Jump to content

Handle Leupold ?


skiferkong1

Recommended Posts

Lurer litt på hvordan Leupold er, skal brukes på ei elgbørse jeg har stående, Mauser M98 i 308.

Har hatt en Zeiss 2,5-10x50 på den fra før , men den skal på en 202. Har sett litt på leupold på nettet , virker som en helt ok kikkert til en rimelig penge. Som sagt , skal kun brukes til elgjakt.

Har sett litt på :

 

LEUPOLD VX-II 3-9X50 DUPLEX

LEUPOLD VX-II 3-9X50 HEAVY DUPLEX

LEUPOLD VX-II 3-9X50 MATT DUPLEX

 

Hva er forskjellen på Duplex, Heavy DUplex og Matt Duplex ? Og Hva mener dere om disse tre ?

 

Trenger forsåvidt å ikke opp på 50 åpning , kan klare seg med en 3-9x40 feks

Link to comment
Share on other sites

Trygt kjøp,tåler mye røff bruk,og optikken er bra nok til ditt bruk(Du skyter vel ikke Elg om natta..)Til midt på dagen holder Duplex,menliker selv Heavy Duplex bedre,særlig i 50mm,da er du bedre rustet i grålysning,skumring om det blir aktuelt.Får enkelte Leupold med Tysk nr 4 og,den er nok mest anvendelig.Har aldrig hatt noen problemer med Leupold!

Link to comment
Share on other sites

Regner med at den ikke blir brukt så mye til skumringsjakt , om så skjønt så kan jeg jo kjøpe en med 50 åpning da. Tenker jo at 202'n med zeiss'n blir brukt mest til skumrings jakt på ækrer og sånt da. Ser for meg at Leupold må være helt kurant på elgjakt som foregår i dagslys ;)

Link to comment
Share on other sites

Trygt kjøp,tåler mye røff bruk,og optikken er bra nok til ditt bruk(Du skyter vel ikke Elg om natta..)Til midt på dagen holder Duplex,menliker selv Heavy Duplex bedre,særlig i 50mm,da er du bedre rustet i grålysning,skumring om det blir aktuelt.Får enkelte Leupold med Tysk nr 4 og,den er nok mest anvendelig.Har aldrig hatt noen problemer med Leupold!

 

 

Ok, så Heavy Duplex er bedre på skumringsjakt/grålysningen enn vanlig Duplex ?

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på Duplex, Heavy DUplex og Matt Duplex ? Og Hva mener dere om disse tre ?

 

leopold-reticles.jpg

 

Forskjellen på Duplex og Matt Duplex er finishen på selve kikkerten. Den som heter bare Duplex er gloss (dvs blank/lakkert overflate), mens den som heter Matt er... matt.

 

Som flere nevner ville jeg vurdert VXR med firedot4, 3-9x50 med veilpris 7590,-

Den har 30mm mellomrør og dermed normalt sett bedre lysgjennomgang (forutsatt at de ikke har brukt opp den ekstra plassen til leamikk i forbindelse med lyspunktet)

firedot.png

Link to comment
Share on other sites

Heavy duplex kan ikke sammenlignes med en nr4 f.eks med lyspunkt,men er helt klart bedre i litt mørkere enn en tynn duplex ja!Synes dessverre at altfor mange Amerikanske sikter leveres med for tynne retikler,rimer liksom ikke med en 50mm og et syltynt retikkel..Tror nok jeg ville funnet en Leupld med 50mm og Tysk4,da har du større anvendelssområde.

Link to comment
Share on other sites

Retikkel Tysk 4/ heavy dupleks og lyspunkt. Snakker om smør på flesk! Jeg kan ikke skjønne hva man skal bruke disse stolpene til når man har en lysprikk i midten? For min del fant jeg ut at alt av stolper var bare i veien når man har lysprikk, så jeg har byttet til retikkel 0 i de fleste kikkertene jeg bruker på jakt. (kun en svart prikk, som man kan belyse). For meg var det meningsløst å kjøpe dyre kikkerter for så å sladde halve synsfeltet med tykke stolper jeg ikke bruker til noe...

