Jump to content

magnum1 10mm lading


aps

Recommended Posts

Her er litt notater rundt lading til magnum 1 for bruk i STI, setter pris på om noen har korreksjoner eller andre vettuge bidrag

 

Hylser er målt, snittlengde er overaskende nok ca 25.00mm så går for det, og volum på hylsene er fra 24.7-25.3gr vann, snitt også her ca 25 blank

 

Siden VV sine data i siste revisjoner er 100% ubrukelige på 10mm, (ladeboken sine er faktisk vettuge) blir det brukt gamle VV ladedata + QL + sjekking av amerikanske ladetabeller

 

Kulen jeg har kjøpt er partizan 170gr mantlet, dia målt .398-398.5, lengden er målt til 15.01mm(.591) i snitt med min/max 14.98-15.02

Hylser er engangsskutte merket FC, (american eagle 180gr fabrikkshylsene)

 

Lader noen få med 7.2gr N340 for å verifisere at disse soter/er lave på chrono, før hovedladningene blir 7.5gr for første test.

Valgt såpass raskt krutt som N340 siden kulen er relativt lett.

 

7.5gr N340 skal i teorien 1207fps, og PF205,2 ved 15c noe som bør holde faktorkravet lett uansett.

 

8gr N340 som er max skal i teorien gi 1265fps og PF 215, men ser da på N350/3n37 om jeg chroner for lavt, da det er små marginer og rom for feil hva trykk angår

 

Cartridge : 10 mm Auto (SAAMI)

Bullet : .400, 170, FP Partizan

Useable Case Capaci: 14.983 grain H2O = 0.973 cm³

Cartridge O.A.L. L6: 1.260 inch = 32.00 mm

Barrel Length : 6.0 inch = 152.4 mm

Powder : Vihtavuori N340

 

Step Fill. Charge Vel. Energy Pmax Pmuz Prop.Burnt B_Time

% % Grains fps ft.lbs psi psi % ms

 

-04,0 79 7,20 1171 518 25245 3357 100,0 0,638

-02,0 80 7,35 1189 534 26444 3405 100,0 0,625

+00,0 82 7,50 1207 550 27683 3453 100,0 0,612

+02,0 84 7,65 1225 566 28965 3500 100,0 0,600 ! Near Maximum !

+04,0 85 7,80 1242 582 30290 3547 100,0 0,589 ! Near Maximum !

+06,0 87 7,95 1259 599 31659 3594 100,0 0,577 ! Near Maximum !

+08,0 88 8,10 1276 615 33073 3641 100,0 0,567 !DANGEROUS LOAD-DO NOT USE!

 

 

 

Beklager at posten er tørr/kjedelig for ikke ladenerder, men 10mm er utrolig morro! ;)

Link to comment
Share on other sites

TS. Du skriver "10mm ladning"! Det er vel "10 mm Auto" da. :)

 

Virker som mye teori her. Kanskje du skulle se mer etter trykktegn på hylse og så bakke litt tilbake for en maksladning. Våpen er forskjellige og hvis du er ute etter en maks ladning i ditt våpen, er det vel bedre å se etter trykktegn, enn hastighet.

 

Jeg har ikke 10 mm Auto. Men jeg har ladd en del for andre våpen. Og jeg stusser over dette med hylselenger. Sitat: "Hylser er målt, snittlengde er overaskende nok ca 25.00mm ..." Det interessante både for trykk og pressisjon, er største og minste lengde på hylsene. Den bør varriere minst mulig. Har du trimmet hylsene? Ser også at i min utgave av Våpenjournalens Ladebok, anbefales en makslengde på hylsene til 25 mm Og en trimmelengde på 24,9 mm. Vet ikke om dette er justert, hvis ikke kan det også hende at hylsene dine er noe for lange.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet første serie med 10mm til min 6" KPS omega Match med 180gr kuler og 3N37 - perverst god presisjon i våpnet.

Men har ikke fått kronet ladningen da, bare stolt på VV. Men frisk var den 8) Har tenkt å prøve noe N105 også på sikt.

