Jump to content

rådyrjakt med hund..


jeg shauer med dachs

Recommended Posts

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Idag falt det tredje rådyret for ungbikkja på 10 dager. Har virkelig løsna for ho nå :D

 

Åååå du er heldig du, gratis. Jeg var ute en useriøs tur i går, men jeg oppnådde bare 2,5 time grevling los :lol: under bakken (sånn er det med dachs). Prøver igjen til fredag.

 

Bare å kjøpe drever neste gang det :wink:

 

Det har jeg hatt, og aldri igjen.

Marerittet må være komplett hvis man har en hund som "bare" jager en viltart :lol: og i tillegg gjør det for fort.

Link to comment
Share on other sites

Tydelig at dere to ikke har vært ute med en skikkelig drever 8) En viltart??? Hare har begge jeg har hatt jagd, rev hadde de sikkert også gått på hvis det hadde vært rev her. Vente i timesvis? Vel, idag hadde ho først los i 1 time, med rask retur når dyra dro ut. I andre losen fikk jeg dyret etter 20 min. Med drever har jeg aldri vært seinere heim enn kl 16. Synes du nevnte noe i en peilertråd om at 36 timer batteritid på astroen var alt for lite, makkieboy :?::wink:

Link to comment
Share on other sites

Drever/Dachs kan diskuteres til dommedag. Har jakta med drever i 23 år. Hvert med å skutt hundrevis av rådyr for drevere. Har brent mye bål til seint på natt for å vente på jaktbikkjer. Mange er nok uenig med meg. men jeg syns en drever jager for hardt og fort til rådyr. For ikke å nevne beagle. I alle år har vi sagt, kommer det enslig dyr så skyter vi. Erfaringen min sier at etter en to timers drever los, så har geita satt fra seg kjea å blir skutt som et singel dyr. Etter en to timers dachs los er kjea fortsatt med geita. Jakter i dag med både drever og dachs. Personlig liker jeg best å jage med dachs. Føler jeg har mer kontakt med hunden. Å ikke alle dachser er sko pussere. Jakter nok fem dager i uka hele høsten når jeg er hjemme fra nordsjøen. Har jakta med drevere som bare jaga en time til devere som ikke legger av før sent neste dag. Har også jakta med dachser som jager i tre fire timer. Syns ofte hundene holder på lengre jo senere på høsten vi kommer. Dette er mine erfaringer ikke for å tråkke på noen. Hva mener dere andre som jager med drever/dachs. Alt er blitt så mye lettere etter gps peileren kom. Skitt jakt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått tak i noen bilder fra lørdag.

 

Bikkja var litt sliten etter en lang los, og den følte nok litt eierskap til bukken.

 

thumb_Fellesjakt1.jpg

 

Geita datt først og var flådd før bukken kom og bildene ble tatt.

 

thumb_Fellesjakt2.jpg

 

Det ble ikke tatt noen bilder på søndag så dere får nesten bare tro på meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg , Jarle og Malvin var ute i dag, startet kl 0800, med slipp 0815. Malvin søkte som enn helt i hele dag, han var til og med innom 2 grevlinghi, uten og finne fot etter bambi :? Hva har skjedd? Vi var jo ute forrige helg, og da vrimlet det av dyr. Ja ja, sånn kan det gikk :(

Ut i fra peileren virket det som om bikkja hadde saumfart hver m3 av terrenget vi brukte i dag, støyta litt en gang, men foten må ha vært steingammel. Får prøve igjen til søndag.