 

Ellers er jo leupold topp kikkert å ha til dagjakt. En av fire kikkerter jeg har ferdig innskutt i hurtigmontasjer til outbacken er en 3-9x33 ultralight. Tror den veier litt over 300 gram. ( kunne jeg fått denne også med kun prikk, hadde jeg tatt det...)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg ville som Inge E tenkt vekt. Når jeg sitter på post eller driver tenker jeg ofte at det kunne vært greit med ett lettere gevær. Har en bitteliten leupold på salongen og har mange ganger tenkt på å sette denne på elgrifla. Optikken er svært klar og skarp. Min modell er en rimfire 3-7 x 28 vx 1.

 

tore

Link to comment
Share on other sites

At VX-1 ikkje har knepp stemmer kun for eldre modellar. Dagens VX-1 modellar er kraftig forbetra http://www.leupold.com/hunting-shooting ... flescopes/ med klikkjustering og har mykje betre optikk enn før, ja den er i praksis det samme som forrige VX-2 . Når det er sagt så er og VX-2 blitt mykje betre. det er sikkert fint med lyspunkt,men til elgjakt der ein ikkje jaktar om natta treng du ikkje noko slikt. Om du finn ut at du klarer deg uten lyspunkt så vel Heavy Duplex eller tysk nr 4 dei er litt lettare å sjå enn det tunnare duplex retikkelet.

Link to comment
Share on other sites

Se denne tråden: viewtopic.php?f=24&t=79760

 

 

Jeg har hatt "en god del" leupold, og har i øyeblikket 3 stk påmontert mine våpen.

 

Til ditt bruk skisserte bruk, er det mest "kostnadseffektive" å kjøpe en Leupold VX II uten lys i eksempelvis 3-9 x 40.

 

Siktet bestiller du fra http://www.theopticzone.com" target="_blank

 

Søk ellers på forumet - er skrevet mye om dette i andre tråder.

 

Fordelen med VX II vs. VX I er mer nøyaktig justeringsmuligheter og bedre optikk/ coating. VX II er mer enn godt nok til dagsbruk. Skal du jakte om natta går du over til europeisk optikk med lys.

Link to comment
Share on other sites

Leupold leverer både tomme og 30mm rør (European). All info på leupold.com.

Diameteren på røret har ingen betydning for hva du ser...

 

En faktor som FOV field-of-view kan bety noe for elgjegeren.

Leupold VX-3 1.75-6x32 har FOV @ 100 m : 6.4 til 17.1m. Da kan du se mye terreng rundt elgen også, bedre kontroll..

Koster $400 + moms osv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er vanlig skogsjakt på elg med hold fra 10-150m, så ville jeg vurdert 2-7x33 el 2,5-8 x36 istedenfor 3-9x40.

Ser ikke vitsen med 50 mm objektiv til elgjakt, alle leopoldene jeg har sett igjennom har klar og fin optikk.

 

Har veldig sansen for de minste modellene til Leopold til jakt i dagslys, min absolutte favoritt er en European 2-7x33 med tysk 4 retikkel.

Tysk 4 eller heavy duplex er nok noe bedre/raskere enn duplex i bruk, men kjøper du brukt sikte så hadde jeg ikke lagt så stor vekt på det. En brukt vxII el european får du nok for 2000-2500,-

 

Skal du kjøpe nytt hadde jeg kikka hardt på en Redfield Revolution 2-7x33, minner meg mye om en vxI. Redfield er vel eid og produsert av Leopold så vidt jeg vet. Løst internettsladder jeg har plukka opp så ta det for det det er.

 

Hvis det ikke er veldig vannskelig og dyrt å skaffe nye ringer til Mauseren, så hadde jeg kjøpt noen nye slik at siktet kan monteres så lavt som mulig. De ringene du har er vel tilpasset 50 mm objektiv. En Leopold European 3-9x50 el VXR med 50 obj ( 30 mm tube) passer forsåvidt godt inn i disse, men rifla blir mye hendigere om du går for 33 el 40 objektiv.

 

Lykke til, en Leopold blir aldri feil, super mekanisk kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...