Jump to content

Blivande norrmän/ Jämthundstråden


Jämta

Recommended Posts

  • Replies 380
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Driver i skogen og slipper Rose Madder. Hun har bra søk med ett voldsomt tempo, men har ikke kommet for elg enda, skjønner egentlig ikke hvor det har blitt av elgen i området.

 

Hun får iallefall god kondistrening. Er spent på jaktstarten på mandag, vi får se, jeg setter ingen krav til henne i år, det som kommer får bare komme, blir det los og/eller elgfall for henne vil det være en bonus/ekstrabonus, så vi får se, det kommer vel noen oppdateringer etterhvert håper vi.

Link to comment
Share on other sites

I går og i dag har Fenris tatt ut 11/2 års kvige. Mandagens kvige dro han igjennom 2 poster som ikke fikk skutt og han slapp etter ca 800m. Her var det flere dyr i følge som skilte lag. Ku, 4 tagger okse og kvige.

I dag hadde han en god los på samme typ dyr og fulgte godt med da dyret dro ut. Var like i hælene på dyret når han passerte 2 poster. De fikk ikke skutt, men tredje post fikk kviga inn på ca 40m med fenris like bak og bommet :twisted::twisted: . Han skvatt till i smellen og dro rett tilbake til mor. Hun tok han med seg til skudplass og detble foretatt et ettersøk. Ingen antydning til treff men fenris sporet greit og sikkert ut til langt inn i naboterrenget før elgen ble friskmeldt. Dette dyret hang han ganske bra etter, over kilometeren etter at losen dro ut.

Han nærmer seg, men har mye igjenn.

 

Referat fra min samboer som har overtatt for meg i Valdres.

Link to comment
Share on other sites

Finns ju ganska bra förutsättningar att hon kan bli en fungerande björnhund om ni har björn på markerna också :wink:

 

Är riktigt roligt att de kommit igång så lovande som de gjort och med mer erfarenhet och rutin, så ser framtiden ljus ut jaktligt sett.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre så er årets kvote på bjørn over det ble felt 4 bjøørner på 4 dager etter at snøen kom.

Den siste tror jeg var den som var i Løten i sommer den ble skutt ikke så langt fra oss. det viktigste nå er elgen, skulle vært artig å få sluppet henne i ett tterreng med god elgstamme, slik at jeg kunne få se hva som bor i henne.

 

Hun har fine søk noe varierende enda, men har hun noe i nesa så drar hun ut og jobber med det. En sosial og trivelig hund.

 

Tenkte jeg skulle ha henne på utstilling nå i høst, tror det skal bli spennende og se hva det blir, ut i fra mitt ståsted har hun tendens til fane på halen og jeg synes personlig at ørene er litt store, men hun er jo ung, bare 12 måneder, så hun kan jo utvikle seg mere etterhvert, hodet er jo det siste som er ferdigvokst.

Link to comment
Share on other sites

Svansen ska ha längre hår, så det hoppas jag att hon har :D

Om öronen är lite stora, gör inte så mycket om hunden i övrigt är korrkt och bra byggd.

 

Skulle du inte kunna ställa upp henne och fota en ren sidobild, så får nyfikna jag se henne nu som halvvuxen :D

Link to comment
Share on other sites

Det skal jeg gjøre. ved første anledning.

 

Joda hun har lengre hår på svansen, det er særlig de hvite hårene som er i midten på halen som går opp i en spiss kam over halen, ikke sikkert det har noen betydning. men ett foto vil alltid være å vurdere ut i fra.

Det er ikke sikkert pelsen er ferdig utvokst etter skifte av valpepels i sommer. Hun har drevet å røyta litt hele tiden i ettersommer og høst,

Tegninger og farge er helt nydelig.

 

og halen er ringlet slik at den henger fint over ene låret

Antar at det jeg skrev bare er flisespikkeri

Link to comment
Share on other sites

Ulykklig ligger jeg her og døtter innpå med smertestillende tabletter. Min samboer kom ned fra begnadalen i går og meningen var at jeg skulle reise oppover. Denne planen måtte til stor ergelse endres da jeg har fått nyrestein. Har aldri hatt dette før, men det gjør noe hl....vondt :twisted::twisted: . Skal klare å kreke meg oppover i dag. Fenris har begynt å virke og det er viktig å få han ut iskog fortest mulig.

