Jump to content

Nytt kaliber oppdaget, hva skal det hete?


høggern

Recommended Posts

Først som sist vil jeg advare, ikke prøv på å lage slike hylser selv, dette er hylser jeg har funnet og jeg tror det kan være potensielt farlig å prøve å konstruere slike rariteter.

 

Jeg var på dugnad på skytebanen i går å da dukket det opp en raritet av en tomhylse. Ved første øyenkast så det ut som noe så vanlig som en 30-idiot(eller 308-idiot som den visst også heter), men den så bittelitt lang ut til å være en 30-idiot. Ved nærmere inspesjon kunne jeg fastslå at dette var en forhenværende 6,5X55 hylse av det kjente merket S&B. Det kan se ut som hylsa er avfyrt i et 30-06, .270 eller 6,5-06 kammer.

Her er den avbildet mellom en 3006 og en 6,5X55.

 

2r61ovq.jpg

 

 

Her er hylsa øverst, så kommer en 6,5x55, en 30-idiot, en 30-06 og så et par 30-idiot til før det tilslutt er en 308win. 30-idiot hylsene har også dukket opp på skytebaner i årenes løp.

pp3b6.jpg

 

 

Men, hva skal rariteten hete?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Minnet meg litt om en snodig kreasjon jeg leste om på accurateshooter.

 

30 wolf pup

 

wolfpupx345.jpg

 

 

Siden denne er litt større, og fremdeles kaliber 30... Hva med 30 wolfmother? :mrgreen: Blir vel ikke et veldig utbredt navn uansett, men.

 

Har du prøvd å lade den om, og skyte i et 30-06 kammer? :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...