Jump to content

Spørsmål om feltskyting 2014


Gullvingen

Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det var bare på en standplass og lang skyteavstand...så de sparte klistrelapper uansett :oops:

og hun var ikke noen trussel mot andres poeng... For henne handlet stevnet om deltagelse og det å få litt mer erfaring med 9mm sin, hun må uansett trene mye med den :winke1:

Hadde hun skutt enhånds ville hun uansett fått svært vondt i håndleddet og dermed kanskje måtte avbryte skytingen. Hun er i gang med trening av håndledd, så hun blir nok å se på flere stevner fremover tenker jeg.

 

Skal bli spennende å se hvor jeg havnet med revolveren da....

Link to comment
Share on other sites

Om hun var en trussel for premier eller ei er kanskje ikke det viktigste, men det gjør ikke ting bedre.

Her skal det være poengtrekk, og dette skulle standplassleder ha gjort oppmerksom på siden han tydeligvis ga rådet om å skyte med begge hender.

Det blir helt feil å være så "snill" at regelbrudd går ut over de som følger regelverket.

Sånt kan gi seg uheldige utslag både for plassering, premier og eventuelle opprykk.

Det er også uheldig siden slike tilfeller garantert vil håndheves korrekt et annet sted, og da er forvirringen til stede og grunnlaget for surmuling er lagt.

En presisering og korrekt håndheving av regelverket er god voksenopplæring i reglementet, noe alle har bruk for.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er det korrekt ihht at det skal være moro og greit for alle. Men reglementet sier noe annet, men gjør jo ikke noe siden hun ikke fikk poeng.

 

Men ville ikke skrevet det på et åpent forum, for enkelte personer (og spesielt i enkelte kretser) er konkurransen alfa og omega og man får fort hørt det om noe ikke er etter boka.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan tidels være enig, men for noen er det tydeligvis viktigere å fremme seg selv og tre regelboka nedover ørene på folk som er på sitt første stevne. Det var heller ikke premiering og hun var ikke poengmessig noen trussel.

Det var heller andre ting som jeg reagerte på der, blant annet unger som løp på oversiden av standplass 1 og 2 bak skivene uten at standplassleder og forelder reagerte før jeg brølte.

Idioter spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Å tre regelboka nedover ørene på folk på sitt første stevne er oppskriften på å aldri få dem på et stevne igjen.

 

Selv er jeg dommer og hadde heller sagt noe etter skytingen om hun fikk full pott. Eventuelt notèrt på blokka at hun skjøt med 2 hender. I værste fall hadde hun mistet 4 poeng, ingen big deal. Det er også "greiere" å heller få beskjed i ettertid, enn å krangle med standplasslederen der og da. Det er stressende nok for en fersk skytter på et stevne om de ikke skal få en Gestapo-opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

For fremtiden er det kanskje greit å sørge for at en stiller likt med resten av skytterne og skyter øvelsene slik de er tiltenkt? Så hvis hun har spinkle håndledd!! Hjeloer det lite å trene styrke, det vil nok fungere bedre om hun hadde lært seg å holde/skyte riktig, avstiver man og ikke møter rekylen merker man lite i håndleddene. Har selv instruert mange spinkle jenter, og de fikser dette greit så lenge de gjør dette riktig.

 

Når det kommer til ett stevne, er standplassleder der for å sørge for at reglene holdes. Så for meg sysn jeg det er merkelig at man tillater å bryte en stilling, kanskje alle skal gjøre det fremover? Litt vond i villikken i dag jeg...så jeg skyter med to hender ok? :)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hun har fått opplæring i baneskyting av godkjent instruktør, vært på kurs i felt og fått gode tips og råd av flere som skyter dynamisk.

De sier det motsatt av deg.

 

Har man ikke nok styrke og kontroll av muskulaturen må man trene den opp.

Jeg har forstått at det finnes mange innen skyttersporten som kun kjører etter egne meninger og regler som glatt har sine egne meninger om det meste.

Slike har jeg svært lite til overs for.

 

Du er vel en av de som flirer over videoer på youtube der jenter for pistolen i panna fordi typen er så kul å lar dem prøve en .50 håndkanon?

 

Du kjenner henne ikke og vet ikke om hvilke begrensninger hun har.

