Jump to content

Tanker om schæferrasen i Norge


RadyrJakt

Recommended Posts

Hva tenker dere om schæfere i Norge?

 

Har alltid vært veldig glad i schæfere, og vurderer å skaffe meg en. Jeg mener derimot at krom-rygg hundene vi har i Norge ikke er like pene som straight-back hundene som enkelte veldig godt beryktede oppdrettere i Irland og Tyskland.

 

IMG_3423(1).jpg

bananaback.jpg

 

Hvordan er schæfere på jakt? Er det helt umulig? Isåfall, hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har inntrykket av at "krom-ryggene" er resultatet av åresvis med innavl av folk som kun ser profitt i hunder, og at følgende rygg fører med seg hofteproblemer?

 

Det er bare min uinfomerte mening basert på hva jeg har hørt og lest, men det er nok til at jeg selv velger å aldri ville ha en hund med en såpass ødelagt rygg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Stakkars bikkjer.

 

Politiet må til Tyskland for å hente valper som skal trenes til politihund. Noen bekjente hadde en slik valp i pensjon før treningen startet. Utrolig flott hund. Skal jeg ha schæfer igjen henter jeg den utenlands.

Link to comment
Share on other sites

Hundene på bildene til "RådyrJakt" er resultatet av "rase-avl" som er det gladeste - nei, forresten, det aller tristeste vanviddet når det gjelder behandling av dyr.

 

Her har en liten bisetning i en rasebeskrivlese gjort at man, med vitende og vilje, har avlet dyrene slik at de verken kan gå eller stå, og knapt nok drite og få valper på noenlunde vis. For 100 år siden var schäfere ganske like dagens trekkhund-sibirere (ja, min rase er også ødelagt av utstillingshysteriet, der ytre trekk, uten funksjon, har førsteprioritet i de såkalte "utstillings-linjene").

 

Det er et tankekors at "dyrevernerne", som kritiserer oss for at vi dreper dyr med kuler og evt. piler, ikke har mer fokus på slik planmessig mishandling av dyr.

 

Dette er vel grundig dokumentert i

Link to comment
Share on other sites

Stakkars bikkjer.

 

Politiet må til Tyskland for å hente valper som skal trenes til politihund. Noen bekjente hadde en slik valp i pensjon før treningen startet. Utrolig flott hund. Skal jeg ha schæfer igjen henter jeg den utenlands.

 

Åja? Henter myndighetene hunder til K9 opplæring i Tyskland? Har du noen kilder på hvilke oppdrettere de bruker?

Link to comment
Share on other sites

Det ble for en tid siden anbefalt å stanse oppdretten av flere linjer schefere på grunn av rygg og bakbenstilling. Det er faktisk blitt en stor plage for hundene. Personlig synes jeg det er flotte hunder. Ville derimot aldri skaffet meg det. De krever for mye mental og fysisk aktivitet i forhold til min evne.

 

Når det kommer til jakt, så er det jo ikke umulig om du bare får den interissert i å jobbe med det du ønsker. Men er langt enklere å få gode resultater med raser som er avlet for jakt.

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det ble for en tid siden anbefalt å stanse oppdretten av flere linjer schefere på grunn av rygg og bakbenstilling. Det er faktisk blitt en stor plage for hundene. Personlig synes jeg det er flotte hunder. Ville derimot aldri skaffet meg det. De krever for mye mental og fysisk aktivitet i forhold til min evne.

 

Når det kommer til jakt, så er det jo ikke umulig om du bare får den interissert i å jobbe med det du ønsker. Men er langt enklere å få gode resultater med raser som er avlet for jakt.

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

 

Ser den. Har jo veldig lyst til å få bikkja til å bli mester på å spore. Om det er marihuana eller rådyr er vel same shit om den forstår at om den gjør dette så blir paps glad?

Link to comment
Share on other sites

Etter andre verdenskrig var det en del Schafere som ble etterlatt av tyske soldater i Trondheim.

Dette dannet basis for en stamme.

 

Det ble søkt å fremme lysere farger av den grunn at det virker mindre skremmende for barn med lysere farger i pelsen.

 

Omtrent sånn men lysere.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:DSHwiki.jpg

 

Den første Schafer jeg så i Oslo var av Svensk avstamning og

smalere, mindre og med kortere pels.

Noen "krumrygger" har jeg ikke sett hittil.

 

Om den egner seg til jakt?

 

Jeg vet ikke helt - min observasjon er at den er alt for smart

og egner seg bedre til forsvar og vakt.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Den første Schafer jeg så i Oslo var av Svensk avstamning og

smalere, mindre og med kortere pels.

Noen "krumrygger" har jeg ikke sett hittil.

 

Virkelig? Jeg ser bare krum-rygger.

