Jump to content

Blindgjenger


Gullvingen

Recommended Posts

Tull og vas

 

Dette er svada.

Hvis du ikke har noe bedre å gjøre enn å oppfordre folk til å kaste blindgjengere i naturen, så bør du ikke skrive i det hele tatt. Det henger rett og slett ikke på greip.

 

Tyskerne gjorde det under andre verdenskrig, ja, men det var for å bli kvitt ting i hui og hast, og det fantes ikke så voldsomt strenge HMS-reguleringer på den tiden. Hvorfor ikke heller kvitte seg med den på en skikkelig måte?

 

Slike oppfordringer er bare skadelige for bildet den gjengse mann har av norske skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Oppbevar den i en eske og vent til du kommer over en mulighet

hvor du kan dra ut kula med en kuleutdrager.

Det er jo kjekt å komme til bunns på hvorfor skuddet ikke gikk av.

Det blir neppe de store mengdene i løpet av 5 år.

 

Jim114

 

 

Enig med deg, legger daudingene til hvile på et sikkert sted og håndterer de med avsky.

Tror heller ikke det blir store mengden, skyter omtrent utelukkende med Magtech og de virker veldig bra. Har hatt langt flere klikk med hjemmerulla pga defekte primere.

Link to comment
Share on other sites

 

Tyskerne gjorde det under andre verdenskrig, ja, men det var for å bli kvitt ting i hui og hast,

 

Tyskerene skal ha skylda for mye de men når det kommer til dumping av amunisjon er det britene som stor for de virkelige mengdene, jeg har et ca tall i tonn noe sted og det er stort nok til at der vanskelig å tro.

 

Helt OT :lol:

 

EDIT-høsten -46 ble anslått at det til da var dumpet 215.000 tonn; og jobben var ikke ferdig..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gammel kruttboks merket "Feilvare". Dvs jeg har 2, den gamle er full. Har som mål å banke ut og berge hylse og kule, men det er ikke veldig gøy, så det går tid mellom hver gang. Dette er ikke bare klikk, det er patroner fra ladeprosessen med hetter opp ned, kuler for dypt/for grunnt etc.

 

Ser at noen på den lokal skytebanen setter fra seg blingjengere på en hylle inn på skytebanen, det liker jeg dårlig. Det er juniorskyttere i klubben, og da jeg var 13 krevde det ikke mye motivasjon å sage over patroner, ta ut kruttet og bruke det til 13åringting.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader ikke selv og har heller ikke kulehammer.

Blir å bikke kula ut å "desarmere" den.

 

Enig at det er talentløst med ammo som ligger å slenger, enten det er hjemme eller andre steder.

Har sett mange eksempler på det, badehylla, i gangen, på kjøkkenet....folk vrenger lommene og "heisan var det der du var ja" og så blir det ofte bare liggende i en salig røre av ulike kaliber.

Link to comment
Share on other sites

 

Tyskerne gjorde det under andre verdenskrig, ja, men det var for å bli kvitt ting i hui og hast,

 

Tyskerene skal ha skylda for mye de men når det kommer til dumping av amunisjon er det britene som stor for de virkelige mengdene, jeg har et ca tall i tonn noe sted og det er stort nok til at der vanskelig å tro.

 

Helt OT :lol:

 

EDIT-høsten -46 ble anslått at det til da var dumpet 215.000 tonn; og jobben var ikke ferdig..

 

215 000 tonn? Rett og slett utenkelig mye ammunisjon i skog og elv, får håpe POD tar ut siktelse mot de rabbagastene som fant på det tullet der :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Tyskerne gjorde det under andre verdenskrig, ja, men det var for å bli kvitt ting i hui og hast,

 

Tyskerene skal ha skylda for mye de men når det kommer til dumping av amunisjon er det britene som stor for de virkelige mengdene, jeg har et ca tall i tonn noe sted og det er stort nok til at der vanskelig å tro.

 

Helt OT :lol:

 

EDIT-høsten -46 ble anslått at det til da var dumpet 215.000 tonn; og jobben var ikke ferdig..

 

215 000 tonn? Rett og slett utenkelig mye ammunisjon i skog og elv, får håpe POD tar ut siktelse mot de rabbagastene som fant på det tullet der :mrgreen:

 

 

Det aller meste ligger på havets bunn.

Link to comment
Share on other sites

Feilladet ammo hjemme blir fikset der og da. Altså hjemmeladd.

 

Fabrikk som klikker får hvile litt på banen før de blir meg og kule trukket ut og krutt kastet.

 

Hylser og kuler blir alltid brukt igjen fra slik ammo. Krutt og hettet blir byttet ut. Ikke på hjemmeladde da pga kula ble satt litt for dypt eller noe slik hvis det ikke er fare for at kruttet knust eller noe da. Da tømmes det også ut i søpla.

Link to comment
Share on other sites

Tull og vas

 

Kvakk kvakk kvakk

 

Økogjøk (and?).

 

Så tilbake til topic:

Fabrikkammo som ikke virker etter 5-6 forsøk når man er ute å skyter blir kassert i nærmeste bekk etter endt skyting. Aldri kast det i søpla.

Fabrikkammo som stadig ikke virker fra samme pakke blir tatt med hjem og dissektert for å se hva dette er.

Sistnevnte gjelder også hjemmeladd der årsaken ikke er kjent. Kjekt å vite hva det er for noe.

På ladebenken blir feilladet ammo kassert i boksen med navn "Skrap, skarpt".

Link to comment
Share on other sites

Dårlig med bekker på "the range"

Nærmeste vannkilde er fellesdassen 15m bak standplass...og det er nok en heller laber løsning.

 

Har vurdert kulehammer da jeg kjenner folk som lader og en som skal fylle et westernbelte.

Upraktisk å ha skarpt i det når det henger til pynt, men tomhylser med en fin kule i blir jo flott.

Link to comment
Share on other sites

Fabrikkammo som ikke virker tar man med hjem, så sender man en klagemail til den man har kjøpt ammoen fra og sjansen er stor for at man får en ny pakke gratis (hvis man da har de skudda som ikke virket) hjemmeladet som ikke virker blir med hjem og blir slaktet til gjenbruk.

 

Jeg kjøpte to pakker med 44mag hvor den ene pakken hadde hele 7 skudd som ikke gikk av og et skudd der prosjektilet satt så skjevt så det ikke entret tønna, 5 av skudda gikk av etter X antall forsøk men 2 var helt døde, sendte en klagemail til forhandler og fikk beskjed om å dra til nærmeste butikk i kjeden å hente meg ei ny pakke gratis, de beklaget også det som hadde skjedd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått disse til en særdeles hyggelig pris da jeg tok hele beholdninga på ca 5000 skudd.

Dersom trenden viser klikk ved hvert 250 skudd klager jeg ikke.

Selger jeg messingen rimelig til en hjemmelader sitter jeg igjen med en skuddpris på ca 1,20 pr smell og det kan jeg leve med.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har erfart ved flere anledninger er at tennhetten er montert med siden av hette inn og den er klemt ned slik at den flukter med bunnen på hylsa.

Ved anslag så har de fleste tennhettene gått av men den antenner da ikke kruttet, den blåser at effekten bakover mot støtbunnen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...