Jeg forstår at du uttaler deg på generelt grunnlag, men du tar feil.

Hun har ikke slike nykker som vondt i villiken.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt litt, så vet godt hva det dreier seg om ja :)

 

K.

 

 

Jeg skal ikke avfeie det du har skrevet med et fnys, men litt smidighet og goodwill ovenfor en førstegangsskytter er nok mer hensiktsmessig i enkelte tilfeller.

Jeg tviler ikke på at du er en god skytter, men du er ikke henne.

Etter en mculykke er hun svak i håndleddene og driver å trener opp disse.

En frisk 9mm er kanskje litt spenstig for henne, men hun liker å skyte med den.

Jeg regner med treffprosenten endrer seg etter hvert og tviler vel på at de fleste blir ekspert med en 9mm tjenestepistol etter 200 skudd.

 

Likevel, jeg respekter det du mener selv om jeg i noen tilfeller er noe uenig Bromark.

Du er utvilsomt en god skytter, kanskje litt dårligere som pedagog.

Noen trenger litt mer tid på ting, sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

En av landets beste feltskyttere liksom... det var jo bare så vidt han slo meg på militærfelten(KM oslo) i 2009... :wink:

Joda, Bormark vet veldig mye om hva han snakker om, men kan vøre litt krass på nettet. DOg, Gullvingen - Tenk på hvordan du nylig reagerte på Trettvolls harselas med seg selv. ALt er ikke et angrep og /eller nedsabling. Det kan være gode råd også, og når jeg tenker på den teorien som ble fremsatt om slieden og rekyl tidligere, er det mye som tyder på det som kalles "limp wrist" (Jeg mista to skudd i militær selv, pga det på søndagen.)

 

Noen råd er gode, selv om de kan bli presentert uheldig.

Link to comment
Share on other sites

Hun hadde en fin dag uansett poengsum, lærerikt for oss begge og vi blir å finne på andre stevner med revolver og pistol.

 

Og det er vel hele poenget?

 

Mulig jeg missforstår dere, men mener der virkelig at skyteleder skulle nektet henne å skyte tohånds??

 

Jeg syns skyteleder opptrådte helt rett! Skyteleders oppgave inkluderer slik jeg ser det også å få nybegynnere til å føle seg trygge og komfortable på banen.

 

Han hadde sikkert sett an nivået hennes fra første standplass, og lot henne skyte med to hender uten videre seremoni.

Og mindre enn null poeng kan man ikke få på en standplass uansett.

 

Kan godt være at han tippet avgjørelsen om å fortsette som (felt-)skytter i riktig retning.

Rekrutteringen til skytesporten er ikke overveldende, og vi trekker ikke akkurat til oss haugevis med damer...

 

Nå klarer jeg heller ikke å se at det hersker tvil om at verken herr eller fru Gullvinge er klar over hva reglene sier, eller at de jobber mot at fru Gullvinge skal meste enhåndsskyting også i militærfelt.

 

Ønsker begge Gullvingene lykke til videre, med opplysning om at det fins flere dommere/skyteledere som ville gjort det samme (ville trukket poeng om det var poeng å trekke, men latt fersk skytter skyte tohånds om h*n ikke følte seg komfortabel med å skyte enhånds).

Link to comment
Share on other sites

Nå et det nå engang slik at ingen kan pålegge noen å skyte en stilling, vi kan kun straffe med 4 poeng trekk for hver standplass skytter ignorerer stillingen. Så er det noen som har vondt i villiken, er det bare å kjøre på. ;-)

 

For de i øverste 1/3 av listene, er det uansett ikke lønnsomt med slikt.

Link to comment
Share on other sites

Hun hadde en fin dag uansett poengsum, lærerikt for oss begge og vi blir å finne på andre stevner med revolver og pistol.

 

Og det er vel hele poenget?

 

Mulig jeg missforstår dere, men mener der virkelig at skyteleder skulle nektet henne å skyte tohånds??

 

Jeg syns skyteleder opptrådte helt rett! Skyteleders oppgave inkluderer slik jeg ser det også å få nybegynnere til å føle seg trygge og komfortable på banen.

