Jump to content

Billige jaktdresser


vest

Recommended Posts

Har ikkje peiling på dei dressene til Felleskjøpet. Men ifjor, så kjøpte eg derimot Harkila Hovden meinar eg dei hette. Dette er Goretex dress, og den låg til Kr : 2.990.- som sett hos Intersport. Mulig dei har kampanje på det samme i år. Det er ein godkjent dress, til den prisen synst eg.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Vildmarks sin kamo dress en tid nå.

Bukse :

Buksen er lett og rimelig lydsvak.

Fin passform

Dårlig stramming nederst på beina.Er plassert 30 cm oppe på leggen.Glir lett oppover leggen når en går i lyng og tett skogbunn

Puster ok og holder tett enda...

Jake:

Pluss med masse lommer.

Holder tett og puster ok nok.

Minus er att jakken er tung.

 

Dressen er lydsvak men langt fra lydløs kunne godt vært mer børstet overflate/fleece aktig for å få ned lyden.

Brukes i hovedsak i regn så det tåles litt mer lyd da enn på tørre dager.

Ellers er den romslig i str.Eg bruker vanligvis xl og bestillte dressen i denne str men tror jeg kunne klart meg med L.

Er fornøyd med dressen så langt men det gjenstår å se slitestyrke på sikt.

 

Fleece jakken som var med er ok men hvorfor er innsiden hvit?Lite praktisk.

Undertøyet var ikke noe tess.Føles litt kaldt og klamt.Vert nok brut ull eller nettingunderetøy.

 

Dressen Har innfridd til forventningene/pris så langt hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Pinewood sin camodress. Den har membran, så den passer godt fra nå og utover. Støyer veldig lite og puster noenlunde. Veldig myk og komfortabel i hvertfall. Koster ca 2.000,-. Det finnes tilsvarende kvalitet i andre farger også. Er vel ikke alle elgjegere som vil se ut som de er på villsvinjakt, hæ hæ! (Ja, jeg har ansiktsmaske også...)

 

8878_AdvantageTimberSett.jpg

 

www.pinewood.no

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er noenlunde tørt, bruker jeg sweadteam creep dress. Den koster under 1000-lappen, er veldig lett og myk fleece, som er tilnærma lydløs. Kan bli litt varm i bratt terreng på de varmeste dagene, men fra 10-12 grader og nedover er den fin. Ulempen er at den ikke er vanntett da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke all verdens kompetanse på dette området, siden jeg har hatt forsvaret sitt tøy siden '93, og Jahtijakt siden februar i år.

 

Men jeg er fornøyd med Jahtijakt så langt. Jeg er en frøssapinne, så når jeg sitter i ro, så fryser jeg. Selv med superundertøyet og fleecetøyet som er med i pakka. Så det skal mye til for å gjøre meg til lags på det området.

 

Men da jeg går etter fugl'n, så funker det gull for min del, og jeg prøvde klærne på flere turer i vintern som var fra februar og utover. Kjempefornøyd. Forholdsvis luftig og lett bukse, med utluftninger i sidene på hofta. Holder vannet forholdsvis bra unna. Teite borrelåsgreier på beina. Dem er så langt opp, at du mangler nesten 10 cm. på vanlige jaktstøvler. Kunne med fordel vært mye mer lydløs. Jeg er vant til forsvaret sin, så i forhold er jeg kjempefornøyd med at den er lydsvak :wink:

 

Jakka er tung når den blir våt(men sånn er det jo med alt), men er grei ellers. Puster forholdsvis godt den også. Behagelig å ha på seg. Mange lommer, og alle er brukervennlige. Fin radiolomme på hver side. Like "lydløs" som buksa... Det følger med hjortelushette. Denne er det knepping på, mens det er glidelås til kjeften. :shock: Det blir jo veldig tett og fint...... Og den er så tettmaska at du ser vanvittig dårlig gjennom den. Funker kanskje til fisking, men ikke til jakt. Litt lite gjennomtenkte løsninger enkelte steder, men det får stå sin prøve. Det er mye klær for penga. Det er hevet over enhver tvil.

