sporet er like tullete. fenris har vært på -300m dyp og oppe på 2000m høyde i løpet av noen km. Det rare var at når fenris kom inn til oss var han fortsatt over km nord for oss i følge peileren. Frykter at cm isen som omkranset meste av båndet er skyld i dette. Prøven ble da avsluttet og jeg vet fremdeles ikke resultatet fra denne prøven. Det kan ikke bli rare greiene selvom uttaket stod 890m fra oss og i 127min med gode søpk ihvertfall de første timene. Men det var noen momenter som ikke kunne bli prøvet.

UFLAKS.

Det ble 2 sporlogger fra eidsvoll

1

5180529173_ea830005b8_b.jpg

2

5181128346_c69f9e62da_b.jpg

 

Prøve 2 spydeberg:

Hund drar ut ca 400m, kommer inn og ut igjenn. Tar da ut dyr som står i uttaket. Fenris kommer inn til oss etter 55min og jeg sender han tilbake. Han opptar losen og mangler bare 5 min på hele 90min før han igjenn kommer inn :twisted:

etter dette er han stasjonær og vill ikke ut etter elgene og heller ikke ut på nye søk. Han virker slapp og jeg avbryter prøven. Samme Kveld kaster han opp flere ganger og han virker ikke pigg. UFLAKS

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter å ha deltatt i Dog4All har Fenris blitt syk. Infeksjon i luftveiene og innovernysing. Han har blitt satt på Synulox vet, men etter at denne kuren startet i dag gulper han opp slim og noe hvit skum. Er dette en reaksjon på Synulox vet?

Gir ikke flere tabletter før jeg har kontaktet vet. Han trenger medisiner da vetterinær påviste sterk infeksjon i nesen. Ingen tegn til nesemidd.

 

Det er surt å tenke på at syke hunder kan delta på utstilling. Vi trengte en stor cert og meldte oss på i Lillestøm. Uerfarene som vi er oppfattet vi ikke at dette var en nordisk utstilling med mange tusen hunder. Vi fikk det vi trengte + mye annet vi ikke trengte. (infeksjon, eneste rase som ikke ble pressentert i BIG finale osv) Skal ikke delta på slike utstillinger mer, det er for gærninger og soffahunder.

 

Dette satte en stopper for videre jaktprøver for i år og muligens etter jul.

Link to comment
Share on other sites

Kikade på djurfass och det verkar som att det är en ganska ny medicin som ännu inte har någon lista av biverkningar och att det därför är viktigt att inrapportera biverkningar/vad man misstänker är biverkningar.

 

Hoppas det löser sig och att han blir frisk. är ett elände sådant där. Fick liknande infektion hos äldre brorsan hans för 2 år sedan och det gick bort 3 jaktprov pga det och tog ganska lång tid innan han var helt frisk och jaktbar igen :?

Link to comment
Share on other sites

För storebror har det gått bra idag. Ko + kalv efter ett mkt fint arbete och båda skjutna på ståndskall.

 

 

Med kon när jag kom fram

 

C-2-mindre.jpg

 

Kalven närmast och kon några meter längre bort

 

C-5-mindre.jpg

 

På älghår ligger man skönt tydligen

 

C-4-mindre.jpg

 

En nöjd hund efter en bra arbetsinsats, hör hur husse kommer med tracken

 

C-1-mindre.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fenris er nå frisk, ingen nysing eller tendens til å være slapp. Skulle gjerne hav gått en runde i skogen i morgen, men med -23 grader blir det litt for kalt.

 

Jeg ser julefreden er sikret. Gratulerer med nye Åbackere. Synes egentlig litt synd på elgen, med tanke på å sleppe ut 8 stk åbackere i skogen. :D

 

 

God Jul Ylva

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

 

Tur mina valpar brukar ha god spridning, både inom och utom landets gränser :wink:

 

Ska spara en tik ur den här kullen här hemma, så hädanefter finns det 2 åbackare på gården :D

 

Till lite tråkigare nyheter då:

 

Beslutet är fattat :cry:

 

Det blir en sista jul med barnen för honom, lite extra bortskämd lär han bli med god mat, fett från skinkan osv, ett sista släpp i skogen och sedan får han jaga i den eviga höstens land i väntan på att vi kommer för att åter igen kunna jaga tillsammans..

 

 

Rix-projekt-5.jpg

 

Han är ju inne på år 13 nu. 4 år sedan han blev påkörd av tåget och de skador som inte blev helt återställda har slitit på honom. Gnistan i ögonen börjar avta och han har börjat tackla av och då är det dags..

 

Han blir kvar över jul i alla fall så att även bortaboende dottern hinner ta farväl + att han givetvis kommer att skämmas bort å det grövsta :wink:

 

Jag har många gånger sagt att jag väntar inte med avlivning tills livskvaliteten är borta och gnistan har slocknat och jag tänker inte börja med honom. Han förtjänar bättre än så..

 

Han har haft ett bra liv, tuff och arbetsamt ibland men ett bra liv med hög livskvalitet och han kommer att lämna oss i stor sorg och saknad, men det är det som är bäst för honom som gäller..

 

För nu njuter vi av hans sista tid med oss. Den ska vara glad och mysig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...