Jump to content

lading av 30-30 win og 7,62/39.


hillbilli77

Recommended Posts

Hei.Har lenge hatt lyst til å spørre om dette,og det er hva som gjør at 7,62/39 og 30-30 win. er kjent for å være de patronene med dårligst presisjon av alt som det blir skutt med. Går det ikke å lade dem så de går presist,eller er det våpene,dvs.win.mod.94. eller ak-47.Takknemmelig for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel mangelen på presisjon i AK'ene litt overdrevet også, da det å holde den sideveis over hodet muligens ikke er rette måten å måle dette på..

 

Det er ei rimelig børse, produsert i alle verdens avkroker. Noen er bra, og noen er dårlige..

Link to comment
Share on other sites

Nja.. jeg har litt trua på 'patronens iboende presisjon', uten at jeg kan forklare hvorfor.

 

Jeg har rifler i 30-30win, men skuffelsen over presisjonen er der. Dette til tross for at de virker godt sammenskrudd og er både før og etter det berømte årstallet 1964.

Har forsåvidt skutt med sivil og militær AK med samme skuffende resultat.. men det skyldes nok mest skytteren/siktene/begge deler. Tror egentlig det kaliberet har greit potensiale.

Link to comment
Share on other sites

Jim114;

AK og SVD bruker to svært forskjellige mekanismer og patroner. Kan ikke sammenlignes.

 

Nye AK74M og AK105 bruker 5,45 x 39,5 mm og sies å være temmelig mye mer presise enn AK/AKM. Kan muligens skyldes kombinasjonen av ny patron, og redusert slingringsmonn i disse nye riflene.

Jeg vil tro at mye av grunnen til at 7,62-patronen har et dårlig rykte er fordi den ofte finnes kamret i billige våpen fra østblokkland, og det er først og fremst merker som Barnaul(+Wolf, Bear, Tulammo) og PPU som produserer billig treningsammo til denne patronen. En CZ527 med rette ammunisjonen kan jo være svært presis.

Link to comment
Share on other sites

Jim114;

AK og SVD bruker to svært forskjellige mekanismer og patroner. Kan ikke sammenlignes.

Nei de skal ikke sammenlignes.

De utfyller hverandre.

Les artikkelen på wikipedia for Dragunov så vil du se sammenhengen.

Det var en litt annen strategi enn i vest.

Dragunov regnes som god ut til 600 meter.

 

I Israel har de begynt å gå over til en lignende strategi

hvor kvinnelige skytterlag har .223 våpen (Bullpup som holder vekten på våpenet nærmere til kroppen) og en dame i hvert lag

har en Galil 7.62 NATO som hun kan bruke.

(Ja - hun er som regel høyere og sterkere :-)

Dermed har de dekning på lengre og kortere hold.

 

Valmet har laget gode rifler i 7.62x39mm

Disse er i dag samleobjekt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rk_62" target="_blank" target="_blank

"This is apparent especially in its accuracy, as it can frequently achieve less than one minute of arc."

Galil er inspirert av denne.

 

7.62x39mm patronen vil kunne være presis nok på

korte og middels hold.

 

En overkommelig start for de som ønsker en rifle i 7.62x39mm

https://en.wikipedia.org/wiki/CZ_527" target="_blank" target="_blank

(7.62x39mm er ett Europisk kaliber så her gjelder det å tre støttende til :-)

 

For de som ønsker å finne ut av patronens iboende presisjon

vil sannsynligvis ende opp med å lade selv.

Gode Lapua hylser finnes her:

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1213267070" target="_blank" target="_blank

 

Jeg har tidligere tenkt igjennom problemstilingen til jakt og har som markedet endt opp med at .223 og .308 gjør jobben.

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ryktet til 7.62x39 kommer nok av billig ammo og masseproduserte våpen fra svært mange produsenter i maange land.

Dertil har man romslige toleranser slik at det bare virker fra arktisk til ørken.

7.62x39 er jo ikke kjent som et upålitelig kaliber...

 

For å presisjon må man ha ett godt våpen og ammo med kuler tillpasset dette.

Man kan ha løp med diameter fra .308 og opp til .312 (og kanskje mere)

 

Amerikanerene har en tendens til å bruke .308 -løp og har en overgangskonus for at kuler med større diameter skal kunne brukes.

Med andre ord: kula presses ned i diameter før den går i riflingen.

 

Jeg har god jaktpresisjon med Hornady v-max .310 123 grains,

men sliter med å få Hornady Interlock .310 123 grains til å gå bra.

 

Tenkte å prøve å støpe kuler selv, men jeg har lang friflukt i mitt våpen,

så det spørs om jeg klarer å få noen presisjon.

Link to comment
Share on other sites

7.62x39 har jeg liten erfaring med, men .30-30 wcf har jeg derimot ladet og skutt mye. Sistnevnte patron har jeg også fått god presisjon med - i bøylerifler og med både mantlede- og blykuler- og jeg kunne godt ha tenkt meg en florlett enkeltskuddsrifle i .30-30 til jakt på småvilt som skal spises.

Link to comment
Share on other sites

7.62x39 har jeg liten erfaring med, men .30-30 wcf har jeg derimot ladet og skutt mye. Sistnevnte patron har jeg også fått god presisjon med - i bøylerifler og med både mantlede- og blykuler- og jeg kunne godt ha tenkt meg en florlett enkeltskuddsrifle i .30-30 til jakt på småvilt som skal spises.

Jeg er helt enig med Malle:

30-30 WCF som patron har sikkert et større presisjonspotensiale isolert sett som patron, det er hva den skytes i som stort sett begrenser hva man oppnår av samlinger.

normal_Western.JPG

Nå er det også slik at de som velger en bøylerifle ikke velger konseptet for å skyte 12 -15mm samlinger på 100 meter. Det handler heller ikke om nøye rasjonelle vurderinger om hva som er beste tekniske løsningen rent bruksmessig. Bøylerifler sliter også med varmeskyting, får pipa feber finner den på å slenge skuddet litt hit og dit. Jeg sier som regel til folk som har tatt jegerprøven og som er på utkikk etter passende jernvarer: ligg unna bøylerifle som primærvåpen første gang. På en god dag med en god ladning og Lyman diopter kan jeg oppnå 5-6cm. samling på 100 meter, da er jeg jublende fornøyd. Det som har krøpet under 5cm. med god margin var en 190grain blykule med Gas Checks (mantelkopp bak kula). En annen kule som imponerte var en spiss FMJ fra Lapua,123 grain. Sistnevnte hvor rifla ble brukt som enkeltskuddsrifle hvor jeg la hver patron i kammeret, jeg kunne hatt en i rørmagasinet, det hele var en test.

 

Forstår man begrensningene på presisjon og lysforhold og avstand under jakten er det ingen problem, det er litt kos med det hele, back to basic. Bøyleriflefolk er spesielt interesserte og lader som regel selv. Mange av dem er noen "nerdete skruer". Litt av samme ulla som kjører Morgan med lærreim over panseret og de som sverger til en Harley Davidson. For ikke å snakke om de som er begeistret for Single Action revolvere. Alt overnevnte her handler om en diagnose man finner hos sansende filosofiske mennesker som har det godt med seg selv.

 

Egentlig et emne som burde passe til en psykologistudent som trenger et svenneprøvetema, konklusjonen blir nok at vi ikke bør isoleres fra samfunnet, men flere burde lære av oss. Nyt livet! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...