Jump to content

Blivande norrmän/ Jämthundstråden


Jämta

Recommended Posts

  • Replies 380
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, Jämthunden er en utrolig flott hund, det er første Jämten min har hatt bare gråhunder til i sommer da den siste vandret til de evige elgmarker.

Jeg valgte Jämte fordi jeg vil ha en hund som har bedre kontakt med føreren, den skal være en JAKTHUND til Fortrinnsvis elg, skulle interessen for Bjørn være der ser jeg det som en fordel, da Hedmark ligger an til lisensjakt på Bjørn i åra som kommer. tåler mere snø, kan brukes med kløv om sommeren, flott å snørekjøre på ski med om vinteren.

samt at Jämten er roligere og mindre bråkete i hundegården.

 

Jeg gleder meg til høsten, det er helt sikkert, jeg forventer egentlig ingen ting, hunden er bare 12 månder da jakta starter.men interesse for elg og litt los skulle absolutt være til stede.

 

Jämta:

Den halvsøsteren er helt lik i farge og tegninger. Jeg har studert Rose Madder hun har en flott reisning i kroppen, helen er normalt krøllet over ryggen med tuppen ned på låret, vinkler og benstomme er utmerket, Hun har nå begynt å felle fortennene sine slik at nå er det bare å forskyne med tyggebein.

Hun er frimodig og glad, driver såvidt med vanlig dressur som sitt, og innkalling. Hun går løs hele tiden på torpet hvor vi bor, det skal hun få lov til helt til hun begynner å interessere seg for elgen som holder til rundt oss, da blir det hundgård og koppel.

Vi har lite snø så det er ingen problem. men jeg vil ike ha elglos så tidlig da hun ikke er klar for det enda.

 

Mere rapporter kommer etterhvert

Link to comment
Share on other sites

Må få lov å gi dere litt skryt, for en kjempetråd dere har laget :D Fine bilder, fine bikkjer og fine historier :D

Grattulere Villreinjegeren med en knall fin valp, regner med at med din viten og ditt engasjement blir det jaktbilder til høsten :D

Det håper jeg også, alderen på hunden skulle tilsi at hun kan begynne forsiktig på elgen, det viktigste for meg til høsten er å få skutt en elg samma hva i los for hunden, om så bare etter 5 minutter.

Den største utfordringen blir det øvrige jaktlaget som lett kan komme til å skyte på etterjag, det ønsker jeg ikke.

Vi får se, time vil sjåvv.

Link to comment
Share on other sites

Et nytt bilde av frøkna til villreinjegeren :P

 

20poj5w.jpg

 

Hihi....ordtlig "kosejente" det tenker jeg. Pels som en vrengt polvott ennå..... :wink:

 

Nå har hun så godt som fått den pelsen med det hårlaget hun skal ha som voksen, Underull og svarte/grå dekkhår, som vokser til å bli en skikkelig tjukk pels.

Underulla har blitt av den lyse typen lys grå.

 

Ser du på bildene som Jämta la ut med halvsøsteren, så vil hun nok få pels og farger som den.

Når jeg fikk henne var hun som en liten ulldott.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Arja vokser som bare det:

 

Målt til 44 cm og 15 kg i vekt, hun begynner å bli en skikkelig hund.

Full rulle hele dagen, har måttet begynne å begrense maten noe, hun fikk 2 fulle målebeger, 1 om morgen og 1 om kvelden dette spiste hun opp.

Nå er det redusert til 1,5 fordelt over 3 måltider,.

 

Pelsen er tjukk og god, tannfellingen i framtennene er ferdig og det kommer nye fine tenner , da blir det vel videre bakover etterhvert.

 

Temmelig vidløftig i skogen allerede, gjør seg 5 minutters runder og sjekker alt. trener innkalling i denne fasen også.

 

Skal oppdatere med mere bilder

Link to comment
Share on other sites

Dette er Fenris og Frøya. Fenris er valp etter Jemta og halvbror til din hund. Her er han nesten snart 11 mnd.

Frøya, 11 år. og frøyas bror er vel bestefaren til fenris.