Link to comment
Share on other sites

For lite sterkt drikke sendero,

 

Ønsker deg god bedring, og ønsker deg lykke til med Fenris,

 

Jeg må jakte etter mere elgterreng, slik at jeg får brukt Arja mere en det jeg fikk gjort, greit i år men til neste år må jeg ha tak i mere terreng, som gjestejeger i første omgang. Vi har nå skutt 3 av 5 elger har igje to kalver, det burde være innjagingsmedisin, neida i stedet skal dem bruke n 13 år gammel gråhund, som egentlig skulle ligget under torva, det pisses me off, :evil:

 

Men greit for meg jeg er med å jakter alikevel, men må som sagt finne meg mere terreng.

Link to comment
Share on other sites

Idag kom jakten igång igen här efter uppehållet och syrran till villreinjegerns tik startade upp finfint med denna

 

091010-Graa-tjur.jpg

 

+ en ensam ko som också blev fälld för henne idag.

 

Totalt 3 fällda älgar har det nu blivit för henne på 4-5 släpp. Verkar mkt lovande för framtiden detta.

Link to comment
Share on other sites

Tror jammen jeg er i ferd med å få en jakthund jeg og, i dag valset Rose Madder rundt i terrenget med 2 kalver i bortimot 2 timer, de ville ikke stå, men påhengligheten var meget god så hun flere ganger forsøkte og stoppe kalvene ved å løpe på siden og foran dem, men det hjalp ikke,

Vi ga oss når det ble skumt.

 

sånn ser hun ut:

 

101020092025107Vs7f3N26dQC.jpg

 

10102009203152xDlw5Na99JA8.jpg

 

101020092031527vy8upiKry5X.jpg

Det er jo denne vi leter etter da, dette er fra i vinter

 

101020092037121VR2mwr129A9.jpg

 

10102009203712hNXqhs4xl1Cq.jpg

 

101020092037127nS7fMK63T3f.jpg

 

Hun fikk en elg på etterjag, håper at hun ikke får flere slike men skyte elgen elgen på stånd, tror det kommer bare vi finner elg som vil stå.

 

Jeg kommer ikke til å stresse henne på jakt i år, hun skal få lov til å utvikle seg naturlig, nå er første uka over og ett fåtall av laget folk har tid til å jakte mere annet en i helgene, jeg har avklart å jakte på kalver når det passer meg, da kan jeg jakte alene og styre alt som JEG vil, tror at det er løsningen, ostørd elg er tingen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oppdatert med flere bilder, har ett par til på ett annet kamera, kommer når jeg får tak i det. En utrolig hund Jämthunden, og for en fart i skogen, jeg har ikke sett slikt hos Gråhund. Hun akselrerte fra kalvene og de gikk ikke. hun hadde full kontroll på de, men de ville ikke stå, kunne ha skutt den ene, men skyter ikke på etterjag, "Never"

Hunden var taus på hele etterjaget.

 

Målte høyden på henne her om dagen hun er 56 -57 cm høg

Link to comment
Share on other sites

Fenris sin første elg.

 

4003888469_5edfb9cdd9_b.jpg

 

4004646114_ee4fba32b7_b.jpg

 

Denne helgen har vært brukbar med 20cm med knasesnø. Han tok ut 4 dyr på 2 jaktdager, noe som er bra der oppe. Kunne ha skutt for han i ganglos men klarte ikke å aldersbestemme dyret før det forsvant inn i et bjørkefelt. Vi har ikke ku igjen på kvota og har ikke elgen veldig små horn blir det vanskelig når man har knapt med tid.

Han føger nå etter dyr som går etter los 1-1,5 km og søker nå fint ut. Ønsker fortsatt han skal henge mer etter elgen men dette kommer nok når han blir eldre.

 

Nederst i lia ned mot begna var det lite snø.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grattis Sendero!

 

Och tack villreinjegeren för berömmet av mina hundar, MEN ni valpköpare ska också ha en stor del av äran i att valparna växer upp till goda jakthundar!

Det är ju ändock ni som lägger ner tiden i skogen så att de små får utveckla sina anlag på ett korrekt sätt.

