Jump to content

Blivande norrmän/ Jämthundstråden


Jämta

Recommended Posts

  • Replies 380
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takk for det!

Uansett så er han "gutten til far".... :wink: Jeg er ingen eskstriørdommer på Jämthund, så jeg vet ikke, selv om jeg har sett maange jämter. Men det blir spennende å se da. Han skal i allefall få de muligheter som er, så får vi se.

Jeg tror............at han har litt store ører, og har litt for lita rumpe. I allefalll ennå. :roll:

 

Hvis ikke frøkenen som "eier" denne tråden har noe i mot det, så kommer jeg sikkert til å legge inn flere bilder etterhvert, nå som jeg har løst "mysteriet" med å laste opp bilder. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Her er et bilde av min lille turbo, (Botnebekkens B-)Tikka, en av de få gangene jeg har husket å bruke kameraet. Med nye truger lå vi lystig i vei, rett etter vinterens største snefall, på jakt etter en elglos. Det var et slit å gå både for den med og uten truger, løs snø. Tikka hadde nettopp vært inne i skogen der var det betraktelig mindre snø på bakken.

normal_DSCF1373.JPG

Is it a bird or a plane? Ble i hvertfall overasket da Tikka brått tittet opp av snøen.

5min etter ble det los, men hun jamret fælt når elgen trakk unna og hun gikk som en larve i dypsnøen, los og forfølelse på gikk i 2timer og ble avsluttet med ca 1,5time stålos, lengre unna en jeg orket å kave etter(ikke veldig langt, men langt nok da jeg hadde hengt på de første 2timene.

Link to comment
Share on other sites

Hun jobber ikke helt oppå elgen, men den dagen hadde jeg faktisk ikke særlig håp på kontakt, siden vi bevegde oss ala snegler. Var betraktelig mindre snø på bakken der elgen var, det meste hang på greinene, så der mere kortbeinte stopper opp har jemten fortsatt god fart.

Link to comment
Share on other sites

Hun jobber ikke helt oppå elgen, men den dagen hadde jeg faktisk ikke særlig håp på kontakt, siden vi bevegde oss ala snegler. Var betraktelig mindre snø på bakken der elgen var, det meste hang på greinene, så der mere kortbeinte stopper opp har jemten fortsatt god fart.

 

Ok, det var sikkert greit. :wink:

Dette bedømmer du helt sikkert greit selv. Jeg har lissom bare hørt dette; at man ikke skal slippe hund i løs snø, hvor den får problemer med å hoppe unna.

Var bare derfor jeg nevnte det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Måvel sende en oppdatering på Fenris "åbackens nightmare in the sky"

Ekstraordinær båndtvang her hjemme har tvunget frem andre treningsøkter. Fenris har nå fått gradvis tilvnenning med å dra pulk og er nå riktigflink. Presser han ikke med tunge last, men ca 40% av maks drakapasitet for han. (100% ligger nok nå på ca 80kg)

 

3423657090_0f9d714c54_b.jpg

her etter ca 8km oppoverbakke, Skeikampen.

3422848139_1566f9683c.jpg

Han virker lettlært og dresuren begynner å sette sine spor. Han drar forsatt noe helt sykt i båndet men det kommer seg.

3423655048_bab12da680_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke meldt han over som norsk statsborger, skyldes mye opperasjonen i november og andre ting som kommer først. Har rettogslett glemt det. Han skal nå få trene på blodsporing. Prøven kommer snart så planen er å trene på dette i påsken.

Siden ekstraordinært båndtvang ble innført har vi ikke gått i skogen og sporet elg. Han fikk mye trening før jul så jeg er ikke så bekjymret. Det blir utolig spennede for han til høsten. Han er mer voksen nå og virker mer klar for nær kontakt med elg enn før jul. Han får 2 hele uker i valdres da min samboer reiser opp med han 24 september og jeg overtar etter henne i uke 2. Etter dette er planen hver helg ut oktober. Skal på utstilling med han nå, må vente til røytinga har stoppa og så må jeg få omregistrert han før dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei, Sendero du må passe på å få regget han i nkk før utstillingen. Men dette vet du kanskje. Norskeid hund med stamtavle fra utlandet får du nemmelig ikke stille på verken utstilling eller jaktprøve. Men blod og ferskspor tror jeg går bra, da det da er idmerkingen som det registreres mot,mulig jeg har feil men dette veit sikkert villreinjegeren.