Link to comment
Share on other sites

TS. Du skriver "10mm ladning"! Det er vel "10 mm Auto" da. :)

 

Virker som mye teori her. Kanskje du skulle se mer etter trykktegn på hylse og så bakke litt tilbake for en maksladning. Våpen er forskjellige og hvis du er ute etter en maks ladning i ditt våpen, er det vel bedre å se etter trykktegn, enn hastighet.

 

Jeg har ikke 10 mm Auto. Men jeg har ladd en del for andre våpen. Og jeg stusser over dette med hylselenger. Sitat: "Hylser er målt, snittlengde er overaskende nok ca 25.00mm ..." Det interessante både for trykk og pressisjon, er største og minste lengde på hylsene. Den bør varriere minst mulig. Har du trimmet hylsene? Ser også at i min utgave av Våpenjournalens Ladebok, anbefales en makslengde på hylsene til 25 mm Og en trimmelengde på 24,9 mm. Vet ikke om dette er justert, hvis ikke kan det også hende at hylsene dine er noe for lange.

 

10mm, 10mm auto, 10x25, 10mm FBI, 10mm norma, 10mm autopistol, 10mm automatic, 10mm bren ten, the ten, kjært barn mange navn! ;)

 

Det er utelukkende teori , men har heldigvis ladet det aller meste av kortpang kalibere fra før, så litt erfaring skal jeg skryte på meg ;)

 

Det er ytterst få/ingen som trimmer pistolhylser, og hylselengden var 24.94 på laveste og 25.05 på høyeste, og +-0.05 er uansett innenfor, klarer nok ikke trimme det noe særlig bedre uansett om jeg hadde prøvd.

 

Trimme til 24.9 utgår da man er påkrevd ha 25.00mm minimum i klassen det skytes (magnumfelt 1), så blir litt sortering av hylser for konkuransebruk/trening.

 

Standard maxlengde er forøvrig 25.2mm, QL sine default er 25.15, starline er visst generelt 25.1'ish i snittlengde, har bestilt flere slike men utgår

 

Jeg går ikke etter maxladning, kun etter laveste presise ladning som holder faktorkravet i klassen og veksler, men selvfølgelig ser jeg jo etter trykktegn, som når man lader andre ting. Fordelen med 10mm over nettop .40S&W som er "forbudt" indirekte via hylselengde er jo at man trygt og langt innenfor maxladning når man klarer faktor med god margin.

 

 

 

 

Jeg ladet første serie med 10mm til min 6" KPS omega Match med 180gr kuler og 3N37 - perverst god presisjon i våpnet.

Men har ikke fått kronet ladningen da, bare stolt på VV. Men frisk var den 8) Har tenkt å prøve noe N105 også på sikt.

 

Ut og chrone! hvordan kuler og nøyaktige dimensjoner brukte du? hadde vært morro å sett hva teorien bak din også sa. den første ladeboken til VV har endel uti rødten på det jeg har sjekket ;)

 

Min chrono er for tiden litt missing in action, men har bestilt ny uten at den ser ut til å komme umiddelbart, så blir vel å snylte chrono av noen en dag.

 

Vi får samkjøre ved anledning og se hvor mange 10mm skyttere vi klarer i 1 magnumfelt? (jeg har rekruttert med hylseplukkere allerede)

Link to comment
Share on other sites

Trimme til 24.9 utgår da man er påkrevd ha 25.00mm minimum i klassen det skytes (magnumfelt 1), så blir litt sortering av hylser for konkuransebruk/trening.

 

Så vidt jeg kan se så er hylselengden på 10mm Auto oppgitt til 25.20 mm, eller 0.992 in. Da må det vel være dette som gjelder for om den er lovlig i Magnum 1 eller ikke, ikke om du tilfeldigvis har blandet inn en tomhylse som måler 24.99 mm?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan se så er hylselengden på 10mm Auto oppgitt til 25.20 mm, eller 0.992 in. Da må det vel være dette som gjelder for om den er lovlig i Magnum 1 eller ikke, ikke om du tilfeldigvis har blandet inn en tomhylse som måler 24.99 mm?

 

Ja, mine tankegang og, men koster meg lite å bare sortere hylsene også, så det er 0 tvil.