 

Er noenog30 Schæfere i ettersøksregisteret pr i dag (flere enn alle retrievere untatt Labrador) så det burde ikke være noe problem.

 

Ser ut til at det blir schæfer på meg da gitt xD

Link to comment
Share on other sites

Oppsøk noen som kan rasen, og da helst innen brukshund. Tror neppe du får en god jakthund, men sporing og ettersøk burde de sikkert kunne brukes til om du trener på det. Finnes helt sikkert bedre alternativ om det er en bra jakthund du vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Det bør merkes at det er et klart skille mellom utstillingslinjer og brukslinjer på schæferen. Det finnes flere gode oppdrettere av bruksschæfere både i Norge og Sverige. At man må til Tyskland for å hente materiale til politiarbeid er bare tull. Innen politiet tilhører tjenestehunden den enkelte politibetjent, og at noen velger å reise til Tyskland for å hente valp er jeg ikke i tvil om. Men det er fullt mulig å finne bra emner både her til lands og i Sverige.

 

Søk litt på bruksschæfer/ grå schæfer, så finner du mye bedre hunder både mentalt og fysisk, enn de hundene som er vist her i tråden. En viss andel av bananrygger finnes også her, men det må isåfall bare tas hensyn til ved valg av linjer.

 

Jeg synes også at det bør nevnes at en gråschæfer er en utpreget brukshund. På samme måte som man ikke kjøper drever dersom man ikke skal bruke den til jakt, kjøper man ikke en bruksschæfer dersom man ikke har en spesifikk arbeidsoppgave eller hundesport i tankene. Da kjøper man heller en vanlig familiehund.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare å kjøpe "grå" schæfer i Norge. Det er noen få oppdrettere som produserer hunder, men disse kullene blir nesten utelukkende solgt til politi/bruks/NRH. Valpene er ofte solgt lenge før parringen finner sted. Politiet, som får stadig flere statseide hunder, henter sine emner (med noen få unntak) i Norge, Sverige, Danmark og Sarajevo. Tyskerne og nederlenderne beholder de beste hundene selv, og selger det de ikke vil ha til USA.

Link to comment
Share on other sites

Politiet kjøper vel ikke inn hunder i det hele tatt. Det er det hver enkelt hundefører som gjør.

Ett par bekjente har importert grå fra Tyskland og de har vært relativt "friske" og krever kompetent hundefører.

Skal man ha en ettersøksspesialist så er vel Bayer og Hanover ett bedre alternativ.

Tyske profesjonelle ettersøksjegere som går 200+ ettersøk i året hadde vel brukt schæfere og ikke Hanover/Bayer

om det hadde vært hensiktsmessig!

Link to comment
Share on other sites

Det bør merkes at det er et klart skille mellom utstillingslinjer og brukslinjer på schæferen.

 

Vet ikke helt om jeg vil være enig med deg her. Syns mange bruker "bruks-Schäfer" som salgs-pitch for hunder langt utenfor rasestandarden. At en hund er stygg/ikke-rase-typisk er ingen garanti for at det er en god brukshund. Dessuten vil du neppe ha en hund som har for mye guts/er for stri som første hund!

 

Det fins flere seriøse oppdrettere i Norge, mange av dem avler også på hunder med mer guts enn vanlig sedat stue-Schäfer.

 

Oppdrettern jeg fikk min siste hund hos har brukt sine hunder på elgjakt, og leverer hunder med bra guts!

De er en ganske liten kennel og har god kontakt/oppfølging av alle sine hundekjøpere. De driver også aktivt lydighet +++ med sine hunder.

 

Oppdrettern av den forrige Schäferen min vil jeg ikke anbefale til noen!! Der har profitten tatt oververhånd og både kvalitet og dyrevelferd lider kraftig under det!

Dessverre er det en del av denne typen oppdrettere i Norge...

 

Å få en hund til å gå ettersøk/blodspor er det enkleste man kan lære en den, uavhengig av rase! Det er mye enklere å enn å lære den å gå fot.

Du trenger IKKE en elghund for å få en god ettersøkshund!

Jeg har opplevd at både denne og den forrige Schäfer'n har tatt stand på skogsfugl, så det skal være mulighet for å få en slags fuglehund av den og! :-)

 

Så en kommentar til de to hundene du viser i første post.

Den øverste har for korte frambein, hadde den stått med rake for og bakbein ville den lutet forover, noe som ikke er bra (og da tenker jeg ikke på utseende).

Den nederste ser direkte vanskapt ut!!

 

Mange Schäfere ser ut til å ha "krumrygg" når den står oppstilt i "utstillingspositur", men det er nettop fordi bakbeina er vinklet, mens frambeina er rake.

 

Min hund ser sånn ut like før den tar nabokatta på jag (ryggen og bakbeina spent), mens ryggen nærmest er rak som en planke når den står ved matskåla.

