Jump to content

Titegroup og 9mm ladninger


Atkleiv

Recommended Posts

Har testet en del med 147grains kule, for bruk i årets begivenheter i Dynamisk Production divisjon. Kruttet er svært finkornet, og små variasjoner gir godt utslag på Power Faktor.

normal_20140223_144537.jpg

Fordelen med kruttet er at det gir svært beskjedne ladevekter, og dermed ihvertfall i teorien liten rekyl, ladevekten er såpass lav at Lee sitt discmål ikke har små nok hull.

normal_20140223_151141.jpg

Dette er 3.3grs fra CC 30

normal_20140223_143616.jpg

Denne modifikasjonen måtte til for å komme under 3.3grs

Gjenget opp den ene disken for en 4mm skrue og justerte volumet med denne, fungerer upåklagelig. Lee laget tidligere en egen disc for slike formål, men den er nå borte fra katalogen, og denne løsningen fungerer helt upåklagelig

 

3,1grs =PF 122

3,2grs =PF 127

3,3grs =PF 136

Er en betydelig forskjell i opplevd rekyl med 3,2 ladningen kontra tilsvarende fabrikkprodusert, og denne gir også mye snillere bevegelse i våpenet en tilsvarende PF med 124-115grs kule.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt/bruker Titegroup til 115/124gr kuler, går som smør i Dillon kruttmål, og slipper sprettende kruttkorn som er et problem med Dillonpresser og VV i en del håndvåpenkalibre. Det er også utrolig kompakt. Sjekk hodgdon.com for data, så finner du et utgangspunkt iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Den der fungerer ikke på så små ladninger, det blir mye søl.

 

http://www.midwayusa.com/product/441523 ... rsion-unit" target="_blank denne fungerer, men lages ikke lenger, hadde nok klart å klore til meg en på e-bay eller tilsvarende, men så lenge som 4mm skrue fungerer er det ikke bryet verdt.

Oisann, den gode gamle microdisken har altså forsvunnet.

Får behandle den jeg har ekstra pent da.

Forresten snedig den løsningen du har pønsket ut.

Det enkle er ofte veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt/bruker Titegroup til 115/124gr kuler, går som smør i Dillon kruttmål, og slipper sprettende kruttkorn som er et problem med Dillonpresser og VV i en del håndvåpenkalibre. Det er også utrolig kompakt. Sjekk hodgdon.com for data, så finner du et utgangspunkt iallefall.

 

Takker for alle svar så langt. Noen som har eksakte ladedata med faktor for 115 og 125gr kule? :-)

Link to comment
Share on other sites

Uff ja. 4,4grs med 115/124grs Berys RN kule med COL på 28,8 var friskt nok :roll: Har havnet på 4grs og laborer rundt 28-29 i COL. Funker greit i Shadowen men finner ikke noen lading som funker godt nok i Glocken. Trener med hjemmeladet, men feltstevner skytes fortsatt med kjøpeammo. Trur ikke på lange veier hjemmeladingene er gode nok for banestevner med presisjonsskiver. Blir prøvd med andre kuler i fremtiden. Eller så bruker jeg N340 krutt som funker med Berrys og H&N 125grs kuler.

 

Jeg er neppe noen ekspert på hjemmelading, men 38spl, 357mag, 44mag, 32S&W long får jeg til, men ikke 9mm Luger :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd Tite Group (TG) til 9mm. .38spec. .45acp og .45LC.

 

For å holde meg til trådstarten i 9mm. så har jeg testet:

Berrys 124gr. HB C.O.L. 28,8 - 29,0 Tite Group 4,3 grain. v/0 =340m/s. Frisk nok, jeg velger å fire litt på ladningen.Hodgdon oppgir tross alt 4,1 som max. Pistolen er en Tanfoglio P-19.

Ellers har jeg prøvd ikke kronografert: 124grain Partizan FMJ med TG 4,3 grain. 130 grain FMJ. Remington 3,5 grain og noterte dårlige samlinger. Og den finske kula hva nå den het igjen? 124 grain og 3,5 grain med TG. Noterte god funksjon og samlingen på de finske, som nevnt uten kronografering. Egentlig litt useriøst og nevne ikke kronograferte ladninger, men likevel. En bør nok holde seg til oppgitte data fra Hodgdon, med dette kruttet "relativt raskt" kommer trykket fort opp.

 

.38 Spesial er nevnt for snubb, det har jeg også prøvd innenfor oppgitte data:

Hodgdon skriver 158 grain Hornady XTP 3,5 som start og opp til 3,9 grain. Jeg opplevde 4,0 grain bak en Partizan 158 grain som litt for friskt og jekket meg ned til 3,7 grain Tite Group. 3,5 virket slapp. Jeg kommer til å kronografere en god del til våren for å vite litt mer.

Link to comment
Share on other sites

. Og den finske kula hva nå den het igjen?
Er det Archipelago du tenker på ? Den har vel gått inn i historien. Det var noen rykter om at et par svensker hadde kjøpt hele greia, men jeg har ikke funnet noen hjemmeside eller steder der den kan bestilles.

Ellers har man jo Lapua om det er den du mener.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Litt off topic, I know: Nå har jeg ladet noen .38 sp (faktisk mine første!) med 3,4 gr Titegroup og H&N sin 125 gr belagte wadcutter. Og det funka perfekt!

 

I lang eller kort revolver? Ikke fått prøvd selv enda, gjorde noen forsøk med N340 til snubben men fortsatt en del uforbrent krutt, selv om presisjonene virker bra.

Link to comment
Share on other sites

siden tråden handler om akkuratt det jeg sliter med, så velger jeg å spørre etter råd her. Jeg testet i dag en ladning i min sw mp9 pro. Ladningen var 4grs titegroup med 125grs hn hollowpoint kule, totale lengden på patrona er vel 27.5mm. Jeg fikk treffpunkt på over 1m ned og ca en halv m til venstre. Hva i alle dager skjer med det? tar imot tips om mengde krutt om noen andre har gode erfaringer med denne komboen av krutt og kule....

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, I know: Nå har jeg ladet noen .38 sp (faktisk mine første!) med 3,4 gr Titegroup og H&N sin 125 gr belagte wadcutter. Og det funka perfekt!

 

I lang eller kort revolver? Ikke fått prøvd selv enda, gjorde noen forsøk med N340 til snubben men fortsatt en del uforbrent krutt, selv om presisjonene virker bra.

6" 586.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...