Jump to content

Hva gjør man med stokkand etter at den er skutt?


alexhvarnes

Recommended Posts

Jeg og en kompis satt å kikket utover vannet idag og så mye stokkand og gledet oss til at det blir litt å jakte på. Men det som er problemet er at vi ikke ble enig om hva vi må gjøre når anda er skutt. Noen som kan fortelle meg det. Så blir vi litt bedre forberedt :-)

Link to comment
Share on other sites

hvis du skjærer ut bryststykkene og vakumerer disse, kjøp Sous Vide maskin på Lefdal, og trekk anda i noen og seksti grader i en time eller to.

 

Kok kraft med rødvin på lår, skrog, hjerte og krås, frys dette inn i små lufttette beger.

 

Er nybegynner på Sous Vide, men har marinert lårtunge i hjortekraft og trukket den i Sous Viden i ca. 10 timer på 64 grader, for så å brune kjøttet i panna med smør og kok sjy med litt rødvin av marinaden, solbærsaft, honning og salt og pepper - dæven det var godt.

Link to comment
Share on other sites

Stokkand pleier jeg ikke henge... Syntes de smaker utmerket og er møre og gode uten å gjøre det.

Pleier enkelt og greit - skyte - ta ut bryststykkene og spise de (eventuelt fryse).

Hvordan jeg tilbereder varierer, men syntes det er helt utmerket godt å bare steike de lett i steikepanna med litt salt og pepper. Skal jeg gjøre det finere karamelliserer jeg de (altså gir de en brun steikeskorpe) og steiker på relativt lav temperatur i steikeovnen. And er best når den er rosa i kjøttet så ikke vær for hard på temperatur og steketid. Tilbehør varieres etter dagsform og ønsker - men grønnsaker, en god saus og ris eller potet er godt ved siden av.

 

Andre ender bruker jeg gjerne i gryter og liknende. Men stokkand er for meg selve indrefileten av ender og nytes best i pur form. :D

Link to comment
Share on other sites

Husk å henge anda etter hodet, ikke etter beina! :smile:

Når anda har hengt, kan dere også rense og flå den hel.

Tilbered den som en hel Rype eller Jerpe, med saus og det hele, og dere vil bli positivt overrasket over hvor god denne fuglen er! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Husk at gakk gakk-gakk ikke skal henge like lenge som pip-pip.

Anda har spist krill og annet av naturens junkfood, mens en skogsfugl har vært flink og fått i seg sine antioksidanter gjennom bær.

 

Uten å ha prøvd det selv, så vil jeg anta at om man henger opp en som har levd på gatekjøkkenmat ved siden av en som har vært glad i bær og frukt -så vil sistnevnte råtne sist ;)

 

 

Det er som SSamik sier, ikke så viktig å la anda henge.

Link to comment
Share on other sites

Det meste om hva en skal gjøre med stokkanda etter den er skutt er vel sagt, men jeg hiver meg på likevel. Jeg pleier å henge anda et kjølig sted noen dager før jeg flår den og skjærer ut bryst og lår. Bryststykkene saltes og pepres før de brunes. Deretter en tur på svak varme i stekeovnen til de er rosa inni (må nesten kjenne på dem). Ellers er tilbehør kokte poteter, dampede aspargesbønner og stekt skogsopp og løk.

 

En ting som jeg ikke ser er nevnt her, men som er veldig bra til and er appelsinsaus. Prøv appelsinsaus til and neste gang, snadder:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Stokkender tar jeg aldri bare brystet på, resten er for godt til det.

Grovribb av en mesteparten av fjær, klipp av vinger, hode og ben. Klipp så av bakpart bak ben og ta ut innvoller.

Ikke flå de, fettet er overlegent.

I stedet varmer jeg raskt stearing til det smelter og gnir det over, så holder jeg de kort under kaldt vann. Da er det bare å skrelle av resten av fjør med den størknede stearinen.

 

2-4 ender tar vel ca 15-30 minutter å gjøre dette med så er vel verdt det.

 

Mange oppskrifter, eks

 

http://www.calcuttagutta.com/articles/2319/

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så veldig fint ut det der :) Jeg tar meg ikke bryet med ribbing osv da jeg har opplevd at det ofte er svært lite fett på stokkendene jeg skyter. Uansett så er jeg enig med de som skriver at det er lurt å benytte seg av mer enn kun brystfiletene. Jeg tar også av lår og vinger, samt at jeg tar vare på et og annet skrog.

 

Vingene og lårene blir brunet i smør og brukt til å koke kraft sammen med skrog. Når kraften er ferdig blir noen av lårene spist av kokken (les meg) da jeg oftest blir sulten under matlaging, og disse er gode å knaske på. Resten av lår/vinger kan finhakkes og ha i sausen en lager av kraften. Det er også viktig å ikke steke for lenge, men bildene dine tilsier at du har forstått det allerede :wink:

 

Endene har ikke vondt av å henge 40 døgngrader med innmaten intakt, men dersom det er mørt så kort tid etter felling så kan du bare fortsette slik du gjør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...