Jump to content

Blivande norrmän/ Jämthundstråden


Jämta

Recommended Posts

Ja av dessa så kommer 2 att bli norrmän :shock::D:wink:

 

081001-bild8.jpg

 

081001-bild7.jpg

 

081001-bild6.jpg

 

081001-bild4.jpg

 

081001-bild3.jpg

 

081001-bild-5.jpg

 

081001-bild10.jpg

 

2 veckor är de i dag, de växer jämnt och fint, är pigga och busiga och som synes på kroppsformen så har tiken gott om mjölk till ätteläggen sina :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 380
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

18 dagar gamla och första kontakten med hundmat..

 

081005-1-mat.jpg

 

081005-2-mat.jpg

 

081005-3-mat.jpg

 

081005-4-mat.jpg

 

081005-5-mat.jpg

 

081005-6-mat.jpg

 

081005-7-mat.jpg

 

081005-8-mat.jpg

 

081005-9-mat.jpg

 

Inget fel på aptiten där inte och nu kommer de 1 vecka framåt att få ett mål om dagen, sedan 2 mål i en vecka etc. så vid flytt äter de endast hundmat och då dessutom torrt med vatten vid sidan om. Mkt smidigt och behändigt 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag fyller de små grå 4 veckor och "firade" detta med att få vara ute en stund i morgonsolen

 

081015-bild10.jpg

 

081015-bild12.jpg

 

081015-bild13.jpg

 

081015-bild6.jpg

 

081015-bild11.jpg

 

081015-bild2.jpg

 

081015-bild3.jpg

 

Morska och nyfikna små filurer på upptäcktsfärd i trädgården och med tanke på hur de spred ut sig stundvis, så är jag väldigt glad över att ha inhägnat alltihop tidigare i år :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dem har vokst noe veldig, allerede nå ser man at de har bra vinkler og brystkasse. Proposjonene ser man tidlig.

Tydelig at de har de beste oppvekstvilkår, må bare si jeg gleder meg til den 15-16 november.

 

:D Tack, det uppskattar jag att få höra och du har ju sett många många fler bilder av dem, tiken och övriga hundar som finns här dessutom!

 

Ja, jag tycker de ser ut att få en väldigt fin modell i kroppen och så tuffa och framåt som de var när de fick komma ut lovar ju gott :wink:

 

De är också väldigt sociala och kommer alla springade fram till människorna i huset för att busa och gosa. Alla är lika glada och öppna vilket också är bra. Hela kullen är jämn och ingen sticker ut på något vis.

 

Det ska också bli roligt att få följa din valp lite via forumet under uppväxten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Meget flotte bilder av "SKIKKELIGE" elghunder :D

Jämten er en rase som har økt mye her til lands siste årene,årsaken til dette er målrettet avl på tidlig jakt !

Ifysikk er det ikke mange jaktraser som følger en god jämte.

Rolige,beherskete hunder som også er fine trekkhunder til late skigåere som meg :oops:

Lykke til for nye valpekjøpere !

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Fantastisk flott billedserie "Jamta". Virkelig artig og se. (har jemt selv og, 50% grå og 50%jemt). Hadde vært gøy om vi fikk følge dem til den dagen de drar :D

Link to comment
Share on other sites

:lol:

 

Jag har till största delen bara goda erfarenheter av norska valpköpare, så jag är inte alls orolig :wink:

 

Ni måste ju få in lite nytt blod ni med att jaga med :mrgreen::D

 

Lite busiga är de och humör har de också..

 

081017-bus6.jpg

 

081017-bus8.jpg

 

081017-bus7.jpg

 

Stående fika när tiken kommer in till valplådan

 

081017-frukost5.jpg

 

081017-frukost6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er utrolig fasinerende å sitte å observere valper på denne måten; her får man se hvor forskjellige individene er fra den stille og rolige til den pågående rampen som skal kontrollere alle :D

Og dessuten morsomt å se hvordan hele gjengen er som Bambi på isen ute på det glatte gulvet - det er en herlig gjeng du har Jämta!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Best.. Öhh.... monst.. ähh.. Sötnosarna menar jag ju.. ( :lol: ) växer och frodas och har nu fått utökad valphage för natten och för de tillfällen när det inte är så smidigt att alla 9 i en klase runt fötterna :roll:

 

Filmade dem lite efter gårdagens sista kvällsrastning strax efter 21:00 i deras nya utrymme

 

http://video.google.com/videoplay?docid ... 8778560495

 

Nya mumsiga ben fick de också igen. Byter ut dem varannan dag, så att de alltid har fräscha älgben att gnaga på. Ute som inne 8)

 

På första bilden är min lilla finsk spetsvalp också med och hon är inte nådig alla gånger när hon har godsaker som jämtarna försöker ta :shock:

 

081031-RD-1.jpg

 

081031-bild1.jpg

 

081031-bild2.jpg

 

081031-bild3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette er valper som ser uttil og ha det særdeles godt,

 

Tack :D

 

Det är alltid trevligt att få höra sådant.