 

Men jeg skal være forsiktig med å anbefale noe som helst, siden jeg jobber med 1. sesong sjøl. Men inntrykket så langt er bra.

Link to comment
Share on other sites

 

Men jeg er fornøyd med Jahtijakt så langt. Jeg er en frøssapinne, så når jeg sitter i ro, så fryser jeg. Selv med superundertøyet og fleecetøyet som er med i pakka. Så det skal mye til for å gjøre meg til lags på det området.

 

Superundertøy passer best i lysløpa. Kast plastikken og kjøp ull! :D

Link to comment
Share on other sites

Ser at det ofte er spørsmål om billige jaktdresser.Med billige meiner eg dressar på under 3000kr . Meiningen er at dette kan vera ein samletråd om dette emnet.

Er det nokon som har erfaring med Felleskjøpet sin Stetind Elg dress eller Stetind Rype?

Har hørt noen rykter om at begge disse dressene har blitt trukket tilbake nå.

Årsak: Ligner for mye på en Norrønna-dress - både med løsninger og kvalitet....

 

Jeg synes i midlertid at det virker som eng god dress, i hvertfall rype til fugljakt. Som posteringsdress på elg ville jeg hatt en tykkere dress enn hva elg er. Men vil absolutt si den er verdt hva den koster!

Jeg gikk for Härkila Pro Hunter denne gangen. koster riktig nok 4.500 kr til messe-pris, men må si det virker som om den absolutt er verdt det!

Link to comment
Share on other sites

Härkila har jeg kjøpt for siste gang, har hadt mye trøbbel med de dressene... sømmer ryker lett o.s.v.

Har brukt kvalitetsdresser fra harkila hele jegerlivet og aldri hatt problemer :!:

Har du da kjøpt kampanjedressene til Gresvig/intersport :?:

Taiko

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Härkila har jeg kjøpt for siste gang, har hadt mye trøbbel med de dressene... sømmer ryker lett o.s.v.

 

På Pro Hunter er det da 5 års garanti på stoffet - da er det vel det på sømmene og. Gammel er dressen?

Härkila jobber bra for kvaliteten, så sikker på dem hjelper deg hvis saken gjelder ren kvalitet, framfor at du skal skrive negativt om den :)

Link to comment
Share on other sites

Det er en Hârkila Discovery. Og neste gang blir det dovrefjell dressen med skandinavian camo-- fatter`n har en og han er helt usynlig i elgskogen, og veldig fornøyd med dressen så langt men det er første sesongen med den også....

 

Det er også trykknapper på dressen min som rett og slett løsner fra dressen..... :x

og den dressen er vel 2 eller 3 sesongen i år.....

Link to comment
Share on other sites

100% enig 300ULTRAMAG.

 

Plastikken luktet rev og grønne jævler etter att en har vært halvsvett en gang. Ull lukter bare godt etter ett par dager på fjellet etter rypa, :D I hvertfall i forhold til superundertøy i plast.....

 

 

Jepp, jeg trudde ikke det gikk an å stinke så fælt jeg, men det gjorde det gitt. Blir nok ull her også ja.

 

Hva anbefaler du da, og hvor får jeg kjøpt det ? Er det 100% ull, eller har dem blanda inn andre stoffer også ? Skriv så detaljert som mulig ang. spesiffikasjoner, farger osv., for jeg er helt grønn på dette området :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder ull så får du det du betaler for. Er det billig så er det "billig", og da klør det gjerne også! Jeg bruker Aclima Ultra og Aclima Ultra NET (netting). Disse er 100% merinoull, og det er hele cluet. Merino... Ulvang er ok men jeg syns det er dårlig slitestyrke (har brukt det i noen år). Ligg unna ullfrotté. Det er for tjukt, samler fuktighet og blir tynnslitt og hølete. -Gjelder alle merker!!! Tynne og tettsittende ullplagg syns jeg fungerer best. Bruk heller to tynne lag enn et tjukt. Feks ei t-skjorte i ullnetting innerst, og vanlig tynn langerma ulltrøye utapå.

