Jump to content

Hvilket løp til sauer 200 STR som har 1:8" snurr?


Proton

Recommended Posts

Border laget noen få 200STR løp for noen år siden, men riflestigningen vet jeg ikke, ellers er vel lista slik:

 

S&L 210mm

LW 220mm

Heym 225mm

Sauer 220mm

 

8" er jo 203.2mm (205) så til 8 kommer du ikke med et løp som holder Skytterbokas (6.144C) krav om fabrikkmontert låseparti.

 

Skal du under dette så er du et stykke fra det som jeg tror lagerføres på denne siden av vannet. Krieger vet jeg lager/ har laget 7.5", men da jeg drev og undersøkte dette var type 12 måneders leveringstid.

8" har nok både Rafdal, Wear, Vatland, Hansen og flere på lager.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Border laget noen få 200STR løp for noen år siden, men riflestigningen vet jeg ikke, ellers er vel lista slik:

 

S&L 210mm

LW 220mm

Heym 225mm

Sauer 220mm

 

8" er jo 203.2mm (205) så til 8 kommer du ikke med et løp som holder Skytterbokas (6.144C) krav om fabrikkmontert låseparti.

 

Skal du under dette så er du et stykke fra det som jeg tror lagerføres på denne siden av vannet. Krieger vet jeg lager/ har laget 7.5", men da jeg drev og undersøkte dette var type 12 måneders leveringstid.

8" har nok både Rafdal, Wear, Vatland, Hansen og flere på lager.

 

K

Har hørt rykte om at Walther har laga noe som nå brukes på sauer, men husker ikke detaljene.

Link to comment
Share on other sites

Gi et oppbrukt Sauer-løp og et emne med ønsket kaliber og snurr til en børsemaker, vent en stund, motta ferdig løp.

Skjønte ikke helt denne jeg. Kan du forklare med tesje please ? Kan da vel ikke lage noe av et utskutt sauerløp??

 

Edit: ok, gjenbruke bakre del da tenker du på. kanskje jeg skal benytte anledningen til å få et enda bedre egna kaliber også da kanskje 6.5x??

Må jo virke på 1000m+. imp?

Link to comment
Share on other sites

En kapper et utskutt sauerløp noen cm foran kassen. Dreier ut kammeret og gjenger innvendig. Deretter gjenger en inn et nytt løp i låsemuffen. Dette blir så kamret på ordiner måte. Vips har du nytt løp. Denne fremgangsmåten har gjort at jeg sitter med 2 løp ihhv 358 og 308 Norma Magnum til Sauer. I mitt tilfelle er låsemuffen nyprodusert.

Link to comment
Share on other sites

men behovet for 1:8"

Jepp, med 1:220mm er det nytteløst på lange hold, klarer jo ikke bedre enn dette :wink: :

 

29012012261.jpg

1000yards, 139gr Scenar

 

Mer vettugt, jeg har et 40cm 308 løp til Saueren som fungerer flott til Sub, vil man ha det enda bedre lager man et 308 løp kort med krapp stigning. Og beholder 6.5-løpet som det er.

Selv om det ikke har rask nok riflestigning, så skyter de fleste DFS-skyttere helt OK - (tenk hvor gode vi hadde vært med ordentlige løp...)

 

Jeg kan ikke nok om subladning, og jeg gidder ikke forelese det jeg bare nesten kan, eller uansett - men et tips: les mer om subladning, hylsevolum, pipelengder, stabilitet, Ja. Og nå får jeg nok en skyllebøtte om arroganse. Vær så god :mrgreen:

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men subsonic ladning er kansje ikke en ypperlig kombinasjon med større hylsevolum en 6,5x55 har i dag. Men det er nå så.

ok, ja da skjønner jeg hva du mente . Enig idet, er jo nok luft inni der frafør :)

 

For resten av innleggene i denne tråden: Så skal jeg skille mellom kalibervalg for subladninger og langhold. 308 er nok best for subladninger med 1:8". Langhold så er vel andre kaliber bedre, men vi er vel enige i at 1:8" er best til begge formål.

Link to comment
Share on other sites

Observasjonsmessig så er alle tilgjengelig Sauer-stigninger "like bra". Jeg har ikke sett, og ikke hørt om, noe som tyder på at 8" er bedre enn 8.67". 8.67 virker meget bra med de fleste kuler.

Amerikanerne som skyter .260Rem, 6.5x47 og 6.5-284 og lignende, fordeler seg omtrent jevnt mellom 8" og 8.5", noen gankse få bruker 1:9". Noen hevder at "you'll need an 8-twist to run the 140 grainers" - javel vil jeg si. Hva da med de som kjører 8.5?

