Jump to content

Beddemasse type


vidermann

Recommended Posts

Epoxy er epoxy. Selv hater jeg slik glassbeddemasse. Renner ut overalt og blir bare gris.

 

Har god erfaring med tasco metal epoxy. Bla coop bygg har denne. Ellers er jo locktite hysol populær.

 

Disse er ganske lik, men hysol er dyrere og finnes kun i stor kvantum.

 

Biltema superepoxy fungerer også.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe Acraglass bedde masse type gel (grønn pakke).Den er fin og arbeide med.Koster ca 350kr.Denne finnes i en mere tyntflytende type med rød pakning.

I dette settet er det med middel for å farge beddemassen likt som stokken og et stoff som smøres på metallet der beddemassen ligger mot metall slik at man får ut løp og kasse når herdinga er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Devcon 1010 Plastic steel putty.

Er sterk som fy, og veldig populær til formålet.

Herder i romtemp er kjemikalie resistant og tåler fint maskinering, boring gjenging etc.

 

Og hugs å påføre en release agent for godt resultat.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Er det noen av disse beddemassene som ikke stinker?

Jeg prøvde å bedde salongen med kjemisk metal fra biltema. Den består av et pulver og en lim-masse som blandes til ønsket konsistens og den var god å jobbe med. Den fylte ut hulrommene godt og virker hard nok. Men den var sølvfarget!! Og luktet helt for jæ***. Jeg blandet det utendørs, men det var fortsatt ille. Bruk maske for lakkeringsarbeid eller lignende hvis noen prøver denne.

Link to comment
Share on other sites

Hva inneholder den massen? Jeg har aldri brukt annet en Locktite Hysol, og inntil det kommer noe bedre på markedet, blir jeg surrende med den ;) hva spiller det for rolle hvilken farge det er på massen? Den skal da være inni/ nedi stokken...

Link to comment
Share on other sites

I biltemas kjemisk metal er det bare to komponenter som er oppgitt på esken

Limet/vesken: styren

Metalpulveret: dibenzoylperoxid

 

Massen skal jo i teorien ikke synes så fargen burde ikke spille noen rolle, men på stokken min ble det littegran som tøyt opp på sidene. Jeg burde kanskje prøve å fjerne det som er synlig, men siden det er en gammel fillestokk så gidder jeg nokk ikke

 

Hvordan lukter Hysol, acraglas og andre masser?

Link to comment
Share on other sites

Devcon 1010 Plastic steel putty.

Er sterk som fy, og veldig populær til formålet.

Herder i romtemp er kjemikalie resistant og tåler fint maskinering, boring gjenging etc.

 

Og hugs å påføre en release agent for godt resultat.

 

Støtter den. Brukte den da jeg beddet Fox'en min. Beddet fast søylene jeg klønet så fælt med og. Steinhard og stødig, lett å arbeide med og den kan bores og gjenges også. Faderen brukte litt slik på en gammel båtmotor jeg har. Det hadde det knekt en skrue i undervannshuset, og forrige eier hadde boret den ut og boret gjennom og inn til oljen, som da rant ut litt etter litt. Fadern klinte på masse, med en skrue i. Da den var tørket, var det å skru skruen ut og få på det lille dekselet. Vips, sitter som fy.

 

Fikk selv låne den av brodern, men mener han sa den var ganske dyr.

Link to comment
Share on other sites

Om du kjenner en håndtverker eller lignende med firmakonto hos AEO eller TOOLS kan du be han kjøpe Loctite Hysol til deg.

Da kommer det på ca 350kr for en pakke med 500g.

Det er antagelig den beste beddemassen du kan bruke.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi over på flisespikking, men joda.

 

Blir jo gjerne det når det viser seg at man egentlig er enige... :twisted:

 

Ellers, en grunn til at man ikke bør bruke polyester til slikt er vel at den krymper mer enn epoxy under/etter herding såvidt jeg husker....?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...