Jump to content

Blivande norrmän/ Jämthundstråden


Jämta

Recommended Posts

  • Replies 380
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hon ser ut att växa på sig fint lilltjejen 8)

 

Här kommer också rykande färska bilder på den norske hanen ur kullen

 

false-memory-090203-1.jpg

 

false-memory-090203-2.jpg

 

Nu är det inte så länge kvar innan det är tänkt att min egen lilla fröken ska göra sin utställningsdebut på lokala älghundklubbens första utställning för året i valpklass 4-6 månader och jag hoppas på att det ska gå vägen. Hon tappar öronen lite nu och då och är de inte uppe igen innan utställningsdagen, så får hon allt vara hemma :roll:

 

Däremot ska valparnas halvbror och halvsyster ställas ut och det ska bli kul, då det är premiär för tiken i officiell klass :D

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder på fröken Gråa från dagens tur i det snöiga och mulna vädret:

 

090206-8.jpg

 

090206-13.jpg

 

090206-11.jpg

 

090206-16.jpg

 

090206-17.jpg

 

090206-18.jpg

 

090206-5.jpg

 

090206-7.jpg

 

090206-1.jpg

 

Som synes så har hennes något stora öron :roll: inte helt kommit tillbaka upp igen. Det lär dröja ett tag till, men när de väl är uppe då, så lär de stanna så också.

Link to comment
Share on other sites

Jag är rätt engagerad uppfödare och gillar verkligen att ha fortsatt kontakt med mina valpköpare :D

 

Hemkomna från dagens äventyr:

 

Ninjaochhussemedpriser4.jpg

 

Med "skörden"

 

Rosetterochpokal2.jpg

 

Och kritiken:

 

Tikvalp av utm. typ, utm skalle, överlinje, vinklar, välkroppad, utm päls o färg. Ska bli mycket spännande att se i framtiden. BIR-valp

 

Husses kommentar:

 

Vi for dit helt förutsättningslöst. Vi tänkte bara att det var bra att träna lite på att vara i en sådan miljö inför ev framtida utställningar. Så glädjen blev stor när vi överöstes med beröm.

 

Jag är så glad för deras skull

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra mitt ståsted og ut i fra hva jeg har lest i rasestandarden ser jeg ingen feil på henne, ørene er noe store nå, men det vil endre seg når hodet blir ferdigvokst.

 

Nå er hun i full gang med tannfellingen, har mistet begge hjørnetennene nede samt en jeksel nede, nye er på full gang under, de kommer også i overkjeven også. Nå klør hun så hun gnager på alt hun ser.

 

veldig glad hund, og kjælen

Link to comment
Share on other sites

Hon verkar ha mindre öron än mitt lilla troll i alla fall :mrgreen:

 

Men det är som du säger; de växer i dem i sinom tid som tur är :D

 

Glada och sociala är de allihopa enligt ägarna, så på det viset är denna kull väldigt lik föregående kullar och ffa sin mamma. En kompis såg valpen i hammarstrand och hon sa att det var mamma upp i dan. Skulle hälsa på allt och alla, pussade domaren, konstant viftande på svansen och vara jätteglad hela tiden och det gillar ju jag hos jämtarna när de är så 8)

Link to comment
Share on other sites

Et lita bidrag i, hvorfor velge Jämthund.

 

Det begynnte for en uke siden, snøen lavet ned.

Dette vekker andre instinkter hos hundene. (annet en jakt) Frøya, den eldste var klar for arbeid. Fenris skjønte fortsatt ikke hva han hadde i vente.

3278895577_e0e6cc75be_b.jpg

Disse hundene er bare herlig. Lar seg klemme og kose (og liker det) av en litt ivrig 2.5 åring. Merk det er ganske hard kosing til tider.

3278899469_5bc51f7ae7_b.jpg

3279719504_92e248dd05_b.jpg

Etter 1 uke intens pulk trening var han klar. Her er det mye tilvending og lydighetstrening.

Både fenris og frøya ble spent opp forran pulken. Dette ble noe for vilt og hastighetene med både meg og pulk med mat og barn fikk seg en skikkelig kjøretur. Dette var noe røft for småtten. (merk sebastian 2,5 år) Det viste seg at Yngstemann, Fenris var mer enn nok til oss begge. Det er skikkelig drag i den hunden. For ikke å presse han for hart ble han kjoret fast i min samboer for å holdes i tøylene, gå pent tempo.

3278902235_48f27cdda5_b.jpg

Etter en mil og det syntes ikke på hunden at han hadde hatt noe hengende bak seg

3278904407_d76cb2744d_b.jpg

Matstarsjon og fortsatt like spreke.

3278906453_850e8b2dcb_b.jpg

Litt erting av gammlemor

3279730718_d629eb5909_b.jpg

 

Jeg synes Fenris har vokst seg til en meet fin og harmonisk Jemt, og det viser seg at han også kan jage elg.