Link to comment
Share on other sites

aps. Folk som skyter Dynamisk, trenger nok ikke å trimme sine pistolhylser. Og noen vet ikke bedre. :) Men skal du ha pressis ammo for magnum klassen (eller felt), bør du nok vurdere det. Forventer at, du da klarer å få samlinger under en tomme på 25 meter. Klarer du det uten å trimme er jo alt greit, men jeg tviler. Selv om du har ladd litt før. :)

 

Skal en pirke, så er det kammeret på ditt våpen som bestemmer hylselengden. Ikke en tabell, eller et program. Uansett - for pressis ammo, bør hylselengen være lik. Og du gjør en dårlig trimmejobb, hvis du ikke klarer bedre.

Link to comment
Share on other sites

Lader 10mm til mag1 med 180grn Berrys/Frontier plated kuler, det funker helt fint, har lada litt med Honady xtp og, men synes det er bortkasta penger da plated kulene virker å holde mål :D

Jeg bruker Viht N105, 10,6grn, C.o.l 32mm, husker ikke eksakt hastighet, mener de ligger på 1120 ish i snitt skutt fra en helt std G20.

Lada samme Starline hylsene 12-13ganger med denne ladningen uten at det ble noe krøll, har prøvd Partizan hylser også, men disse er nok noe romsligere og ga lavere hastighet.

Skal delta i NM spes med Glocken, nå har jeg dog lufta den særs lite, og forrige tur på banen avdekket et så stort behov for trening at jeg vurderer å gå en runde milfelt med den på Oppegård til helga (selvsagt med reduserte ladninger).

 

OBS OBS merk at oppgitte ladning er over maks i Vihtavuoris ladetabell.

Link to comment
Share on other sites

Her skal jeg langt på vei si meg enig med siste taler. Jeg har lenge hatt en mistanke om at hylselengde har betraktlig større innflytrelse på presisjon i håndvåpen en det vi liksom vil tro. Tenker spesielt på forksjell i krymp og vhordan det vil endre trykkets oppbygging i patronene.

 

Når jeg F.eks skyter sliten revolver hylser i CAS revolveren mine opoplever jeg tidvis at det sier Bom, Pang, Piflepang., BOM osv. Lett å tro det er ujevnt kruttmål. Men De hylsene er brukt så mye at det er varierende lengde på dem.

 

Men det å trimmme hånvåpenhylser :shock: Mama Mia

Link to comment
Share on other sites

aps. Folk som skyter Dynamisk, trenger nok ikke å trimme sine pistolhylser. Og noen vet ikke bedre. :) Men skal du ha pressis ammo for magnum klassen (eller felt), bør du nok vurdere det. Forventer at, du da klarer å få samlinger under en tomme på 25 meter. Klarer du det uten å trimme er jo alt greit, men jeg tviler. Selv om du har ladd litt før. :)

 

Skal en pirke, så er det kammeret på ditt våpen som bestemmer hylselengden. Ikke en tabell, eller et program. Uansett - for pressis ammo, bør hylselengen være lik. Og du gjør en dårlig trimmejobb, hvis du ikke klarer bedre.

Nå følte jeg meg truffet på fler punkter her :D

 

Hva skal jeg skylde på med super presis ammo? ;)

Link to comment
Share on other sites

Et pressist våpen og superpressis ammo. Det var ment som en hjelp og konstruktiv kritikk. :) Men, gjør som du vil.

 

Tja... det kan være greit å ha noe å skylde på. :) Eller å innse at kanskje mange av oss trenger å trene tilstrekkelig med idrettspsyklogi og avspenningsteknikk, for å klare det samme, eller tilnærmet det samme i konkuranser.

Link to comment
Share on other sites

Skjønte det var velment, og har nå blitt så nysgjerrig at jeg skal lete i skuffene etter hylsetrimmer når jeg kommer hjem ;)

 

Jeg er dessverre ingen A skytter, B på det beste, skyter stortsett bedre i konkurranser enn på trening, heldigvis. Konsentrasjon når man ikke må yte synker ofte for min del, så psykologi og ymse har mye å si, har en god venn og kollega som skyter alt hull i hull på trening med revolvern sin uavhengig av rev/magnum ammo, men på konkurranser sklir det ut, og han ligger stadig i C.

