Jump to content

Fabrikkammunisjon til 300-500 meters hold


razumny

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Jeg skal delta på F-Class stevnet til SBSK i begynnelsen av Juni, men innser at jeg ikke kommer til å ha tid til å få utviklet noen egne ladninger til den tid. Jeg lurte derfor på om det var noen som hadde tips om god, pålitelig fabrikkammunisjon til bruk ut til ca 500 meters hold? Kaliberet er .308 Winchester.

Link to comment
Share on other sites

jeg får kanskje legge til at Normaen, som du sikkert har observert, er coated. Det er visst nok noe dritt å få i pipa dersom en ikke skal skyte bare coatede kuler. Ikke vet jeg, for jeg har ikke prøvd å mikse uten skikkelig rengjøring i mellom. Uansett, så fikk jeg i hine hårde dager ett tips om at bremserens var god knall å pusse ut coatinga fra pipa med. Og det var det. Gullende rent og ingen merkbare problemer med ucoated ammo etterpå.

 

Edit: Jeg ser at avtrekksfeil kom meg delvis i forkjøpet. Jeg har ikke opplevd "innkjøringsproblemene" som han refererer til, men det trenger jo ikke bety annet enn kan ha hatt flaks.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Riflestigningen er 1:11", hvilken kulevekt er optimal? Jeg har prøvd å lese litt rundt på nettet, og her på Kammeret og, men har ikke helt skjønt hvordan man regner seg fram til hva som er optimal kulevekt til en gitt riflestigning...

Link to comment
Share on other sites

Razumny,

 

du kan jo teste alle sammen. Det vil overraske meg mye om den som teoretisk sett er mest optimal er den som går best i akkurat din rifle.

Det er en drøss matchkuler i både 308 og 6.5, og felles for de som skyter de best, er at de trener jævlig mye, og spekulerer jævlig lite over hvilken kule som er mest optimal.

 

Men om du tester en to - tre alternativer/kulevekter, så ser du iallefall om ei går dårligere enn de andre, og kan velge den bort.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Poenget er bare at jeg har under 45 dager med rifla før stevnet, og derfor trenger en indikator på hva jeg kan forvente at vil gå best.

45 dager? hva med å ta seg en tur i ladebua med noen tabeller...? standardladninger er vel greit å bruke? Like greit som fabrikkrulla i alle fall?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...