Link to comment
Share on other sites

Politiet kjøper vel ikke inn hunder i det hele tatt. Det er det hver enkelt hundefører som gjør.
Som jeg sa, flere og flere hunder i politiet er statseide, dvs at politidistriktet kjøper hunden, eier den og betaler hundefører for å jobbe med den. Når det er sagt, en god "tjenestehund" sporer alt du trener den til å finne.
Link to comment
Share on other sites

Som jeg sa, flere og flere hunder i politiet er statseide, dvs at politidistriktet kjøper hunden, eier den og betaler hundefører for å jobbe med den. Når det er sagt, en god "tjenestehund" sporer alt du trener den til å finne.

 

Hvor har du dette fra? Jeg skal ikke påstå at det du sier er feil, men det virker svært ulogisk for min del. Slett ikke alle hunder som starter trening mot patruljehunder blir godkjent, og dermed er det naturlig at det er politibetjenter (som privatpersoner) med interesse for hund som kjøper valp, trener denne og går til godkjenning. Hvorfor skal politidistriktene ta en slik økonomisk risiko, når budsjetter er kilde til stadige gnisninger innen all offentlig virksomhet?

 

Jeg lurer på om du ikke er en smule for bastant her, noe den forrige posten din også vitner om. Det innføres stadig hunder av bruksraser som schæfer, malinois og hollandsk gjeterhund fra flere europeiske land, deriblant Tyskland og Nederland. Så at de kun eksporterer hunder til USA, sier jo seg selv at ikke stemmer. Naturligvis er det et trangere nåløye å gå gjennom for å få tak i et skikkelig bruks/tjenestehundemne, noe jeg også er inne på i mitt første innlegg. Dette betyr dog ikke at det er umulig. Ser du til bruksmiljøet, og da først og fremst til dem som driver med RIK/IPO, så ser du snart at det finnes skikkelige brukshunder, også grå schæfer, blant disse. Igjen lurer jeg på hvor du har informasjonen din ifra?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sa, flere og flere hunder i politiet er statseide, dvs at politidistriktet kjøper hunden, eier den og betaler hundefører for å jobbe med den. Når det er sagt, en god "tjenestehund" sporer alt du trener den til å finne.

 

Hvor har du dette fra? Jeg skal ikke påstå at det du sier er feil, men det virker svært ulogisk for min del. Slett ikke alle hunder som starter trening mot patruljehunder blir godkjent, og dermed er det naturlig at det er politibetjenter (som privatpersoner) med interesse for hund som kjøper valp, trener denne og går til godkjenning. Hvorfor skal politidistriktene ta en slik økonomisk risiko, når budsjetter er kilde til stadige gnisninger innen all offentlig virksomhet?

Mener du det er mer logisk at privatpersoner (tjenestemenn) skal ta økonomisk risiko på vegne av politidistriktene? Det er jo en gang sånn, at det er politidistriktene som ønsker å ha hunder i tjeneste. Ikke hundeførerne som står med lua i hånda og ber om å få kjøpe seg hund. De statseide hundene kjøpes ofte inn i 12-24 mnd alder med forbehold om at de består mentaltest. Gjør de ikke det, leveres de tilbake og man tester ny hund. Forøvrig, sa jeg vel ikke at det ikke eksporteres div hunder fra Nederland og Tyskland til Norge. Jeg sa at politiet stort sett henter sine emner (med noen få unntak) i Norge, Sverige, Danmark og Sarajevo. Og at Tyskerne og nederlenderne beholder de beste hundene (politihundemne) og selger det de ikke vil ha til USA. Flere kenneler som driver med politihundoppdrett i disse landene har faste avtaler med politi i USA om salg av hunder. Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så har du i tillegg tyske hunder med tyske blodslinjer som står til avl i norge i perioder.

Om en vil ha tak i en bra brukshund så tror jeg ikke det vil være et gedigent problem i norge, om det da ikke har forandret seg mye de siste årene. Er noen år siden jeg hadde "et bein i miljøet".

Link to comment
Share on other sites

Mener du det er mer logisk at privatpersoner (tjenestemenn) skal ta økonomisk risiko på vegne av politidistriktene? Det er jo en gang sånn, at det er politidistriktene som ønsker å ha hunder i tjeneste. Ikke hundeførerne som står med lua i hånda og ber om å få kjøpe seg hund. De statseide hundene kjøpes ofte inn i 12-24 mnd alder med forbehold om at de består mentaltest. Gjør de ikke det, leveres de tilbake og man tester ny hund. Forøvrig, sa jeg vel ikke at det ikke eksporteres div hunder fra Nederland og Tyskland til Norge. Jeg sa at politiet stort sett henter sine emner (med noen få unntak) i Norge, Sverige, Danmark og Sarajevo. Og at Tyskerne og nederlenderne beholder de beste hundene (politihundevne) og selger det de ikke vil ha til USA. Flere kenneler som driver med politihundoppdrett i disse landene har faste avtaler med politi i USA om salg av hunder.

