Jump to content

Mårfangst 0809


knutis

Recommended Posts

Gratulerer med den jeger83!

 

Til deg fangstgutten: Å se en mår er adskillig mer eksklusivt enn i få den i fella. Flott opplevelse vil jeg tro!

 

Sjekka fellene i dag. Hadde stor tro etter at en mår hadde rappa honnigen i aasbøfella sist. I dag sto spora rett mot fella og jeg var nesten sikker på at den hang der. men neida, åte borte igjen! Fella ble med hjem for justering av avtrekk.. Satte i stedet opp ei anna aasbøfelle. Denne gangen av "mår" typen hvor utløseren skal presses innover. Den måren har tatt åte oi er av den andre typen hvor fella utløses ved at den drar i åte. Har tatt flere mår i denne før uten å oppleve tyveri, men denne måren en tydeligvis en sleiping. Den hadde vært innom et conibearfelle i flaskesett, men her har den ikke våget i stikke hodet inn. Bytta ut denne med ei syningfelle.

Har to reveåter i området. hadde vært mye aktivitet på dem faktisk også av mår. Plasserte ei felle der å.

Neste tur bør det henge noe i ei av fellene!

Nydelige forhold forøvrig. kaldt klart vintervær, masse snø og flotte sporforhold.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Morro å høre at fangstgutten fikk se måren "live". Det skjerper lysten til å fange den !

Selv har jeg sett mår kun 2 ganger, selv om jeg er ute i skogen nesten hver dag hele året.

 

Her er hva som skjedde meg for noen kvelder siden:

Mandag kveld var jeg ute for å sjekke opp noen av fellene etter at det kom mye snø i helga.

Så kom det en mårfæl over veien forann meg. Jeg stoppet, og gikk ut for å sjekke spora.

Litt ovenfor veien, der står det skikkelig stor gammel granskog, og der stoppet spora ved et av de største trærne.

Jeg søkte rundt, men fant ingen utgang på spora.

Jeg slo hammeren på øksa noen ganger i grana, lyste opp i grana med lykta. Slo av lykta, og stod stille og lyttet.

Men verken så eller hørte noe. Alt var rolig, ingen snø som drysset ned. Ingen mårspor andre mårspor ble funnet etter søk.

Så i går kveld var jeg og en fangstkamerat tilbake for å sette opp felle. Da hadde spora kommet ned igjen fra det samme treet.

Måren hadde trasket rolig bort fra treet. I området nært opp mot dette treet hadde så måren ruslet og hoppet veldig mye på kryss og tvers over alt. Så ei nykokt Kaniafelle med honning og anisolje ble satt opp, så får vi se hvordan det går.

 

Og ikke nok med det, minst 3 ulver hadde også krysset veien på samme sted som denne måren det siste døgnet.

Ved 3 av de andre fellene våre hadde gaupa gått forbi natt til tirsdag.

Så dette brekrefter igjen at de fleste rovdyra ofte bruker de samme trekkrutene/overgangene !!!

Sant skal sies så driver vi mårfangst midt i kjerneområdet til en ulveflokk som har hatt påvist yngling 3 av de siste 4 åra. Så ulvespor er noe vi ser veldig ofte. Men enkelte dager etter snøfall tar det helt av med spor av rovdyr.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som fikk mår i helga??

Joda, ble en mår til her. Mest sannsynlig måren som var på jerveåtet, vist på bildet på side 21 i denne tråden. Sjekket fella som står 200 meter fra jerveåtet på lørdag, og da var det ingen fangst. Men det var masse spor både ved fella og i området rundt. Jeg bestemte meg derfor for å sette opp to nye fellesett i dette området. Søndag formiddag fikk jeg ny bildemelding fra åteplassen, denne gangen var det jerven som var på besøk! Dro dit og satte opp ett nytt fellesett like ved åtetplassen samt et fellesett litt lenger unna. Dro innom eksisterende fellesett for å sjekke, og der hang mår nr. 5 , trolig gått i på morgenen. Dette var en større hann som var veldig fin i pelsen. Hadde også en spesielt stor og fin brystflekk! :wink:

 

Mår nr 5: 25.01.2009 - Hann - Vekt: 1,68kg - Felle: Kania - Agn: Honning & fiken

dsc_0378-web.jpgdsc_0384-web.jpgdsc_0388-web.jpg

dsc_0391-web.jpgdsc_0393-web.jpg

Link to comment
Share on other sites

...ser du har granbar under fella som henger ned hvorfor???