 

Han hadde sikkert sett an nivået hennes fra første standplass, og lot henne skyte med to hender uten videre seremoni.

Og mindre enn null poeng kan man ikke få på en standplass uansett.

 

Kan godt være at han tippet avgjørelsen om å fortsette som (felt-)skytter i riktig retning.

Rekrutteringen til skytesporten er ikke overveldende, og vi trekker ikke akkurat til oss haugevis med damer...

 

Nå klarer jeg heller ikke å se at det hersker tvil om at verken herr eller fru Gullvinge er klar over hva reglene sier, eller at de jobber mot at fru Gullvinge skal meste enhåndsskyting også i militærfelt.

 

Ønsker begge Gullvingene lykke til videre, med opplysning om at det fins flere dommere/skyteledere som ville gjort det samme (ville trukket poeng om det var poeng å trekke, men latt fersk skytter skyte tohånds om h*n ikke følte seg komfortabel med å skyte enhånds).

 

 

Takk!

 

Litt omsorg og forståelse er ikke fælt for en nybegynner.

Jeg er inneforstått med regelverket og hun var klar over at hun kunne/ville få 4 poeng trekk ved feil skytestilling.

Således skal det også nevnes at hun på ingen måte forsøker å innynde seg eller sutre til seg fordeler.

Skal det oppnåes noe må det jobbes, også privat.

Det første hun sa etter stevnet var: Nå skal jeg trene masse!

Link to comment
Share on other sites

Hun er klar som ett egg og skal få en slik ball.

Skal sjekke om det noen andre baner i nærheten av Gjøvik / Dokka også da den vi normalt

bruker er under ombygging med litt uklare tidspunkter for ferdigstillelse.

Gidder ikke å betale for sesongkort når jeg ikke kan bruke banen og kortet gjelder ut året...!

Link to comment
Share on other sites

Gyroball er ikke for alle, jeg fikk store problemer etter kun 30 sek pr hånd. (Jeg har litt problemer med håndledd etc. Gyroballen utløste disse i fullt monn). Det er uansett viktig å være klar over at gyroball kun er ment brukt i svært korte økter, da den belaster rått.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Gyroball er ikke for alle, jeg fikk store problemer etter kun 30 sek pr hånd. (Jeg har litt problemer med håndledd etc. Gyroballen utløste disse i fullt monn). Det er uansett viktig å være klar over at gyroball kun er ment brukt i svært korte økter, da den belaster rått.

 

Lykke til.

 

Å trene seg opp må jo skje gradvis, akkurat som du ikke starter med 100 kg første gangen du tar benkpress ;-)

Link to comment
Share on other sites

Gyroball er ikke for alle, jeg fikk store problemer etter kun 30 sek pr hånd. (Jeg har litt problemer med håndledd etc. Gyroballen utløste disse i fullt monn). Det er uansett viktig å være klar over at gyroball kun er ment brukt i svært korte økter, da den belaster rått.

 

Lykke til.

 

Å trene seg opp må jo skje gradvis, akkurat som du ikke starter med 100 kg første gangen du tar benkpress ;-)

Forsøkt to ganger under oppsikt av fysioterapaut, fikk forbud mot å prøve de mer etter at begge forsøk endte med 7-14 dager med totalt ubrukelige hender (Som i klarte ikke å kjøre bil på normalt vis, og kraftigsmertestillende for i det hele å kunne være på jobb).

Og jeg snakker ikke om å ha vært uforsiktig med å holde på for lenge (Fort gjort, det er jo snakk om sekunder), men om totalt ødelagt på trinn 1.

Heldigvis er det de færreste som sliter med slikt, og for de fleste er gyroball en god ting brukt med fornuft.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det er vanligvis en eneste standplass med en hånd i feltløypa for "militær", og hun trenger jo ikke å skyte alle seks skuddene en gang.

Hun bør kanskje ta en titt på hvordan hun holder pistolen, det er kanskje lurt å tørrtrene på grep og løft.

 

Ellers kan hun prøve seg på spesialpistol i kaliber .22, gir god trening til grøvre feltpistol uten å skade håndleddet.

 

Ta også en titt etter ammunisjon som holder faktorkravet, men som ikke har så høy hastighet at den gir karatespark i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...