Jump to content

Hvilken sikteteknikk for DSSN?


Proshooter

Recommended Posts

Jeg skyter inn på 25 meter, og det funker flott for meg til alt jeg skyter. Tilogmed til PPC, hvor man skyter på så varierende hold som 7, 15, 25 og 50 yards har det fungert helt kurant med 25 meters innskyting.

 

Å skyte inn på 15 funker nok også veldig bra hvis du vil det. Tror ikke dette er noe å overtenke, ikke store utslaget dette gjør med (lave) jernsikter. Med et høyere rødpunkt til Open stiller det seg muligens annerledes, det vet jeg ikke noe særlig om.

Link to comment
Share on other sites

Min er skutt inn på 20 meter. Jeg vil at mine våpen skal gå dit jeg sikter. Rullende blink var det mange jeg kjenner som brukte til baneskyting, mest for å kunne se når det hvite møtte det sorte for å få et enklere siktebilde. I dynamisk fungerer dette ikke så enkelt, når man løper rundt og i tillegg skal forlegge siktebildet med tanke på rullende så blir det pussig. Flere av de jeg kjenner som hadde innskutt på rullende har nå justert så den går dit man peker til denne skyttergrenen.

 

Som nevnt så må du gjøre som du føler best for selv både med siktebildet evt om du skyter med begge øyne åpne eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er det som er så greit med innskyting på 25 meter, da bare sikter jeg midt på hele tiden, selv om det er kortere eller lengre. Minst mulig å tenke på. Treffer fint i innertieren på PPC skiva på 7 meter når jeg er innskutt på 25, uten å holde noe annet enn midt i.

 

Hvis man er i tvil er jo dette svært enkelt å teste for egen del, bare å sette opp noen blinker på varierende avstander og skyte i vei.

Link to comment
Share on other sites

Er ny i Dynamisk, men skyter mye felt, har skutt inn på 25 og holder som regel alltid mitt i. Enste gangene jeg holder noe over er når det nermer seg 40m eller mer og jeg skyter med snubbrevolveren eller med grovpistol i 32S&W long.

Jeg opplever 9mm som en kaliber med rimelig flat bane ut til 100m, noe lenger har jeg ikke prøvd meg på.

Link to comment
Share on other sites

Divesupt skrev:

Vidar Nakling skrev i sin tid en bok om temaet. Anbefales anskaffet :wink:

 

Har boken, har ikke klart å finne noe ut om det her.... hjelp meg?

 

Det står vel ikke noe om det i boken, sikkert fordi jeg mente at det var helt åpenbart: Du må treffe akkurat der du sikter. Jeg vil foreslå innskyting på ca 25 meter, da kan du sikte rett på for alt som er nærmere og litt utenfor også. Men - du bør likevel vite hvor mye du skal holde over på 40 meter, 50 meter og kanske litt lenger også.

 

Rullende sikte er kun for baneskyting.

 

Vidar

Link to comment
Share on other sites

Vidar Nakling skrev i sin tid en bok om temaet. Anbefales anskaffet :wink:

 

Har boken, har ikke klart å finne noe ut om det her.... hjelp meg?

Side 69 og utover, men det omhandler sikteteknikk, ikke innskytingspunkt.

 

Jeg har to korn til min Pardini PC45/9, ett sort, som jeg bruker til felt og bane, og ett med optisk fiber som jeg bruker til Dynamisk. Sort korn er stilt senter på 25m til felt, og duellskive. Rullende på 25m til presisjonsskive.

 

Fiberkornet har jeg prøvd senter på 25m uten å få suksess med det, dette da jeg har en tendens til å veksle mellom topp av korn og fiberstaven. Noe som lett medfører skikkelig lave treff på korte hold der det går radig unna. Ved en sjekk av det jeg bruker nå på 25m her forleden (Justert etter erfaring i konkurranser), så jeg at med siktepunkt etter fiberstav var satt tilsvarende rullende på 25m, og med siktepunkt etter topp korn var ca senter.

 

Jeg har med andre ord prioritert 0-15m hold, med fiberpunkt midt i. Ellers havner for mange treff i C rett under A for min del.

 

Jeg anbefaler å stille siktet senter på 25m, og så justere høyde iht. treffpunkt i de fleste skiver på normalhold (3-15m) når det går unna. Etterpå går en på 25m bane og sjekker hvor en har havnet der (Nyttig referanse når der plutselig står blinker på 40m hold eller mer. På de holdene må en uansett ta det med ro og sikte skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Siden det er hitfaktor som teller.

 

Billdrill 6 skudd i alfa på 7 meter.

Skuddet går på akseptabelt siktebilde.

De flinke ligger gjerne under 2 sekunder.

 

Samme drill på 15 meter.

Bare litt tregere :mrgreen:

 

Du må også treffe små stål på rundt 40 meter.

Dekker kornet hele målet er ikke det lett.

 

Mange bruker smale korn fordi de leser siktene lettere/fortere da.

 

Treffpunkt på toppen av eller like over kornet på 25 m blir riktig for meg.

Skyter bom likevel av og til da men det har ikke noe med innskytingen å gjøre.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...