 

Vrimlet foresten av turgåere i dag, med lausbikkjer i alle retninger, kan jo ha noe med saken å gjøre :wink: Hensyn, neeeei det kan andre ta :x

Link to comment
Share on other sites

Var ute med CowboyLaila i dag, tungt skareføre som ikke bar bikkja,på med sokker og fem min senere Revlos, holdt på i 10 min skaut bom :oops: Ble tap og bikkja kom tilbake, flytta oss 400 meter, satt på en haug og tok en kopp kaffe, bikkja ute i søk, snur meg rundt og der kommer reven ruslende med øra og hodet vendt mot der bikkja er, børsa ligger bak ryggen min men greier å få tak i den uten å støkke reven, har den på 5meter da bikkja begynner å støte reven skyter fart og jeg skyter.........bom :evil: Losen går i 25 min før ho legger av oppi ei bratte.

 

Så flytter vi oss borti en ås som vi så rådyrspor forrige helg, setter meg ned i ei kraftgate bikkja søker ut og etter 5min går losen, flytter meg så jeg ser utover ett jorde, etter 25 min kommer det geit og kje over jordet uten at jeg får skudd på de,losen kommer mot meg men snur 100 meter ovafor meg og drar tilbake samme vei som det kom.

Etter nye 10 min kommer losen opp på meg igjen og jeg skimter ett dyr som har rettning rett på meg, dyret vinkler litt men jeg skyter på det på 10m og ser at det sitter for langt bak,dyret legger seg ned etter 25 meter men jeg får ikke reint skudd på det og når bikkja kommer støkkes det å springer inn i et sitkafelt, får kobblet bikkja og går til bilen etter sporsele.

En time senere sporer bikkja 300meter i granfeltet og vi finner dyret dødt.

CowboyLailas 3 rådyr ett geitkje og hennes første ettersøk helt perfekt. :D

Livet er hærlig dere :D

Link to comment
Share on other sites

I starten av uka ble det klart at i dag skulle fruen bort og jeg skulle ha ungene.

Det er ei jente på 4 år og en gutt på 2. Siden jeg har sittet hele uka og lest til eksamen. Var jeg rimelig jaktsugen. På torsdag fikk jeg den geniale ideen om at jeg tar med meg ungene på jakt. Det må jo være supert for alle parter. Det ble kjøpt inn pølser, brus, rosiner og sjokolade. Og sekken ble pakket. Men ble etter hvert litt molefunken når jeg sjekket yr og fant ut at det var meldt pøsende regn vært. Våknet i dag til at yr hadde fått rett. Det høljet ned, og bestemte meg for at vi skrinlegger hele planen.

Etter en time inne ble jeg rastløs. Fant ut at ingen har vel tatt skade av litt regn. Fant fram regntøy, ringte makkeren som kunne tenke seg en tur på skauen tross unger og regn. Slang opp i jervenduken og soveposer i sekken i tilleg til bleier, mat og alt annet som var pakket i går. Etter 50 min kjøring kommer vi fram og finner ut at her er det 10 cm med dassblaut snø.

Ja, ja alt er bedre enn regne, tenkte jeg. Makkeren postet ut og vi begynte å gå med bikja/gå på tur.

 

Det positivet med å ha med seg en 2 åring og en 4 åring på tur er at du i alle fall ikke går i hjel søket på bikja. Minsten begynte å streike etter 400 meter, selv etter utallige "hvis du går til den furua der oppe skal du få en melkesjokkolade til" forsøk, og endte på skuldrene. 100 meter til var elstemann sliten og ville også bæres. Ende opp med ganske mange stopp med påfølgende sjokolade spising/belønning.

 

PB302354.JPG

 

Men greide etter hvert og gå totalt 800 meter fra bilen og ut på ei flate før det ble bom stop. Kledde av klissblaute ytterklær før jeg stappet de i soveposen og så i jærven duken ute på ei hokstflate. Hvor det båste friskt og snødde tett.

 

PB302360.JPG

 

Etter hvert konstanterte bikja at her var det tomt for dyr. Og jeg og makkeren ble enige om å bytte roller. Jeg og ungene skulle poste og han skulle gå med bikja.

Ende opp med å bære begge ungene på armen 400 meter tilbake inn i skogen. For å få en bedre post og lunere vær. Før vi byttet roller.

Han begynte å gå og jeg skulle fyre bål og poste.

