Jump to content

Erfaringer med div. "Billig kikkerter".


Spinnacker

Recommended Posts

Jeg har vært i den fantastiske situasjonen å ha mye penger i alle år, så jeg har hatt billige sikter.

 

1. Tasco 6x40. ble 18 år, før det ble kroken på døra. er ikke ille det.

2.Tasco 3x32. Ble 13 år. Da løsna retikkelet. Men etter 2 år, begynte den å dugge inni. Men da var garantien ute. Kosta meg hele 550,- so who care's.3. Nå driver jeg på min 1. sesong med et Jahtijaktsikte. 2.5-10x50 m/opplyst prikk i retikkelet. Fantastisk godt å skyte med lyset på. Kjøper aldri et sikte uten lys igjen, etter å ha prøvd dette.

 

Ønsker deg lykke til, og vær klar over at du kommer til å få pepper for at du går for billige sikter. Her inne mener dem at siktet skal koste mer enn rifla. Det tillater ikke min lommebok, så den saken er grei. Ikke har jeg trengt det de siste 20 åra heller. Denne sesongen er det 20 år siden jeg tok jegerprøven, og kunne jakte lovlig. Men jeg har jakta siden jeg var 10 år. Det er 24 år. Dyreste rifla jeg har hatt, kosta 5500,- med kikkert. Dette var helt nytt, og ble kjøpt i '92. Dyreste hagla jeg har hatt kosta 3500,- og den var brukt o/u. Det var i '95.

 

Ting trenger ikke å koste skjorta, for at man skal få utøvd hobbyen og livsstilen sin.

 

I år, så har jeg brukt mer penger på jakt, enn jeg har gjort på 15 år. Jeg har kjøpt meg lyddemper og 2.5-10x50 m/lys kikkert(solgte 2 våpen for å få råd til dette.) Så har jeg kjøpt meg helt ny camo bekledning og støvler fra Jahtijakt. Jeg har kjøpt mye ammo, og trent som faen med rifla. Og nå har jeg kjøpt en Jærven fjellduk thermo extreme hunter king size + lommevarmer på bensin. Har forbanna meg på at jeg aldri skal fryse et sekund mer enn nødvendig lenger.

Link to comment
Share on other sites

Det er to muligheter her:

 

1. Glem det, du får det du betaler for og jakta er for viktig til å kaste bort tid på såpass billig skrot.

 

2. Javisst, bare kjøp den, men regn med endel irritasjon på kjøpet.

 

 

Du får mye bedre optikk om du dobler den prisen, og kjøper fra en leverandør som kan tilby garanti fra en etablert produsent, disse billigkikkertene er som regel snekret sammen i Kina og hvis man bestiller 2000 stykker så kan du få ditt eget navn preget inn som "merke" på den.

Link to comment
Share on other sites

Syntes faktisk ikkje det var noko billig i pris,men tviler ikkje at det er "billig" kvalitet. Sjekk heller bruktmarkedet , trur du kan finne mange fine Leupoldar mellom 1000 til 2000kr. Dei har livstidsgaranti så det treng ein ikkje bekymre seg for, dessuten har dei topp mekanisk kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg mener at alle har råd til en Leupold VX-1, å gå for noe billigere blir for mye gambling. Selv om det finnes de billig siktene som holder stand (ofte faste forstørrelser) er det svært mange eksempler på dem som ikke gjør det. Er lommeboka skrapet og en ikke har annen mulighet for å skaffe seg bra verktøy til jakta, gå for en 4x32 jallahiti eller tilsvarende.

 

Husk også at å kjøpe billig fort kan bli dyrt. Må en selge siktet etter en 2-3 reklamasjoner fordi en ikke lenger har tillitt til siktet, for så kjøpe noe dyrere er det en dårlig deal.

 

Forstår meg heller ikke på folk som kjører rundt i dyre biler, har dyre hus og generellt satser på kvalitet "all over", men når det kommer til våpen og kikkert så skal det helst være av sorten som ligger under nederste hylle.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med "billlig" kikkerter? F.eks :

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

 

Eller kikkerter fra Prohunt.no?

 

Kom gjerne med flere alternativer. :D

 

Styr unna disse ZOS-kikkertene. Dette er ett merke som er omtalt ganske mye før og blir/ble solgt av

MBO Trading. Noe av det værste rælet som er å få kjøpt for penger. Skal du ha ett rimelig men bra kikkertsikte bør du gjøre som de andre skriver: Sjekk bruktmarkedet for Leupold-kikkerter. En del av de er forresten ganske rimelig nye også.

Link to comment
Share on other sites

For all del, man får kikkerter i de lavere prissjiktene som er fullt brukbare, og jeg har et eksempel på det her.

 

En kikkert som vandrer rundt både i våpenskapet mitt og i nabolaget når nøden er ute og en annen (billig) kikkert har gått føyken, det er en utgammel 4x32 Miroku (fast forstørrelse ja) som rett og slett ikke er mulig å ta livet av.

Den har fått så mye juling gjennom årene at en Zeiss antagelig hadde ramlet fra hverandre, den mangler begge lokkene over justeringstårnene, er hakkete og stygg, men....

Den holder sikte/treffpunkt 100% uansett, den dugger ikke innvendig, og den funker!

Får du motlys så blir det som å se gjennom et melkeglass, men det er normalt til den prisen.

 

På den andre siden har jeg en 2,5x32 Miroku av omtrent samme alder, den er tett, men justeringsskruene funker ikke og retikkelet vandrer rundt som det selv vil, ifølge forrige eier begynte det sånn etter 2 års pen bruk.