 

Får vel prøve gå on topic igjen, skal få sjekket med jevnt trimma hylser i increments nedover også for å sjekke kammer. venter på fancy nye doppler chronoen som skulle være i levering i disse dager. sjekke evnt sammenheng i benk mellom ujevn hastighet, hylselengder, spredning.

 

Har iaf sjekket at alt kamrer fint og cycler lett, dro igjennom 5 dummies. er konkurranser både lørdag og søndag, og møter utover kvelden, så får desverre neppe testet noe før til uka.

Link to comment
Share on other sites

Testet 7.2gr og 7.5gr n340 i dag, begge vekslet fint, testet bare funksjon og sjekket etter tryggtegn, hadde ingen chronotilgang.

Kjenner forskjellen

 

Teste 6.8gr og 7.0gr i morgen for å finne ut hvor lavt jeg kan gå før jeg sliter med veksling.

 

Laget noen dummies med swc blykuler, og det blir en heftig bulk i hylsa da, men veksler, må gå litt over standard OAL, på 32 var det ikke håp, mag tillater ca 32.5, måtte ha en runde factory crimp, men blykulene holdt fortsatt .401 etter banking av noen og sjekk.

Link to comment
Share on other sites

Vi får samkjøre ved anledning og se hvor mange 10mm skyttere vi klarer i 1 magnumfelt? (jeg har rekruttert med hylseplukkere allerede)

Hylseplukkere? Nei takke meg til tønne til mag1. :D

 

Går for kun Starline hylser i 610n.

Skal nå prøve N350 (Har brukt N340 og 200gr H&N, men de dataene publiserer jeg ikke), Ideelt virker være N105.

 

 

Apropo hylsetrimming, jeg har brukt LEE sine trimmere. Er ikke fonøyd, pilotene har blitt slitt ned slik at hylselengde krymper ettersom man jobber seg gjennom hylsehaugen. Orker ikke sitte å sveive på "dreiebenk typene", så jeg vurderer Dillon elektrisk til pressa.

 

(Skrevet stakato mellom turene i fjøsen, bare litt trøtt :winke1: ).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

10mm 7,5gr n340 170gr

serie 1

ms fps PF

344,2 1125,534 191,34078

358,8 1173,276 199,45692

358,4 1171,968 199,23456

356,5 1165,755 198,17835

361,7 1182,759 201,06903

 

serie2

347,2 1135,344 193,00848

347,4 1135,998 193,11966

348,4 1139,268 193,67556

354,5 1159,215 197,06655

Link to comment
Share on other sites

Eg brukte 10 mm auto i Mag 1 i fleire år. Kruttet var N350 og 3N37. Kule 180 grain Frontier.

Har notert ladedata på 8,5 grain 3N37 og 6,7 grain N350. Desse gav faktor på litt over 180, med patronlengde som fabrikkstandard.

 

Er skeptisk til N340, blir fort for høgt trykk.

 

Pistolen var ein 2011 med 5" pipe.

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt enig hva kaliberet angår og n340, men 170gr er en lett kule, har studert hylsene og ting ser bra ut, når ikke engang supermyke fed hetter har flata ut er det bra, har lada noen hylser 5-6 ganger, og ser bra ut, hjelper jo med fullstøtta kammer.

 

Jeg har 6" pipe, glemte nevne under chronodata

 

Blir n350 testing snart.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg F.eks skyter sliten revolver hylser i CAS revolveren mine opoplever jeg tidvis at det sier Bom, Pang, Piflepang., BOM osv. Lett å tro det er ujevnt kruttmål.

 

Jeg tror ikke hylselengde gir den effekten. Det jeg tror er at når man blander hylser som er skutt og ladd forskjellig antall ganger, så er messingen blitt hard og sprø i de som har vært med lengst. Da holder de dårlig på kula, og fjærer dårlig slik at forbrenningen ikke blir optimal. De som fortsatt har spenn igjen, gir normalt smell.