Granbaret henger i utgangspunktet over fella for å dekke over den, omtrent slik bildet nedenfor viser.

img_1175-web.jpg

På ovenfornevnte felle var kvistene muligens litt dårlig festet samt at vær og vind i tillegg til ristingen fra slagkraften når fella ble utløst har ført til at kvistene har havnet både her og der/ under og på siden. :) Når jeg spente opp fella igjen tok jeg en kraftig grankvist som jeg skrudde fast i treet til at den dekker over fella, og den kvisten drar ikke noe sted. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte fellene hos NW Trappers. $80 for 6 stk.

De heter RGB 160. (Rounded body grippers)

Omtrent samme slagstyrke som CB 160 tror jeg. (Spenner dem med henda)

Røret er 20 cm i diameter.

Har kappet det i 50 cm lengde.

slissene på sia er 30 cm, så ikke hunder skal komme inn så lett :D

Røra skal ilgge i granbar og annet brask i sommer, så de er klare for neste sesong :D:D:D

73517_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/29242/73517.jpg

 

73518_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/29242/73518.jpg

 

73519_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/29242/73519.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

angåande 4-tallsfeller, har høyrt at vist måren ligger noken få timar kjem musene og ete på den, er det noken som kan bekrefte avkkrefte? og kor mange kg stein må eg ha på hella/flaken?

 

Ja, du kan rissikere at musene begynde og ete på måren. har fått 2 mår i 4 talsfelle og 1 av dei har musa begynt på.

burde ha minst 50 kg med stein oppå.

Link to comment
Share on other sites

Jonhag, bør du ikke trekke fella litt lenger mot åpningen, slik at fjærene får slå fritt både bakover og fremover. Er redd at fella vil slå fremover og du får ett slag forlangt bak på måren. Stemmer ikke det?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helt enig med troll i sistnevnte. Det ser forøvrig ut som et potensielt bra sett! Ser for meg å ha det på bakken under ei solid gran, dekke over med stein og rask og lage et musesikkert åtekammer innerst. Bør funke på de gamle vanskelige og samtidig være hundesikkert! (Bør være knall på mink også i mindre str.)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner hva dere mener.

Det er også meningen at fjærene skal få vandre fritt.

Ble satt sammen litt i "hui og hast" for å vise den frem på forumet :D:D

Har 6 feller i tresett, så jeg tenkte jeg skulle prøve noen på bakken også.

En kompis av meg, som har mange mår på samvittigheten mener at feller på bakken fanger bedre. Må bare finne på noe som er trygt for hunder, da jeg jakter hare i samme området.

Fint med innspill og synspunkter, så hvis noen har gode (og dårlige :) ) tips, tar jeg gjerne imot. :D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Synes fellene så veldig bra ut. men de må være helt "støversikkre", det er helt utrolig hva disse hundene klarer å få fatt i. En jeg går litt på jakt med fikk finnen drept av en CB, fikk den over snuten å ble kvelt over lang tid. SÅ FELLER PÅ BAKKEN MÅ IKKE EN STOR ELLER LITEN HUND KOMME TIL UANSETT...

Link to comment
Share on other sites

Tragisk når hunder går i feller. Da har ikke fangstmannen gjort jobben sin. Lovverket sier vel inngangshull på 9 cm til mår når fella står på bakken. Med et slikt rør bør det være greit å sette inn ett eller annet i åpningen som hindrer f.eks en dachs i smette inn. Evnt dekke inngangen med tunge nok steiner og stokker slik at inngangen begrenses på den måten.