3279733064_3c90e08e9b_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det virker nå som alle tenner som skal ut er ute, det gikk ett par kjeksløer og 3 hjørnetenner nå i helga, hu fikk et bogblad av elg å gnage på, så nå er det bare å la tenne vokse, de jeg ser kommer meget fint.

 

Hun er også i den fasen av oppveksten at alt er litt skummelt, bjeffer litt på ting hun tror hun hører og ser..

Link to comment
Share on other sites

Samma som här då.. Du kan tro det fanns en del att skälla på nu i helgen när vi var på utställning :mrgreen:

 

Utställningen i sig var en upplevelse :roll:

 

3 av hundarna gick för en domare och den 4:e gick för en annan och tre av hundarna gick det inte jättebra för och den 4:e gick det väldigt bra för. Undrar vem av domarna som inte gillade den typ av jämte som jag har?? :lol: Nåja, bara att ta nya tag i framtiden :wink:

 

Systern till Senderos Fenris var den 4:e hunden och alltså den som gick bra . Hon fick kv 1 kk 2 i juniorklass, så nu är det bara att starta jaktprov med henne i höst om allt går som det ska!

 

En av Fenris bröder var också där och det var en ståtlig herre verkligen

 

090215-dark-of-the-woods-1.jpg

 

Han mättes igår till 64 cm och det är tur att han inte kommer att växa mer på höjden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jämta, dine hunder ser så utrolig flotte ut! har vel ikke tilfeldigvis et kull på gang, ser ut som min jobbsituasjon endrer seg sånn at jeg nå har tid til en hund til og da har jeg fryktelig lyst til å prøve jämthund. har en gråhund frå før men som sagt har lyst til å få en jämt i stallen også, hunden kommer til å bli brukt veldig aktivt på jakt da vi jakter 2-3 ganger i uken hele jakta. blir mye jakt i fjellbjørkeskog, hvordan takler jämten den jakta? gråhunden sliter litt med å få elgene til å stå i uttaket, går som regel unna en kilometer eller 2 før det blir stålos. håper det går greit at jeg spør deg litt her :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för de orden :D

 

Jag kommer att ha valpar till senhösten igen, som det ser ut nu. Den uppfattning jag fått av den norrman som köpte valp ur första kullen är att jämten fungerar mkt bra i den sortens jakt och i den terrängen verkar det inte vara några större problem heller.

 

Skickar dig ett pm :wink:

Link to comment
Share on other sites

jämta, dine hunder ser så utrolig flotte ut! har vel ikke tilfeldigvis et kull på gang, ser ut som min jobbsituasjon endrer seg sånn at jeg nå har tid til en hund til og da har jeg fryktelig lyst til å prøve jämthund. har en gråhund frå før men som sagt har lyst til å få en jämt i stallen også, hunden kommer til å bli brukt veldig aktivt på jakt da vi jakter 2-3 ganger i uken hele jakta. blir mye jakt i fjellbjørkeskog, hvordan takler jämten den jakta? gråhunden sliter litt med å få elgene til å stå i uttaket, går som regel unna en kilometer eller 2 før det blir stålos. håper det går greit at jeg spør deg litt her :)

 

 

 

Et fornuftig ny valg av hund :D

 

Skal garantere deg at jämten kommer til å takle dette på en måte,som kommer til å få gråhunden til å se ut som en rullestolbruker !

 

Lykke til,men vær kritisk ved valg av valp !

Link to comment
Share on other sites

hehe, rullestolbruker faktisk! :lol: ånnei, han er meget bra i skogen, men får det liksom ikke helt til på høyfjellet.. men er som sagt veeldig lysten på jämt, har sett på kull fra veikulåsen og fåbobergets kennel i sverige, har bestemt meg for å være meget kresen når det kommer til valg av valp, men gleder meg stort til den er i hus og jeg kan begynne med en ny unghund, er så utrolig spennende å begynne med en unghund :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag haft tiden till att fixa lite med dagens enorma bildskörd och här kommer min lilla fröken grå..

 

090301-dc-1.jpg

 

090301-dc-10.jpg

 

090301-dc-2.jpg

 

090301-dc-13.jpg

 

090301-dc-9.jpg

 

090301-dc-6.jpg

 

090301-dc-3.jpg

 

Hon är rätt fin hon med..

 

090301-dc-11.jpg

 

Och en bonusbild på 2 glada svansar när de hittade nattspår av mård..

 

glada-rumpor.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Rose Madder utvikler seg bra, viser stor interesse for spor i skogen, noen ganger står hun og bjeffer mot skogen uten at jeg ser noe, men det kan være hun har hørt noe.

 

Har vært liten mulighet til å drive i skogen da det er mye snø, nå er det skareføre og hun bærer oppå.

 

Hun er meget aktiv, kanskje litt i overkant av og til, spesielt når vi skal ut me de andre hundene da står hun og bjeffer helt til vi har fått på koppelet på de andre hundene, da er det først ut, lar henne gå løs frem til 1. april. Hun er lydig, og kommer på signal ute, sitter på kommando gjør hun også, går greit i bånd, dresseringen skjer jo hver dag.

driver også og avlærer at hun hopper for å hilse, opptrer passivt, og roser når hun gir seg.