 

Hvis jeg skjøt et eksotisk håndvåpenkaliber med dyre hylser, så hadde jeg heller glødet ut hylsene enn å trimme dem.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

OT så det holder:

Kaliberet kom før Bren-Ten som i det store og hele er en CZ-75 med litt SIG 210-look. JC var stor tilhenger av CZ-75, men kunne ikke slå seg til ro med 9mm. Våpenet ble laget i begrenset antall, og en del ble faktisk levert uten magasin (!). Så gikk Dornaus & Dixon konk.

 

Hvis dere ser noen av de første Miami Vice-episodene, så har Sonny Crocket en Bren Ten. Ren produktplassering, så når D&D gikk konk, byttet han til S&W 645.

 

"Bren" er en hyllest til Brno, der de laget CZ75. "Ten" er det ikke nødvendig å forklare.

 

Colt berget kaliberet med Delta Elite, deretter gjorde FBI det de kunne for å berge kaliberet (De fikk S&W til å lage en Sig-226-alike med nedspenner og hele greia. Dessverre klaret S&W å lage en pistol som ikke var helt pålitelig (S&W 1016), det hendte at den ikke lot seg avfyre.). S&W 1006 finnes, og er en helt grei pistol. Fikk prøve en sånn i Trondheim en gang. Glock lyktes best, og er vel den eneste som tåler fulle ladninger over tid.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo en 2011 STI the perfect 10 i 6", med bullbarrel med fullstøtte, tåler endel den og gitt, sies det iaf.

 

STI kommer nå også ut med singelstack 1911 med 5" (nitro 10) så kanskje kaliberet får litt "traction" igjen?

 

Fantastisk morro kaliber.

 

7,5gr n340 er langt over alle "moderne" tabeller, men det er virkelig tilnærmet 0 trykktegn og snill rekyl. QL sier den er langt innenfor, samme gjør tidlige VV tabeller, og usa tabeller. OM martinJ stiller med glock til test, kan vi jo se hvordan hylsa blir uten skikkelig støtte rundt med ladningen, ta neste gang vi ses? morro å teste den i glockløpet og presisjonen samtidig.

 

N340 lager jo rene ladninger uten mye flammer, så fint for konkurranse om man liker raskt krutt

 

Har nå fått litt 3n37 og n105 her som skal til pers, også handlet litt mer 180, 200gr kuler som skal testes.

 

Uten tvil relativt potente greier, skutt litt på små stålmål, de velter med 9mm, og "flyr" med 10mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
7,5gr n340 er langt over alle "moderne" tabeller, men det er virkelig tilnærmet 0 trykktegn og snill rekyl. QL sier den er langt innenfor, samme gjør tidlige VV tabeller, og usa tabeller. OM martinJ stiller med glock til test, kan vi jo se hvordan hylsa blir uten skikkelig støtte rundt med ladningen, ta neste gang vi ses? morro å teste den i glockløpet .

 

Glocken gir hylsene tydelig kulemage ved slappe milfelt ladninger, tror dessverre ikke pipa er egnet for å teste spreke ladninger med raske krutt. Dersom en holder seg på ladninger med n105 og trygt over faktor har det dog vist seg at hylsene har on levetid, drømmer dog om etterhvert å kjøpe et aftermarket løp. Nm i spesfelt ga litt fornyet interesse for å skyte med g20n.

Link to comment
Share on other sites

Du skjøt altfor bra! ;) morro at du faktisk hevdet deg såpass når man trossalt har endel handicap. (kjøpe handicap ref de andre trådene som går om dagen i spesial og 9mm)

 

Er du noe i nærheten av bærum iløpet av sommern? har tilgang på bane og chrono.

 

I Nm skjøt jeg 7,6gr N340 faktisk for å være 100% sikker på at alt var innenfor, men partizan kulens form har for mye funksjonsfeil må forske mer på OAL, den liker jo hverken første eller sisteskuddet i STI'en og må stadig justere på mag, med frontier 180gr og 200grs derimot er det 100% silke, og kan racke sliden supersakte, og første og siste går som smør også, så blir vel å bruke det.

 

har over 8 omladninger med 7,5grs i samme hylse uten tegn på at noe begynner bli slitent.