 

Obs! Boxershorts i ull er bare heeeelt genialt!!! -Holder stellet varmt selv etter at du har blitt klam i hakket i oppoverbakkene. (Og ull BH til damene har jeg hørt er flott det og...)

Link to comment
Share on other sites

Obs! Boxershorts i ull er bare heeeelt genialt!!! -Holder stellet varmt selv etter at du har blitt klam i hakket i oppoverbakkene.

 

Absolutt enig, investerte i 2 stk Devold boxere i ull, super produkt!

Link to comment
Share on other sites

Da blir det straks merinoull på meg, og en boxer eller 2.

 

Men hvor kjøper dere dette da ? Og hva er prisen ? Må vite hvor mye jeg må snike unna budsjettet her, uten at madamen veit det :wink:

 

Har nettopp svidd av 5 lapper på ting til bilene. Noe som var veldig nyttig, og noe som jeg bare måtte ha :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har Dovrefjell Jeger-dressen som føres av Magasinet og er meget godt fornøyd.. :) Kjøpte min andre i sommer. De fører også Aclima undertøyet som er nevnt i ett annet innlegg og det har jeg også brukt i høst, noen sømmer som har raknet ellers bra. Dette er den gamle modellen, ser mer solid ut den nye kolleksjonen. Ullbokser som ble nevnt, går jeg ikke på jakt uten lenger.. :D

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder ull så får du det du betaler for. Er det billig så er det "billig", og da klør det gjerne også! Jeg bruker Aclima Ultra og Aclima Ultra NET (netting). Disse er 100% merinoull, og det er hele cluet. Merino... Ulvang er ok men jeg syns det er dårlig slitestyrke (har brukt det i noen år). Ligg unna ullfrotté. Det er for tjukt, samler fuktighet og blir tynnslitt og hølete.

 

 

Enig i at plastikk egner seg best til (kortvarig) trening. Er jeg på tur så er det ull som gjelder. God erfaring med StilLongs, produsert av Devold.

Har ikke erfart slitasjeproblemer med ullfrotte, har kanskje mindre intens bruk enn 300UM. Bruker ellers ikke ullfrotte så mye når jeg er i bevegelse - men den er fin å ta på når man er i mindre aktivitet.

 

Har ellers hørt mange som er misfornøyd med slitestyrken på Ulvang.. :?::!:

 

Og ja, ullboxer er et kjempeplagg.

 

Men hvor kjøper dere dette da ? Og hva er prisen ? Må vite hvor mye jeg må snike unna budsjettet her, uten at madamen veit det

Her vil jeg sterkt anbefale å kjøpe til henne også (julegave?), varm madamm = blid madamm

Link to comment
Share on other sites

Uh! Godt å høre at det er flere som skjønner dette! Var innom et sånt friluftsliv-forum med masse toppturentusiaster. Der var det plast og syntet for alle penga. -Liggeunderlag til 1799,- eller stikk! -Masse gilde farger på både sekk og dress. Grønt var så "ut", dyr skulle man bare ta bilder av, og fisken skulle slippes uti igjen "etter bruk"... -Ikke sikker på om det var all plasten som var verst, egentlig.

 

Devold er grei men dyrt. Jeg har ikke så gode erfaringer med de "Across"-produktene etter Lars Monsen. De ble veldig fort slitt de og, etter som det der var et ultratynt lag innerst som ikke tålte mit bruk i hvertfall.

 

Ullfrotté er glimrende som mellomplagg ved postering og rast. Da bruker jeg gjerne ei jakke i 400g (Aclima det og...). Men som innerste plagg blir det gjerne for varmt, det "sekker seg" og samler veldig mye fuktighet. Våt ull slites fort, og ullfrotté er strikket så løst at det ikke skal mye til før det rakner. Ull transporterer fukt ganske dårlig. Det jeg liker med Aclima Ultra er det fleksible stykket under armene. Jeg bruker genserne ganske tettsittende, og det går fint og er behagelig på grunn av dette fleksistykket (Oransje på mine). Når tynn ull sitter så godt inntil huden så presser kroppsvarmen mer av fuktigheten gjennom plagget og ut i mellomplagg, eller til membranjakka. Selvsagt ikke så godt som syntet, men mye mye bedre enn annen ull jeg har brukt. -Og jeg har virkelig brukt mye ull opp gjennom åra!!! (!!!)

