Jump to content

Vokset ammo.


renegade77

Recommended Posts

Takker for svar. Smørning må man ha:) Har testet litt forskjellig ammo og noen har kraftig fettbelegg. så lurte bare på hvorfor og hva som er best. Googlet litt rundt og fant fler som smurte kulene opp igjen med diverse voks og fett. Men fant liksom ikke noe svar på hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Smørning må man ha:) Har testet litt forskjellig ammo og noen har kraftig fettbelegg.

Vet det er noe 22 ammo, som har unødig mye fett. Og på enkelte typer, så ser det også ut til at det er ugjevn tykkelse. Men det siste, angår vel billig kun ammo. Trolig bruker fabrikkene forskjellig type fett. Men jeg har ikke oppdaget at 22 LR kuler med lite (eller tynt) fett har skapt problemer med blying i løpet. De går normalt 10 tusener av skudd, uten at puss er nødvendig for pressisjonens skyld.

 

Men av tidligere testing, vet jeg det har vært stor forskjell på fett vi bruker/brukte, når vi bruker støpte kuler og fett. Noen typer fett har smørt dårlig og ført til unødig mye puss. Og noen ryker det mye av. Nå er det kanskje ikke så mange, som støper selv lenger.

 

Med blying i løpet, så mister en gradvis pressisjonen og det bygges noe trykk.

 

Editt: Vil tro at rensing av fett på 22 LR kuler og så påføring av ny smøring, er tullete. Kanskje morsomt for et ekspriment, men slikt tar for mye tid og plunder. Har heller aldri hørt om noen som gjør det. Er nok bedre å betale litt mer, for seriøs ammo. Og bruke billig ammo, til mengdetrening på relativt kort hold. Men, noen våpen fungerer dårlig med for mye fett! Da må en bare finne annen ammo.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er best er våpen og ammo avhengig. Noen våpen vil ha ammo med mye fett og noen vil helst ha med lite/uten(kobberkledde). I boltvåpen er det hips som happ hva du bruker så lenge børsa liker ammoen. Men i halvauto så er det mange våpen som ikke er glade i ammo med mye fett og gir fuksjonsfeil.

 

Jeg hadde noen esker med 22LR ammo for noen år siden. Jeg husker ikke merke men eskene var grå og grønne. Der var noen esker med ammo fulle av patroner med masse fett og noen esker så det ut som de hadde glemt å smøre. Presisjonen var også helt merklig. Noen esker gitt i hytt og pine(med mye eller lite fett det spilte ingen rolle) og noen ga match presisjon(med mye eller lite fett).

 

Så tror ikke du skal tenke så mye på om det er mye eller lite fett på kulene og bare prøve å finne noen typer ammo som går bra :D

Link to comment
Share on other sites

Hva som er best er våpen og ammo avhengig. Noen våpen vil ha ammo med mye fett og noen vil helst ha med lite/uten(kobberkledde).

Det er meg ukjent, at enkelte våpen KREVER mye fett, for å fungere. Eller for å ha god presisjon. Men derimot det motastte, som jeg påpeker.

 

Og jeg har aldri hørt om 22 LR våpen, som ikke fungerer med et tynt fettlag.

 

Editt: Må utdype litt. :) Det har vært noen få pistoler på markedet, som har vært veldig ømfintlige for fett. Og da det er forskjell på hardheten til fett, som brukes på 22 LR kuler. Så kan det også være et problem med lite, men for bløtt fett. Dette kan bygge seg opp ved kammerinngang, materampe, "lepper" på magasiner, o.l. og skape mateproblem. (samme som, ved for mye fett) Men dette har normalt ikke vært et problem, selv ikke i rifler med rørmagasin. Der er det normalt mengde fett som er problemet, som på en del andre våpen.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja da har jeg og andre jeg kjenner hatt unormale våpen :roll:

 

Kan nevne en Toz som ikke samlet bedre enn 5cm på 50meter med kuler uten/lite fett. Men sammlet innen 2cm med ammunisjon med mye fett på kulene.

 

Hadde også en CZ 511 halvauto rifle som stoppet å virke etter 20 skudd om jeg brukte ammunisjon med mye fett. Med kobberkledde kuler kunne jeg skyter 3-400skudd uten funksjonsfeil.

 

Og har slektninger og venner som har eller har hatt lignende erfaringer med div våpen.