 

Kunne godt tenkt meg å prøve 4-tallsfelle en gang, men har slått det fra meg nettopp pga at mange jakter med hund her. Blir mye styr å få til 9cm inngangshull på ei 4-tallsfelle!

 

(retta skrivefeil)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En hi terrier må ta seg gjennom et hull på 13x17 cm for å klare seg gjennom en kunsthi prøve og flere klarer seg sikkert gjennom enda mindre hull.

 

Så jeg ville også strupet ned på åpningen i røret hvis fella skal på bakken, 20 cm rør er jo en motorveifor en hi terrier :D

Kunne jo prøve med en overgang fra 200 til 110 mm, og så satt en rørbit på den.

Kanskje korta ned 200 røret da.

Link to comment
Share on other sites

I dag klaffet alt :D

 

Jeg og Nimrod var en tur ute i det flotte helge været i dag og sjekket mår fellene.

Vi har slitt veldig med mus som har spist opp åtet vårt, men dette ser det nå ut som vi har funnest forskjellige løsninger på.

 

Så nå har jeg troa på flere mår resten av sesongen..

 

Vi fikk en flott hannmår som veier 1,95 kg

 

Er det noen som har noen mening om hvor angt vi bør ha mellom fellene?

Og evt hvor lenge dem bør henge på et sted før vi flytter dem?

Og slik jeg har forstått det er hvis det har gått en mår i fella så bør den ikke flyttes har jeg forstått det rett da?

 

 

Legger ved to bilder et av måren og et av felle settet inkl. en hund som ikke helt skjønner vitsen med feller når vi kan bruke den til å spore opp levende mår mener i hvertfall den :):) men men....

 

normal_DSC00073.JPG

 

normal_DSC00072.JPG

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med den klart største på lista så langt! Flott mår!

 

Avstand mellom feller. Ja si det. Jeg varierer veldig. Fra 50m til 1 km. Jeg går hele runden til fots/på ski. Bruker du bil og setter langs skogsbilveier er det sikkert naturlig med større avstand.

Link to comment
Share on other sites

`Har trua på å sette fellene "der du trur best" dvs. Gå etter magafølelsen.

Klart. Det er jo steder som er bedre enn andre.

men det er det jo nok av folk her inne som kan.

Sett fellene dine der du selv synes. Fanger de ikke der, kan du jo bare flytte dem.

Link to comment
Share on other sites

Parsonterrier

Gratulerer med en knall fin mår!!

 

 

gikk ut kl 05:00 i natt/morgen for å sjekke fellene. siden det skulle være et møkka ritt eller noe sånt, masse folk :shock::D

Ruta mi er på ca 6-8 timer med ski, kommer ann på fart og vær. har 6 feller ute så jeg har ganske langt mellom rom fra fellene. ikke noe mår, men en mink. eller en del av han. mikkel rev hadde spist opp kroppen, og huet. satt bare med nakken i hånda. det var noe møkk. :wink:

 

336982.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Var ute og sjekket fellene i går. Omkring den ene av de 7 fellene mine var det romstert noe veldig, så det ser ut som om det har vært besøk. Ledestokken var veltet og alt granbaren omkring fellen var borte. Kan selvfølgelig være vinden, men alt åtet på utside og på ledestokken var borte. Satser på at det sitter en pelskar der snart. Alt åtet i de fellene andre var urørt.

Jeg har begynt å miste trua på plassene mine og er i ferd med å flytte noen av settene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ut av dørstokken i dag etter skulen, måren hadde vært i 3 av 4 fedler og tatt åte. Men på den 4 fella hang det en fullvoksen hannmår på 1,85 Kg. *Fikk ikke tatt så mye bilder, pga at jeg bare hadde mobilen med.

 

35mfc7l.jpg

 

2ue4aoy.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

7 mår hittill i vinter? Det er bra. Flott mår det der!

 

Jordejeger: Har du noen formening om hvorfor måren ikke ble drept øyeblikkelig? Hvilken str conibear? Hvordan traff slaget?