3200840325_3579bb168e_b.jpg

3200841913_212078bdb2_b.jpg

fenris 8 mnd

3201716190_393e9e8092_b.jpg

 

 

Har nå målt fenris til 62cm og er nå passe stor.(har ikke bilde)

 

Har ikke noen nyere bilder. Fenris og jeg var ute i skogen tirsdag. Da tok han opp elg. Dette sto ikke rolig lenge av gangen og jeg kunne høre han lose for så og følge etter. Han stoppet dem på nytt etter ca 1,2km (garmin), jeg kunne da ikke høre losen, men det stod rolig på samme sted i 20min. Da jeg var bare 400m fra dyrene hørte jeg han loset noe, men flyttet mye på seg i et lite område. Jeg gikk ikke nærmere for losen og dyrene var urolig, men det festet seg ikke å dro skikkelig ut.

Men han har jo ikke fylt 1. år enda så jeg er meget fornøyd. Gpsn viste at Fenris hadde jaget på disse elgene ca 12 km.

 

Dette var første slippet etter min skulderopperasjon 26. november. Men nå er vi i gang igjenn. I dag begynte tillvending med hundvogn. Det var litt ubehaglig syntes han men...

 

Du er heldig som fikk valp fra jemta, de virker bra de hunden hennes.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jeg enig med deg i, 154 mil kjøring var det absolutt verdt.

 

Når jeg ser på hunden din er den dønn lik i farger og tegninger.

 

Du har all grunn til å være fornøyd med at den jager så bra i så ung alder, jeg har også forventninger til Arja, hun er temmelig uredd og ikke redd for å sjekke ut nye ting, hun er jo bare 4 mnd også da.

 

Har du vært på utstilling med unghunden din enda?

 

Slik jeg ser det har Arja meget bra ekteriør.

Link to comment
Share on other sites

Nei, droppet valpeutstilling. Han skal få dåpen til sommeren/høsten. Han klarte fersksporprøven 10 mnd + 1 dag gammel. Det var viktig å få dette gjort før skuldereopperasjonen, noe som gjorde det litt vanskelig. Prøvedommer hadde ikke funnet noen elg så vi måtte finne den selv. Men det er jo ikke vanskelig med en brukbar hund. Han sporet seg frem på overvær på ku og to kalver ca 35min gange. da disse dro ut (vi så dem godt) satte vi oss ned og ventet den lange timen. Dette satte jo litt krav til disiplin hos hunden. Så begynte vi sporingen. Det gikk veldig greit de første 20 min, men så kom vi farlig nærme dem igjenn og han begynte å dra over på overvær. Vi stoppet han og tvang han til å finne tilbake til sporet, dommer mente han brukte litt lang tid på dette arbeidet, men fenris viste jo hvor elgen sto så...

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha, tenkte jeg skulle melde på på Elverumsutstillingen i August i Juniorklassen, får da en pekepinn på hvor hun står eksteriørt, tror ikke det er noe problem.

 

Eller så vil sommeren gå med til Plodsportrening/prøve og fersksportrening/prøve. Det er viktig åvære klar over at Jämten er en enda mere typisk overværshund enn Gråhund, og legge opp treningen etter dette.

 

Det er viktig å betstå ettersøksprøva, slik at jeg kan gå videre på bjørnettersøkshundtreninga og godkjenningen i Bjørnprøva.

 

Artig at det er flere jämthunder fra Åbackens Kennel (Jämta) hadde vært fint og sett hvordan disse utvikler seg

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha, tenkte jeg skulle melde på på Elverumsutstillingen i August i Juniorklassen, får da en pekepinn på hvor hun står eksteriørt, tror ikke det er noe problem.
Da er du heldig, min erfaring er at bedømningen mere speiler eierns renome/kontakter.
Link to comment
Share on other sites

Så roligt att också Sendero hittat hit till tråden, de är ju som sagt halvsyskon era två.

 

Roligt är också att läsa att ni båda är nöjda med era hundar :D

 

Har varit krasslig ett tag så jag har inga nya bilder på hundarna här hemma, men ska ställa ut mina tre egna åbackare (en från var kull) + den gamle (Fenris pappa) i mitten av februari och då om inte förr så kommer det nog nya bilder på dem.

