Jump to content

Nytt kikkertsikte, 4-14x eller 5,5-25x?


SofaBamse

Recommended Posts

Har to sikter for lite for garderoben, og synes Falcon så ut som gode greier til grei pris. Tenkte å prøve en fast 10x42, og en justerbar. Er bare usikker på hvilken av modellene jeg burde gå for, hvilke bruksområder og fordeler/ulemper har man egentlig med de ulike rekkeviddene (4-14x, 5,5-25x)?

Vil uansett gå for B20-retikkel med lys.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke store forskjellen på 4 og 5,5 ganger forstørrelse, men det er stor forskjell på 14 og 25.

Det store spørsmålet er hvordan paralaxejusteringen er på det større siktet.

Man kan klare seg uten paralaxejsutering med zoom opp til 14 ganger, men ikke uten det med zoom opp til 25 ganger.

Link to comment
Share on other sites

Har 4-14 selv, den har en del dorulleffekt men har hørt at 5,5-25 er verre. Vær obs på at disse kikkertene er tunge.

Har min på salongrifla. Med MIL justering i tårnene, mange tilgjengelige klikk og B20 retikkel er den ypperlig og byr på god trening i vind og på lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden kjøpte jeg to stk 4-14 Falcon Menace. Returnerte dem da jeg ved inspeksjon fant at begge hadde tårn som var merket med 6 MIL, mens faktiske klikk per runde var 58. Optisk sett ganske greie, spesielt for prisen.

Link to comment
Share on other sites

Så innom sida til vector optics, og det var rikelig å velge i for en som ikke helt har peiling.

Har de noen med omlag samme funksjoner som Falcon'en? (FFP, mil-streker, cirka 4-14 forstørrelse, pris mellom to og tre tusen)

 

Fant Viper PST, men den hadde MRSP på 1000 dollar, og vet ikke helt om jeg får finansministeren med på de prisene enda...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tydeligvis ikke noen veldig rigid holdning til dette med budsjett... Nå sitter jeg her og vurderer Vortex Viper PST 6-24x50 (fordi MBO har den inne). Koster like mye som de to andre jeg vurderte til sammen, men er det like bra som de to til sammen skal tro?

Link to comment
Share on other sites

Ser egentlig på FFP som en vesentlig del, om jeg ikke skal ha det føler jeg at jeg like godt kan gå for vanlig tysk 4 i stedet for mil-streker. Og jeg har etter hvert utviklet en svakhet for litt mer fancy retikler (utstyrshore under opplæring, kan man vel kalle det :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Har FFP på jaktkikkertane mine frå Zeiss, og er glad i det. Vortexen blei kjøpt for å "leike litt" på lengre hold med lavt budsjett. Mil strekene stemmer på 16x, og i mitt hode er det nok der den kjem til å stå også ved skyting på lengre hold... Men har for lite erfaring med det enda til å konkludere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...