Jump to content

Ny våpenkoffert


McIver

Recommended Posts

Litt usikker på om dette er rette stedet for dette spørsmålet, men jeg prøver.

 

Er på utkikk etter ny våpenkoffert for å ha med på lengre jaktreiser der fly og mye farting innegår.

Den bør ha plass til 2 våpen, som f.eks rifle + hagle eller rifle med ekstra løp, to kikkerter osv..

Den bør tåle mye og være låsbar.

 

Har kanskje sett for meg Pelicase som beste alternativ sålangt. Der kan man også ha flere skuminnlegg som er tilpasset etter hva du skal ha med.

Finnes også mange forskjellige alternativer her, så hvilket er best? Noen som kan anbefale andre alternativer?

 

Evt noen som vet hvor man kan få fin pris på pelicase?

Link to comment
Share on other sites

Har pelicase laget for blaser nå, har hatt flere våpenkofferter før, men ingen kan sammenlignes med pelicasen. den har hjul slik at den fungerer som en trillebag, og du kkan plukke ut små terninger av innmaten for å tilpasse den riflen din, eller du kan få den såret ut som på blaser pelicasen min. anbefaler pelicae på det sterkeste, den er dyr, men lønner seg i lengden.

Link to comment
Share on other sites

andsto; Hva mener du med at de har pelicase kofferter laget for Blaser nå? Er selve kassen laget spesielt for Blaser? Form, logo eller noe lignende? Eller lager de innmaten spesielt for Blaser? Knall hvis du kunne henvist til en link eller noe :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis han har en som er skåret for Blaser kan det være en slik:

http://www.eurooptic.com/blaser-r8-ulti ... green.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

med slik innredning:

http://www.eurooptic.com/blaser-r8-jaeg ... ckage.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

den burde fylle kravene dine til rifle med to løp og to kikkerter.

Blir litt verre med rifle og hagle i denne.

 

Der et en hendig størrelse. Bruker en Storm IM 3100 selv

https://www.kofferfunshop.de/en/storm-c ... -foam.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Hvis du skal ha med rifle, to løp og to kikkerter samt hagle, ville jeg sett på:

https://www.kofferfunshop.de/en/storm-c ... -foam.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

den er 6 cm. høyere innvendig, da kan våpnene legges ned på høykant, ikke flatt som du ser bilde av i Pelican koffertene.

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Skjære ut gjør man selv med en elektrisk stekkniv. Jeg kjøpte en SKB på nettet typen svær og merket med tusj rundt våpenet, demper, tofot, avstandsmåler, osv og bare skjærte ut med en elektrisk kniv til 199 spenn.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pelicase 1750(?), og jeg skar først ut til rifla og hagla. Men endringer skjer fort med kikkert, stokk, osv her i huset, så måtte ha en litt mer universal løsning. Jeg tok da ut den utskjærte plata og erstattet den med en slags knotteskumgummi kjøpt på Biltema. Limte denne ned med spraylim.

 

Dette blir såpass trangt at alle rifler, hagler mm blir klemt på plass i skumgummien og rikker seg ikke en mm på flyreiser osv. Så jeg anbefaler å gjøre slik, så slipper du å ergre deg om noe utstyr byttes ut!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde engang en Pelicase 1750, men synes den er noe myk i plasten mht å beskytte våpen 100% i flybagasjen. Det eneste jeg ville putte mitt reisfølge inni ville vært en Hardigg Hardcase, noe jeg selv har til en av mine boltsmellere. Plasten på denne er virkelig tykk og hard uten at noe kan bøye seg. Mulig det går å bestille custom innlegg til en sånn kasse for andre våpen.

 

http://www.pelican.com/cases_detail_mobile_military.php?Case=472-M24

Link to comment
Share on other sites

Hardigg "containeren" er ganske tung, men den har en spesiell utsparing til kikkertsiktet og løpet, sånn at det kun er stokken som går i spenn og er i kontakt med innmaten inni kofferten. Jeg kan poste noen bilder av denne, hvis noen er interessert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde engang en Pelicase 1750, men synes den er noe myk i plasten mht å beskytte våpen 100% i flybagasjen. Det eneste jeg ville putte mitt reisfølge inni ville vært en Hardigg Hardcase, noe jeg selv har til en av mine boltsmellere. Plasten på denne er virkelig tykk og hard uten at noe kan bøye seg. Mulig det går å bestille custom innlegg til en sånn kasse for andre våpen.

 

http://www.pelican.com/cases_detail_mobile_military.php?Case=472-M24

 

Jøss,,

Blir du med flyet til det lander? eller kaster du deg ut under fart?

 

15,6 kg uten våpen, og 900 dollar fra USA. Da snakker vi fraktkostnader under kjøp og senere bruk.

