Jump to content

Ny jaktdress fra Bergans


Cruiser

Recommended Posts

Då er det berre å gratulere produsenten med å ha laga nok ein norsk jaktdress med altfor mørke fargetegningar og mønster.

 

En gjennomgående trend dette her med mørke farger og mønster.

På litt avstand ser en jeger nesten svart ut.

Grå og lyse brunfarger / mønster er vanligvis bedre enn disse mørke camofargene samt de kålgrønne.

Jeg har mellom andre den bronsefargede Forelhogna fra Norrøna, og det ble kommentert når jeg troppa opp i den at den var alt for lys.

Men i blandingsskog og på de åpne myrdragene hvor vi jakter elg, fungerer den meget bra.

 

Det ble sagt en gang for lenge siden, at tyske Whermacht sine feltgrå, og US Army sine matte olivenfargede feltuniformer var de som "forsvant" lettest i terrenget.

 

Bortsett fra det så dressen til Bergans grei ut.

Skal bli interessant å lese de første testrapportene.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre uten rygglomme.Rygglommen bruker jeg til matpakke,hundekobbel, kart og når jeg tar av kikkertsikte så er rygglommen perfekt.Kan også få en fugl inni rygglommen.Alle de norske jaktjakkene og de fleste av Harkilas modeller mangler denne viktige detalj.

Holder meg til www.chevalier.se som har denne lommen på nesten alle jakkene.

Link to comment
Share on other sites

...bronsefargede Forelhogna fra Norrøna...

 

Den er vel med god margin den meste fornuftige, om ikke den eneste fornuftige, jaktjakka, fargemessig, som noensinne er produsert i Norge. Etter min mening så er den bedre i skogen og, enn det meste av det som produseres i grønt.

 

Irriterer meg at jeg ikke kjent min besøkelsestid og handla noen varianter av denne mens det ennå var håp om å finne den.

Link to comment
Share on other sites

...bronsefargede Forelhogna fra Norrøna...

 

Den er vel med god margin den meste fornuftige, om ikke den eneste fornuftige, jaktjakka, fargemessig, som noensinne er produsert i Norge. Etter min mening så er den bedre i skogen og, enn det meste av det som produseres i grønt.

 

Irriterer meg at jeg ikke kjent min besøkelsestid og handla noen varianter av denne mens det ennå var håp om å finne den.

 

Fargemessig er jeg enig. Den bronzefargen er helt genial men Forelhogna er altfor tett og du blir fort klam. Norrønas Dovre puster vesentlig bedre, men så var det fargen da.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg best oversikt over "outdoor"-klær og ikke så god oversikt over jakt-klær, men på "outdoor"-fronten så kryr det i hvert fall med kvalitetsprodusenter på andre sida av dammen. Patagonia, Marmot, ArcTeryx(Ok da, canadiske, men skitt au.), Mountain Hardwear, bare for å nevne noen få. jeg har vondt for å tro at det ikke finnes et tilsvarende mønster innenfor jaktklær.

Link to comment
Share on other sites

Gore-Texas og Dermisaks ble forbudt fra nyttår, derfor de har en annen ''tex'' i de nye klærne. D er gitt tillatelse til å sluttføre ordre, dvs at Gore og Dermi blir å finne i butikkene i en viss utstrekning en tid fremover.

 

Det var nytt for meg.

Kan du utdype mere?

Hvem har forbudt det og hvorfor og i hvilke land?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...