Det eneste jeg fant i nærheten av posten og ungene var noen vindfall fra noen halvblaute furu trær. Og siden jeg ikke drar på skauen med speider vanne eller tennbrikketter gikk bålfyringen heller dårlig. Så etter 1.5 time på post. Med skikkelig snøvær, misslykket bålfyring og sultne litt småsutrette unger. Ga vi opp, gikk til bilen. Kjørte hjem og stekte pølsene i ovnen. Noe los ble det heller ikke. :mrgreen:

 

Sitter her sliten, stiv og støl.

Men fy feite så glad jeg var for at jeg gadd og prøve. :lol:

Selv om det ikke funket maks, er det 1000 ganger bedre enn å sitte inne og glane på tv.

 

Kommer til å prøve igjen. Med litt flatere terreng, litt mindre snø, ganske mye varmere vær og et par tennbriketter i sekken. :D

Link to comment
Share on other sites

1-0 til Custer, gratulerer med dyr for hunden :D

Bestandig morro med los, og blir det dyr i tillegg er dagen helt topp...

 

Vi var ute med Elvis i dag å los ble det, 4.5 time etter rådyr men uten fall.

Vidar fikk æren av å slippe når vi andre tre hadde posta ut, føret var ikke av det lette slaget for oss tobeinte, men til fjells bar det.

Elvis fløt oppå i høyden, men lengre ned var snøen blautere, heldigvis hadde det snødd et par tre cm. så islaget som var tidligere på gammelsnøen var borte, bare ett litt hardere snølag under nysnøen.

 

Gikk fort at det ble los, hunden blei sluppet på innjorda og etter 1 min. starta han på morraspor i fin valsetakt.

Etter ca 10 min var det uttak og jailhouse rock, Elvis ausa på og etter noen runder i nerlandet bar det opp i fjellskogen.

Pluttselig ser jeg noe som kommer byksende mellom de øverste furutrærne mot skoggrensa, et rådyr som kom mot meg ca 500 m lengre sør, opp med håndkikkerten og jeg ser det er ei ganske stor geit.

Retningen dyret sprang i passa meget bra for meg, vinden var mot og dyret hadde stø kurs mot meg.

Jeg studerte dyret i kikkerten til det kom i skjul bak en åsrygg, da gjorde jeg meg klar, bare kom over så blir det

heimeladda oryx i 6,5 å få....

Rolig... ikke noe å se... der er Elvis, 2-3 min etter mot åsryggen, Hører losen vinkler nedover på andre siden...

DER, fikk et lite glimt av dyret to hundre meter nedenfor meg og dyret runder skrått oppover igjen.

 

Jeg melder på radioen til Morten som sitter 300 m nedenfor meg, det kommer dyr mellom oss nå Morten!

Jeg ser dyret i tigersprang mellom furutrærne, det runder og holdet er 120 meter...

Da roper jeg ett høyt...ØØh.. men det reagerer ikke, setter på sikkringen igjen og flytter meg for å se etter det...

Det går da ett par minutter, og da ser jeg dyret hoppe i sprang oppe på en fjelltopp 500 meter bak meg....

 

Losen fortsatte i flere timer etterpå, men ingen så noe mer til rådyret, det tura i tetta ei god stund før hunden for sørover. Elvis kom til slutt ned på Tor, han ropte på han og losen stillnet hen, etter noen minutter dukker han frem fra granskogen...

Fin los, fint vær, gode kompiser og kaffeprat med tørkakjøtt etterpå... Livet er verdt å leve da...

 

Her jakta vi i dag...

Heilhornet i bakgrunn

 

image0.jpg

 

Bindalsfjorden med Holm til høyre

 

image1.jpg

 

Her ser vi Vega i det fjerne

 

image3.jpg

 

Ferga som legger ut fra Vennesund til Holm

 

image8.jpg

 

Spor etter to rådyr og Elvis..