 

Jag fotar ju ofta mina valpar och försöker få några filmsnuttar på kullarna, så att valpköparna får följa med under deras uppväxt och se hur de utvecklas från födsel fram till leverans. Många bor ju så pass långt bort att det inte är möjligt för dem att komma och titta på valparna och på detta vis, får de ändå vara lite delaktiga i valparnas liv hos mig som uppfödare :)

 

Sedan hamnar en del bilder och filmer även ute på forum, bara för att jag tycker om att dela med mig av vardagen med småvalpar i huset till andra :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå har det gått tre dager siden jeg var og hentet valpen hos Jämta, kjørte 154 mil non stop tur/retur Sollefteå, det har vært full fres fra dag en, driver og gjør henne stueren, det ser ut til å funke, nå går hun til døren og piper, da er det ut og tisse, om så bare en liten dråpe, og belønningen ligger på lur. Sjekker ut omgivelsene ute rundt huset driver hun også med, så fremmed miljø ser ikke ut til å sette noen begrensninger for henne.

 

Jo mere jeg har studert henne mht. det ekstriøre, finner jeg ingen feil til og med halen har begynt og krølle seg og ligge ned på låret på ene siden, noe en Jämthund skal ha, Vinkler og tegninger og hårlag er slik det skal være.

 

Må få lov til å rose Jämta, oppdrettet ditt er etter mitt syn meget godt og proffesjonelt, Alle papirer var i orden, vaksinasjoner, ID merking, til og med så fikk jeg med 2 bøker om hund, den ene hadde hun laget selv som omhandler hunden fra valp til unghund, har lest den og synes den er meget godt skrevet.

 

Jeg har forventninger til "Rose Madder" slik jeg ser det ut fra min erfaring med hund ser det meget lovende ut, valpen er riktig "sammenskrudd" i hue, "Ante" Alaska huskyen vi har har godtatt henne og de har funnet plassene sine i hierarkiet.

Psyken hennes er det ikke noe å si på, gleder meg til fortsettelsen.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer bilder etterhvert som jeg får lastet disse ned, det er vel på tide og gjenoppta medlemskapet mitt i elghundklubben også. vet ikke om det skal bli Hedmark, Gudbrandsdal, eller Oslo området skal se på dette med det første.

 

Det blir for sent til å starte med sportrening i høst/vinter pga snø. Dette får jeg starte opp med til våren, Det er mye annet vi kan drive med i vinter. F.eks valpe/unghundkurs, hvor skal jeg det? jo, fordi den valpen jeg har nå er et helt nytt individ som må trenes som det individet det er. Generell sosialisering er også viktig ting å drive med.

 

kjørte bil i Härjedal og Jämtland, for noen fantastiske områder, skog, fjell og sjøer så langt øyet rakk.

Link to comment
Share on other sites

Tack för de fina orden och så glad jag blir av att bilresan hem gick bra och att hon fann sig så väl tillrätta direkt!

 

Jag tycker själv att den tiken verkar exteriört mkt lovande! Och med de möjligheter hon kommer att få hos dig, så lär hon ha utmärkta förutsättningar att verkligen få utveckla hela sin potential som älghund.

 

Ser mkt fram emot bilder och rapporter längre fram :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Jämta.

 

Trodde det var min tik,

Hun eter og vokser, og holder "Ante" i sjakk hele dagen, han har noen gamle bein nedgravd i skogkanten, disse har hun funnet og krangler seg til en bit hver gang, som du skjønner går hun løs ute hele tiden, trener med lydnad ig innkalling som lek, hun er meget fokusert på det hun driver med.

Her om dagen kom hun over helt ferske elgspor, de var meget interessante, og hun drev og sjekket ut disse i lang tid, nå har også all snøen forsvunnet og det er barmark og is, vi skal til skogs (dvs hundre meter bak låven), og starte med skogsvanthetstreningen der.

Har både elg og rådyr gående på "hygget" bak ladgården hver dag.

 

Om 2 uker går turen til vetrinæren for vaksinering, Banmithkur vil hun få hjemme ved samme tiden.

 

Hun er også van med å være i buret hele natten, hun ser på dette som sin plass hvor hun får fred og ro og kan sove.

 

Til høsten blir det en spennende tid, håper å komme igang med litt innjaging i september, håpet er å komme i kontakt med noen i Sverige hvor hun kan få prøvd seg på Bjørn (sporing til og begynne med) Jeg har nok ett mål med å prøve å få henne også som bjørnhund, da lisensbjørnjakten i Hedmark nok kommer til i bli værende en stund.

 

Det vil komme bilder bare jeg får overført bilder til PCen, har bare jobb PC foreløpig, og der er det ingen CD spiller.ikke USB port heller.

 

Iallefall så innfrir hun så det holder, hun har en meghet sterk psyke og vilje, så klarer jeg å få overført dette til jakta og skogen, ja da blir dette meget bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest graahund

Fantastiske bilder, hvilken hvalp !!! Hærlig, håper vi får se mer til henne og hvalpen til "villreinjegeren" også. Skal bli spennende og se. Lykke til med hvalpene begge to. :D

Link to comment
Share on other sites

det var disse bildene da vet dere, har tatt en del med mobilkameret, og en del filmsnutter med det samme kameraet, men kan ikke overføre disse til pc`n, Ellers så skulle jeg lagt ut bilder og eventuelt filmsnutter.

