Jump to content

våpen som er arvet


Rakklo

Recommended Posts

Har ett spm ang ett våpen jeg har arvet!

Jeg har da ei remington long rifle 22 kal , som jeg arvet etter min far som døde i 1985 , den var da registrert på han men det har ikke blitt gjort noe siden den gang, det jeg lurer på er om jeg kan få den registrert på meg uten noen store problemer ...

Håper noen kan gi meg noen gode og kloke svar...

Link to comment
Share on other sites

Dette har ingen ting med amnestiet å gjøre.

 

Ta kontakt med det lokale politi og forklar dem saken. De blir bare glade for å få orden på registret ved å fjerne våpnet fra en død mann.

Overføringen til deg går som arv og er følgelig gebyrfri. Muligens må du ha samtykkeerklæring fra andre mulige arvinger om at det er greit at nettop du skal ha våpenet.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Dette har ingen ting med amnestiet å gjøre.

 

Ta kontakt med det lokale politi og forklar dem saken. De blir bare glade for å få orden på registret ved å fjerne våpnet fra en død mann.

Overføringen til deg går som arv og er følgelig gebyrfri. Muligens må du ha samtykkeerklæring fra andre mulige arvinger om at det er greit at nettop du skal ha våpenet.

 

Lykke til!

Det er ikke alltid så enkelt, og kommer litt ann på hvilket politikammer en har med å gjøre.

Jeg hadde en liknende sak for endel år siden da min far døde, og han etterlot seg endel våpen. Naiv som jeg var trodde jeg dette var en enkel sak å orden opp i og tok med meg hans våpenkort til politiet for å få orden i dette.

Dama på kammeret satte seg fullstendig på bakbeina og krevde at våpna skulle selges, da jeg selv alderede hadde våpen som dekte de samme behov. At det var arv hadde ingenting med saken å gjøre. Jeg prøvde å argumentere med at det ved arv skulle vises litt lemplighet, uten å få noe forståelse.

Jeg har mange kjente i politiet og fikk en av dem til å prøve å snakke med dama, men det var bastant nei. Dette er nå 10 år siden og våpna står fortsatt hjemme hos min mor, og det har aldri vært gjort noen hendvendels fra politiet ang disse. Hverken før jeg prøvde å få ordnet opp i det, eller etter.

 

Jeg er fulstendig klar over att disse våpnene nå besittes ulovlig, men det er ikke min mor. Hun har aldri hatt befatning med dem, og aner vel knapt at de eksisterer.

 

Men når det dreier seg om kun ett våpen, slik trådstarter beskriver, bør det vel være grei skuring.

Link to comment
Share on other sites

ok takk for opplysningene , har liksom ikke så veldig lyst til å ha ett uregistrert våpen i huset , men da er det ingen fare å oppsøke det nærmeste politikammeret å si i fra...

 

Er nok ikke dumt det nei...du kan fort gå på en smell hvis det skulle bli stjålet! lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Burde ikke være et problem. Det skal heller ikke koste deg noe siden hagla er arvet og det før 1990 (så lenge du var i lovlig alder til å erverve våpen på det tidspunktet da). Hagler ervervet før 1990 er vel heller ikke registreringspliktige, men det er mulig dette bare gjelder kjøpt våpen (gjelder ikke halvauto).

Link to comment
Share on other sites

Burde ikke være et problem. Det skal heller ikke koste deg noe siden hagla er arvet og det før 1990 (så lenge du var i lovlig alder til å erverve våpen på det tidspunktet da). Hagler ervervet før 1990 er vel heller ikke registreringspliktige, men det er mulig dette bare gjelder kjøpt våpen (gjelder ikke halvauto).

 

 

Nå er det vel strengt tatt salongrifle det er snakk om her.

Link to comment
Share on other sites

ok takk for opplysningene , har liksom ikke så veldig lyst til å ha ett uregistrert våpen i huset , men da er det ingen fare å oppsøke det nærmeste politikammeret å si i fra...

 

Våpnet er jo strengt tatt ikke uregistrert. Den er jo registrert på en død person. Så da faller amnestiet ut.

Den gjelder for kun for våpen som ikke er registrert i i noen registre.

Fram til år 2000 var arv av våpen en rettighet. Etter det skulle det behovprøves. Søkes på vanlig måte.

I den nye våpenforskriften er det åpnet for arv på inntil 3 våpen.

Hvis du har et våpenkort fra før kan jeg ikke se at det skal være noe problem å få salongrifla overført til deg.

Link to comment
Share on other sites

ok takk for opplysningene , har liksom ikke så veldig lyst til å ha ett uregistrert våpen i huset , men da er det ingen fare å oppsøke det nærmeste politikammeret å si i fra...

 

Våpnet er jo strengt tatt ikke uregistrert. Den er jo registrert på en død person. Så da faller amnestiet ut.

Den gjelder for kun for våpen som ikke er registrert i i noen registre.

Fram til år 2000 var arv av våpen en rettighet. Etter det skulle det behovprøves. Søkes på vanlig måte.

I den nye våpenforskriften er det åpnet for arv på inntil 3 våpen.

Hvis du har et våpenkort fra før kan jeg ikke se at det skal være noe problem å få salongrifla overført til deg.

 

Så det du i prinsippet sier er at hvis en har en del våpen registrert på seg fra før, vil det være en fordel å vente med å søke på arv av våpen til den nye forskriften trer i kraft? Sånn i tilfelle man skulle få avslag pga manglende behov...

Link to comment
Share on other sites

Våpnet er jo strengt tatt ikke uregistrert. Den er jo registrert på en død person. Så da faller amnestiet ut.

Den gjelder for kun for våpen som ikke er registrert i i noen registre.

Fram til år 2000 var arv av våpen en rettighet. Etter det skulle det behovprøves. Søkes på vanlig måte.

I den nye våpenforskriften er det åpnet for arv på inntil 3 våpen.

Hvis du har et våpenkort fra før kan jeg ikke se at det skal være noe problem å få salongrifla overført til deg.

 

Så det du i prinsippet sier er at hvis en har en del våpen registrert på seg fra før, vil det være en fordel å vente med å søke på arv av våpen til den nye forskriften trer i kraft? Sånn i tilfelle man skulle få avslag pga manglende behov...

 

Jeg tenkte ikke slik på det, men siden du nevner det så ja. Når våpnet har hvert registrert på en død person siden 1985. (i dette tilfellet) Så hva gjør en måned eller 3, fra eller til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kompis som arvet en mauser. Kompisen har ikke jegerprøven og kommer ikke til å ta prøven og å begynne å jakte.

Han skyter ikke konkuranse og kommer ikke til å begynne å skyte konkuranse.

Han fikk registrert denne på grunn av affeksjonsverdi, men uten lov til å kjøpt ammo.

Det ble påskrevet i våpenkortet.

Omregistreringen var kostnadsfri. Rett nedadgående slekt.

Det ble krevd underskrift fra de andre arvingene på at han kunne arve rifla.

Link to comment
Share on other sites

Fikk selv registrert ei gammel salongrifle og ei gammel haggle som jeg arvet etter min far. Dette er 6-7 år siden og det var ikke spørsmål om noe. Dette var i Trondheim, men loven må da tolkes likt i hele landet! Ei sur kjerring kan da ikke bestemme dette? Er det ikke et annet politikammer i samme fylke da som du kan henvende deg til?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...