Jump to content

.45 ACP


Palmo

Recommended Posts

Jeg skal ha meg en bil med 2 liters motor, hva skal jeg velge ;) spøk til side...det finnes jo mye å velge i her, hva skal du bruke den til ? jeg hadde oppsøkt div våpenhandlere og spurt om å få kjenne litt på div våpen, da finner du fort ut hva som passer i hånda di

Link to comment
Share on other sites

 

Å 1911 eller ikke 1911 det er spørsmålet ...

 

Det finnes et utall 1911 varianter i .45 og i tillegg har stort sett alle de Europeiske produsentene versjoner med litt større ramme av 9mm'ene sine.

 

Jeg har et lass skytere i dette kaliberet fra 6-7" 1911 til single stack baby glock og kommer aldri til å kvitte meg med noen av dem.

 

Det finnes ikke noe bedre råd enn å prøveskyte det du får lankene på og klå på så mye som mulig. Det er mulig at du finner litt inspirasjon i 1911 tråden som har gått på kammeret en stund.

 

Link to comment
Share on other sites

Skyter du sånn tålig med 9mm (altså relativt trent og erfaren skytter) så kan faktisk .45ACP fungere bedre for deg enn 9mm. Selv har jeg det slik.

 

Men en .45, da blir det eneste riktige i mi bok en 1911 av en eller annen av de fantasilioner produsenter. :)

Link to comment
Share on other sites

Det skyldes vel at rekylen i en lavtrykkspatron med tung kule, som .45ACP er, oppfattes som et langsomt og vennlig trykk i lankene i motsetning til rekylen fra 115-125 grains 9x19 som er lettere og kjappere.

 

Sammenlikner man 230 grains ball med 125 grains 9x19 +P+ eller .357 Sig i våpen av tilsvarende størrelse er dette temmelig åpenlyst.

Link to comment
Share on other sites

Spørs om du skal ha en 1911 eller noe annet, og hva budsjettet ditt er. Ikke glem å beregne inn et par kasser ammo.

 

Selv har jeg en helt standard umodifiset Para SSP (Single Stack Pistol) kjøpt meget pent brukt for 6000 (skulle egentlig ikke ha en sånn macho greie, men vel, ja...). Og som flere andre her, jeg skyter ofte bedre med den enn en i 9mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har selv en 1911 ( Kimber ) i 45. ACP og synes det er morro å ha en slik klassisk pistol i et slikt klassisk kaliber. En god 1911 er også uansett en meget god pistol til det meste. Det finnes imidlertid i dag en rekke gode pistolmodeller kamret i dette kalibret slik at det er mye annet en en 1911 å velge i. Det hele kommer vel mye an på smak og behag med hensyn til hva man velger. Å bruke lit tid på å lese omtaler av forskjellige pistolmodeller kan nok imidlertid være lurt. Ta også en titt på you tube, der kan du finne mye interesang informasjon.

 

Jeg har også en 9mm pistol ( Tanfoglio ), og skulle jeg komme med noen betrakninger angående 45. ACP vs 9 mm vil jeg si at med 45. ACP vil vel de fleste av økonomiske årsaker se seg nødt til å sitte litt ved ladebenken, mens med 9 mm er amunisjones såpas billig at det knapt er bryet verdt å lade selv.

 

Jeg vil også tilføye at de fleste vil synes det er lettere å skyte med 9 mm da rekylen med en standard 9 mm ladning er ca. 15% svakere enn med en standard 45. ACP ladning ( om skutt med samme pistolmodell, samme dimensjoner og vekt ). Jeg selv kan skyte merkbart raskere skuddserier, mot både en og flere blinker med min 9 mm enn med min 45. ACP på grunn av 9 mm`ens svakere rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Om man f. eks. tar utgangspunkt i hva Remington kan tilby av amo. ser man at gjennomsnitsernergien til deres 9 mm ladninger ligger på 333 ft-lbs. Gjennomsnitsenergien til deres 45. ACP ladninger ligger på 381 ft-lbs, som er en øking på 13%. Gjennomsnitsenergien til deres 40. S&W ligger forøvrig på 435 ft-lbs, en yterligere øking på 13%. ( Omtrent det samme kan en finne hos de andre amo. produsentene, med små variasjoner. )

 

I følge vår alles kjære Isaac Newton og hans 3. lov heter det seg at "Når to gjenstander virker på verandre med krefter, er kreftene like store og motsatt rettet. Kreftene virker langs samme rette linje". Man kan også si "Aksjon er lik reaksjon".

 

For oss skyttere betyr dette at når prosjektilet forlater løpet på sin vei mot målet med en viss energi, vil den samme energien "dytte" pistolen bakover i motsatt rettning. Det er dette vi beskriver som rekyl. Jo mer energi prosjektilet farer med på vei mot målet, jo mer rekyl.

 

Dette er imidlertid først og fremst et forhold som innen pistolskytingen er relevant for de som driver med det som i dag vel heter dynamisk sportsskyting, hvor mange skudd skal skytes mot diverse blinker i løpet av så kort tid som mulig.

 

Om jeg med god tid skal stå på 25 meteren og skyte presisjon, skyter jeg like godt med 45. ACP som med 9 mm. Da har den litt sterkere rekylen i 45. ACP ingen betydning for meg, og antagelig ikke for de fleste andre heller om en ser bort fra nybynere. Jeg har flere ganger opplevd at nybynere synes at det er lettere å skyte med 9mm enn 45. ACP også ved rolig presisjonsskyting, og da på grunn av den svakere rekylen i 9 mm. Dette skyldes nok imidlertid en "rekylskyhet" som vil gå over med en del skytetrening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...