Jump to content

Garmin Oregon 300 - erfaringer?


Kriegh

Recommended Posts

Jeg jobber i forsvaret og har testet ut denne modellen siden i januar. Det er en av de bedre gps`n vi har prøvd ut. Har kjørt scooter i finnmark med temperatur ned mot -30, den funkerer alikevell helt fint. Litt treig skjerm men det skjer jo med alt som har LSD skjerm, og som du da sikkert skjønner så kan den fint brukes både med å uten hansker. Det er lett å navigere både i menyen og i kartet. Den har stor skjem, og bruker da litt mere batteri, men det spiller egentlig ingen rolle siden det er 2 AA batteri....(om du ikke er en skikkelig gjerrigknark da) Det eneste minuset er at den har litt dårligere sattelittmottaker en enkelte andre Garmin modeller (Vista CX, HcX) uten at jeg har hatt problemer med det i Norge der dekkningen er god.

Terningkast 6 fra meg

 

.F.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, har brukt den på fuglejakta nå i september - uten hansker :) Du misser nok litt på skjermen med hansker, men bruk en glidelåshempe istedet - det fungerte som "pekepenn" for meg.

 

Dette er etter min mening en genial GPS. Den leveres med klipsfeste og karabinkrok, noe som gjør den fantastisk enkel og rask å henge i beltet (hater den gamle e-trexen nå med sin snor). Litt klønete er det at når man løfter den fra beltet, så gjør karabinkroken at den viser "opp/ned" - og man må vri GPSen for å få bildet riktig vei.

 

Batterikapasiteten er helt ok - holdt seg på i nesten to dager før jeg måtte bytte batterier (16t). Skjermen er ok, litt grov oppløsning, men ikke for ille. Enkel låsing av touch-skjermen (trykk raskt på av/på-knappen, og den er låst/låses opp). Kjøpte topo-kart for Østerdalen. Litt skuffet over at 3D-visning ikke fungerte (skal gjøre det med de nye topo-kartene).

 

Den lager "Spor" etterhvert som man beveger seg - dette kan gjøres automatisk, og man kan lese av track-informasjon fra hvert enkelt spor. Ganske stilig. Topo-kartet jeg bestilte virker bra. Lastes inn relativt raskt, litt treg navigasjon med kart, men du-verden så stilig. Under normal bruk trenger jeg ikke kart, og da kan man enkelt "Disable" dette, men fortsatt ha kartet i minnet. Da fungerer GPSen raskere.

 

Gled deg - dette er et kult og bra verktøy!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Virker som om den bare har barometrisk høydemåler noe som er komplett verdiløst. Jeg vil vite hvor høyt jeg er - da er det faen ikke min jobb å først fortelle GPS'en hvor høyt den befinner seg :evil:

 

Flere som mener at barometrisk høydemåler er noe drit???

Link to comment
Share on other sites

8) Enig, Kriegh! Høydemåler bassert på trykk er noe herk! (Derfor har jeg også 'noen' gps'er UTEN!)

Eneste stedet det er greit med denne er når du skal sjekke dybdeforholdene i tuneller som går under havets nivå... (Greit å vite hvor mye vann du har tatt deg over hodet..)

Ellers er jeg MEGET fornøyd med Oregon, som til tross for det vanlige softwaretullet fra Garmin, fungerer bra!

Også gøy med de nye kartene i 3d! Har fått tak i Topo Adventure 3 og 6 foreløpig!

Link to comment
Share on other sites

Virker som om den bare har barometrisk høydemåler noe som er komplett verdiløst. Jeg vil vite hvor høyt jeg er - da er det faen ikke min jobb å først fortelle GPS'en hvor høyt den befinner seg :evil:

 

Flere som mener at barometrisk høydemåler er noe drit???

 

Høydemåleren er ett kjekt hjelpemiddel, på samme måte som gps er.

Man kan ikke stole 100% på noen av delene, men som ett verktøy til fritidsbruk så vil jeg ikke si at den er verdiløs.

Link to comment
Share on other sites

:) De funker ganske bra ja... (Iallefall de to platene jeg har!) Enig i at det er drøyt å betale snaue 800,- for dette,

men de har sikert ikke noe fortjeneste på salget? :lol::lol:

Statens kartverk er vel de som er dyrest tipper jeg..... (Tar mest av pengene.. ? )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har testet de nye kartene. Jeg liker at de har enormt mange lokale navn, selv på den minste tue. 3D-funksjonen er KOMPLETT UBRUKELIG (ikke be meg om å ikke skrike, det må skrikes av og til).

 

Det er så ubrukelig at jeg får lyst til å dra frem noe jeg leste om en spillanmeldelse: 'Kjøp heller et papir og gi deg selv et papirkutt på øyet. Det er billigere og minst like kjekt.'

Link to comment
Share on other sites

:!: Uten å rope må jeg få si meg uenig i denne:
3D-funksjonen er KOMPLETT UBRUKELIG
Sammenlign Topo Adventure i 3D mot foregående Topo Pro... 3D fungerer og gir deg det lille ekstra i forhold til det gamle... (Hvorfor kjøpe 3D-gps hvis du ikke bruker 3D? :mrgreen: )
Link to comment
Share on other sites

:oops: Der tok du meg 'off guard' Kriegh!

Denne hadde jeg IKKE prøvd før, og du har HELT rett! Den stinker!!

Jeg skal sette meg litt mer inn i denne funksjonen i dagslys, men den går treeeegt her iallefall!

Ellers er jeg enig i at kart (Topo Adventure) & gps (Oregon 300) er bra!

Link to comment
Share on other sites

Bringer opp denne tråden igjen.

 

Hvordan er egentlig skjermen på oregon? Er den så dårlig som en del tester skal ha det til?

Vurderer å kjøpe enten 60csx elller oregon, men er usikker. Det virker jo som oregon er forholdsvis robust og funker i dårlig vær, så det er eventuellt skjermen det står på.

Link to comment
Share on other sites

:) Jeg har 76 cs og 76 csx samt Oregon... Og det er ikke så lett å kåre den beste av disse to modellene (76 mot Oregon) da de er ganske forskjellige. Hvis jeg måtte VELGE en av de, hadde jeg nok kjøpt en 76. Dette fordi en 76 har (foreløpig) bedre og mer stabil software med fler valg / muligheter. Men Garmin kommer sikkert med en betydelig software-oppdatering til Oregon etterhvert, så da blir det kanskje et annet valg! Skjermen er ikke SÅ dårlig som enkelte skal ha det til, men i sollys (skjeldent værfenomen! ) er den ikke mye bra!!!

:o

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har noen Oregon-eiere fått testet den ut i vintervær med votter/hansker osv? Hvordan blir den reelle batterilevetiden?

 

Dersom du har den på hele dagen (10timer), så bytter du nok batteri i løpet av neste dag. Selv har jeg brukt den ca 6 timer daglig, og da bytter jeg batteri etter to hele dagers bruk. Har inntykk av at den er litt snillere på batteriene enn 60cx.

 

Hanskene må av dersom du skal trykke på skjermen. For min egen del har jeg kuttet av ytterste leddet på hansken for skytefingeren, og da er det ikke noe problem å bruke trykk-skjermen,

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...