 

Kommer bilder etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Halvsyster Gira och pappa Baron blev båda igår ögonlysta UA :D

 

Många långa timmar i bilen blev det och lite less var hon

 

090321-gira-bilen.jpg

 

Så vi for in till mina föräldrar på hemvägen så att hon fick sträcka på benen lite

 

090321-gira-h-garden.jpg

 

Som synes, så har vårvädret satt igång pälsfällningen ordentligt och jämthårtussar finns nu i överflöd för alla småfåglar att boa med :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bror till tiken ovan och senderos hane har ställs ut i Malmö idag med bra resultat.

 

Bra storlek, välformat maskulint huvud, mörka ögon. vackert uttryck. bra hals och rygg. bar svansen bra. bra bröstdjup. kompakt kropp. tillräckligt vinklad. går bra. utmärkt päls. välvisad. lugn och sansad. 64 cm.

 

Nyss fyllda 1 år är han ju och resultatet blev junkl, kv 1, kk 1 HP = Jag är nöjd och förhoppningsvis är även husse och matte nöjda 8)

 

Bilder kommer förhoppningsvis inom kort..

Link to comment
Share on other sites

Ni valpköpare här inne: Jag har nu startat upp en tävling, där den hund som samlat mest poäng på prov och utställning vinner ett fint pris, samt "äran" av titeln: Årets uppfödning" + att ni alla valpköpare härifrån får första jaktprovets anmälningsavgift återbetalad från mig efter genomfört prov.

 

Pris och "regler" som rör tävlingen kommer det info om lite längre fram på hemsidan, så håll koll :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når Rose Madder er gammel nok (moden) skal hun på jaktprov, føre det skal hun på noen utstillinger, den første blir på De Nordiske jakt og fiskedagene i august, der går hun i Juniorklassen.

 

Det er krav om premiering i unghundsklassen for å gå jaktprov samt at hun har godkjent minst 7 poeng på elgsporprøve.

 

Til sommeren drar det igang

Link to comment
Share on other sites

Jaja, når har jeg ristet liv i et par hjerneceller, og slått full en DIGER kopp med beroligende kaffe, og fordypet meg i mysteriet med å laste opp bilder på kammeret. 8)

 

Som sikkert mange vet, så har jeg også en Jämthund nå.

Han heter "Rocco", og er en flott gutt. Han er selvfølgelig er skikkelig ramp til tider, men har faktisk blitt mye roligere etterhvert. Jeg er meget fornøyd med hans psyke, som ser ut til å være bunn solid, lik sin far. (Are Venemyhr's "Jesper") (For spesielt interesserte så kan jeg gi mere data fra stamtavla.)

Jeg har jobbet litt med ham, i form av dressur, og dette har gjort at jeg har fått ham meget godt preget på meg, og vanlig hus-lydighet er sånn noenlunde på plass. :wink:

Han skifter farge nesten fra uke til uke nå. Han var ganske mørk, men så røytet han noe jævlig en liten stund og ble lys som en husky, men nå er han mørkere igjen.

"Litt" store ører ennå. :D

Jeg har ham ute på dagen, men han er inne om natta. Jeg har ikke fått ferdig hundegården som han etterhvert skal bo i, og jeg venter på våren nå, å jeg for begynt med det. Men på en annen måte, så har jeg nå fått muligheten til å prege ham skikkelig, og sørget for at han har blitt omgjengelig. Han er selvfølgelig en villstyring ennå, men han er jo bare såvidt over 6 mnd også da. :roll:

Han blir nok stor og grov. Han måler 60cm allerede! :shock: Så jeg håper ikke at han går "over".

Han er påmeldt blodspor-kurs allerede, så fort snøen slipper taket så er vi igang. :wink:

 

 

normal_DSC00222.jpg

Rocco! Han var da liten og søt.............en liten stund..

normal_DSC00217.jpg

Rocco og Alma.

normal_DSC_0006.JPG

Tittei!

normal_160.JPG

"Skrukke-tryne"! Litt for mye skinn tilovers i trynet ennå. :lol:

normal_DSC00359.JPG

Ute å prøver "tur-sele".

normal_DSC00365.JPG

"Ja, sku vi ikke ut på tur da far?"

normal_DSC_0005.JPG

Rocco! Som, til mors store frustrasjon, også lyder navnet "Dutte" (fra "duttebass")! :lol::mrgreen:

 

Vi gutta, kommer til å være mye opptatt fremover skal jeg si dere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Observerer med et smil, at Rocco hater å gå på våt mark. Han har jo nesten bare levd på snø til nå, så han får store problemer nå.... Han går rundt de bare flekkene på gården her......hihi

Jeg ser også at han sliter litt med varmen nå om dagen, og liker best å ligge i snøen og sove.

En annen ny ting som tar litt oppmerksomhet er at det begynner å fly fluer, og svermere...... :lol:

Dette blir en travel sommer! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...