Det jeg vet noen har hatt problemer med (her hjemme), er noen få rifler som har vært 1:9", det har vært 260er og en 6.5-284 jeg vet om, og her var det plunder med noe kuler, husker ikke hvilke.

 

Det er klart du skal ha 8 om det er det du vil, hvorfor ikke 7.7 for å være sikker? Det er neppe nevneverdige ulemper - men du trenger ikke ligge våken over det. Mest sannsynlig vil du ikke merke forskjellen.

Jeg hadde et Lilja-løp med 7-stigning (223Rem), og 3 rifler, for 3 rifler deformerer kulene mindre enn fire mener noen... Det gikk fantastisk, episk bra, men var det derfor?

 

Stigning i 308, så virker det som man bør gå for 1:7 i et rent sub-løp. De pga de lange kulene med høy BC, og pga de forholdsvis lette homogene kulene du må bruke om du skal jakte med det. Du trenger forutsigbar ekspansjon for å få skuddvirkning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal du først kjøpe ett .30 kaliber sub løp bør du ha 1-7 twist evt 1-7,5".

Da har du mulighet til å stabilisere dreide messing hullspiss kuler til jakt.

Evt er helt sikker på at du klarer å stabilisere 220-240gr kuler av tradisjonelt design.

 

Ang stigning på 6,5 løp så har jeg skutt ut ett par Sauer løp med 139gr scenar.

God presisjon ut til ca 14-1500m.

Så har aldri opplevd at kula ikke har nok rotasjon.

Skal du ha standard 6,5x55 evt 6,5x55AI kjøper du ett standard 200str løp og bruker 139-140gr kuler med BC på over 0,55.

Bedre får du det ikke med 6,5 kaliber.

 

Edit: Krister var raskere enn meg, men vi er overraskende enig :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk til dere for gode tilbakemeldinger!

jeg har ikke erfaring med langholdskyting enda, driver bare research foreløpig. Skjønne da at kanskje mine løp er gode nok som de er til dette bruket.

 

Har prøvd subsonic med S&L løp og det gikk ikke. Se tråden subsonic i 6.5x55 for ref.

 

Om dere skulle kjøpe det ultimate subsonic løpet og kule til f.eks kråkejakt hva ville dere ha valgt?

Link to comment
Share on other sites

Her er en oversikt over ulike populære sub kaliber og bruksområde.

 

Småvilt opp til men ikke rådyr: 300AAC/300whisper. 30BR. 338whisper.

Rådyr osv 980kj (350gr kule i 300ms): 450Bushmaster, 458Socom, 450marlin

Storvilt 2700kj (950gr kule i 300ms): 510Førland, 510whisper.

 

Til kråke og rev ville jeg valgt 300AAC. Det har nå blitt ett fabrikk kaliber og mye utstyr er lett tilgjengelig på markedet.

 

Jeg har 7,62x39sub, 338whisper og 458socom.

Sistnevnte blir absolutt mest brukt 8-)

Link to comment
Share on other sites

Om dere skulle kjøpe det ultimate subsonic løpet og kule til f.eks kråkejakt hva ville dere ha valgt?

Anscützt eller Lilja 22LR, Eller sett demper på 22 settet til Saueren. Winchester Sub HP! Store kuler i sub er rikosjettmaskiner de Luxe, og kråkejakt med 6.5/ 308 i sub annet på de ytterste skjær vil være bortimot livsfarlig. Det er jo ingen motstand i ei kråke.

Eller som Tika Sier 300AAC, men det er jo framdeles .30" og jeg kan formelig høre "spjooooooiiiiiiiiiiiiiiiinnggggggg" og lurer på hvor den lander... Med 22LR finner en kuler som stopper i kråka. I sub har alt "samme" kulebane, som 22LR.

 

Småvilt opp til men ikke rådyr: 300AAC/300whisper. 30BR. 338whisper.

Rådyr osv 980kj: 450Bushmaster, 458Socom, 450marlin

Storvilt 2700kj: 510Førland, 510whisper.

Kjenner jo etterhvert noen som har tulla med slikt. Det de sier er det som Tika sier.

- 30 kaliber og rådyr, jada de dauer, men SOM de løper. Ha bikkja klar! Det er uansett ikke lov

- 338 er bedre, men ikke moro i lengden (rådyr), 338 er heller ikke lov på rådyr.

- 416, 45 og 50 kalibrene virker bra, men er rikosjettmaskiner og en må ha helt spesielle kuler skal det være noe å holde på med.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...