 

Jeg har også liggende en billig (1000 kroners) Bushnell (Sportwiew?) hvor det kun er en stolpe igjen i trådkorset som holder seg på plass, de andre går som vindusviskere inni der.

Den holdt knappe 2 års bruk før treffpunktet begynte å vandre.

 

Jeg hadde en 3-9x34 Burris Fullfield, også en billig modell fra en ellers god produsent, der løsnet hele justeringsrallemikket og ble liggende og skrangle inni røret mens jordspruten sto halvveis mellom standplass og skiver.

Den fikk jeg byttet inn på garantien da den bare hadde gått 9-10 skudd, la i litt mellomlegg og fikk en litt dyrere 3-9x40 Burris Signature isteden, og den har tålt det meste, først på en Marlin i .45-70 og siden på en Sako i .308.

Prisforskjellen var 1600,- men kvalitetsforskjellen var milevis i avstand.

 

Jeg har en billig utgave av Tasco på den salongen jeg bruker på skjære og trost i hagen, den har det gått et "skall" av linsa på så du har litt dårlig siktebilde, pluss at du må bikke på den så glassbiten ikke skygger for trådkorset, men den fungerer jo på et vis.

I tillegg må den behandles med forsiktighet for at siktepunktet ikke skal forandre seg, gir du den et klapp med flat hånd så må du justere 4-5 knepp tilbake.

Den brukes for det meste til å jekke ned storskrytere som mener at de er verdensmestre, å treffe 0,33l. ølbokser på 60 meter med den er nemlig en utfordring selv for de som kjenner riggen.

 

Jeg har forøvrig liggende flere "navnløse" billigkikkerter her som venner og bekjente har lagt igjen etter at de har klikket.

Felles for dem alle er at de er billige, tildels veldig billige, og at de var nært ved å gi eieren magesår.

 

Halvparten ga opp ånden under trening og skiveskyting, resten gikk istykker under jaktsituasjon og fellesnevneren der var at minst en jaktdag gikk i dass på grunn av kikkerthavari.

Hvis man ikke har en reserve liggende eller er fortrolig med å bruke åpne sikter så går kanskje flere dager i dass.

 

Det er surt hvis man har betalt for en jaktreise...

 

 

Redigert pga. feiltasting

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg hadde en weaver K2,5 i 10 år på rifla mi. før det sto den 5 år på salongen. å før det vet jeg ikke, da jeg fikk kjøpt den brukt. den kikkerten holdt brutal bruk i 15 år ++ før den plutselig en dag dugget (dvs den hadde dugget i løpet av vinteren) men slikt kan skje i de beste famlier etter såpass mange år. så da kjpte jeg meg en leupold 2,5X som sitter på rifla nå. den skjøt jeg inn i fjor å har ikke rørt stilleskruene etter det. det er jo og en billigkikkert, men den funker som bare det.

 

generelt er min erfaring at om du skal kjøpe billigkikkerter, kjøp en fast forstørrelse. de har færre ting som kan begynne lekke eller svikte på andre måter. flytting av treffpunkt samtidig som man endrer forstørrelse er et eksempel...

 

man får hva man betaler for sies det.....

Link to comment
Share on other sites

Min pappa har et ca 20 år gammelt tasco 4x40 kikkertsikte av ukjendt modell, j***** høyt montert på en Mauser 30-06. Har vikert i alle år den selv om beskyttelsen til justeringsknappene har falt av, hele siktet har fått "slitt av" all malinga, gummiringen i okularet er borte slik at siktet dugger etter våte dager, siktet og montasjen har en real bulk etter å ha blitt mistet i ei steinrøys og linsene er temmelig ripete og fæle etter bruk av ymse materialer til å tørke borrt dugg og vann med.

 

Jeg hadde aldri klart å ha et slikt sikte på en av mine våpen, da sparer jeg heller litt lenger og kjøper noe litt mer "safe". Selv kjøper jeg ikke sikter under klasse Leupold(bushnell til salongen).

Nå er jeg interessert i våpen og tilbehør i tillegg til jakt, og fryder meg av et klart og godt sikte med god kvalitet. De billigste siktene hadde jeg ikke brukt om jeg hadde fått dem gratis.

Det KAN fungere bra lenge, men det blir som regel som å kjøpe sykkel på Europris og tro at man har spart penger :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i den fantastiske situasjonen å ha mye penger i alle år, så jeg har hatt billige sikter.

Que :?:

 

 

Jeg var ironisk her :wink: Jeg er og har alltid vært fattig. Men sånn er livet. Så da har jeg alltid kjøpt det billigste rælet jeg kan. Og det har da stort sett funka tilfredsstillende til min hobby ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar. Har ikke tenk på Leupold kikkerter i det hele tatt. Ser skytesport.no selger disse. Ser de har en Leupold VX-2 6-18x40, justerbart objektiv til under 5000 kr. Og at det er livstids garanti på kikkertene, bør vel si litt om kvaliteten vil jeg tro!? Ser de har betegnelsene VX-1, VX-2 og VX-3. Hva er foskjellen på disse?

Link to comment
Share on other sites

Har bare Leupold sjøl.

VX-I på salongen.

VX-II på det andre.

Vx-I har ikke klikk på høyde og bredde justeringen.

VX-II har klikk samt bedre linsebehandling, du ser godt forskjell. VX-II har også gjenger for solblender ol.

Vil anbefale deg og kjøpe med en solblender med det samme, er et must i motlys!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...