 

Jag önskar er alla en god fortsatt jakthöst och ser fram emot nya uppdateringar :D

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fulgt helt med i timen :oops:.

 

Denne tråden har gått meg hus forbi egentlig.

 

Har også 2 jemthunder. 2 tisper. Ei på 5 år som jeg borti mot hadde gitt opp før hun for alvor våknet i år :shock:. Snodige greier egentlig. Så har jeg en unghund nå 17 mnd. Som har meget god avstamning fra Nordsverige. Hun heter Adina og har egentlig en egen tråd. Dette er en litt for forsiktig tispe etter min mening, men hun tegner bra.Har god psyke, men er veldig underdanig og forsiktig. Litt snervert søk enda, men det trenes på :D.

 

Hun fikk ilddåpen sin nå på søndag. Har ikke brukt henne så mye i høst fordi jeg har jaktet mye i terreng hvor elgen ikke vil stå. Lierne i Nord Trøndelag. Prøver å unngå å skyte på etterjaging i starten.

 

På søndag var vi ute etter ei elgkyr som har vært noe snodig i oppførsele. Jeg slapp begge hundene sammen. Det endte etterhvet med at Tinka(gamle hunden) Fant denne kyra på første forsøk(griseflaks kan en jo si). Siden hun ikke har vært observert på flere uker.

 

Ikke lenge etter losen startet hørte jeg begge hundene. Da hadde unghunden koblet seg på :D.

 

Var inne på losen flere ganger for å se på størrelsen siden vi har 160 kilo som ungdyrsgrense. Denne følte jeg lå i grenseland. Men merket etterhvert på dyret at det opførte seg litt merkelig, var liksom litt uredd. Vær støkte 2 ganger og det flyttet seg bare 1-200 meter hver gang. Så etter 1.5 time i los bestemte jeg meg for å skyte.

Da skuddet falt, etter en kontroll hvor hundene var, forsvant bikkjene til hver sin kant og kom en kjapp tur innom meg før de løp bort til kyra. Egentlig førte losfall for begge bikkjene :D. De går fint sammen og de fikk lukte og bite litt i elgen begge to :D.

 

normal_Bilde014_%28Small%29.jpg

 

Elgen hadde også ei merkelig ekstra klo.

Bilde015_%28Small%29.jpg

 

Det viste seg at kyra hadde ett punktert øye, så hun var blind der. Dette var ei eldre kyr så det skal bli spennde å se hvor gammel hun er. Hun veide 163 kilo :D. (Ikke galt tippet :lol:)

 

Ble en kjempe dag for alle i skogen på søndag.

 

Skal se om ikke jeg får tatt ett skikkelig bilde av dem i dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag som är en inbiten löshundsjägare har här hemma en hund som skulle fungera utmärkt som bandhund (och eftersökshund) :shock:

 

Allt fungerar utmärkt med denna vovve, förutom att hon skäller tämligen glest när hon fått upp älg..

Bra sök, bra fart, fenomenal på att hitta älg etc. etc. men när skallarbetet som ju är nästan det viktigaste då det kommer till löshundsjakt inte fungerar riktigt bra så funkar det ju inte. Är trots detta skjutet en älg på ståndskall för henne, så omöjligt är det inte, men som sagt: hon gör sig nog bättre som bandhund!

 

Så är det någon som är intresserad av att köpa en snart 2-årig mkt fin hund att använda som bandhund och eftersökshund: hör av er, så kanske det kan bli något bra av det hela i slutänden :D

 

Exteriört, färgmässigt och mentalt är det en mkt trevlig tik. Mkh 57 cm, har en kv 1 i junkl på utställning, ögonlyst ua. Ej hd-röntgad ännu pga löp när röntgen var inbokad, men kommer att röntgas nu under senhösten/tidiga vintern.

 

Priset: vill ha valppris för henne, men vid affär innan röntgen hunnits med drar jag av kostnaden för vad en röntgen kostar här i sverige.

 

:cry:

 

Mkt tungt beslut att fatta, men för hundens skull är det bättre att sälja till någon som har användning och nytta för henne än att hon bara blir ståendes här :(

Link to comment
Share on other sites

Har ei jämttispe på halvannet år.