 

image9.jpg

 

Her har mikkel rev gått, veldig forsiktig for å flyte oppå snølaget

 

image12.jpg

 

Her er Elvis etter endt dag i rådyrsporet, da fortjener han godplassen i sofaen ved dataen med far.

 

image1-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

1-0 til Custer, gratulerer med dyr for hunden :D

Bestandig morro med los, og blir det dyr i tillegg er dagen helt topp...

 

Vi var ute med Elvis i dag å los ble det, 4.5 time etter rådyr men uten fall.

Vidar fikk æren av å slippe når vi andre tre hadde posta ut, føret var ikke av det lette slaget for oss tobeinte, men til fjells bar det.

Elvis fløt oppå i høyden, men lengre ned var snøen blautere, heldigvis hadde det snødd et par tre cm. så islaget som var tidligere på gammelsnøen var borte, bare ett litt hardere snølag under nysnøen.

 

Gikk fort at det ble los, hunden blei sluppet på innjorda og etter 1 min. starta han på morraspor i fin valsetakt.

Etter ca 10 min var det uttak og jailhouse rock, Elvis ausa på og etter noen runder i nerlandet bar det opp i fjellskogen.

Pluttselig ser jeg noe som kommer byksende mellom de øverste furutrærne mot skoggrensa, et rådyr som kom mot meg ca 500 m lengre sør, opp med håndkikkerten og jeg ser det er ei ganske stor geit.

 

åssen ser du at det er ei ganske stor geit?

Link to comment
Share on other sites

åssen ser du at det er ei ganske stor geit?

Rådyrgeiter har verken gevir eller krans (vanligvis)

Dette ser en når dem kommer mot en.

Bakfra er det enkelt, bukken har ikke den karakteristiske hvite stjerten nede i speilet.

Det har geiter, en hvit dusk med hår like under lekeplassen... :mrgreen:

Når en har noen år bak seg på jakt, blir en mere trenet i å bestemme dyr, også på oppførsel og bevegelser.

Erfaring kommer av seg selv når en er ute i skogen å koser seg....

 

Kan være vanskelig å forklare hvorfor en vet hva ting er, kan være små ting, fasong på dyret feks.

Halstykkelse i forhold til kropp, str. på hodet o.l.

 

Kjøp en god kikkert, studer dyr som beiter i fred og ro, da skjønner du hva jeg mener!

Link to comment
Share on other sites

Til Elvis vil jeg si, 4,5 time det var gutten sin det :mrgreen:

Elvis har vert en bra hund, beste året fikk vi skutt 31 rådyr og noen rever for han, mesteparten etter elgjakta.

Han er snart 9 år nå, blir i Mars.

Han fikk fri i dag, har vert ute å prøvd gaupesporet med Rago.

Vi hadde ei i går kveld forbi her, ei lita ei som la seg ned i vegkanten da en kjenning kom kjørende, men den hadde ikke satt spor etter seg, skaren bar i går kveld.

Var å sjekka i dag, bare så vidt jeg ante noen få avtrykk som kom ned på veien.

Drev å skar av på begge sider av området, men uten resultat.

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt det fjerde dyret for Enzo på lørdag.

normal_Bilde032.jpg

 

Jaktiveren svinger noe voldsomt men det får man vel sette på unghundkontoen. Etter å ha slikket skoene mine rene og blanke tok vi en liten peptalk som tydeligvis gikk inn. Han søkte etterhvert godt ut å fant spor som han nøstet opp. Jeg hørte han støytet på foten og skjønte at noe var i gjerde. En liten halvtime senere kom kjeet rett i mot meg hvor det byr frem bredsiden etter at jeg roper på det. Enzo kom halsende kanskje et drøyt minutt bak.

Link to comment
Share on other sites

Hu kom alene ja...Hunden jaget gjeit og kje over ei myr og dette dyret dukket opp som nr 3 og stakk ut av losen. Kom da bort til meg på en 100m og ble stående på en åskam i sola og se ned på hunden. Kjeita og kjeèt passerte neste post....så jeg viste at det "ikke var gjeita".