 

Det verkar också som att den gamle åter igen är länets bästa veteran på jaktprov, så tidig jakt som håller långt upp i åren och bra hälsa hoppas jag han för vidare till alla sina avkommor :wink:

 

Han är nu inne på 11'e året och förutom när han blev påkörd av tåget för drygt 2 år sedan och en öroninflammation i fjol, så har han aldrig behövt uppsöka veterinär för skada/sjukdom i hela sitt liv och än är han pigg och fräsch, så vi siktar på jakt och jaktprov även till hösten och givetvis åter igen hoppas vi att han då blir årets bästa veteran på jaktprov :roll:

 

Kan också tala om att de två som hittills röntgats av den första kullen har båda A på höfterna :)

Link to comment
Share on other sites

Upptäckte idag att den gamle (far till ovanstående unghane, Senderos hane och ungtiken min) är kvalificerad till länets mästarutställning = Mkt roligt och givetvis ska han få åka dit och visa upp sig, för trots att han nu är inne på sitt 11:e år så är han i fin form och lär säkerligen jagas med även i höst B)

 

080930-RIX-1.jpg

 

Gubben i egen hög person i somras

 

Och gubben efter lyckad jakt med gäster

 

081115-Rix-alg-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siste status på Rose Madder:

 

Ble målt og veid i dag til 46 cm høg og vekten stoppet på 16 kg, slik at hun vokser noe voldsomt

Hun er ikke fet. Bare valpete

 

Hva forer du med, Hallgeir. Jeg sliter litt med å holde "Rocco" "i godt hold".

Han vokser noe jævlig, og blir litt tynn.

Jeg forer 3 ganger daglig, men ProPlan Puppy, men gir ingenting annet. Jeg lurer på å suplere litt med noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Prøv noe vom også og varier foret, ensidig foring er neppe bra for noen. Bikkjene elsker jo å skikkelig feite matrester mm.

 

Ensidig for har det vel nesten ikke rukket og blitt, da bikkja ikke er eldre enn 4mnd, og den fikk noe annet der den kommer fra, men jeg har vært inne på tanken ang. "vom og hundefor" eller "Norwegian Polar" i tillegg.

Middagsrester er jeg litt mere tilbakeholden på, da det er en del ting der som ikke egner seg til hund. Bla salt, som ikke er bra.

Link to comment
Share on other sites

Prøv litt forskjellig.

 

Det viktigste tror jeg er å ikke styre for mye med hunden og spisingen, hvis han ikke spiser, sett maten vekk for ett par timer og prøv igjen. til slutt så spiser dem

 

Arja ville heller ikke ha valpeforet hun fikk med fra Oppdretter, men Ante var veldig glad i det, han spiste alt som Arja egentlig skulle hatt. Jeg byttet til dette foret for å slippe å drive å gjete 2 matkopper, derfor får dem likt, jeg så på at det ble en del konkuranse i matfatet, og arja skjønte fort at hvis jeg ikke soiser nå så blir det ingen ting.

 

Hva med Dachsen din da Arild, blir det ingen konkuranse mellom de to da heller?

Link to comment
Share on other sites

 

Hva med Dachsen din da Arild, blir det ingen konkuranse mellom de to da heller?

 

Hihi.....joda!!

 

De er som to tjuver på en marken... :mrgreen:

Her får de hver sin mat, og hvis det ikke er interssant, så blir det ikkenoe før neste foring. Her stjeler de maten til hverandre så fort de har muligheten, og vesle-frøkna her gir ikke ved dørene. :lol:

Rocco er flink og sitter pent til han får lov til å spise.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

DA har nok vesla gikk Rocco beskjed om hvor landet eller matskåla skal stå :mrgreen::mrgreen:

 

Ja, men han bryr seg mindre og mindre om det. Han tar henne på størrelsen, men hun tar beina hans....hihi. Jeg går inn å setter en stopp nå, når de krangler for mye..

 

Jeg målte krabaten i dag. ca. 52cm, og 18,5kg, og er i dag 4 mnd. Hvordan høres dette ut blant jämt-folket? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en tabell, men den er litt gammel. fra før 1981 Men den sier at 48cm og 17 kilo er snittet ved 4 mnd for hannvalp. Men er jo veldig stort sprik for det som er normalt, så den ligger vel greit innen normen. men som jæmtegutten sier, det er bedre og holde den lett.

Nå er det mange ting som tyder på at bla HD er ganske sterkt miljøpåvirket, og at for tunge valper ser ut til å være en negativ faktor her. Hvor er hunden din fra da buster?

Link to comment
Share on other sites

Hei Buster!! Hva du enn gjør så la ikke valpen bli for tung.Selv om høyden er 52cm så pass på vekta,

 

Ikke bra for den lille,syntes at 18kg hørtes mye ut til en hvalp på 4mnd..

 

Takker for tilbakemeldinger!

Håper ikke det gjør noe at jeg stilte dette spørsmålet i tråden din, Jamte.

