Jump to content

Kano


d-sle

Recommended Posts

Hei!

Har tenkt å investere i kano til sommeren og stiller følgende kriterier.

Sikker på vannet. (Jeg svømmer som et vasstrukkent åreblad)

Lett å transportere.

Fin for to personer.

Grei pris.

Brukes kun i smul sjø-)

Egnet for å fiske fra.

Tar imot gode råd med utstrukken hand.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har padla en del kano i både vann og elv. Jeg ville aldri funnet på å velge en glassfiber kano. De tåler rett å slett ikke bruk i områder der man kan treffe på steiner. Så elv å glassfiber er utelukka. De blir også usannsynlig tunge å tungvindt å transportere i terrenget.

 

Til allsidig bruk ville jeg valgt en Mad river canoe. De er mye lettere enn glassfiber tåler utrolig mye juling og er stødige. Alternativet er Ally kano. Også ett utrolig godt valg. Lett veldig stødig, relativt slitesterk. Minuset med den er atLykke den blir lett påvirket av vind om du padler på store vann, og farten er relativt lav. Spesielt om den er tungt lastet. Jeg har padlet en del av disse og er mitt førstevalg når jeg skal på lengre turer der det er både elv og vann. Men ikke lekepadling i elv, da velger jeg gjerne en mad river canoe.

 

lykke til med valg av kano. En veldig fin måte å komme seg ut på tur.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ønsker et alternativ til kano:

 

Jeg er personlig ikke så begeistret for kano, men har derimot et lidenskapelig forhold til kajakk. Nå har jeg derimot gått til anskaffelse av et kompromiss - en "sit on top" som er konstruert for fiske. Jeg hentet den på mandag og har så vidt fått prøvd den en liten tur. Den ble levert med tre stangholdere og masse annet stæsj. Tanken er å skrive litt om denne i en egen tråd på forumet.

 

Min er fjorten fot, men den finnes også i 10 og 12 fots modeller. Den er stabil nok til at jeg kan stå og kaste, men samtidig overraskende hurtig og den "sporer" bra. Den leveres (i Norge) med ror som standard. Det er ingen problem å pakke med seg mye bagasje både over og under dekk (maks kapasitet er ca 180 kg).

 

21916s.jpg

 

v5k3yh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gammel Hasle 530 ja :wink: Er ikke spesielt bra på noe, men funker sånn tålelig til mye. Er vanvittig solid, men veier ett tonn :( Det er vel en slik som det verserte enn reklamefilm med, der de fylte den med vann og slapp den den ned fra taket på fabrikken. Deretter kjørte de en bulldoser(tror jeg det var) over den. Den var vel omtrent like fin etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...