Bilder kommer så fort nettverket er oppe på torpet.

 

"Rose Madder" (Arja) vokser og leker dagen lang, det er full guffe, Alaska Huskyen Ante er med på notene, disse to har det morro sammen.

Hun vokser bra, litt her og litt der en dagen er halen lang, neste er øra store,sånn går det hele tiden. Begynner å se fargene hun vil få som voksen,

Alle tegninger og ulvekinn er slik de skal være hos Jämten, kroppen blir Mørk ja for å si det den blir svart med lus buk og og bein samt nakke hals, slik som en slik hund skal se ut.

 

Hun begynner å bli meget interessert i elgspor, vi har elg gående inne i hagen hver natt, og morgenen er det full fart i disse sporene for å sjekke ut hvor de går.

Dompappen (domherren) og de andre småfuglene er aktuelle jaktobjekt da dem besøker matbrettet like ved. Arja går løs hele tiden, bruker hver anledning til trene lydighet og innkalling, skal si det kommer bra.

 

Som sagt bilder kommer, kanskje noen kan hjelpe meg med bilder fra mobilen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Inga färska bilder idag, men en uppdatering kommer i alla fall, så här i början på det nya året :mrgreen:

 

Lilltiken är nu ca 40 cm hög och väger runt 11 kg och klarade nyårsnattens raketljud alldeles galant i sällskap med resten av hundflocken. Hon är pigg och framåt och ganska vidlyftig av sig när man är ute med henne och kommer väldigt bra, när man kallar in henne. Precis som sina syskon efter vad jag fått höra :wink:

 

Hoppas bli fri en envis förkylning och komma mig ut och fota lite hundar igen, för de växer fort de små liven :shock:

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen Jaktlykke. mulig jeg spør deg om mere hjelp senere.

 

Takk skal du ha Buster. Ja, jeg håper det jeg også, hun viser iallefall svært gode tegn.

Skal bli spennedne og se når jeg har henne borti elgspor som er ferske, det er litt tidlig enda, har akkurat begynt skogsvanthettreningen, det ser ut til å gå greit.

Hun begynner og ta noen småturer på egenhånd borte i 5 minutter og slikt, jeg lar henne bare holde på og venter på at hun kommer inn til meg igjen. Lærer henne at jeg alltid er der.

Innkallingen ser ut til å være grei nå så tidlig i fasen, men jeg driver og forsterker dette hele tiden. men ser at hun har noe som heter egenvilje, "skal bare først"

Viser interesse for spor, ja alle slags spor, skjønner at hun lager spor som det lukter av, og disse følger hun når hun er på tur inn igjen til meg.

Hun herjer med Ante, Huskyen vi har, han er med på notene, det ser ut til at dette er fin trening for han etter angrepet han ble utsatt i vår, hun har full los på han og det målet er jo helt rått.

Har ikke målt og veid henne men vil vel tro at hun er omtrent som Jämta sin ca 40 cm høg og veier en 10-12 kg, Hun spiser godt 2-3 ganger om dagen, drive og gi henne valpefor når maten til Ante smaker mye bedre har jeg sluttet med, forer dem med samme foret: Royal Canin 4300 premium.

 

Oppdatering: Rose Madder ble veid og målt i dag, matchvekten ligger på 13 kg og høyden er 41 drøyt

Hun er iallefall ikke mager, av og til er hun innom en tur på reveåtet og graver litt der også, men det er ikke så mye å hente der da det er fastfrosset/nedgravd.

En herlig hund er det.

 

Håper at det skal lykkes til høsten når innjagingen blir mere alvorlig, trenger nok en plass hvor jeg kan få muligheten til å få en los eller tre, og mulighet til å få skutt.

det er neste prosjekt, om det skulle være noen som vil forbarme seg over dette spørsmålet er jeg takknemlig, setter 2 krav det skal være i ulvetomt terreng og milevis fra sterkt trafikkerte veier

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hon ser jämn och fin ut i kroppen lilltjejen. En av bröderna är nu 44 cm och väger ca 15 kg, så de drar ifrån hanarna :D

 

Var ute med ungtiken (äldre halvsyster till valparna i tråden) idag, mest bara för att hon skulle få röra på sig lite och tro på tusan, så nog stötte hon på älg!

Blev först ett kortare ståndskall och sedan gångstånd tills älgen beslutade sig för att klafsa sig ut i djupa snön och då släppte hon efter en stund.

 

Fick några bilder före och efter älgen kom och "störde" :lol:

 

Kommer du matte?

 

090103-gira2.jpg

 

Vad tror ni hon känner vittring av??

 

090103-gira11.jpg

 

Åter efter älgarbete

 

090103-gira3.jpg

 

090103-gira4.jpg

 

090103-gira5.jpg

 

Inkallning för uppkoppling och hemgång

 

090103-gira9.jpg

 

Fin är hon dessutom (tycker jag) :mrgreen:

 

090103-gira10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...