Hvordan den andre kan være for myk i plasten, når den kan kjøres over med bil er i reklamen, utløser vel heller en reklamasjonssak for feilproduksjon av den du hadde.

 

For oss andre holder det mer en nok til alle reiser innenlands, og som innpakking til innsjekket bagasje hos oppegående flyselskap som ikke flyr herkules.

Link to comment
Share on other sites

Hardigg "containeren" er ganske tung, men den har en spesiell utsparing til kikkertsiktet og løpet, sånn at det kun er stokken som går i spenn og er i kontakt med innmaten inni kofferten. Jeg kan poste noen bilder av denne, hvis noen er interessert.

 

Fint om du kunne legge ut bilder ja, bilder er alltid bra :-)

Link to comment
Share on other sites

Heisan.

Hvis det bare er for blaser med to løp og to kikkerter, holder det med IM3100

 

Her ser du hvordan en annen forumbruker har innredet sin:

http://www.pej.no/wp-content/uploads/20 ... 00x336.jpg" target="_blank" target="_blank

 

denne er faktisk tykk nok til at løpene kan ligge i vær sin høyde. Per Erik har bare kuttet i det øverste laget av to i sin koffert.

 

http://www.pej.no/2010/05/24/storm-case-im3100/

 

Forskjellen på lengden på IM3300 og IM3100 merkes godt når den skal inn i bil under turen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, du har rett i det. Har tenkt både på IM3100 og IM 3200, men ser at IM3300 er kjekk å ha med mest mulig plass når man først skal ut å reise. Meningen er at jeg skal bruke denne på fly og lengre reiser. Til skytebanen og jakt hjemme blir det nok vanlig futeral.

 

Jeg hadde en "vanlig" våpenkoffert i aluminium med beslag tidligere, kostet ca 1000-1200 og jeg hadde hørt mye skryt av den.

På første flyturen så revnet den ene siden på kofferten i skjøten, bare et under gjorde at ikke alt ramlet ut eller hva verre er...

Etter den episoden bestemte jeg meg mer eller mindre for å investere i Peli Case.

 

Når det gjelder størrelsen så har jeg ikke helt bestemt meg enda, liten og smekker eller stor og plass til alt!

Ønsker jo at den skal ha plass til andre fremtidige våpen også - som kanskje ikke kan demonteres slik som Blaseren.

Link to comment
Share on other sites

Min store SKB koffert veier under 20kg med Saueren, tofot, demper, 4 magasin og både match og jaktpipe. Det var målet for min del mtp flyreiser. Jeg skal ikke gå rundt med den på ryggen så alt under 20kg for å få den med på flyet uten stress er gull. Har brukt den med ut til jaktfeltet også i åpen båt på sjøen og det er digg å ha en koffert som du nærmest kan bruke som kano om shtf. Kofferten ble slengt i strandkanten under avlossing med bølgeskvulp og det som hører med. Genialt!

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Seint svar, men er en pelicase som er skåret ut for blaser med stor blaserlogo i lokket jeg har, er ikke samme innmat i denne som de andre pelicasene jeg har vært borti. De vanlige pelicasene er det myk skumgummi som det er små kuber du piller ut, denne har en mere fast skumplast som er skåret ut på forhånd for hver enkel del til Blaseren. Har ikke vært borti noe mer solid koffert til våpen en denne.

 

Bestilte min koffert fra eurooptic.com husker ikke akkurat pris og frakt nå, men det var billigere enn å kjøpe noe lignende i Norge. Vet ikke om noen i Norge eller Europa som selger disse koffertene, men sett de i alle våpenbutikker i USA som selger Blaser, men vet kun om eurooptic som har disse i nettbutikken sin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Glemte egentlig at etter at jeg skar ut skumgummien for saueren med magasin osv,kjøpte jeg en AIM rangebag som passer veldig fint i kofferten med bare et lag skumgummi. På den måten får jeg litt kinderegg hvor jeg kan bare bruke rangebagen når jeg er kommet dit jeg skal hovedsakelig bruke rifla.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kvalitetsmessig er koffertene fra Capro helt i toppen ilag med pelicase osv. Fordelen med en capro koffert er at du kan få lagd kofferten helt som du vil. For eksempel kan du få lagd kassen i alt fra 6mm lettvektsplast og opp til 12mm finer.

Gode og slitesterke metallister, låser og hengsler gjør at kofferten varer og varer!

Foam-innlegg cnc freses etter spesifikasjoner dere kommer frem til.

 

Har selv Capro riflekoffert, og jobber en plass der vi har ca 500 capro kasser og rack i alderen 0-20 år som lastes inn og ut av biler hver uke.

 

Om du lurer på mere er det bare å spørre!;)

 

Eirik.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...