 

Egentlig ikke, fella er vel noen år, men slaget var rett over nakken. Det er en 220. Er vel ikke så ofte en kan gå bort til fella umiddelbart etter den har gått i.... men de skal da dø umiddelbart.?

Link to comment
Share on other sites

Det kan være at fjærene er svekket. Måren skal jo helst dø umiddelbart. Mener å huske et annet tilfelle tidligere i tråden hvor måren rørte seg flere minutter etter at den gikk i ei syningfelle. Kan det være krampetrekninger? Med knekt nakke skal den jo ikke være i stand til å gjøre noe særlig!

Link to comment
Share on other sites

Sesongens mår nr. 2 satt i dag i et Kaniafelle som ble satt opp forrige onsdag.

Åte fiken og honning(med anisolje).

Fella stod i gammel granskog.

Som man ser av bildene gjør Kaniafella veldig bra arbeid, perfekt slag over nakken.

 

Hunnmår på nøyaktig 1 kg.

normal_IMG_0361.JPG

 

SNØA66 med vår mår nr.2.

normal_IMG_0366.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter nesten 1 mnd uten fangst i fellene fikk vi endelig en hannmår i fella i dag, nok en gang var det ei connibear felle i kasse som gjorde susen å åta var honning og hare :)

 

Denne måren har gått forbi fellene våre maaaange ganger å den gikk først i når vi endret litt på felleplassen og åte, det er ekstra gøy å ta de mårene som har gitt en del hodebry :twisted:

 

Fått meg vekt og i dag så i morgen skal jeg få veid de 3 mårene vi har fått så langt i år. Den første jeg fikk var ganske stor så den tror jeg er tung, men det vil jo vise seg...

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg ikke liker med feller der mårem må trekke i utløseren for at det skal smelle.. Jeg har også ei aasbø felle men har aldri fått mår i den?

 

Synes det er bedre med connibear i kasse for da smeller det uansett for åta er et stykke bak fella :)

 

Veide de 3 måra i går å ingen var over 1450 gram

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Den aasbøfella jeg brukte nå har utløser som måren trykker innover for å komme fram til åte. De to første gangene var det aasbø med "drautløser". Har aldri opplevd det med noen av fellene før, men dette er tydeligvis en sleiping. Bytter forøvrig gjerne aasbøfella di mot en conibear!

Link to comment
Share on other sites

Sesongens 2. mår i dag. Fanget i CB160 i kasse under et jakttårn. Åte nå var slakteavfall fra stokkand og honning. Har jobba litt for å få inn denne. Vært og stjålet noe åte fra kassa i helga, men da hadde selvfølgelig fella av en eller annen grunn klappet igjen...

 

Det jeg likte svært dårlig var at måren fortsatt var i live da jeg fant den. Slaget hadde truffet perfekt rett over nakken på den og der satt den fast. Heldigvis så det ut som den nylig hadde gått i, så den slapp å henge der lenge. Har en mistanke om at fjærene begynner å bli slappe. Fellene har vært i bruk i 3 sesonger. Hvor ofte må fjærene byttes ut? Har to feller av denne typen. Kjøpt hos Fangstutstyr i Drammen. Har også en Conibear 160 kjøpt hos Jakt og Friluft, som jeg synes fjærene virker seigere på. Denne går også helt igjen. Det gjør ikke de fra Fangstutstyr. Hadde måren gått i fella fra Jakt og Friluft, hadde den iallefall blitt kvalt hvis nakken ikke hadde brukket.

 

Mista litt motivasjonen til videre mårfangst i år etter dette. Samler inn fellene i morra, og starter med nye feller igjen til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Mista litt motivasjonen til videre mårfangst i år etter dette. Samler inn fellene i morra, og starter med nye feller igjen til høsten.

 

Jeg har sett det samme på noen feller.

Kontroler om slag bøylene har en åpning på slag stedet.

De må bøyes tilbake til rett stilling etter at de har fanget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...