 

Lykke til mvh

tulling

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lissom bare hørt dette; at man ikke skal slippe hund i løs snø, hvor den får problemer med å hoppe unna.
Det er helt riktig, har hørt det samme, men det var også en av grunnene til at jeg valgte jemt første gangen, siden har det bare blitt sånn. De har jo god framkommelighet i ulent terreng og snø. Etter å ha studert den relativt arbeids villige, elg kåte og noe småvokste tispa jeg har nå, i snø med elg, har jeg funnet at agility egentlig er ganske slappe greier.
Link to comment
Share on other sites

Hei, Sendero du må passe på å få regget han i nkk før utstillingen. Men dette vet du kanskje. Norskeid hund med stamtavle fra utlandet får du nemmelig ikke stille på verken utstilling eller jaktprøve. Men blod og ferskspor tror jeg går bra, da det da er idmerkingen som det registreres mot,mulig jeg har feil men dette veit sikkert villreinjegeren.

 

Lykke til mvh

tulling

 

Det er som du sier tulling, jeg har også dette svinet på skogen, må se og få registrert Arja i NKK, første utstillingen hennes blir på Elverum under de Nordiske jakt og fiskedagene.

Link to comment
Share on other sites

normal_DSC_0026.JPG

Her ligger "Hertugen av Kimetjernssetra" og kuler'n, i snøen. :lol:

Han storkoste seg, noen dager på skauen i påsken. Der fikk han lov å løpe litt løs.

Dette resulterte plutselig i, at "Rocco" satte nesa ned i et gammelt (2-3dager) elgspor. Far roste ham, og dette gjorde at han begynte å utrede dette litt.

Jeg følte at jeg hadde full kontroll, i og med at det var så gammelt, at jeg lot ham drive litt. Så gikk jeg rolig etter ham, på ski. Så gikk dette ned i et lite søkk, og når jeg kom opp igjen på andre siden, så så jeg bare rumpa på bikkja, laaangt unna, i det han ble borte.

Hmmm......tenkte jeg, men var fortsatt rolig........helt til jeg gikk litt til, og fant ut at det hadde gått en elg til der, som hadde gått litt lenger ned, men som nå kom opp på åsen, og det var betydelig ferskere....og det var DET sporet som nå var i hans nese. :shock:

Jeg ble plutselig litt mere bekymret! Jeg så jo hvordan han strevde og tro igjennom snøen hele tiden, og tenkte med gru på at han skulle komme borti elg nå... :(

Jeg gikk raskt etter ham, til jeg kom ut på brinken der han ble borte, og begynte å lokke på ham.........han kom tilbake, og hadde vel da vært borte i ca. 15min. :D

Dette skulle jo ikke skje, for jeg vet at han langt fra er klar i hodet sitt til å mestre en slik oppgave ennå, men når "skaden" nå en gang hadde skjedd, så må jeg jo si at jeg er meget fornøyd med at han har stor interesse for elgspor da. Det er nå engang DET jeg faktisk skal bruke ham til, etterhvert.

På turen tilbake til hytta krysset vi det andre sporet igjen, det gamle, og da satte han umiddelbart nesa nedi, og var på tur til å ta en runde etter det også, men jeg fikk lokket ham med meg. Men han så på meg med et tvilende blikk først; "kan jeg ikke bare få sjekke det litt da, far"? :lol:

Har trua jeg!!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan nu stolt meddela att två av valparna i den här senaste kullen blivit BIR & BIM-valp på älghundklubbens utställning i Sandviken denna helg :D

 

Båda fick tydligen mkt fin kritik och lovord från domaren = Jätteroligt för valpköparna tycker jag!

Link to comment
Share on other sites

 

Ca 7½ månad, bakhög som attan och tränar på att stå :D

 

Lite mer träning så blir det nog bra :wink:

 

:D

Godt å se at det ikke bare er "Rocco" som er høy i ræva ennå...... :lol:

Men jeg regner med at det vil gå seg til, når kroppen modnes litt mere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Skulle tippa på att hon landar på 55-56 cm som färdigväxt och det är ju perfekt om det blir så :D

 

Er redd han min blir maks, håper bare at han ikke bikker over maks høyde.... :|

Har ikke målt ham nå i det siste, men han har passert 60cm for en god stund siden.... :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kråka mi fikk løpetid i dag, så nå må Ante holde finga ta fatet. hun blir 8 mnd 17. mai, så dette er helt i rute.