 

Er det et generelt problem med jämter og tisper at søket er litt dårlig? (dette er min første elghund). Hun søker ofte bare 5-10 minutter (100-150 meter unna), men glimter til med 15 min søk 3-400 meter unna også... Gråhundene på laget drar bare ivei, gjerne en halvtime eller lenger om gangen - eller de drar bare til de finner elg. Gjerne en kilometer unna. Ikke det at jeg ønsker meg så lite kontaktsøkende hund, men er utålmodig av natur!!!

 

Har brukt tispa mye i høst og hun har funnet elg noen ganger som det ikke har blitt stålos (en ble støkt til post som skjøt).

Hun har hatt 3 loser på 15-20 min. I den ene skjøt jeg kua og kalven. I forgårs glimtet hun skikkelig til: en times los på ku og kalv (som jeg ikke kunne skyte). Deretter fant hun et ungdyr som hun klarte å få fra ganglos til stålos etter ca en km. Etter 45 min los bommet (!) jeg på dyret (det var skikkelig hissig og angrep bikkja når jeg skjøt). Bikkja hang på og svømte over et vann etter elgen (50-60 meter) og hang på en 10-15 km runde! Så er jo veldig fornøyd med utviklingen (økt elginteresse/påhengeligheten), siden hun har sluppet altfor fort før. Det har virket som hun har vært litt engstelig for å være for lenge alene.

 

De andre på laget sier at søket vil komme etterhvert, og at jeg må være tålmodig (..ikke helt meg...). Problemet hvis jeg bare setter meg ned og forsøker å "tvinge" henne til å søke, så slår hun seg bare til ro rundt meg. Legger seg ikke nødvendigvis ved beina mine, men går rundt og kikker på meg og legger seg på et berg i nærheten. Derfor har det blitt til at jeg har gått forsiktig til hun har fått været av elg, eller evt. funnet veldig ferske spor. Noen som har erfaringer med slikt? :?

Link to comment
Share on other sites

Det är inget som är typiskt för just tikar, men generellt sett så är idealtiden för en jämte på mellan 10-20 minuter om den inte får upp vittring/spår av älg.

 

Tiken ovan (med det något för glesa ståndskallet) ligger ute på turer som varierar mellan 15-30 minuter, beroende på terräng, våder och vind.

 

Låter som du har en mkt lovande och bra ungtik i din ägo tycker jag :D

Link to comment
Share on other sites

27/10

 

05:00: Upp ur sängen

 

06:00: Domaren kommer

 

06:30 (ca): Släpp

 

Första som händer är att det stöts upp några morgontrötta skogsfåglar, som hunden skiter fullständigt i. Därefter blir det några sökrundor på runt 10-12 minuter vardera. Lyckad inkallning av hund under sök

 

Efter ett tag och några sökrundor, så försvann han en längre tur och efter en stunds väntan, så kikade jag på pejlen och konstaterade att hunden befann sig ca 3 km bort = definitivt älg på G.

 

Bara att börja gå då.. Strax därefter, så tappade garmin kontakt med hunden = längre bort än 3 km.

 

Efter en skaplig vandring, så kom vi upp på ett berg och då hördes ju hunden extremt tydligt och väl, så domaren trodde han bara var på 6-800 meter eller så, men en kik på pejlen sade mig att han faktiskt då var ca 4 km bort.. = bara att vandra på då När vi gick nedåt, så hördes bara hunden om man stannade och lyssnade och ju längre ner i dalgången vi kom, ju svagare hördes han, men det var ju från samma håll hela tiden, så det var lugnt.

 

Efter 2,5 km gående så kom vi fram till en väg och då hördes skallen tydligt och väl hela tiden, då hund + älg(ar) befann sig på 1½ km bort lite på baksidan av ett annat berg, så vi stannade till på en liten vändplan, fikade, lyssnade på ståndskall och räknade skall/minut + att vi konfererade med kartan och såg att vi var tvungna att ta oss över två åar för att kunna komma in på arbetet. En av åarna såg ganska bred ut dessutom och att gå ner och runt hela tjärnen kändes väldigt långt och tidsödande ffa, så ringde en kompis till maken (han är mer bekant med den grannmark vi för länge sedan kommit in på nämligen) och frågade om vad som var bästa och snabbaste sättet att ta sig över. Fick till svar att det nog var att ta sig ner till nederkant av tjärnen och ta oss över bäverdammen som finns där.