"Bukk" tenkte jeg da dette dyret var DIGERT og svær i hode....så ikke bakparten der "stjerten" stakk ut. Fikk et fint sideskudd med .223èn og det ble knall ogfall.

 

Ble litt snytt da jeg kom opp å så at det var er SVÆR gjeit. Skal ut til helga igjen...just in case...om det står igjen et kje...men tror ikke hu har hatt avkom i år.

 

fikk ikke veid henne da jeg gav bort dyret til de som var med meg. Skal sende ei melding å be de veie det.

Link to comment
Share on other sites

Fikk double igår. 2 gigantiske gjeldgeiter med et enormt fettlag! Største rådyrene jeg noengang har skutt. Begge ble felt i los for drever og fikk wingmaster hd BB i seg. Begge var døde i smellen..

 

Er noe bilder på bloggen min ,men skal se om jeg kan få lagt ut bilde her også..

Link to comment
Share on other sites

Hundejakt er ikke enkelt...har ikke hund sjøl men er med folk som har det. Har jakta hver helg hele sessongen men har faktisk ikke hatt en eneste skikkelig skuddsjanse. Nærmeste hadde blitt skrått bakskudd på geit i fart på 30m :roll: Men sånn er jakta og det er jo noe av spenninga med den. Håper på å få hvertfall et dyr før sessongen er slutt :)

 

 

Gratulerer til alle som har fått skyti dyr :D

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke felt dyr i helga, hadde faktisk ikke rådyr inne i det hele tatt.

 

Ang. jakt med hund syntes jeg det er like moro med fall for bikkja mi som å skyte dyr selv. Å skyte dyr som kommer på egetbehag blir liksom ikke det samme som at det ligger et rådyr på naboposten, skutt i los for bikkja..

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke felt dyr i helga, hadde faktisk ikke rådyr inne i det hele tatt.

 

Ang. jakt med hund syntes jeg det er like moro med fall for bikkja mi som å skyte dyr selv. Å skyte dyr som kommer på egetbehag blir liksom ikke det samme som at det ligger et rådyr på naboposten, skutt i los for bikkja..

 

 

Nettopp derfor jeg kunne tenkt meg en hund!! Må blir mye mer spennende. Men har nok verken tid eller råd til hund dessverre :( . Tid blir i grunn det største problemet. Skulle jeg først hatt en hund ville jeg lagt mye jobb i det for å få den best mulig men når jeg ikke har tid til det venter jeg heller.

Link to comment
Share on other sites

Har du terreng så burde de ikke være vanskelig å invintere med noen som har hund.....om det ikke er ulver i terrenget da.....

 

Hvis det var meg du tenkte på så er ikke det no problem. Har ikke terreng men har nok av folk og være med :)

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke felt dyr i helga, hadde faktisk ikke rådyr inne i det hele tatt.

 

Ang. jakt med hund syntes jeg det er like moro med fall for bikkja mi som å skyte dyr selv. Å skyte dyr som kommer på egetbehag blir liksom ikke det samme som at det ligger et rådyr på naboposten, skutt i los for bikkja..

 

Synes det er morro bare bikkja har los jeg.

Forrige uke var jeg ute to dager. Bare med bikkja, uten børse :roll::roll::roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Grattis til alle med fall i helga.

har vært ute hver helg sjøl, som hundefører både med og uten børse.

Skulle nå ønske at vi snart kunne få et fall, har vært utrolig mye "nesten" hele høsten...

Bikkja hadde fortjent et fall :)

 

Som noen andre skriver, etter at man begynte med hund er det ikke så farlig hvem som skyter.

Er like gjerne med med bare bikkja jeg.

Link to comment
Share on other sites

Grattis Enzo :D Begynner å bli godt med fall for Basset her :D det liker vi :mrgreen:

 

Takk for det! Artig at det faller tett for Bassets.