 

Har litt 3n37 vi kan teste med også, kult med flammeball.

 

10gr n105 med 180grs frontier kule, satt til OAL = ? starline hylser? har du målt o2 volum skutt i ditt kammer? hvor mange fps fikk du på chrono?

 

gav jeg deg 180grs frontier, eller 200grs?

 

til ulvster, har ingen av kruttene du nevner, men en venn har , så blir å få noen gram av han for testing en dag.

Link to comment
Share on other sites

Du gav meg 200grn frontier, disse og går bra, men 180grn virker å gå bedre. C.o.l er 31,9mm. Hylser er starline, hastighet lå mellom 1160 og 1170fps. Gav ca 1/2minute of snusboks på 16-17m skutt på en sånn c13 figur, dette på tross av mye mygg (og jeg hadde reist fra både myggmiddel og jakke igår) så dette virker lovende :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Skjøt dagens stevne med 32.1mm OAL, frontier 180gr RN, 7.1gr N340, fin kule og bra presisjon, NM i kulehold. River med seg ca halve blinken, men ble som vanlig litt tull, har feilsøkt det til magasin og matevinkler og tildels OAL, 31.5mm'ish og 6.8gr n340 er neste ut for test, og ny follower og mag fjær, en god venn, som også henger her har også kjøpt seg perfect 10, så skal prøve hans magasin og forske litt.

 

Til deg som skjøt glock 10mm med American eagle FC hylser på mysen, har 2 av dine hylser du kan få ved neste stevne, jeg fikk de, men selv om jeg også skjøt samme hylse er jo stiften relativt lett gjenkjennelig ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Minibump, har runda noen tusen skudd med N340 og vil klassifisere det som trygt, har hylser som har gått over 10 runder uten antydning til sprekk og romme lommer osv.

 

Skjøt i dag ca 400-450 stk 10mm og presisjonen er virkelig der om man gjør sitt. Nesten synd magnum ikke har 6 sekunds serier, kom meg ned mot 0.35 splits (med treff på typisk 6sekunds hold) Hadde nytuna mags før runden og ting begynte skli ut og tulle rundt 350-400 skudd, (som forventet)

 

Det som begynner bli veldig gammelt er STI sine ekstremt ræva magasiner laget av.. tja noe som stadig gir seg.

 

Har noen tilpasset SVI lower til STI frame her før? Hvor mye jobb er det?

 

Evnt alternativt er jo å ta SVI mag og sveise på litt i låsehullene og ta av litt i andre enten (de låser for høyt)

 

SVI magasinene mine behandles som dritt og dunkes i betong fulle av patroner alle veier og bare virker.

Link to comment
Share on other sites

OT så det holder:

Kaliberet kom før Bren-Ten som i det store og hele er en CZ-75 med litt SIG 210-look. JC var stor tilhenger av CZ-75, men kunne ikke slå seg til ro med 9mm. Våpenet ble laget i begrenset antall, og en del ble faktisk levert uten magasin (!). Så gikk Dornaus & Dixon konk.

 

Hvis dere ser noen av de første Miami Vice-episodene, så har Sonny Crocket en Bren Ten. Ren produktplassering, så når D&D gikk konk, byttet han til S&W 645.

 

"Bren" er en hyllest til Brno, der de laget CZ75. "Ten" er det ikke nødvendig å forklare.

 

Colt berget kaliberet med Delta Elite, deretter gjorde FBI det de kunne for å berge kaliberet (De fikk S&W til å lage en Sig-226-alike med nedspenner og hele greia. Dessverre klaret S&W å lage en pistol som ikke var helt pålitelig (S&W 1016), det hendte at den ikke lot seg avfyre.). S&W 1006 finnes, og er en helt grei pistol. Fikk prøve en sånn i Trondheim en gang. Glock lyktes best, og er vel den eneste som tåler fulle ladninger over tid.

 

Øivind

 

HK lagde MP5 i 10mm for FBI. Auto Ordnance lagde også noen 1928 prototyper for tradisjonelt tenkende organisasjoner. Dessverre ble det ikke noen kontrakter. Jeg kunne tenkt meg en av hver..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...