 

Kändes dock lite sisådär med ytterligare flera km's vandring för att komma i närheten av hund + älg, så vi beslutade oss för att prova lyckan och hoppades att ån på något ställe i rätt vind skulle vara tillräckligt smal för att ta sig över. Sagt och gjort, vi begav oss mot ån och upptäckte att den var nog inte så lätt att ta sig över ändå, men skam den som ger sig, så vi gick uppströms en bit och på ett ställe fanns det några stenar som stack upp och domaren skuttade över tämligen obehindrat, men det var för långt mellan stenarna för att det ens skulle vara värt att försöka för mina korta ben och jag var inte så sugen på att rasa ner i ån den här tiden på året och hade jag dessutom grabbat tag i domarens utsträckta hand, så hade vi nog förmodligen båda rasat ned i det iskalla vattnet = inte speciellt bra!

 

Gick tillbaka och kollade ett annat ställe som såg lite lättare ut för mig och som tur var fanns det på andra sidan en lämplig stör att ta till hjälp, så med några skutt var även jag över och vi kunde fortsätta mot ståndskallet. Hann gå några 100 meter kanske och då blev det tyst... Inte ett skall hördes. Det hade gått lös när vi bara hade 4-500 meter kvar Om det var vi som på något vis hade hörts eller vad som fick det att gå lös efter flera timmars ståndskall vette rackarn, men hunden tog direkt upp förföljande 1 och tog efter det en bra stund, men det bar av i sådan fart att han inte fick vare sig kontakt/stop på det så han släppte efter ett tag (som han ska enligt mig då), tog bakspåren tillbaka, rotade runt och påbörjade förföljandet av älg nr 2, som resulterade i samma sak som förföljande 1 och tillbaka på platsen igen så tog han upp spåret efter älg nr 3, som förmodligen inte skenade på i samma höga temp som övriga, för där hängde han i drygt 3-dubbla längden innan han släppte och kom tillbaka.

 

Där kom förklaringen till det märkliga ståndarbetet. Han hade koll på 3 älgar och inte bara 1. Bra ur jaktsynpunkt, men kanske inte fullt så bra ur provsynpunkt Vi såg ju också sedan när vi gick dit både en dröse spår + färska älgbajshögar, så att han jobbat med älg var ställt utom alla tvivel!

 

Hur som, så tog vi beslut om att byta provområde, eftersom det nu var knatat kors och tvärs av både oss och hund + älgar och chansen att det skulle stå en ostörd älg i detta (tämligen stora) område som vi befann oss på bedömdes som ganska minimal.

 

Sagt och gjort: vi begav oss uppför berget, då det skulle bli närmaste vägen att komma så jag kunde ropa in och koppla upp vovven för traktbyte. Vi tänkte oss nämligen slippa skutta över ån igen och i stället följa den till vägen och gå över där.

 

Som många av er vet har ju jag då en del problem med ryggen sedan 125 kg bagge satte pannan mot den för några år sedan = klättra uppför berg gör jag inte gärna för att uttrycka det milt Jag fick ganska snabbt betala priset för den vandringen...

 

När vi hade några 100 meter kvar till vägen så ploppade vovven upp på andra sidan ån och jag tyckte han kunde komma över och bli uppkopplad då på en gång. Jag menar han hade ju flera gånger redan simmat över när han hade älg i näsan, så då kunde han lika gärna simma över till matte, men se det tyckte han inte Han ville så gärna lyda och komma, men det är en sak att vräka ut sig i kallvatten och simma när man följer älgvittring/älg och en helt annan när man ska till matte tydligen.. Fjåshund :lol: Nåja vi gick till vägen och jag ropade in honom där uppe i stället och där smalnade det av bra på ett ställe = han kunde hoppa över för att ta sig över till fast torr mark igen.

 

Dessvärre fanns ju ingen mobiltäckning, så det blev till att gå en bra bit efter vägen för att komma till den vändplan (samma som tidigare i berättelsen ja) där mottagning fanns och ringa efter maken för skjuts till nästa mark.