 

Åneida, rådyr skal jages med korthårig Dachs :lol::lol::lol: og sånn er det med den saken......

 

Hehehe.... Samma det så lenge man har det artig i skogen! (Dagens diplomatiske)

Link to comment
Share on other sites

var ute en tur i går med Bassetn (BAN 6mnd). masse ferske rådyr og harespor over alt, ble bare virvallet. men var litt artig at hunden fikk endelig prøve seg litt på perfekt føre :D

 

fikk ut ei geit som det ble en kort los på, hundeføreren fikk geita på 50m hold...så synd han ikke hadde med seg rifla :? , men det var veldig arti uansett. :D

 

håper bare på bra føre til neste helg

Link to comment
Share on other sites

Bra å høre at det har vært handtering i hælja ja... Sjøl prøvde jeg noe nytt... Hadde ikke tid te å sleppa, og da blir det bare stress hvis jeg klarer å presse det innmellom no, så droppa det.. Prøvde da en ny jaktform.. Bikkja gikk i sæla foran, og jeg gikk med børse bak.. (den umulige ettersøksjakta) spora lenge men hadde ikke regna med at det sku smella heller, relativt dårlig jaktform det der :lol: (men sikkert god spor trening for hund)

Link to comment
Share on other sites

Grattis Enzo :D Begynner å bli godt med fall for Basset her :D det liker vi :mrgreen:

 

Takk for det! Artig at det faller tett for Bassets.

 

Åneida, rådyr skal jages med korthårig Dachs :lol::lol::lol: og sånn er det med den saken......

 

Gratulerer til alle, også de med Bassets :D

He he la meg si det sånn, det er ikke nøye hvilke rase det er bare bikkja fungerer og gjør jobben :D

Har en kompis med en strihår, kjempe trivelig hund som jager bra,men det har blitt felt lite dyr for den, akkurat det skal vi prøve og gjøre noe med til helga :D

Link to comment
Share on other sites

My fin lesning og gode turer med bikkjene å lese! Var ute ei skikkelig langhelg jeg og en kompis med de unge petitene våre. Min Ares har i lengre tid stampa i løssnøen med bare noen få hare å lose på her hjemme, så å komme til Den Store Jaktøya litt lenger sør på kysten her skulle bli godt.

 

Jeg hadde ett slipp lørdag med Ares, og det ble vel det eneste slippet vi hadde tid til å sitte på stolsekken ved bilen og drikke kaffe før det skjedde noe. Dvs, han hadde en fot å nøste i før jeg fikk sjenket i koppen da. Uttaket skjedde etter litt støting på foten, og med god utsikt fra en liten høyde kunne vi følge med. Den rundturen var på nesten en kilometer i diameter før dyret kom tilbake på uttaket. Vi hadde det på 30-40 m hold, men for det meste skjult i småskogen og fikk ikke skutt. Men Ares hang på videre og runde to startet. Halvveis i den får han tap han ikke greier med, og der borte er det store myrer, bekker, diker og tjern, og der var det slutt etter 1t 20 min los.

 

Men her ute er det håpløst for ei jaktsugen bikkje å gå tilbake uten å måtte krysse en 6-7 spor fra biløpere og jeg vet ikke hva, så etter et kvarters tid startet han opp igjen. Denne losen gikk langt unna oss, og det var umulig å stille innpå pga tynn skaresnø. Men gikk innpå for å koble pga det nevnte føret, og fikk observert han omtrent samtidig som tre rådyr sprutet ut av granholtet han loset i. Han sluttet øyeblikkelig å lose da jeg fløytet og ropte på han, og kom tuslende inn til meg etter en ny time i los. Storfornøyd med det!