 

Han er IKKE feit, tro meg, men han er grovbygd. Grove labber, hode, og nakke, men ellers "skinn og bein" men jeg vet jo fra før, med mine dachser også, at det ofte var vanskelig å dem til å legge på seg i den alderen. Men da tar jeg det med ro, han er grei som han er da. Jeg prøver å få et bilde av ham, men det er totalt umulig.............han poserer ikke akkurat. I allfall ikke mere enn 1/10 sekund om gangen. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei Buster!! Hva du enn gjør så la ikke valpen bli for tung.Selv om høyden er 52cm så pass på vekta,

 

Ikke bra for den lille,syntes at 18kg hørtes mye ut til en hvalp på 4mnd..

 

Tispa mi er så glupsk i matfatet at jeg er nødt til å begrense matinntaket,

føler ikke at hun er for tykk/tung, Det er vanskelig å finne rette formengde,da hun er VEELDIG aktiv hele dagen, hun forbrenner sikkert en del kalorier.

 

Hun har vokst noe enormt, hun er proposjonal synes nå jeg,

200120091600317GMD3JvcoPcf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sant som du sier Hallgeir..kjenner til problemet med å holde vekten på tispa som vi har-...

Ho har lettere for å legge på seg, enn gromgutten vår..men det er vel litt naturlig at tispene legger på seg sett i fra naturens side..Flott Tispe du har fått deg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rykande färska bilder på min (för tillfället) fladdermusörade valp :lol:

 

090121-graa-1.jpg

 

090121-graa-3.jpg

 

090121-graa-4.jpg

 

Tog oss en lite promenad i koppel också och att döma av blicken på denna bild, så anser hon nog att det är ganska meningslöst tråkigt att gå i koppel :roll:

 

090121-graa-6.jpg

 

Hon växer otroligt mycket just nu och det är dags att öka på matgivan igen, så att hon håller hullet. Öronen verkar växa en del de med, för som synes så tippar de lite men hon växer nog i dem igen snart :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag mätt min lilla fröken och kan meddela att hon nu är "hela" 44 cm hög, så hon växer på sig den lilla :D Öronen verkar dock leva sitt eget lilla liv :shock: Ena dagen är båda uppe, några dagar senare är ett uppe och ett nere och ytterligare någon dag efter det så är båda nere och så växlar det fram och åter :lol:

 

De lär nog snart vara stabila och hon kommer säkerligen att växa i dem med tiden, men nog har jag skrattat en hel del åt den här lilla fladdermusörade tjejen :roll::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fick 2 bilder på en syster i kullen som ser ut att växa sig mörk och fin även hon. Som synes har det hänt en del på höjden även där (notera de långa benen :mrgreen: ) Hon visar stort intresse för älgspår och har påbörjat en valpkurs där hon visat sig vara lättlärd och lyhörd dessutom.

 

life-expectansy-2-0901.jpg

 

Life-expectansy-1-0901.jpg

Link to comment
Share on other sites

En jämthund ska enligt min mening vara social, stabil och lugn i kombination med att den ska vara lättlärd, lyhörd och följsam.

 

Det är otroligt trevliga hundar vid sidan om jakten och lämpar sig väl som draghund under vintertid och min åsikt är att man ska behandla jämten som vilken annan hund som helst i fråga om uppfostran, miljöträning, socialt umgänge, lydnadsträning etc. för att få fram det bästa i sin hund både vad gäller jakt och utanför jakten. Vet att tidigare hund till norge med nöje följer med ägaren på tur och klövjas utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Efter lite fri lydnadsträning med mamma jämthund, så gick vi ner på åkern för lite bus och inkallningsträning. Hon tyckte det var rätt skönt att få sträcka ut och skutta runt vad det såg ut som...

 

090203-molly-1.jpg

 

090203-molly-10.jpg

 

inkallning

 

090203-molly-2.jpg

 

Där luktade det intressant

 

090203-molly-3.jpg

 

090203-molly-4.jpg

 

090203-molly-5.jpg

 

090203-molly-6.jpg

 

090203-molly-7.jpg

 

Ser liiiiiiiite skum ut i denna vinkel..

 

090203-molly-8.jpg

 

Sträcker ut

 

090203-molly-9.jpg

 

För att ha valpar som nu är 4½ månad, så ser hon rätt ok ut. Lite lite vinterpäls, men eftersom hon hör till skaran som fäller ur rubbet och närmast kan liknas vid en jämtsk nakenhund när valparna är utflyttade, så har hon pälsat på sig riktigt fint ändå..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...