 

Ny mark: nytt släpp och det for ut på långsök direkt och var nästan uppe i nivå där vi kom från innan det vek av och kom tillbaka. Var då inte speciellt sugen på att knata uppför ytterligare berg kan jag säga, så jag var rätt lättad över att han inte hittade någon älg där

 

Tiden räckte sedan i alla fall inte till för att ev. stånd skulle hinna stå 90 minuter, inkallning, stöt så det blev mestadels bara att vänta på att provtiden skulle ta slut faktiskt. Hunden gjorde ett flertal korta sökrundor och kände nog även han att det var läge att bege sig hemöver.. När det var en kort stund provtid kvar så gick vi tillbaka mot en kraftledningsgata och började gå ner mot vägen och vad händer då? Jo givet ger sig hunden iväg på en längre sökrunda

 

Eftersom vägen är rätt smetig på andra sidan, så får svärmor komma med terceln, som är 4WD på och plocka upp oss och när vi kommit ner på vägen ser vi bilen komma, så jag ropar och visslar på vovven några gånger. Precis, exakt på minuten när provtiden tar slut, så dyker en glad hund upp ur skogen och hoppar in i bilen på givet kommando. Blev dock lite förvirring, då svärmor hade en dörr öppen på ena sidan och jag + domaren hade 2 dörrar öppna på vår sida bilen. Hunden hoppade in genom domarens dörr och skuttade direkt bak och satte sig med matte.

 

15:10: Prov slut!

 

Blev senare på kvällen uppringd av domaren, då han räknat ihop dagens vedermödor och rekommenderade poängen till kollegiet blir:

 

Moment Poäng

 

1) ? Bra

 

2) 6

 

3) 8

 

4) 10

 

5) 5 (återfinns i fast stånd)

 

6) 5 (blev ju ingen stöt)

 

7) 10

 

8) 2 (ingen stöt)

 

9) 5 (skalltid över 100 minuter)

 

10) 9

 

11) 7

 

12) 7

 

13) 4 (blev ju ingen inkallning från ståndskallet dessvärre, eftersom det gick lös)

 

Totalt när div. koff är inräknade: 61,5 poäng = 2:a-pris.

 

Hund jag gick med: Dä unghanen, halvbror till valpisarna som tråden startade med och helbror till några andra här i tråden.

 

Har ett jaktprov till inbokat för honom + ett vardera för två av de andra, så får vi se sedan om det blir fler, eller om det hinner komma snö och "sabotera"..

Link to comment
Share on other sites

Nu har ytterligare en av mina valpar i Norge kommit ut på prov, så jag får gratulera Sendero till att ha gjort ett bra jobb med unge herr Fenris :D

 

 

Gratulerer til Sendero, hvilken premigrad fikk Fenris?

 

har gått flere drev med Rose Madder, i ett elgtomt terreng, de siste helgene har vi ikke vert borti spor etter elg som det er lukt i. Bikkjene blir leie av å gå i tomme søk hele tiden, så jeg kan like godt parkere hunden til neste år når det gjelder jakt.

Egentlig en fortvilet situasjon, for jeg vet at jaktlysten i Rose Madder er stor.

Jeg liker ikke å gå for mye i terrenget for å få hun til å finne elgspor, men har egentlig ikke noe valg da ett lag sitter på post og venter på at det skal skje noe.

 

Til neste år må jeg finne ett annet terreng å jakte/slippe hunden i slik at vi får los og kan jobbe med elgen slik som man skal.

Vi skal jo jakte elg helt til jul, men det kommer normalt så mye snø utover at det blir for mye til og med for en Jämthund.

Link to comment
Share on other sites

De virker som om han blir innstilt til 3 premie.

Loset 90 min på ihvertfall 2 dyr, men jeg mistenker et tredje som gikk ut og dro med seg Fenris ned mot en relativt befolket og trafikert vei. Jeg måtte hente han ved veien. Han ble sluppet når vi var tilbake i skogen og han dro etter de andre dyrene som hadde forflyttet seg noen hundre meter og fortsatt losingen. Han stilte elgene i uttaket. Da dommer ville støkke elgene møtte han på oksen, Denne dro ut og ned mot veien med fenris bak. Dommer ville følge etter pga veien og prøve å stoppe Fenris. På veien ned stupte vi inn i kviga som fulgte samme vei som hund og okse. Denne stoppet opp og gikk tilbake. Fenris ble hentet og sluppet på sporene av kviga. Dette gikk ca 500 meter ut og tverret ned mot samme vei.

