Jump to content

Hvorfor tape munningen?


Prasmus

Recommended Posts

Hei!

Satt i bilen på vei til jobb i morrest, og tenkte på følgende problemstilling:

 

Vet at mange er veldig opptatte av å tape munningen på rifla ved jakt. Spesielt kanskje ved bruk av lyddemper og som hundefører.

Men hvorfor det egentlig? Hva er worst case scenario, og hvor sannsynlig er det?

Har aldri brukt tape e.l på munningen selv, og det har da gått bra...

Link to comment
Share on other sites

Er vel dette med murphys lov da vet du, stort sett går det bra.

Worst case så får man løpssprenging, bolten i panna og blir lagt ett stykke under jorda. Best case så får man litt rust i løpet som må skytes bort.

 

Demper bæres ofte opp, er nok en del som synes det er utrivelig med regn og småtjafs fra trær nedi demper/løp. En teip bit skytes bort uten særlig innvirkning på presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker far min alltid hadde maskeringstape over munningen på hagla når det var regn eller snø. men det var den gangen haglpatronene var av papp, ble de våte så så satt de fast i kammeret og børsa måtte henge til tørk ved ovnen et døgn før de kom ut igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Pleier å bruke det selv. Når det er snø, er det selvfølgelig for å slippe at innsiden av pipa får en isklump i seg. Er det ikke snø, så er det greit å slippe kvist og blader. Om kvist og blader har så mye å si, vet jeg ikke, men jeg slipper å være urolig for det.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, karer! For altså å unngå småkvist, blader og snø.. Men vil ikke dette bare bli blåst ut av pipa uansett? Og kan/vil det ha effekt på presisjonen?

Er det noen som har konkrete historier hvor dette er tilfelle?

 

Det blir som da jeg punkterte her om dagen. "Du må skifte begge hjulene på samme aksling. Ellers så går differensialen", ble det sagt. Ok. Jeg ringte til merkeverkstedet (Mitsubishi er merket) og spurte om de visste av en eneste Mitsubishi hvor diff'en faktisk hadde røket pga dette. Nei, det gjorde de ikke. "Men du bør uansett skifte begge dekkene", sa de.

Dersom worst case bare er teori, men FAKTISK aldri skjer - hvor reellt er det egentlig å kalle det worst case da...? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Neida, er ikke bare teori. Er en grunn til at man i forsvaret drar gjennom løp før skyting. Finnes også en elegant HV-kondom som er en rød plasthette man trer over flammedemperen..

 

Rusk fra demperen, støv og ett par vanndråper er ikke noe jeg bekymrer meg for. Men litt av poenget er vel at man ikke har helt kontroll over hva som kan komme nedi pipa. For alt man vet, kan nøtteliten kaste en liten kongle akkurat på riktig sted ;)

Selv bruker jeg ikke teip til annet enn vinterjakt.

 

Bil er ikke min sterke side.. men er ikke poenget med like dekk på samme aksling primært m.t.p nedbremsning?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du klarer å fange en luftlomme mellom kula og blokkeringen i løpet, så kan du får løpssprengning eller bul i løpet. Trykkoppbyggingen her kan potensielt bli like høy og kanskje raskere enn i kammeret hvor man i tillegg har tjukkere gods.

 

De testet dette på Mythbusters, og man overdriver bestemt faren, men det koster lite å sette på en bit tape.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Vi som er godt voksne kan huske Kragen som hang på veggen, med en olja bomullsdott i munningen. Det fantes sikkert også munningshetter i sivil eie og til sivilt bruk. Mauseren kom med plasthetter.

Advarsel: Ikke bruk slikt i dag ved lagring. Det er en sikker vei til kondens og dermed rust. Jeg husker den første tiden når vi lagde AG3 piper på Kongsberg. Pipene ble transportert på traller fra stasjon til stasjon. Vertikalt, stukket gjennom en ramme med 50 hull. Bånna mot ei finerplate. Det måtte vi fort slutte med. Vi måtte erstatte plata på toppen med ei som hadde mindre hull, slik at pipene hang etter brøstingen ved kammerenden. Lufting uten hindring gjennom pipa. Og rustproblemet var vekk.

Link to comment
Share on other sites

Skal aldri tulle med Murphys lov! :D Kjøp en rull frysetape og gå bekymringsfritt i skauen.

 

Ser at flere her bruker elektrikertape, men er ikke den unødvendig tjukk? Noen som har testet på bane med treffpunkt med bruk av elektrikertape da?

Link to comment
Share on other sites

Jaktbasen benytter konsekvent en bit el-tape på munningen på sine rifler (7 mm Rem-mag, 300 H&H og 375 H&H).

Hvor mange elger han skutt har jeg ikke tall på men det er en god del.

Og tydeligvis påvirker ikke tapebiten hverken presisjon eller effekt.

Grunnen er; "jeg vil ikke ha rusk og snø i løpet! "

Link to comment
Share on other sites

En annen fordel er også du slipper (regn)vann i løpet.

 

Etter en eller flere dager i regnvær, og med dårlige pussemuligheter, så er det greit.

 

Bruker man en tape med litt farge, så blir også munningen litt mer synlig for jaktkompiser og andre som ved et uhell kan få pipemunningen i ansiktet e.l. Særlig aktuelt hvis man bærer børsa på sekken e.l. og derfor får litt mindre "oversikt".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg taper munningen om det regner kraftig eller er snø.

Jeg har en gang opplevd å få mye vann i løpet i kraftig regnvær og så skutt og det var ingen trivelig opplevelse med kraftig overtrykk, en stor sky fremfor munningen og sluttstykke som satt dønn fast en stund før jeg endelig fikk åpnet det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...