Jump to content

Cold steel, GI tanto


høggern

Recommended Posts

Har sett den, men ikke håndtert den.

 

Ut ifra stålet i kniven bør den være rimelig seig, men ikke noe voldsom eggholdbarhet. Dette er stort sett bare en fordel på en stor "graps" kniv.

Vil tro egenskapene ikke er så forskjellig fra en Strømeng samekniv.

Det som er mest ugunstig er "choilen"/avstanden mellom grepet og starten av bladet. Man vil ikke få like mye kraft ved spikking/kutting.

 

De nye modellene kommer tydeligvis med plastskaft:

http://www.coldsteel.com/80ft.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Høggern, eg kjøpte ein billig Cold Steel kniv i fjor, i omtrent samme prisklasse som denne, og det finst nok sikkert betre kniver, men eggen har holdt bra så langt, og den virker temmelig ok å sette opp også. Har slakta 2 hjorter med den og brukt den til litt småjobber og spikking, og den har holdt seg tålig bra.

Så trur nok ikkje at du blir skuffa til den prisen der. Men fy f... så stygg den Tanto`en var, he, he.... Men smaken er som baken, og den prisen er jo ein grei pris. :)

Link to comment
Share on other sites

Men fy f... så stygg den Tanto`en var, he, he.... Men smaken er som baken, og den prisen er jo ein grei pris. :)

i startinnlegget mitt srev jeg jo at jeg skulle ha en kniv å henge i gruen. der trenger jeg ikke et smykke. å gidder ikke ofre en strømengkniv til slikt.

 

en kniv type "mora" tjenestegjør der pr i dag. funker den og. eg bruker den jo uansett bare til å åpne ammokasser og ammopølser og til annet forefallende arbeid. men den er litt kort og lett til å høgge ting med ;)

å "styggen" virka være like stor som en minoritetskniv på 7-8 tommer...(samekniv)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva mener du om VG1 San Mai stålet til Cold Steel?

 

Uten å være metallurg, tillater jeg meg å mene at de er vilt overpriset.

 

Cold Steel er et helt utmerket valg til billige brukskniver -- GI Tanto til hundre kroner er det vel bare Mora som slår -- men "premium" varene deres er jo helt borti natta priset. Sisuen ville vært et greit valg til kanskje 150 bucks. Det er greit nok stål og den gjør sikkert jobben sin, men det er lett å finne mer kniv til under halve prisen.

Link to comment
Share on other sites

Siden det er en CS-tråd og Metallurgen leser den, så låner jeg den littegrann

 

Metallurgen,

 

Hva mener du om VG1 San Mai stålet til Cold Steel? Hvor mye "dårligere" er VG1 ift. VG10? Har en Shun kjøkkenkniv med VG10 egg og SUS 410 utenpå, ( 16 lag, no less..) Har alltid ønsket meg en "utilty" kniv med et lignede stål. Så på CS sin "Sisu", meninger om den..?

 

 

K

 

Fant ikke noe kjemisk sammensetning på VG 1 akkurat nå. Edward har kanskje en link.

Mener å huske at VG 1 var noe lavere legert (mindre molybden og cobolt).

Tror VG 1 skal være noe seigere enn VG 10, på bekostning av slitasjemotstand, men tror ikke det er stor forskjell. (Cold Steel legger vekt på at knivene skal tåle mye bøying.)

 

Fallkniven, Al Mar og AG Russel har kniver med laminert VG 10. Alle disse knivene, inkludert de dyre fra CS skal være produsert av Hattori.

 

Som Edward skriver, så er nok SISU'en overpriset, og det koniske skaftet vil gi følelsen av at handa glir fram mot bladet. Til den prisen kan du få en ganske fin customkniv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hva mener du om VG1 San Mai stålet til Cold Steel?

 

Uten å være metallurg, tillater jeg meg å mene at de er vilt overpriset.

 

Cold Steel er et helt utmerket valg til billige brukskniver -- GI Tanto til hundre kroner er det vel bare Mora som slår -- men "premium" varene deres er jo helt borti natta priset. Sisuen ville vært et greit valg til kanskje 150 bucks. Det er greit nok stål og den gjør sikkert jobben sin, men det er lett å finne mer kniv til under halve prisen.

carbon 5 er like bra ikke så skarp egg men da chipper den ikke heller. slår ut små biter. og c5 er mye billigere.

typisk cs å kalle laminat stål for san mai for å selge det dyrere. også bruker de faux wood istedet for face wood så færre skjøner at laredo bowie har plast skaft. og ikke cocobolo .tre

Link to comment
Share on other sites

Velvel. Laredo Bowie har skaft i Micarta, et materiale som overlegent tre på alle målbare måter (estetikk er ikke målbart) og mitt foretrukne på alt annet enn prydkniver.

 

Ang. stål, ville jeg vel heller hatt "Carbon V" (som ikke markedsføres av Cold Steal lenger) eller SK5, enn "San Mai" VG1, på de fleste kniver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...