Det ble noen momenter som ikke bleprøvet da det var lite tid igjen og vi ikke fant flere elg.

Han blinket et par ganger tilbake til prøvegruppen. Dette har han ikke gjort før, men ... Søket var veldig bra snitt rundt 15min og lengste på 35min.

Er egentlig fornøyd, dette var hans og min førte løshundprøve.

 

Han er nå påmeldt på ny prøve.

 

Det kan være en fordel å trene hunden i skoger med lav elgtetthet. Da trener de opp evnen til å søke videre og lengere. De kan også bli svært flinke til å følge halvgamle spor som til slutt gir uttelling. Det er ikke alltid at reine overværshunder gjør det bra.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skal på jaktprøve med ungbikkja, på 19 mnd. Hun har en 1. premie og CK, championat klasse, fra utstilling i sommer. Fikk ikke certifikat fordi hun ikke var jaktpremiert. Vet noen hva slags premiering man må ha på jaktprøve før man kan få certifikat (og evt. ustillingschampion). Bare lurer, og har et ørlite håp....

Link to comment
Share on other sites

Bikkja får cert når ho er jaktpremiert, men du får ikke championatet før ho har 1.pr på jaktprøve.

Av de tre certene må minst ett være et såkalt stor-cert. Det vil si utstilling som er arrangert av NKK eller at en spesialklubb har fått lov å dele ut stor-cert. Da vil det alltid være reklamert for dette i utstillings annonsen.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg har forstått deg riktig tulling, så kan hun samle cert bare hun er jaktpremier (1., 2. eller 3 premie)? Og hvis hun får 3 cert og en 1. premie på jakt er hun nuch? ...sikkert å sikte høyt...men man ha noen mål her i livet :wink:

 

 

For at det kan tildelses cert må hunden være med i vinnerklassen på utstilling, og for å komme dit må hunden få 1pr i Kvalitet, det er normalt den hunden som får 1VK dvs 1 vinnerklasse som får cert er denne hunden fullcertet vil nr 2 få certet osv.Hunden Hunden må i tillegg også en minst 2 pr på jaktprøve

 

Hunden må da være med i vinnerklassen 3 ganger minst (svert skjeldent ) får å få et UCH

det tildeles også NKK Cert, hunden må da av disse minst tre 1VK premieringene også tildeles NKK Cert (storcert)

 

Skal elghunden få JCH må hunden ha tre førstepremier på jaktprøve enten løs eller bandhund en av disse 1 premiene må hunden ha på en 2 dagers prøve dvs at hunden må gå til 1 pr hver av de to dagene, så det er ikke så lett som det kanskje høres ut.

 

MeRK: Dette er reglene slik de er i Norge.

I Sverige er de annerledes og for noen noe enklere

3 rake ettor som svenksen sier = JCH Cert kan utdeles til alle hunder i VK klassen som står til CK (Certifikatkvalitet)

Link to comment
Share on other sites

I sverige kan man plocka i princip hur många CERT som helst bara hunden har som lägst ett 3.e pris på jaktprov, MEN för att ta utställningschampionatet krävs att hunden först är färdig jaktchampion = har 3 st 1:or på jaktprov, samt har klarat det särskilda älgspårprovet och har som lägst en 2:a på utställning i unghundsklass. För att få starta jaktprov räcker det dock med en 3:a i juniorklass 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja, du har forstått meg rett Elgjegersigdal, Ser bikkja bra ut så er det ikke så veldig vanskelig med en jämthund å sanke certene i Norge. Viktig å trene på å vise seg frem, skorer bra på at bikkja oppfører seg bra og trives i ringen. Bare ikke bli skuffet om det vanker en annen premie, dommere er så forskjellige( har så forskjellig smak) at det desverre ikke er rasestandarden som avgjør vilken farge du får på sløyfa, men da er det bare å forsøke på nytt .

 

Mvh tulling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...