 

Søndag fikk Ares hvile fra morgenen mens søstra Thyra ble sluppet mot et lovende skogholt. Da fikk vi ikke tatt sekken ut av bilen engang før losen var i gang. Etter en drøy halvtime var vi på post, og kompisen fikk skutt på dyret. Det spratt uheldigvis et tiendedel før han skjøt, og det ble et dårlig treff. Dyret forsvant i småskogen og vi ventet han av i håp om at dyret ville sette seg inn. Jeg sporet med Thyra gjennom det jævligste granholtet som finnes, fullt på høyde med de sitkafeltene General Custer beskrev. Bikkja sporet, og jeg hang etter på magen på det verste. Vi måtte gi opp å gå skogen, og ringet rundt og fant blodsporet på et jorde. Akkurat da holdt kompisen bikkja og pratet om ettersøk på mobilen, så jeg hoppet over et dike og der, 5 m framfor meg så jeg noe brunt i et einerkjerr. Jeg hadde ikke våpen med meg, og gikk rolig fram mot det, til hodet kommer opp og dyret ser på meg! Hadde ikke annet å gjøre enn et tigersprang og opp på skrevs på ryggen av dyret og et solid tohåndsgrep rundt halsen på det, et bukkekje.

Fikk ropa til kompisen at han fikk se og legge på og komme hit, for her var dyret! Vi fikk det da avlivet, selv om ikke alle detaljer behøver å komme på trykk. Dyret protesterte heftig da jeg sala opp og rei på det, så det hadde nok stukket! Da hadde jeg og Thyra vært ettersøkshunder i to timer med lykkelig utfall.

 

Vi kalkulerte med et kjapt slipp av Ares på det som var igjen av dagslys, mest som ei treningsøkt der jeg slapp han første morgenen, og det gikk mindre enn to minutter før losen var i gang. Denne gangen hadde nok vi støkt dyret litt, for det dro fort ut og mye ut av hørehold. Innimellom var det bare Edén-peileren som fortalte at han var i los. Etter halvannen time kunne vi konstatere at han hadde tap, og siden det var kveld brøt jeg et prinsipp og vi kjørte rundt for å hente inn bikkja. Der konstaterte vi at ny los var i gang, men etter halvannen time var jeg såpass nært (4-500 m) at jeg fløytet og ropte. Da stilnet losen øyeblikkelig, og etter 8-10 min kom han fornøyd logrende inn til meg. Flink bisk med mye jaktlyst!

 

Mandagen ble kun viet dunkeren til kompisen, som hadde hatt en fin harelos søndag morgen. Problemet er at bikkja ikke alltid bryr seg om det er hare eller rådyr, og da dagslyset svant anslo vi 3 rådyr- og 2 hareloser på han. Ja ja....

 

Tirsdag ble derfor viet Ares igjen i håp om å få felt første dyret for han. Ikke mulig å få kaffe i koppen før det var uttak, så minst tre rådyr til sprute ut av skogen (såkalt rådyrsprut) på motsatt side av hans drevdyr. Dette dyret holdt han på med i 42 minutter før det ble tap og han kom inn. Slapp han igjen, og denne gangen fikk han ferten av resten av rådyrspruten en time før, og det turet nokså likt som det første dyret. Da det nærmet seg timen var han ganske langt ute, og i samme retningen hørte vi en dachs starte opp. Vi hadde møtt noen "søringer" som var der for å jage inn en unghund. Så smalt det, og like etterpå ble både Ares og dachsen tause. Hmmm... Den fineste tanken vi i beste fall tenkte da var at kanskje ble noen både forbauset og flaue over å få en basset inn på fallet....? Kan jo ha vært tilfeldigheter og. Glad til om det ble skutt for han jeg, bare han fikk det han hadde krav på på fallet.

 

Vi avsluttet med en runde med Thyra, som hadde et par fine loser. Også hun unngikk ikke nytt dyr på heimvei og ny los, men til slutt satt hun og gaulet og ville hjem! :wink:

 

Ares er min første jakthund, han er 16 mnd nå, men synes han tegner godt i skogen. Artig uansett! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...