Link to comment
Share on other sites

Syntetundertøy er en uting ja! Bruker Ullfrotte Original (kalles Woolpower nå), det er bare konge, ble utviklet for det svenske forsvaret. Har en fleecegenser i sekken som jeg drar på meg når jeg posterer, er bedre enn ull etter min mening som mellomlagstøy.

Fikk et superundertøy til jul, Helly Hansen Warm som er en merino ull/syntet mix, dro den på meg innendørs, det var saker! følte meg som en multifuel på full guffe etter noen minutter, bare synd den ser ut som noe barbie kunne gått med..

Link to comment
Share on other sites

Ser at det ofte er spørsmål om billige jaktdresser.Med billige meiner eg dressar på under 3000kr . Meiningen er at dette kan vera ein samletråd om dette emnet.

Er det nokon som har erfaring med Felleskjøpet sin Stetind Elg dress eller Stetind Rype?

Har hørt noen rykter om at begge disse dressene har blitt trukket tilbake nå.

Årsak: Ligner for mye på en Norrønna-dress - både med løsninger og kvalitet....

 

Jeg synes i midlertid at det virker som eng god dress, i hvertfall rype til fugljakt. Som posteringsdress på elg ville jeg hatt en tykkere dress enn hva elg er. Men vil absolutt si den er verdt hva den koster!

Jeg gikk for Härkila Pro Hunter denne gangen. koster riktig nok 4.500 kr til messe-pris, men må si det virker som om den absolutt er verdt det!

 

Var innom den lokale felleskjøpbutikken i dag og betjeningen sa akkurat det samme! Dei likna for mykje på Norrøna i design og fargar. Såg i katalogen og Stetind Rype ser heilt lik ut som Norrøna Dovre. Elg var ikkje så lik Finnskogen. Alle dressane vart sendt inn igjen og skal endrast på,men kjem visst ikkje i butikken igjen før i 2009 :( . Dette var kjempeklær så dama i kassa ( ho er neppe heilt 100% objektiv sjølv om likevel kan ha rett)og dei hadde faktisk solgt ein del før det vart stopp. Ville derfor vore interessant med erfaringar slik at ein veit kva dette er når det på nytt kjem i salg. Forresten så hadde dei ikkje trekt inn Elg luene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Jeg har flere jaktdresser med både goretex og dermizax. Den jeg liker best er en jaktdress uten membrann. Rett og slett en billig vømmølsdress fra Jahijakt. Den har jeg brukt tidlig i elgjakta og på diverse reveloser i kulde og vind. Det gikk faktisk kjempefint. Den puster så mye bedre og jeg koker ikke like lett over med denne enn de andre dressene mine.

 

De 2 settene med undertøy som følger med er jeg også godt fornøyd med. Eneste minuset med syntetundertøyet er at svettelukta fester seg lettere.

 

Er det ordentlig våt vegetasjon ute så vil jeg nok velge en membrannsdress. Er det orkan og striregn så jakter jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på den lokale fk'n på Hamar om sammarn, og fikk sef. sneket til meg en dress. Jeg gikk for rype pga. det totale kvalitetsintrykket. Har ikke utsatt dressen for noen dramatiske påkjenninger, men til det lille jeg har brukt den har den virket bra. Er nok ikke Norrønakvalitet, men ikke såå langt etter heller ift. prisen. Til elgjakt bruker jeg Norrøna Finskogen og er meget fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Härkila har jeg kjøpt for siste gang, har hadt mye trøbbel med de dressene... sømmer ryker lett o.s.v.

 

 

Det er nok ikke jaktdressen du er misfornøyd med hjortefant, men favoritt fotball laget ditt :wink::lol::lol::lol::lol:

 

Med Vennlig Hilsen "Ronaldo"

 

 

Samme dritten begge delene for tida!!!! :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...