 

Logisk eller ikke, det er nå slik systemet fungerer.

 

Med mindre store endringer har skjedd på dette området de siste få årene, så har jeg ikke tro på at det du skriver her stemmer. Antallet politimenn som ØNSKER å bli hundeførere er mye høyere enn antallet det faktisk er bruk for. Derfor er det faktisk ganske naturlig at de som har interessen for hund, tar på seg jobben med å kjøpe inn og trene hunden fram til godkjenning. Det er også slik at tjenestehunder regodkjennes jevnlig, hvordan mener du da at det fungerer dersom en statseid hund ikke går gjennom regodkjenningen? Sender man dem tilbake da også? :wink: Dette ble veldig ved siden av tema, men hovedpoenget står, det er ikke umulig å få tak i schæfer fra brukslinjer her til lands.

 

Til trådstarter er tipset mitt å ta utgangspunkt i oppdrettere av grå schæfer dersom han er ute etter en hund med rettere rygg og gode bruksegenskaper. Dersom du begynner å lete, finner du fort ut at det slett ikke er umulig å finne en slik, selv om man kanskje får inntrykk av det fra denne tråden. Vær dog beredt på å ha en klar plan for hundeholdet ditt dersom du går for en slik hund.

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

RDJ: Nå syns jeg du skal ta høyde for at Cruiser vet hva han snakker om og selv stille deg spørsmålet om du synser eller vet. Cruiser har helt rett i det han sier. Til slutt kan du stille deg spørsmålet om hvorfor Cruiser har så god peiling på akkurat det han har uttalt seg om. Når hjernen har vridd seg litt rundt disse spørsmålene vil du kjenne en flau smak i munnen. Men det skal du ikke være redd for, det er bare kroppen som finner ut at den har tatt helt feil. Makan til vranglære...

Link to comment
Share on other sites

Cruiser og jeg har ordnet opp via PM, og jeg skal være den første til å legge meg flat i det tilfellet.

 

Å kalle det vranglære vil jeg da likevel påstå at var svært sterke ord. Dersom ordningen med statseide hunder gjelder hele landet, har denne ordningen kommet på fote svært raskt. Da jeg selv vurderte denne yrkesveien for 5-6 år siden, hørte jeg aldri noe snakk om dette. Kan det isåfall være en ordning som (foreløpig) gjelder i visse politidistrikter? Som sagt, de jeg forhørte meg med (hundeførere i politiet akkurat som Cruiser) oppgav uten unntak at hundene er privateide og trenes opp av den enkelte tjenestemann som ønsker å bli hundefører.

Link to comment
Share on other sites

Dette varierer veldig fra distrikt til distrikt, her hvor jeg jobber (Sogn og Fjordane) er det kun privateide hunder så vidt jeg vet. Har en kollega som holder på å trene en hund, han kjøpte først en men den strøk på mentaltesten så han ble nødt til å kvitte seg med den og kjøpe en ny.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt to Schæferhunder, den siste ble 13 år og døde ifjor. Kjenner et sterkt savn, bedre kamerat finnes ikke! I og med at jeg jakter en god del, kom tanken på en jakthund opp, vurderte, Dachs, Drever og Tysk Jaktterrier. Men jeg lander nok på en Schæferhund igjen, det fordi jeg er veldig godt kjent med rasen og hva den er god for, både pluss og minus.

 

Enkelt og greitt passer den rasen meg best!

 

Når det gjelder jakt, er det som tidligere nevnt her, og helt riktig sagt, en Schæferhund kan trenes opp til og bli en god ettersøkshund, det tenker jeg og gjøre med min neste Schæferhund. Når jet har behov og trenger en jakthund, har jeg bekjente som kan stille med meget gode hunder, for meg personlig er det den beste løsningen.

 

Når det gjelder vinkler og hofteproblematikk på Schæferhund er det slik at det varierer mye, mine to hadde ikke plager pga det, men så var de heller ikke av de med de mest ekstreme vinklene. Men de var avlet frem for utstilling/lydighet, begge hadde et fantastisk gemytt og et sjeldent godt hode! Vet om en som hadde Schæferhunden sin med seg på hjortejakt, men han slapp den selvsagt aldri, han hadde den nær inntil seg hele tiden, han brukte og se på hundens nese og hvordan den oppførte seg. Samspillet mellom hund og eier fungerte visst veldig godt, hunden var flink til og være/lukte når det var dyr i nærheten.

 

Men først og fremst, Schæferhund for meg er en beste venn, overalt, familie medlem av første klasse! :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...