 

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Smørning må man ha:) Har testet litt forskjellig ammo og noen har kraftig fettbelegg. så lurte bare på hvorfor og hva som er best. Googlet litt rundt og fant fler som smurte kulene opp igjen med diverse voks og fett. Men fant liksom ikke noe svar på hvorfor.

I hovedsak er vel dette amerikanere som kjøper billig amo i bulk.

Enkelte gjør ganske mye ut av dette med å få billig amo til å gå konsistent.

 

Ting som gjøres er:

Som nevnt, fjerne fettet på amo med ujamnt/mykt fett, for å få likest mulig smørning og redusere fettoppbygging.

Alle patroner gauges og sorteres etter Rim tykkelse (Headspace). Har faktisk noe for seg.

Deretter veies alle patroner og sorteres i nye undergrupper i samme Rim tykkelse. Har også noe for seg. (Jamnere krutt/kule vekt).

 

Man ender da i prinsippet opp med noen hauger man best kan beskrive som forskjellige "Loter", og hver "haug/Lot" skal da fårhåpentligvis gå likt i ditt våpen. (Hver "Lot" vil da samle bedre, med mindre "fluer" og jamnere prestasjon "Loten" gjennom). Selvfølgelig har da hver "Lot" sitt eget middeltreffpunkt.

 

Man kan da finne ut ting som hvilken rim tykkelse våpenet ditt liker best, osv. Dette er i hvertfall litt av teorien bak dette med sortering, og siden det faktisk virker, er det ikke så dumt. Problemet er tid, man må nesten ha litt tid å avse for å holde på med dette. Og nytten kan være begrenset, man skal ha en god del billig amo å sortere før man ender opp med skytbare loter. (Nok sorterte skudd til å det er vits i å skyte inn våpenet spesefikt pr lot).

 

Selv mener jeg verdien helst ligger i å få bort avvikende patroner, dvs. sorter de etter rimtykkelse (T.d. CCI std som har en og annen flyver). Der man tar bort de mest ekstreme avvik i topp og bunn av tykkelse og vekt, og bruke disse til plinking.

Samtidig tørker en av de kulene som har fettklumper på kula.

 

Kjekt å ha en vinterdag, og artig å leke seg med. (5000cci sortert i 6 hauger etter rim tykkelse, hver haug sortert etter vekt osv. Du er garantert å brenne unna litt tid på dette, men sikkert like greit som å bare sitte foran kopekassa og glo).

Eller man kjøper litt dyrere amo, og glemme hele greia. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enkelt forklart.

 

Du trenger:

-Skyvelære; gjerne med elektronisk visning

-1 tomhylse (.223 eller .243)

 

Metode:

1: Dobbeltsjekk at støtbunn og hylsehals på målehylsa er flate og parallelle

2: Mål lengden på målehylsa med skyvelæret; nullstill om mulig

3: Stikk første 22LR-patron inn i hylsehalsen, og mål med skyvelæret

4: Gjenta med øvrige patroner, og sorter basert på rand-tykkelse

 

Sånn omtrent

Link to comment
Share on other sites

Mas-36

Hvorfor? :overrasket: Må være 1000 ganger bedre å bruke den tiden du bruker på det til å skyte og kose deg med rifla?

 

:D:D:D Venta på den dær :D:D:D

Kan ikke bare kose med rifla. Må kose med ammoen også :winke1:

Ikke alle dager er lysten på å skyte like stor. Med og gjøre dette så vedlikeholder jeg lysta på å teste ut nye ting med rifla. Hva skjer, hvorfor, forskjeller o.l.

 

Er vel mange laddere som teller kruttkorn og sorterer kuler for og se hva som funker. Jeg tar det bare i mindre dimensjon :D

 

I tillegg så har det en psykisk effekt :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett den der, og lurer litt på hva som gjør den bedre enn løsningen med en .223-hylse og skyvelære?

 

Tja ... Hvis du er så stødig på labben at du treffer eksakt samme sted på skyvelæret hver gang når du måler (så du måler "rett" og ikke med hylse+22lr på skrå), så gjør den egentlig ikke noe bedre. Men for oss andre dødelige som ikke har mikrometerpresisjon i øyemålet på hvor vi treffer på skyvelæret, så er den et hjelpemiddel. ;)

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...