Begynner å få inn noe av grunndressuren, og hun er sosial som bare fy, alle hun måter må hun kose med. Hun var med på Ettersøkskurs i helgen, var innom samtlige deltakere, og skulle kose, noe hun fikk i rikt monn, etterhvert la hun seg under bordet mitt og omtrent snorksov. Ut og inn av hundeburet i bilen går svært greit, driver og lærer hun til å sitte rolig til jeg har satt på koppelet, det også begynner å sitte.

 

Veide henne her om dagen og hun veier 27 kg og er ca 56 cm høg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny bild på min fröken, som nu jämnat ut sig i höjdled och som dessutom tappat en del av valphullet :roll::mrgreen:

 

090518-DC.jpg

 

Hon står på sluttande underlag, men nog syns det att det hänt en hel del på de tre veckor som gått sedan föregående bild?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Sveriges första jämte och landets hittills enda hund (oavsett ras) som fått gå jrf's björnspår är godkänd både på att skälla björn (klarade han i fjol som 18 månaders unghund) och att spåra björn (klarade han idag) ligger i mitt kök och trynar gott nu 8)

 

Film kommer i tråden i morgon :D

Den laddas upp nu, men har en bra stund kvar innan den är färdig så jag tänkte sova några timmar medan den laddar klart :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

090807-jerv-1.jpg

 

Svansen for runt som en visp eller hängde bara rätt ner, så den fick en liten stöttning så att man i alla fall ser den :lol:

 

Enligt vissa en styggelse att träna unghundar att lära sig att stå utan att sätta sig och än värre att lära samma unghundar att hålla upp svansen när de står uppställda :roll::mrgreen:

 

För mig är det lika självklart att lära hundarna att stå snyggt för utställning, som att lära dem gå bra i koppel, komma på inkallning etc.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lilleman här ovan som nu hunnit bli över 15 månader har hunnit med lite sedan inlägget här ovan.

 

Dels har han ställts ut en gång med resultatet: Junkl kv 1, kk 2 HP (Blev slagen av den juniorhane som sedemera blev BIR) och han har haft 2 timmars fast ståndskall på ko + kalv = kalv skjuten för honom 8)

 

Förhoppningsvis fortsätter hösten lika fint som den börjat för hundarna och s hoppas jag ju givet att inplanerade jaktprov och HD-röntgen går bra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå har nightmare in the sky, alias fenris" vært på sin første utstilling.

Dette gikk over all forventning selv om både han og "matmor" var relativt ferske.

Han ble stilt i åpen klasse og fikk to røde sløyfer.

Kval: 1

Konk: 1

Type: Meget god

Hode: Godt, pene øyne og ører

Hals: Bra

Kropp: Harmonisk

Kryss: Tanke hellende, "hva det måtte bety"

Hale: Korrekt

Bein/beinstamme: Krafrig, velvinklet

Bevegelser: Gode

Pels/farge: Bra

Her blir han målt til 62cm. Antar at dette er noe feil, se den vinkelen på bakbeina.

3937599900_58529ec46e_b.jpg

Ellers er han jo blitt en fin Jämthund:

3936851493_22097a228a.jpg

3937625064_0f6df525ab_b.jpg

Men det beste av allt. Han er i gang med elglosing også. Mangler noe på å henge etter elgen, men slo i går ut 1,2km etter elg som løsnet etter en kort los. Dette var i går og den andre elglosen på 3 dager. Håper denne utviklingen fortsetter.

Link to comment
Share on other sites

Fenris har utviklet seg bra Sendero, gratulerer med resultatet rart han ikke var med i noen CK vurdering

Min Rose Madder (Arja) er ikke stilt på utstilling enda, hun var så nedrøyta tilElverumsutstillingen at jeg valgte og ikke stille henne, en Jämthund skal ha skikelig pels da er det viktig å stille dem når de er som best i pelsen.

 

I skogen fungerer hun fint så langt, jeg forventer ingen ting i høst.

Har sluppet henne og søkene hennes er fine, ligger ute 15 - 25 minutter, jeg er veldig nøye med å ikke bevege meg rundt når hun er ute på søkene sine.

Tror hun var etter rådyr her om dagen, da var hun borte drøye timen. Hra ikke hatt elgkontakt enda, skal bli artig når det skjer, tror nok hun vil starte å lose.

 

Oppdateringer vil komme og etterhvert med bilder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...