Jump to content

Nosler Ballistic tip hunting - erfaringar ?


Linduvarri

Recommended Posts

Hei, med fare for å bli utskjelt og dels repetera eit omdiskutert emne; er det nokon som vil dela nyare erfaringar med BT på vilt frå rådyr og opp? Vurderer sjølv å lada denne i 270 wsm'en att til hausten på hjort. Spesielt etter at NJFF gjennom sitt lydsblad "jakt og fiske" er byrja promotera blyfrie kuler meir og meir, vil eg bruka effektive kuler i bly med det enno er lov :wink: På førehand takk til den som vågar :smile:

Link to comment
Share on other sites

For endel år tilbake brukte jeg 120 gr BT i 6,5 x55 til rådyr, fornøyd m det.

Vet ikke om jeg ville gått for BT i en WSM, med høye hastigheter.

Det er ei veldig god kule til den bruken produsenten har laget den for. Nemlig Jakt på lengre hold, typisk amerikansk Jakt på hjortedyr på åpne sletter, 100 m + og utover.

Ved skudd på f eks 50 m., og høy utgangshastighet kan kula være katastrofal.

Skal du bruke blykule, så gå for Accubond. Den har samme balistikken, men holder bedre sammen, pga loddet kjerne.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel rådyr med 140gr BT i 7mm rem mag.Den er effektiv i hastighetene denne patronen gir.Sjelden dyret har utras etter skuddet.Skyter bak bogen som oftest.Prøvde 140gr Accubond i høst på rådyr og skaut i bogen.Denne kula ødela minst like mye som BT,men der traff jeg bein.

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg ikke noe glad BT til annet enn dyr mindre enn rådyr.

Den fungerer veldig bra ved skudd i nakke og reine sideskudd bak bogen.

Men ved skrå skuddvinkler og treff i bogen får man ofte store ødeleggelser av kjøtt og/eller dårlig penetrasjon(alt avhengig av kaliber).

 

Dersom man er veldig bevisst og sikker på hvor man plasserer skuddet og evt bryr seg mindre om en del mer kjøttødeleggelse, så bruk gjerne BT.

Det er en meget god og populær kule å bruke på trofejakt i utlandet på lettere vilt(rådyr, hjort, muflon mm).

 

Dersom jeg f.eks skulle dratt på råbukkjakt i Polen, hadde BT vært mitt kulevalg i min 6.5-06.

Link to comment
Share on other sites

Har dårlig erfaring med Ballistic Tip til matvilt, den er ei "gammeldags" kule og ekspanderer alt for lett i større vilt.

AccuBond (bonded eller lodda om du vil) er et bedre alternativ om du skal holde deg til Nosler.

Har god erfraring med AB på Elg.

 

Har brukt 165 og 180gr AccuBond/Ballistic Tip i .308 og .30-06. Et annet pluss er at Nosler har konstruert CustomCompetition for å gå dønn likt med AB, så lading av treningsammo blir billig-billig!!

Lader med samme krutt og die-instillinger (som gir litt lengre COL på AccuBond), og da går CC og AB rimelig likt på 100m i min børse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har dårlig erfaring med Ballistic Tip til matvilt, den er ei "gammeldags" kule og ekspanderer alt for lett i større vilt.

Det er jo meningen at den skal ekspandere lett. Det er poenget.

Er ikke alle som er opptatt av å kunne spise alt helt inntil hullet. Det viktigste for mange er å få ned dyret raskest mulig. Om det er plass til en fotball på utgangsiden er uinteressant!

Link to comment
Share on other sites

Har forferdelig erfaringer med BT. Kommer ALDRI til å bruke den på større vilt enn rev. Bare flaks og iherdig ildgivning sparte meg for stygg skadeskyting og ettersøk. Kula ekspanderte alt for lett og ga liten til ingen dybdevirkning. Dette var i 7mmRM.

4 skudd på en liten reinsbukk. 40 meters hold. 3 skudd på bog og det siste på nakken. INGEN av dem gikk dypere enn noen få cm. Inngangshullene så ut som om de var etter haglladning på kort hold.

Så nesten ut som om de hadde gått i filler i lufta.. DRITTKULE!

 

:evil:

Link to comment
Share on other sites

Nosler Ballistic tip er favorittkula mi, når det skal skytes bukk,rev og grevling. I min 6,5X55 får jeg utg,hast 940 med 120 grn kule og prima presisjon. Den åpner raskt, og legge dyra ned på stedet,i regelen. Jaja...den kan vel for mange ekspandere noe brutalt, men jeg er villig til å betale litt bogkjøtt for det... bikkja mi skal også ha en smak. Fin kule,flott presisjon..bra pris.

Link to comment
Share on other sites

Driter i kjøttødeleggelse jeg også. Men ei storviltkule må være såpass konstruert at den i det minste går inn i brysthulen på et mindre hjortevilt... Det er mulig jeg fikk en dårlig batch, men jeg tror det ikke. Kula er konstruert for lange hold i medium hastighet på mindre vilt. 7mmRM hastighet ble tydeligvis for mye...

Link to comment
Share on other sites

Har brukt den på rådyr med 95gr i 243 og 150gr i 308, de virket upåklagelig, men oppførte seg mer som ei varmintkule, stygge slakt. Accubond derimot har jeg mye større og bedre erfaring med. Ballistic Tip egner seg derimot meget bra til f.eks 7.62x39, 300 Blackout osv - iallefall til MITT bruk.

Link to comment
Share on other sites

Vel siden det ble spurt om erfaringer med denne kula, syntes jeg det var fair å fortelle om mine erfaringer. Det gjelder altså 1 dyr som ble påskutt 4 ganger. Resultatet talte for seg selv og kula har siden ikke blitt benyttet annet enn på papp. Og slik forblir det. Dessuten er rapportene ganske mange fra alle hold om dårlig prestasjoner av denne kula. Ingen røk uten ild.... Og det finnes mange gode kuler å få tak i, så hvorfor bruke noe som opplagt er tvilsomt?

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kjør heller AB da, hadde du sagt opp til 500-600m så hadde BT hatt noe for seg...

 

Dyr over rådyr i størrelse, krever mer av kula ved mindre perfekte skudd. Jeg ville aldri jakta med ei slik kule som krevde perfekte skudd hver gang for å gi ønsket virkning.

Slik er ikke jakta...

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Det burde den vel ja, tok berre utgangspunkt i kula. Kvifor så mykje mindre med Vv150 enn N560? Er det pga sistnevnte er mykje treigare mon tru. Mrp har eg ikkje så mykje av og er dyrare men det er vel ofte slik at eit krutt som fylle hylsa betre opp kan gi betre presisjon. Når eg tenke meg om vart vel Vv 150 fyrst og fremst kjøpt inn til 100 grs kuler og er vel lette kuler i 6,5x55 det er helst berekna til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har N160 som "universalkrutt" både til 6,5x55 og .30-06. Til de letteste kulene bruker jeg N140, og til de tyngste MRP/N560. Ja, N560 er billigere, og jeg synes også det flyter bedre i kruttmålet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...